AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #1 Skrevet 9. mars 2020 Dere som konsekvent bruker kjønnsnøytrale farger på barna, hvorfor? Er det politisk, praktisk fordi dere har en av hver, eller pga smak? Jeg bare lurer altså. Dattera vår kler alt av farger, og hun er kjempefin i sennepsgul og jordfarger, men hun selv elsker rosa og glitter og skal alltid bruke kjole. Så det blir en god blanding her. Anonymkode: 8848e...a85 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #2 Skrevet 9. mars 2020 Mye kjønnsnøytralt på datteren min, ganske enkelt fordi endel typiske jenteklær er stygge. Noe av det styggeste jeg kan tenke meg av jenteklær er blekrosa Disneyklær med masse glitter og trykk. Det er så stygt at det ganske enkelt aldri kjøpes og jeg bare gir det videre om noen skulle gi noe sånt til oss. Jeg kler ungen i kule og praktiske klær i farger jeg liker. Hun kler ikke så mye jordfarger, så det går mest i lilla, blått og grønt, og aldri rosa, særlig ikke blekrosa. Det er så stygg farge. Anonymkode: 22282...992 21
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #3 Skrevet 9. mars 2020 Jeg kjøper mest mulig kjønnsnøytralt til sønnen min fordi jeg liker andre farger enn bare blå og fordi vi planla å få flere barn. Nå som lillesøster har kommet er jeg glad for at vi har boden full av hvite, grønne, gule, lilla og grå bodyer og ikke bare lyseblå 😉 Anonymkode: 880eb...a21 14
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #4 Skrevet 9. mars 2020 Det er ganske utrolig at farger har kjønn? Heldigvis er det mange tvekjønnede farger som oransje, blå, rød, grønn, gul, marine, grå, beige, lilla, turkis. Kjønnsnøytral kan du stappe tilbake i...bakenden. Farger er farger. Anonymkode: 88603...ab2 28
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #5 Skrevet 9. mars 2020 Jeg kler barna mine i klær som er både- og. Men datteren min går nok mer i det folk vil si er gutteklær mer enn sønnen min går i veldig typiske jenteklær. Alt av yttertøy kjøpes i nøytrale farger, sko er også nokså nøytrale, dette mtp arv og miljø. Men, de får gjerne rosa/blå luer og votter i gaver osv, da brukes det om hverandre. Gutten min har rosa/lilla luer, votter, ulldresser osv. Anonymkode: 6f1b4...2ac 2
Hulderen Skrevet 9. mars 2020 #6 Skrevet 9. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye kjønnsnøytralt på datteren min, ganske enkelt fordi endel typiske jenteklær er stygge. Noe av det styggeste jeg kan tenke meg av jenteklær er blekrosa Disneyklær med masse glitter og trykk. Det er så stygt at det ganske enkelt aldri kjøpes og jeg bare gir det videre om noen skulle gi noe sånt til oss. Jeg kler ungen i kule og praktiske klær i farger jeg liker. Hun kler ikke så mye jordfarger, så det går mest i lilla, blått og grønt, og aldri rosa, særlig ikke blekrosa. Det er så stygg farge. Anonymkode: 22282...992 Lar du aldri datteren din selv velge farger? 27
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #7 Skrevet 9. mars 2020 Syns «gutteklær» er stygt. Så bruker nesten bare kjønnsnøytralt. Har faktisk en del røde klær da jeg syns det er fint og elsker fargene grønn, brunt og gult rosa/blått er så kjedelige farger på plagg. Også praktisk om vi får flere barn Anonymkode: c0e38...6c3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #8 Skrevet 9. mars 2020 Jeg kjøper kjønnsnøytrale klær fordi datteren min selv velger det. Jeg nekter henne ikke klær fra gutteavdelingen om det er det hun ønsker. Buksene der er forøvrig mer behagelige enn de pinetrange tightsbuksene med lavt liv som man finner i jenteavdelingen. (Jeg synes også glorete klær med fargeprint er forferdelig stygt, men det gjelder både gutte- og jenteklær.) Anonymkode: 9af07...79c 10
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #9 Skrevet 9. mars 2020 Hvordan er farger tilhørende spesifikt kjønn? Det at rosa liksom er for jenter og blått for gutter er bare en sosial konstruksjon. Ingen av fargene er egentlig noe mer eller mindre maskulin eller feminin enn den andre, det er bare noe vi er blitt tillært. Jeg kler ungene i alle mulige farger og handler etter stoff, kvalitet og hvor praktisk plagget er, ikke etter farger 🙂 Anonymkode: 5700d...6fc 12
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #10 Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, Hulderen said: Lar du aldri datteren din selv velge farger? Nei. Hun er fortsatt et småbarn. Hun velger selv blant klærne jeg har kjøpt til henne. Anonymkode: 22282...992 8
abc123detvardet Skrevet 9. mars 2020 #11 Skrevet 9. mars 2020 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye kjønnsnøytralt på datteren min, ganske enkelt fordi endel typiske jenteklær er stygge. Noe av det styggeste jeg kan tenke meg av jenteklær er blekrosa Disneyklær med masse glitter og trykk. Det er så stygt at det ganske enkelt aldri kjøpes og jeg bare gir det videre om noen skulle gi noe sånt til oss. Jeg kler ungen i kule og praktiske klær i farger jeg liker. Hun kler ikke så mye jordfarger, så det går mest i lilla, blått og grønt, og aldri rosa, særlig ikke blekrosa. Det er så stygg farge. På tide å bli voksen? Ikke vær så jævla kontrollerende heller. Endret 9. mars 2020 av abc123detvardet 32
kaleidoskop Skrevet 9. mars 2020 #12 Skrevet 9. mars 2020 Jeg synes jordfarger er så fine. "babyrosa" er grusomt. Kjøper gjerne burgunderrosa (om det er forståelig hvilken farge jeg mener) og gammelrosa. Men er glad i mosegrønn, sennepsgul, dueblå og lignende. Da blir det slike klær jeg kjøper. Hun er for liten til å velge selv. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #13 Skrevet 9. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kjøper kjønnsnøytrale klær fordi datteren min selv velger det. Jeg nekter henne ikke klær fra gutteavdelingen om det er det hun ønsker. Buksene der er forøvrig mer behagelige enn de pinetrange tightsbuksene med lavt liv som man finner i jenteavdelingen. (Jeg synes også glorete klær med fargeprint er forferdelig stygt, men det gjelder både gutte- og jenteklær.) Anonymkode: 9af07...79c Ja grøss, jentebuksene skal alltid være så trange (gjelder voksne og), så gutteklærene er definitivt mye mer behagelig å gå i. Synd at jenters klær skal være for å vise kropp og fasong og ikke for å være komfortabelt og praktisk slik som gutteklær. Her deler sønn og datter på multipacks med gutte t skjorter, bade shortser og bukser for jenta mi mistrives med jentebuksene som strammer, og det må jeg ærlig innrømme at det gjør jeg og! Anonymkode: 5700d...6fc 8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #14 Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, abc123detvardet said: På tide å bli voksen? Ikke vær så jævla kontrollerende heller. Blir man nå egentlig voksen av å putte blekrosa disney-klær på ungen sin? Anonymkode: f5077...e49 16
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #15 Skrevet 9. mars 2020 Fordi hun velger selv og grønn, orange og svart er favorittfargene Anonymkode: 7d49f...4b6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #16 Skrevet 9. mars 2020 Jeg vil faktisk si at alle farger er kjønnsnøytrale. At noen farger er for gutter og andre for jenter er noe forbanna tull! Anonymkode: 80861...cd3 8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #17 Skrevet 9. mars 2020 Når ungene blir så gamle at de har en mening ( 3 år ca) så la de få velge sjøl. Så hvis jenter elsker rosa og prinsesse så skal ikke foreldre nekte dem det fordi de " hater rosa" . Anonymkode: 306f0...300 13
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #18 Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, abc123detvardet said: På tide å bli voksen? Ikke vær så jævla kontrollerende heller. Hva er det som var så lite voksent med det jeg skrev? Jeg syns rosa er en stygg farge. Er det veldig umodent? Er det kontrollerende at jeg handler inn klær til datteren min som fortsatt er et småbarn, og ikke lar henne gå berserk i klesbutikken uten meg? Eller mente du at det er kontrollerende at jeg velger farger hun faktisk kler, og at vi ikke bruker rosa? Anonymkode: 22282...992 12
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #19 Skrevet 9. mars 2020 Min jente er 1 år ser ut som hun liker godt lilla og rosa, finner det selv i skuffen sin, min gutt viste og tidlig at han elsket kjøretøy, så da Er det ekstra gøy å kjøpe den genseren med traktor/brannbil til han og Unicorn og minni til henne😍 Anonymkode: 00c3e...684 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #20 Skrevet 9. mars 2020 Kler barna mine i de fargene som kler dem, og ikke ut fra hva som er mellom beina deres. Ingen av mine kler dus rosa, så ingen av de bruker det. Sønnen vår er gammel nok til å bry seg, så han får velge når det passer seg sånn. Mens datteren vår er 2 år og velger blant de klærne som er i skuffen. Der er det alle farger, men mest fra storebror. Hun går konsekvent etter det som er blått, grønt eller lilla. Eventuelt det som har bil, dinosaur eller Mummitrollet på. Farger har ikke kjønn her i huset, så de kan ha på seg det de vil. Men jeg griper inn om de vil gå med kjole på skolen eller skulle ønske seg korte og trange klær. Her er det komfort som gjelder. Anonymkode: ca879...ebf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå