AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #1 Skrevet 8. mars 2020 La oss si at alle faste kostnader er betalt. Hvor billig er det billigste man kan leve, men samtidig leve et liv karakterisert som ''bra''? Hvis vi beregner dagsbudsjett på penger til kun rent forbruk: 50 kr. dagen? 100 kr. dagen? Matpakke til lunsj og tilbudsløsninger i dagligvaren ellers er selvfølgelig en selvfølge for å kunne leve for 50 kr. dagen. 50 kr. dagen tilsvarer en 50 kr. feilmargin hvis du skulle glemt å ha kjøpt ost for resten av måneden f.eks. 50 kr. dagen er ikke mye. Hvor mye koster bare en brus på Kiwi? 15-20? Anonymkode: 623b3...4b0
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #2 Skrevet 9. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: La oss si at alle faste kostnader er betalt. Hvor billig er det billigste man kan leve, men samtidig leve et liv karakterisert som ''bra''? Hvis vi beregner dagsbudsjett på penger til kun rent forbruk: 50 kr. dagen? 100 kr. dagen? Matpakke til lunsj og tilbudsløsninger i dagligvaren ellers er selvfølgelig en selvfølge for å kunne leve for 50 kr. dagen. 50 kr. dagen tilsvarer en 50 kr. feilmargin hvis du skulle glemt å ha kjøpt ost for resten av måneden f.eks. 50 kr. dagen er ikke mye. Hvor mye koster bare en brus på Kiwi? 15-20? Anonymkode: 623b3...4b0 Hvis du skal leve billig kjøper du jo ikke brus. Anonymkode: 92ce7...180 11
altflyter Skrevet 9. mars 2020 #3 Skrevet 9. mars 2020 Hvis du tror en brus på kiwi koster 15-20 kr så er ikke du vant til å leve billig. Første bud er å sette seg inn i priser og H oversikt over hva alt koster. 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #4 Skrevet 9. mars 2020 1500kr til mat i måneden kunne du fint overlevd på. Men da hadde det selvsagt blitt mye ris, havregrøt, knekkebrød og vann. Anonymkode: 2c1d9...e97 2
Knirke Skrevet 9. mars 2020 #5 Skrevet 9. mars 2020 Det er bare å se en episode av Luksusfellen, så ser du hva som er anbefalte levekostnader.
Pillarguri Skrevet 9. mars 2020 #6 Skrevet 9. mars 2020 https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Du får legge inn tallene dine så får du her et realistisk bilde av hva du trenger.
Million Skrevet 9. mars 2020 #7 Skrevet 9. mars 2020 20 minutter siden, Pillarguri skrev: https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Du får legge inn tallene dine så får du her et realistisk bilde av hva du trenger. Det er jo gjennomsnittskostnader som oppgis i de kalkulerte budsjettene på SIFO. Trådstarter spør etter "det minste man kan overleve for". Altså overleve.... såvidt klare seg men overleve, tolker jeg det som. Skikkelig fattigmannsbudsjett altså. 1
Pillarguri Skrevet 9. mars 2020 #8 Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, Million skrev: Det er jo gjennomsnittskostnader som oppgis i de kalkulerte budsjettene på SIFO. Trådstarter spør etter "det minste man kan overleve for". Altså overleve.... såvidt klare seg men overleve, tolker jeg det som. Skikkelig fattigmannsbudsjett altså. Jeg skjønner det, men det er jo et spørsmål om hvor lenge han har tenkt å leve også. Hvis han bare drikker vann, så lever han en måned eller to. Hvis han har planer om å leve lenge, så må han nødvendigvis ha litt variert kosthold for å unngå mangelsykdommer. Da nytter det ikke å leve bare på nudler selv om det er billig. Tannkrem/såpe/dopapir etc. ansees også for å være en nødvendig utgift. Ergo er et gjennomsnittsbudsjett det eneste som er realistisk hvis han har tenkt å beholde helsen. Alle kostnader til streaming og tlf/tv/fornøyelser kan han jo bare fjerne sammen med evt andre utgifter han ikke har..
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #9 Skrevet 9. mars 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: La oss si at alle faste kostnader er betalt. Hvor billig er det billigste man kan leve, men samtidig leve et liv karakterisert som ''bra''? Hvis vi beregner dagsbudsjett på penger til kun rent forbruk: 50 kr. dagen? 100 kr. dagen? Matpakke til lunsj og tilbudsløsninger i dagligvaren ellers er selvfølgelig en selvfølge for å kunne leve for 50 kr. dagen. 50 kr. dagen tilsvarer en 50 kr. feilmargin hvis du skulle glemt å ha kjøpt ost for resten av måneden f.eks. 50 kr. dagen er ikke mye. Hvor mye koster bare en brus på Kiwi? 15-20? Anonymkode: 623b3...4b0 Hvordan, ts, vil du (over)leve? Du kan overleve på nesten intet, nemlig. La oss si du kutter bokostnader. De er åpenbart ikke helt essensielle. Da satser du på å bo i gamme/hytte/telt året rundt. Så kan du kle deg selv gratis - om du ikke har fast bosted er 2-3 skift klær det meste du klarer dra rundt på. De kan du finne eller få brukt. Så må du ha hygieneartikler. Behovet for å pusse tenner er daglig, vask av kropp og hår semi-månedlig om du ikke omgåes folk. På sommerstid kan du bade i ferskvann eller elver, på vinterstid kan du betale for inngang i et bad. Hygienebudsjett: la oss si en tusenlapp i året. Så har vi mat. Det er helt åpenbart mulig å stort sett eksistere ved hjelp av pre-konsumert mat. Altså matavfall fra butikker og kafeer. Men da skaffer du deg mat som må konsumeres raskt, og det krever semi-daglig innsats. Og livet som uteligger er ikke optimalt for oppbevaring av tørrmat til kriser. Så enten må du synes det er ok å sulte noen dager i uka, eller så bør du sette av litt penger til mat. Problemet er bare dette med å leve gratis: Det er vesentlig mer jobb enn å faktisk arbeide 8-16. Anonymkode: e3cbf...7af 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #10 Skrevet 9. mars 2020 10 timer siden, Pillarguri skrev: https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Du får legge inn tallene dine så får du her et realistisk bilde av hva du trenger. Fikk bare opp dette når jeg la inn inntekten min ? Angitt data var ikke tilstrekkelige til å beregne referansebudsjettet Anonymkode: 3dcea...9ce
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #11 Skrevet 9. mars 2020 Hvis jeg skulle levd billig, men likevel bra, så ville jeg satt en nedre grense på 150 kr dagen i gjennomsnitt, etter faste utgifter. Altså til mat, husholdning, fritid, klær osv. Anonymkode: 11640...aa1
Nuttery Skrevet 9. mars 2020 #12 Skrevet 9. mars 2020 (endret) Jeg tenker at etter alle utgifter er betalt skulle jeg klart å leve på 2-3000 kr mnd hvis jeg måtte. Endret 9. mars 2020 av Nuttery
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå