Gjest *Fiona* Skrevet 15. juni 2005 #21 Del Skrevet 15. juni 2005 He-he, ja, kjenner igjen de kunnskapsløse kommentarene der. Toppen av kransekaka var likevel i løpet av det første året pappaen var flyttet ut (og levde i sus og dus med ny dame, og kun hadde ungen annenhver lørdag til søndag, og til og med det virket som bryderi...) og jeg etter hvert begynte å ta en tur ut de lusne gangene jeg da hadde frikveld (hold dere fast) - "Jaså, pappa er barnevakt igjen?" :o Fristet til å svare: "Jepp, han får sitte "barnevakt" så jeg får tilfredsstilt mitt ustyrlige behov for grøftefyll og noen billige numre. Sant å si er det slik jeg tjener ekstra penger også..." Folk er utrolig trangsynte av og til... men de vet jo ikkke bedre, stakkars. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestemor Skrevet 15. juni 2005 #22 Del Skrevet 15. juni 2005 Fiona: Man trenger slett ikke være alenemor for å få kommentaren om at faren sitter barnevakt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Fiona* Skrevet 15. juni 2005 #23 Del Skrevet 15. juni 2005 Å herlighet... enda verre, nesten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mockinbird Skrevet 15. juni 2005 Forfatter #24 Del Skrevet 15. juni 2005 He-he, ja, kjenner igjen de kunnskapsløse kommentarene der. Toppen av kransekaka var likevel i løpet av det første året pappaen var flyttet ut (og levde i sus og dus med ny dame, og kun hadde ungen annenhver lørdag til søndag, og til og med det virket som bryderi...) og jeg etter hvert begynte å ta en tur ut de lusne gangene jeg da hadde frikveld (hold dere fast) - "Jaså, pappa er barnevakt igjen?" :o Jeg tror jeg hadde slått vedkommende... I det minste fortalt ei lita lekse! Fristet til å svare: "Jepp, han får sitte "barnevakt" så jeg får tilfredsstilt mitt ustyrlige behov for grøftefyll og noen billige numre. Sant å si er det slik jeg tjener ekstra penger også..." Folk er utrolig trangsynte av og til... men de vet jo ikkke bedre, stakkars. Nei, du sier nå der.... Man burde vel egentlig holde seg for god til å irritere seg over uvitende mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 15. juni 2005 #25 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg tror jeg hadde slått vedkommende... I det minste fortalt ei lita lekse! Nei, du sier nå der.... Man burde vel egentlig holde seg for god til å irritere seg over uvitende mennesker. Jeg synes enkelte angriper sin ex for hva de sier og ikke hva de gjør. I dette tilfellet er det altså ordet "barnevakt" jeg oppfatter provoserer noen. Men er det ikke bedre å overse ordbruken og isteden glede seg over at tidligere partner faktisk tar seg av barnet fremfor å henge seg opp i hva han eller andre kaller denne tiden barnet og far får sammen ? Sett fra barnets ståsted er jeg rimlig sikker på at det ikke er noe problem å kalle det "barnevakt". Og det er vel barnets interesse som er sentralt og ikke hvordan foreldrene ordlegger foreldreansvaret ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestemor Skrevet 15. juni 2005 #26 Del Skrevet 15. juni 2005 Far til 2: :o Ingen er barnevakt til sitt eget barn??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mockinbird Skrevet 15. juni 2005 Forfatter #27 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg synes enkelte angriper sin ex for hva de sier og ikke hva de gjør. I dette tilfellet er det altså ordet "barnevakt" jeg oppfatter provoserer noen. Men er det ikke bedre å overse ordbruken og isteden glede seg over at tidligere partner faktisk tar seg av barnet fremfor å henge seg opp i hva han eller andre kaller denne tiden barnet og far får sammen ? Sett fra barnets ståsted er jeg rimlig sikker på at det ikke er noe problem å kalle det "barnevakt". Og det er vel barnets interesse som er sentralt og ikke hvordan foreldrene ordlegger foreldreansvaret ? Jeg kan føle for å angripe min eks både for det han sier og alt det han ikke gjør, i mitt tilfelle... Men jeg gjør det ikke. Det du ser her mellom meg og Fiona er et forsøk på "galgenhumor", ikke seriøse frustrasjoner som går ut over nattesøvnen vår. Men, helt seriøst, jeg reagerer ikke bare på handling, men også på holdning. Så, joda, hvis faren til mitt barn hadde vært "barnevakt" for sin egen sønn, hadde det provosert meg. For ordvalget sier også noe om hvilken holdning en har til temaet. (Jmf en annen tråd i et annet forum om "mongo" var ok å bruke overfor mennesker med downs syndrom. Eller om det er ok å kalle en funksjonshemmed for krøpling.) I dette tilfellet kan man altså snu dette og si at det i aller høyeste grad er av barnets interesse at pappan ikke ser på sitt samvær med sitt eget barn som en "barnevakt-handling". Mener nå jeg, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amarq Skrevet 15. juni 2005 #28 Del Skrevet 15. juni 2005 Det sies ofte om fedre at de er "flinke" til å passe barna sine. Jeg hører det aldri om mødre :o Det er vel mer selvfølgelig det da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 15. juni 2005 #29 Del Skrevet 15. juni 2005 Far til 2: :o Ingen er barnevakt til sitt eget barn??? Jeg tror noen aleneforeldre har for få problemer om en skal henge seg opp i hvilke ord andre bruker om en spesifikk handling. I andre sammehenger er ikke forskjellig ordbruk om en og samme handling så uvanlig. Men så snart en kommer inn på beskrivelser som partner eller tidligere partner bruker når han passer barnet blir det mye bråk hos enkelte. Hvis jeg sa at jeg "voktet barnet" hadde sansynligvis færre reagert, avhengig av hvilke språkbruk som brukes lokalt. Men å "vokte et barn" eller å være "barnevakt" for et barn er da tilnærmet likt i det miljøet jeg er i. Derfor synes jeg det bare er å legge kimen til ytterligere konflikt om en "overreagerer"? på slike beskrivelser. Nå kan det vel ikke sies at reaksjonene er noen "overreaksjon" slik de har fremkommet, men kansje dråpen som får begeret til å flyte over når konflikten nærmer seg. Derfor synes jeg det er bedre å la slike beskrivelser få være en beskrivelse noen bruker uten å skape noen reaksjon på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amarq Skrevet 15. juni 2005 #30 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg bare undret meg litt på akkurat det :o Folk sier om han jeg bor sammen med som også er far til alle barna: "han er jo så flink å passe barna". Når han triller tur "Han er jo så flink å trille tur". Jeg er selvfølgelig kjempeglad for det og setter stor pris på det. Men jeg da? Er ikke jeg flink? Det var faktisk ikke meningen å overreagere Det er bare det at jeg har lyst på litt ros innimellom jeg også......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mockinbird Skrevet 15. juni 2005 Forfatter #31 Del Skrevet 15. juni 2005 far til to, det er vel ingen her som overreagerer. Jeg kan av og til lure på om du er ansatt av KG for å provosere folk med vilje, men det kan nok heller ikke karakteriserers som overreagering, mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 15. juni 2005 #32 Del Skrevet 15. juni 2005 far til to' date=' det er vel ingen her som overreagerer. Jeg kan av og til lure på om du er ansatt av KG for å provosere folk med vilje, men det kan nok heller ikke karakteriserers som overreagering, mener jeg. [/quote'] Derfor skrev jeg også at det ikke var snakk om å overreagere slik saken fremstod da jeg skrev det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mockinbird Skrevet 15. juni 2005 Forfatter #33 Del Skrevet 15. juni 2005 På den annen side hadde det vært helt greit med en kraftig reaksjon... Da jeg på ingen måte hadde gått med på at pappan til gutten min hadde ansett seg selv som hverken vakter eller vokter for sitt eget barn. Og det har bare ikke med ordbruk å gjøre, for ordbruket gjenspeiler holdninger. Og mener man selv at man passer/er barnevakt for sitt eget barn, er det noe seriøst galt med ens holdninger. Jeg PASSER aldri barnet mitt, vi bor i lag, lever ilag, vi er en familie, det er en selvfølge at han er rundt meg. Hadde jeg hatt samboer, hadde jeg ikke vært hans elskerinne eller husmor, vi hadde og bodd sammens. Nå er det jo her ikke snakk om hva eks eller samværsforelder eller helgepappa (kall det hva dere vil) sier, men hva ANDRE sier. Som amarq påpekte: Hvorfor er faren så flink når han triller barna, når ingen sier det til henne? Hvorfor er det snakk om at pappan sitter barnevakt hvis det er han som har barnet? Dette vitner om at ordbruken gjenspeiler holdningene de fleste har. Trist, men sant. Men, nå blir dette et sidespor fra opprinnelig tråd, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 16. juni 2005 #34 Del Skrevet 16. juni 2005 På den annen side hadde det vært helt greit med en kraftig reaksjon... Akkurat det er vel å provosere til konflikt synes jeg. Det er absolutt ingen grunn til en "kraftig reaksjon" pga en slik uttalelse. Da jeg på ingen måte hadde gått med på at pappan til gutten min hadde ansett seg selv som hverken vakter eller vokter for sitt eget barn. Og det har bare ikke med ordbruk å gjøre' date=' for ordbruket gjenspeiler holdninger. Og mener man selv at man passer/er barnevakt for sitt eget barn, er det noe seriøst galt med ens holdninger. Jeg PASSER aldri barnet mitt,...[/quote'] Da barna var mindre og de måtte mates kunne jeg ofte si til ex'en: "Kan du passe på litt, jeg skal bare ..." (kansje noen ringte på, jeg måtte på do, tlf. ringte, eller tilsvarende), mens barnet fikk mat. Da passet hun barnet mens jeg var opptatt med andre ting. I denne sammenhengen snakker vi om lengre tid (kansje 1 time eller mer), men formålet er det samme; å påse at barnet får den omsorgen det trenger og f.eks. ikke skader seg. Jeg synes slett ikke dt er noen grunn for "en kraftig reaksjon" slik du sier ovenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Fiona* Skrevet 16. juni 2005 #35 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg tror noen aleneforeldre har for få problemer om en skal henge seg opp i hvilke ord andre bruker om en spesifikk handling Jeg tror du har store problemer med å forstå folk generelt. Jeg ser INGEN andre som misforstår og kverulerer så konsekvent på de tingene som du gjør. Er det ingenting med de tilbakemeldingene du får fra andre som sklir helt inn hos deg? Når en av foreldrene prioriterer seg selv og motvillig går med på å passe barnet sitt ett døgn annen hver uke, så skal vedkommendes tydeligvis enorme offer applauderes, i stedet for at det skal reageres på at vedkommende ikke tar mer ansvar og prioriterer annerledes? Du er klar over, håper jeg, at du motsier deg selv og også her motarbeider ditt eget liksom-budskap, som påstås å være barnets beste? Hurra for fedre når de gidder å dukke opp i det hele tatt?? Hva skjedde med barnet her, Far til 2, glemte du deg et øyeblikk eller? For øvrig er det å passe et barn mens den andre er på do helt uten sammenlikning - hvordan du i det hele tatt får det til har jeg problemer med å se; to som bor sammen og lever sammen deler ikke dagen inn på den måten, og kaller seg "vokter av barnet" når den andre er ute et øyeblikk... Vokter eller barnevakt er like latterlig. Jeg er iallfall ikke en VAKT for mitt eget barn, jeg er mamma. Omsorgsforelder. Jeg tilbringer tid sammen med og jeg tar meg av, men jeg er aldri barnevakt. Og folk sier aldeles ikke at "jøje meg, tenk så ansvarsfull du er, som tar deg av ditt eget barn!" Det er ikke champagne og hornmusikk når JEG sitter hjemme en lørdagkveld, for å si det sånn. Derimot er det en del mer eller mindre festlige kommentarer hvis jeg IKKE gjør det. Jeg synes faktisk noen bostedsforeldre har for få problemer om ros til samværsforeldre gir grunn for økt konfliktnivå mellom de voksne. Du mener at ros til samværsforeldre er mer berettiget enn ros til bostedsforeldre? Du mener også at kommentaren jeg refererte til var i kategorien "ros"? At noen kommenterer at pappa er barnevakt igjen når mamma er på byen, du tolket det som et uttrykk for "ros til samværsforelder"? Uffameg, det er ikke rart det blir konflikter når noen klarer slike akrobatiske, kreative fortolkninger av enkle utsagn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mockinbird Skrevet 16. juni 2005 Forfatter #36 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg synes faktisk noen bostedsforeldre har for få problemer om ros til samværsforeldre gir grunn for økt konfliktnivå mellom de voksne. Det akkurat dette startet med, var ei som bor SAMMENS med faren til barnet, som syntes det var for dumt at han ble rost opp i skyene hvis han trillet tur. Les: Når faren gjør noe for barnet er han fantastisk, når moren gjør det samme, er det en selvfølge. Og, ja, jeg synes det er gal holdning. Men uansett, min kjære far til 2, skal du kverulere, les nå i det minste hele tråden, så du vet hva du skal kverulere om! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 16. juni 2005 #37 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg tror noen aleneforeldre har for få problemer om en skal henge seg opp i hvilke ord andre bruker om en spesifikk handling. Far til mine barn var IKKE barnevakt da vi var bodde sammen - han var sammen med barna sine. Han er heller ikke barnevakt nå. Dette har da vel ikke noe som helst med aleneforeldre å gjøre - det har med generelle holdninger. Man er ikke vakt for sine egne barn. barnevakt - fra ordboken: 1 det å passe på (små)barn mens foreldrene er borte (noen timer) en dag eller en kveld sitte b- 2 person som sitter barnevakt (1) skaffe b- .. og hvis du føler det at du er sammen med dine egne barn som vakt - er du et helt annet sted i verden enn det jeg er... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 16. juni 2005 #38 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg fortsetter gjerne diskusjonen, men da i en annen tråd, ettersom jeg ellers vil bli beskylt for å avspore tråden i motsetning til andre som ikke skaper slik avsporing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Fiona* Skrevet 16. juni 2005 #39 Del Skrevet 16. juni 2005 Ypperlig. Start enda en reflektert, seriøs tråd med intelligente innnspill rundt temaet "Ordvalg etter bruddet, ikke i sammenheng med rollefordeling og funksjoner og realiteten for øvrig". Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå