Gå til innhold

Ok å spise kun kylling og ris ett par dager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Ettersom jeg har hatt en del utfordringer med magen ønsker jeg å teste om det kan ha noe med mat å gjøre. Jeg har lyst til å kun spise kylling og ris i 2-3 dager for å se hvordan det påvirker magen. Dvs. utelukke nesten alle matvarer. Er det et problem å spise så snevert når det kun er snakk om noen dager`?

Anonymkode: b4636...7ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går helt fint!

Anonymkode: 5eec6...fb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke noe problem.

Anonymkode: 03772...135

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig går det helt fint. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan spise ensidig i korte perioder når det er for å teste matintoleranser eller hvordan kroppen reagerer på enkelte matvarer. Da er det faktisk vanlig å teste i en hel uke av gangen for å få en ordentlig test.
Jeg ville testet i fem dager, om jeg var deg, og så gått forsiktig tilbake til et relativt vanlig kosthold over helga, evt introdusert grønnsaker og litt flere mattyper i løpet av de to dagene, for så å teste noe annet uka etter, hvis det var idéen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Minya skrev:

Du kan spise ensidig i korte perioder når det er for å teste matintoleranser eller hvordan kroppen reagerer på enkelte matvarer. Da er det faktisk vanlig å teste i en hel uke av gangen for å få en ordentlig test.
Jeg ville testet i fem dager, om jeg var deg, og så gått forsiktig tilbake til et relativt vanlig kosthold over helga, evt introdusert grønnsaker og litt flere mattyper i løpet av de to dagene, for så å teste noe annet uka etter, hvis det var idéen.

Takk for innspill :) 

AnonymBruker
Skrevet

For å teste magen bør man spise i minimum 2 uker. Helst en måned, så kan man inkludere noe igjen og hvis man reagerer skal man vente 2 uker før man prøver å inkludere noe nytt. Kylling er bra for magen, men spis med skinn på for å få i deg litt fett. Ris er langt fra det verste for magen, men hvis det er IBS du skal teste, så bør du spise hvit ris i alle fall siden det påvirker magen minst. Men som sagt, inkluder fett også. Du vil ikke føle deg særlig bra på kun proteiner og karbohydrater. Vi trenger ikke karbohdyrater, men vi trenger proteiner og fett. 

Men hvis det er IBS du skal teste, har du hørt om FODMAP? 

Anonymkode: fb3a4...5a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å teste magen bør man spise i minimum 2 uker. Helst en måned, så kan man inkludere noe igjen og hvis man reagerer skal man vente 2 uker før man prøver å inkludere noe nytt. Kylling er bra for magen, men spis med skinn på for å få i deg litt fett. Ris er langt fra det verste for magen, men hvis det er IBS du skal teste, så bør du spise hvit ris i alle fall siden det påvirker magen minst. Men som sagt, inkluder fett også. Du vil ikke føle deg særlig bra på kun proteiner og karbohydrater. Vi trenger ikke karbohdyrater, men vi trenger proteiner og fett. 

Men hvis det er IBS du skal teste, har du hørt om FODMAP? 

Anonymkode: fb3a4...5a9

Takk for innspill :)

Jeg har hørt om det, valgte kylling og ris fordi det er lav-FODMAP :) Men jeg tenkte det kunne være interessant å ha et veldig snevert kosthold for noen dager for å se om det merkes på kroppen. 

Fett kunne kanskje vært lurt, ja. Jeg kan legge til litt smør evt.

AnonymBruker
Skrevet

Dette med å eliminere ting fra dietten, ja det kan hjelpe, men om du eliminerer for mye over tid så kan du bli enda mer sensitiv enn du var i utgangspunktet. Jeg snakker av erfaring! Så gjerne bruk litt common sense her, og ikke ver for overfølsom i forhold til ting du kan reagere på. Ofte kan det ha noe med mengde og hvor ofte man spiser ting også, men å ha et variert kosthold er bra (borsett fra sukker og sånt) 

Anonymkode: def9f...ea3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det tok noen måneder å merke bedring etter å kutte ut noe man ikke tålte?

Anonymkode: e35a6...7df

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hei,

Ettersom jeg har hatt en del utfordringer med magen ønsker jeg å teste om det kan ha noe med mat å gjøre. Jeg har lyst til å kun spise kylling og ris i 2-3 dager for å se hvordan det påvirker magen. Dvs. utelukke nesten alle matvarer. Er det et problem å spise så snevert når det kun er snakk om noen dager`?

Ta å lær deg om de grunnleggende ernæringsprinsippene som gjelder...jeg mener du vil ha stor nytteverdi at det når jeg ser du formulerer innlegg på denne måten. 

Kylling og ris ja ....er det hvit ris? isåfall er det vannvittig med høyglykemiske karbohydrater i den kontra brun-ris. Ser du hvordan det du spør forutsetter en bedre grunnforståelse mtp hvordan spørsmålet er formulert i utgangspunktet?

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er fodmap ville jeg eliminert krydder og spist som før. For meg er det løk i alle former som er synderen. 

Anonymkode: 15f0a...147

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Xcase33 skrev:

Ta å lær deg om de grunnleggende ernæringsprinsippene som gjelder...jeg mener du vil ha stor nytteverdi at det når jeg ser du formulerer innlegg på denne måten. 

Kylling og ris ja ....er det hvit ris? isåfall er det vannvittig med høyglykemiske karbohydrater i den kontra brun-ris. Ser du hvordan det du spør forutsetter en bedre grunnforståelse mtp hvordan spørsmålet er formulert i utgangspunktet?

Hei, takk for innspill :) kunnskap er alltid bra.

Dette er kun et eksperiment over få dager, anser ikke dyptgående kunnskaper som et akutt behov.. Snakker om hvit ris ja, hvorfor mener du det er et problem at det er det er høy GI?

Om du vil så kom gjerne med et forslag til to alternative matvarer :)

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, takk for innspill :) kunnskap er alltid bra.

Dette er kun et eksperiment over få dager, anser ikke dyptgående kunnskaper som et akutt behov.. Snakker om hvit ris ja, hvorfor mener du det er et problem at det er det er høy GI?

Om du vil så kom gjerne med et forslag til to alternative matvarer :)

Glykemiski ndeks (GI) er et mål på hvor raskt en type karbohydrater får blodsukkeret til å stige etter måltidet. 
Hvit ris består utelukkende av raske karbohydrater, du må gå for svart eller brunris istedenfor. 

Idet blodsukkeret stiger, nedreguleres ved at kroppen frigjør insulin hormonet. Det er dette hormonet som sørger for at næringen blir tatt opp i cellene dine. Det er derfor type1 diabetikere må sette insulinet selv i sprøyter. Da målt etter mengde\type karbohydrater måltidet består av. Uten dette hormonet sulter du ihjel rett og slett da næringen ikke blir tatt opp.

Insulin er fettlagringshormonet. Mengden korresponderer til hvilket fettlagrings giret kroppen settes i de påfølgende timene. 
Så legger man 2+2 sammen så skjønner man raskt hvorfor det blir uheldig iforhold til nedgang i fett%. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Xcase33 skrev:

Glykemiski ndeks (GI) er et mål på hvor raskt en type karbohydrater får blodsukkeret til å stige etter måltidet. 
Hvit ris består utelukkende av raske karbohydrater, du må gå for svart eller brunris istedenfor. 

Idet blodsukkeret stiger, nedreguleres ved at kroppen frigjør insulin hormonet. Det er dette hormonet som sørger for at næringen blir tatt opp i cellene dine. Det er derfor type1 diabetikere må sette insulinet selv i sprøyter. Da målt etter mengde\type karbohydrater måltidet består av. Uten dette hormonet sulter du ihjel rett og slett da næringen ikke blir tatt opp.

Insulin er fettlagringshormonet. Mengden korresponderer til hvilket fettlagrings giret kroppen settes i de påfølgende timene. 
Så legger man 2+2 sammen så skjønner man raskt hvorfor det blir uheldig iforhold til nedgang i fett%. 

Hvis du tar deg tid og faktisk leser hovedinnlegget ser du at Ts ikke sier noe om å gå ned i fettprosent, men at Ts har problemer med magen.

Anonymkode: 1e4a6...f20

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Xcase33 skrev:

Men brun ris bør hun jo unngå om det er snakk om IBS...

Anonymkode: ced54...ed2

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du tar deg tid og faktisk leser hovedinnlegget ser du at Ts ikke sier noe om å gå ned i fettprosent, men at Ts har problemer med magen.

Anonymkode: 1e4a6...f20

Høyglykemiske karbohydrater har en løs struktur og gir magen lite fiber å jobbe med. Det innlegget du siterte meg på var ikke TS sitt åpningsinnlegg. 

Si meg har du noen gode tips i denne tråden forøvrig vi kan lære av? enten det gjelder problemer med magen eller andre ting? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men brun ris bør hun jo unngå om det er snakk om IBS...

Anonymkode: ced54...ed2

Hva står IBS for ...og hva underbygger du den påstanden med? du må heve nivået på argumentasjonen din. 

Skrevet
1 time siden, Xcase33 skrev:

Hva står IBS for ...og hva underbygger du den påstanden med? du må heve nivået på argumentasjonen din. 

Hvis du ikke har hørt om IBS, så kan du ikke så mye om mage og tarmproblemer. Da bør du jo kanskje revurdere om du er kvalifisert til å svare?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Xcase33 skrev:

Hei igjen :)

Jeg vet hva GI er. Jeg lurte på hvorfor du mener det er relevant i denne sammenhengen og jeg kan ikke se at du sier noe om det i dette innlegget?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...