AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #1 Skrevet 8. mars 2020 Far til sønnen min klager på samværet. Vi er aldri enige. Jeg jobber senvakter/nattevakter de nettene gutten skal være til faren sin. Jeg har faste vakter og dette vet han godt. Ofte avlyser han samværet for da har han et møte som dukker opp. Hver eneste gang. Har en følelse han gjør dette med vilje. For å straffe meg for han vet jeg må da finne barnevakt til gutten eller si ifra meg vaktene. Hver gang han spør utenom så sier jeg ja hver gang. For jeg synes så synd på gutten. Påvirker stabiliteten i samværet. Eneste han klarer er annenhver helg. Så sier han at han vil ha 50/50. Forstår ikke hvordan han skal fikse det når han stadigvekk velger jobben framfor gutten hele tiden. Hva skal jeg gjøre ? Gi meg hele tiden? Føler jeg må ha en barnevakt for hånd hele tiden tilfelle han avlyser. Anonymkode: 23b1f...98c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #2 Skrevet 8. mars 2020 Ja, du må ha barnevakt klar, ingen kan tvinge ham hvis han finner ut at han ikke vil. Men så lenge han avlyser avtalt samvær, ville jeg aldri utvidet avtalen. Det kan du greit nekte. Anonymkode: 171cd...51b 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #3 Skrevet 8. mars 2020 For at far skal utvide sin samværstid må han jo først bevise at han kan overholde den avtalen som allerede er satt. Husk å skriv ned og dokumenter alt, du vet aldri når du kan få bruk for det om han skulle dra deg for retten for å få 50/50 og da kan det fort bli ord mot ord.. Si til far at om han overholder den avtalen som er satt i lengre tid så kan dere se på en utvidet ordning, men at han må vise først at han har tid og mulighet til å ha barnet mer, for det er barnet som må settes først her, ikke hva man ønsker selv. Anonymkode: 6377a...f7e 11
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #4 Skrevet 8. mars 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: For at far skal utvide sin samværstid må han jo først bevise at han kan overholde den avtalen som allerede er satt. Husk å skriv ned og dokumenter alt, du vet aldri når du kan få bruk for det om han skulle dra deg for retten for å få 50/50 og da kan det fort bli ord mot ord.. Si til far at om han overholder den avtalen som er satt i lengre tid så kan dere se på en utvidet ordning, men at han må vise først at han har tid og mulighet til å ha barnet mer, for det er barnet som må settes først her, ikke hva man ønsker selv. Anonymkode: 6377a...f7e Har notert opp hvor mye samvær han har gått glipp av. Har hatt annenhver helg og en overnatting andre uken i en avtale. Helgene ble korte og andre overnattingen utgår hele tiden. Kjenner jeg blir sliten og kan aldri planlegge noe tilfelle jeg må være tilgjengelig😑 ts Anonymkode: 23b1f...98c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #5 Skrevet 8. mars 2020 Spør far om han er klar over at om dere har 50/50, så MÅ han ha barnet i sin tid, han kan ikke bare velge det bort og overlate ansvaret til deg? Så får det kan diskuteres, må han vise større ansvarlighet til å gjennomføre samværet som er avtalt nå. Anonymkode: a3a3f...822 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #6 Skrevet 8. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spør far om han er klar over at om dere har 50/50, så MÅ han ha barnet i sin tid, han kan ikke bare velge det bort og overlate ansvaret til deg? Så får det kan diskuteres, må han vise større ansvarlighet til å gjennomføre samværet som er avtalt nå. Anonymkode: a3a3f...822 Har spurt han flere ganger, men han unngår diskusjonen. Samarbeidet er så dårlig for tiden. Vi kommuniserer knapt. De gangene vi har vært på familievernkontoret så legger han skylden på meg for at ting er slik de er. Har prøvd å vært fleksibel, spørre han hvilke dager som passer best osv.. men jeg kan ikke sjonglere med turnusen min hele tiden bare fordi far ikke planlegger og velger arbeid først. Gir meg heller aldri beskjed med mindre jeg spør. Hender ofte at barnehagen ringer fordi far er sent ute eller har glemt å hente ungen. Det er flaut synes jeg. ts Anonymkode: 23b1f...98c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #7 Skrevet 8. mars 2020 Det er flaut for ham, ikke for deg. Anonymkode: 171cd...51b 9
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #8 Skrevet 8. mars 2020 Han må jo da først og fremst klare å følge opp nåværende avtale om samvær før en opptrapping kan gjøres. Det er bra du har notert, det er gull verdt. Du kan ikke tvinge til samvær, så en barnevakt i bakhånd er nok smart av deg. Om du har mulighet til å endre til en dagtidsjobb, hadde du sluppet det. Kanskje du kunne fått det gjennom hos nav å få en omskolering og dermed få overgangsstødnad? Anonymkode: 37675...3ec 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #9 Skrevet 8. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han må jo da først og fremst klare å følge opp nåværende avtale om samvær før en opptrapping kan gjøres. Det er bra du har notert, det er gull verdt. Du kan ikke tvinge til samvær, så en barnevakt i bakhånd er nok smart av deg. Om du har mulighet til å endre til en dagtidsjobb, hadde du sluppet det. Kanskje du kunne fått det gjennom hos nav å få en omskolering og dermed få overgangsstødnad? Anonymkode: 37675...3ec Har redusert arbeidstiden min mye. Jobber 6 nattevakter/kveldsvakter i mnd og ellers jobber jeg dagtid. Får overgangsstønad nå. Vurderte å begynne på en ny studie som lærer eller barnehagelærer. Slik at jeg fikk en annen hverdag. Skal høre med nav hvordan dette fungerer. I såfall må det bli nettstudier siden jeg bor litt utpå landet og ikke har høyskoler i nærheten. Vi krangler mellom advokater nå. Har sagt at jeg ikke ønsker å øke samværet før han viser til at han klarer å følge opp det nåværende samværet. Jeg har sterk tro på at det er pga barnebidraget. Han ble sint da jeg søkte om dette. Venter bare på at han skal stevne meg for retten. Men jeg vet han ikke kommer til å få noe 50/50 når vi er så uenige og han ikke følger opp sønnen sin eller samværet. ts Anonymkode: 23b1f...98c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #10 Skrevet 9. mars 2020 Det er vel strengt tatt far som bør ta ansvaret for å skaffe barnevakt om han ikke kan ta seg av eget barn på sine dager? Hans barn, hans dager = hans ansvar. Hvorfor tar du på deg å stille opp for å rydde opp i fars hverdagslogistikk, og manglende planlegging av denne? La han ta ansvaret for eget rot. Dokumenter alt. Dette slår ikke negativt ut for deg, kun ham selv. Spesielt om han vil ta det til rettsak. Du fungerer som bakvakt og lettvint løsning for ham, fordi du lar ham få lov til det. Han kan bli så sint han bare vil, men han må faktisk ta inn over seg at han er selv ansvarlig her. Men du må la ham prøve seg, og du må la ham feile. Hvorfor lar du hans møter være viktigere enn din jobb og inntekt...? Anonymkode: dde62...2e8 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #11 Skrevet 9. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel strengt tatt far som bør ta ansvaret for å skaffe barnevakt om han ikke kan ta seg av eget barn på sine dager? Hans barn, hans dager = hans ansvar. Hvorfor tar du på deg å stille opp for å rydde opp i fars hverdagslogistikk, og manglende planlegging av denne? La han ta ansvaret for eget rot. Dokumenter alt. Dette slår ikke negativt ut for deg, kun ham selv. Spesielt om han vil ta det til rettsak. Du fungerer som bakvakt og lettvint løsning for ham, fordi du lar ham få lov til det. Han kan bli så sint han bare vil, men han må faktisk ta inn over seg at han er selv ansvarlig her. Men du må la ham prøve seg, og du må la ham feile. Hvorfor lar du hans møter være viktigere enn din jobb og inntekt...? Anonymkode: dde62...2e8 Hvordan mener du hun skal tvinge ham? Samværsforeldre kan gjøre som de vil, det finnes ingen sanksjonsmuligheter. Anonymkode: 171cd...51b 6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #12 Skrevet 9. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel strengt tatt far som bør ta ansvaret for å skaffe barnevakt om han ikke kan ta seg av eget barn på sine dager? Hans barn, hans dager = hans ansvar. Hvorfor tar du på deg å stille opp for å rydde opp i fars hverdagslogistikk, og manglende planlegging av denne? La han ta ansvaret for eget rot. Dokumenter alt. Dette slår ikke negativt ut for deg, kun ham selv. Spesielt om han vil ta det til rettsak. Du fungerer som bakvakt og lettvint løsning for ham, fordi du lar ham få lov til det. Han kan bli så sint han bare vil, men han må faktisk ta inn over seg at han er selv ansvarlig her. Men du må la ham prøve seg, og du må la ham feile. Hvorfor lar du hans møter være viktigere enn din jobb og inntekt...? Anonymkode: dde62...2e8 Man kan tenke at det hadde vært hyggelig om det var sånn, men hva skal man gjøre? Man kan ikke tvinge noen til å hente et barn og være sammen med det. Samværsforeldre har all makten og kan gjøre akkurat som det passer seg selv. Anonymkode: 58521...7bd 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #13 Skrevet 9. mars 2020 Du kan iallefall si nei når han spør utenom avtalen, si at du vil kjøre etter avtalen en stund. Se om det hjelper og han skjerper seg. Anonymkode: a3a3f...822 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #14 Skrevet 9. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har redusert arbeidstiden min mye. Jobber 6 nattevakter/kveldsvakter i mnd og ellers jobber jeg dagtid. Får overgangsstønad nå. Vurderte å begynne på en ny studie som lærer eller barnehagelærer. Slik at jeg fikk en annen hverdag. Skal høre med nav hvordan dette fungerer. I såfall må det bli nettstudier siden jeg bor litt utpå landet og ikke har høyskoler i nærheten. Vi krangler mellom advokater nå. Har sagt at jeg ikke ønsker å øke samværet før han viser til at han klarer å følge opp det nåværende samværet. Jeg har sterk tro på at det er pga barnebidraget. Han ble sint da jeg søkte om dette. Venter bare på at han skal stevne meg for retten. Men jeg vet han ikke kommer til å få noe 50/50 når vi er så uenige og han ikke følger opp sønnen sin eller samværet. ts Anonymkode: 23b1f...98c Vet det er utrolig tøft- men som damen på familievernkontoret sa til meg da far til mine barn og jeg holdt på slik - forbred deg på å være alene.. Det at du er på tilbudsiden er nettopp hva en hovedomsorgsperson skal gjøre, pluss at det gir deg bonuspoeng både i henhold til retten og ikke minst overfor barnet. Håper du har en god advokat, ville fulgt dennes anbefalinger. Anonymkode: 13364...fe9 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #15 Skrevet 9. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan iallefall si nei når han spør utenom avtalen, si at du vil kjøre etter avtalen en stund. Se om det hjelper og han skjerper seg. Anonymkode: a3a3f...822 Jeg har kjørt og hentet til nesten alle samvær. Satt ned foten og lot han ta ansvar selv de helgene han har ungen. Jeg slet meg fullstendig ut. Hadde aldri fri. Annenhver helg hadde jeg nattevakter. Da må jeg selvfølgelig få sove ut. Jeg kjørte ungen til far og hentet ungen på søndagene. Fikk aldri pause eller alenetid. Da sa jeg ifra at det var hans ansvar å hente i barnehagen fredager og levere mandager. Kom alltid med en unnskyldning eller løgner at han ikke kunne ha ungen titt og ofte. Har prøvd å sagt til han at han bør finne noen til å ha ungen eller hjelpe med henting hvis han ikke kan. Han skjerpet seg og begynte å hente og levere selv. Men sliter mest med den ekstra overnattingen midt i uken. Aldri spørsmål om å bytte dag til noe som passer bedre. Synes det er merkelig at han har møter hver eneste gang han skal ha overnatting. Han har en dagjobb. Sagt at han jobber 7-3 hver dag. Plutselig har han møter på kvelder. Hele tiden. Har tatt han i å lyve før. Derfor stoler jeg ikke på at det han sier er sant. Begynner å bli lei og sliten. Han kan plutselig ringe en dag og forlange å ha ungen. Han er bare 2 år og trenger stabilitet. Må forberede ungen på at far kommer å henter. ts Anonymkode: 23b1f...98c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #16 Skrevet 9. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet det er utrolig tøft- men som damen på familievernkontoret sa til meg da far til mine barn og jeg holdt på slik - forbred deg på å være alene.. Det at du er på tilbudsiden er nettopp hva en hovedomsorgsperson skal gjøre, pluss at det gir deg bonuspoeng både i henhold til retten og ikke minst overfor barnet. Håper du har en god advokat, ville fulgt dennes anbefalinger. Anonymkode: 13364...fe9 Min advokat er mer interessert i å få til en avtale enn å få en avtale som fungerer. Har et møte med henne på onsdag. Skal ta meg en skikkelig prat med henne. ts Anonymkode: 23b1f...98c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #17 Skrevet 9. mars 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan iallefall si nei når han spør utenom avtalen, si at du vil kjøre etter avtalen en stund. Se om det hjelper og han skjerper seg. Anonymkode: a3a3f...822 Har slitt meg ut pga det. Har tilbudt han dagsamvær en periode, men han har aldri tatt kontakt. Hvis jeg kjører så bruker jeg fort 1 time tilsammens. Ender med at jeg nesten kommer forsent på jobb selv. Han er ferdig klokka 15.30 mange ganger og jeg starter 16.00. Det er kun når han har besøk av andre ungen sin at han finner det for godt at han skal ha vårt barn. ts Anonymkode: 23b1f...98c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #18 Skrevet 9. mars 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har redusert arbeidstiden min mye. Jobber 6 nattevakter/kveldsvakter i mnd og ellers jobber jeg dagtid. Får overgangsstønad nå. Vurderte å begynne på en ny studie som lærer eller barnehagelærer. Slik at jeg fikk en annen hverdag. Skal høre med nav hvordan dette fungerer. I såfall må det bli nettstudier siden jeg bor litt utpå landet og ikke har høyskoler i nærheten. Vi krangler mellom advokater nå. Har sagt at jeg ikke ønsker å øke samværet før han viser til at han klarer å følge opp det nåværende samværet. Jeg har sterk tro på at det er pga barnebidraget. Han ble sint da jeg søkte om dette. Venter bare på at han skal stevne meg for retten. Men jeg vet han ikke kommer til å få noe 50/50 når vi er så uenige og han ikke følger opp sønnen sin eller samværet. ts Anonymkode: 23b1f...98c Det er bra du har fått tilrettelagt noe av arbeidstiden. Ang overgangsstønad og skole, anbefaler jeg at du leser deg opp selv på regelverket. Hvis jeg husker det når jeg er på dataen, kan jeg finne de. De nav-ansatte vet ofte kun hovedregelene (om de i det hele tatt kan dem). Har selv blitt nektet flere stødnader muntlig og skriftlig, men har funnet ut at det har vært feil og dermed fått der gjennom likevel. Det er mange nettstudier nå heldigvis. Jeg ville sagt til han at først må han vise at han følger opp nåværende avtale over tid (dvs flere måneder) før en evt opptrapping kan skje. Vet om mange menn som ber om mer samvær kun med tanke på bidraget... Sånn er eksen min, han maser fælt om de pengene, jeg har aldri sagt noe. Men, nå mener han at det er Jeg som holder igjen samvær pga bidraget 🤣 Anonymkode: 37675...3ec
regine Skrevet 9. mars 2020 #19 Skrevet 9. mars 2020 TS - du må slutte å legge deg flat for alle fars krav og nykker. Din jobb er å ta vare på barnet ditt og sørge for at barnet har det best mulig. Din jobb er IKKE å være curlingforelder for FAR og hans nykker. Dere har en avtale om samvære annenhver helg og en dag i uka. Forhold deg strengt til det. Ikke tilby annet samvær, si nei når far vil ha ungen utenom tur. Ikke diskuter eller forklar, bare si saklig "nei, det passer ikke". Så lenge far ikke følger en avtale han selv har vært med på å inngå, så skal ikke du bruke tid og energi på å tilrettelegge masse utenom. Så lenge du følger avtalen dere har til punkt og prikke så er det ingen som kan "ta" deg på å ikke være samarbeidsvillig. Samarbeidsvillig betyr nemlig ikke å hoppe når den andre sier hopp, som det åpenbart er en del som tror. Samarbeidsvillig betyr heller ikke at ALT far sier og gjør må mor bare følge opp heller. Hvis det funker noenlunde nå med helgesamvær, altså inkl at far henter/bringer så la det være med det. Dersom han konsekvent avlyser ukessamværet så jobb rundt det, altså ta det for gitt at du da har ansvaret for ungen. Notert hver gang det skjer, men ikke lag noe større nummer ut av det. Ikke gå med på en endring av nåværende avtale så lenge far viser at han overhode ikke følger opp. Verken advokat eller FVK kan bestemme hva du skal gjøre - igjen: DU må ivareta barnets beste, for det er det ikke noen andre som gjør. Hvis du mener en ordning m annenhver helg + en dag i uka fungerer FOR BARNET, så gå for den ordningen. Og krev at far faktisk følger opp en lengre periode - og da 100% iht inngått avtale før det overhode kommer på tale å gjøre endringer. Denne faren er dessverre av typen som ikke tar ansvar og som ønsker å vanskeliggjøre for deg. Da må du ta grep for å sørge for at du selv får ting til å gå rundt, og det betyr at du slutter å hoppe når han sier hopp. Det betyr også at du må lage deg en langsiktig plan for back up når far ikke stiller på samvær, slik at du kan konsentrere deg om jobben din. lykke til! det er slitsomt med en far som kun vil lage kvalm, men du må rett og slett tenke gjennom hva som er ditt ansvar og hva som ikke er det. Å "please" far er ikke ditt ansvar, ei heller tilrettelegge for hans relasjon med barnet. Følg avtalen - da har du ditt på det tørre. 7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #20 Skrevet 9. mars 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Far til sønnen min klager på samværet. Vi er aldri enige. Jeg jobber senvakter/nattevakter de nettene gutten skal være til faren sin. Jeg har faste vakter og dette vet han godt. Ofte avlyser han samværet for da har han et møte som dukker opp. Hver eneste gang. Har en følelse han gjør dette med vilje. For å straffe meg for han vet jeg må da finne barnevakt til gutten eller si ifra meg vaktene. Hver gang han spør utenom så sier jeg ja hver gang. For jeg synes så synd på gutten. Påvirker stabiliteten i samværet. Eneste han klarer er annenhver helg. Så sier han at han vil ha 50/50. Forstår ikke hvordan han skal fikse det når han stadigvekk velger jobben framfor gutten hele tiden. Hva skal jeg gjøre ? Gi meg hele tiden? Føler jeg må ha en barnevakt for hånd hele tiden tilfelle han avlyser. Anonymkode: 23b1f...98c Ja, har det på samme måte. Enig når spørsmålet kommer og lager kvalme etterpå. Kun for å skade meg. Gjør motsatt av alt jeg spør om, så da har jeg sluttet å spørre. Når det gjelder ting han ber om selv så følger jeg det, men han bryter det selv. Kun for å irritere meg. For min del har jeg holdt meg til alle avtaler og fakta hele veien. Står på mitt hele tiden. Bryter han noe så har jeg alltid en backup, stoler aldri helt på han. Alt foregår skriftlig for ellers lyver han om ting. Anonymkode: 6d0cc...8d7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå