Gå til innhold

Hvordan kan en person med en grad innen IT bli lurt på Tinder? (Cecilie Fjellhøy)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at hun har drevet en del med IT, programmering osv. Hun er jo da relativt oppegående og kan lære seg ganske avanserte ting som algoritmer, datastrukturer, jobbe med utvikling osv. Hun har også jobbet i DnB med transaksjoner og kundebehandling. Hun burde jo da være fullt i stand til å gjennomskue denne Simon. Jeg synes veldig synd på henne og synes det er skremmende at selv flinke og oppegående personer kan bli lurt trill rundt på denne måten.

Hva tenker dere om saken? Hvordan er det mulig å lure folk som dette til å ta opp lån på 2 millioner kroner?

Anonymkode: 1dcfa...e0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig og kan skje hvem som helst. Det skjer hver eneste dag at mange sikkert hundretusen kvinner og menn er offer for love-scams. Det er helt feil å rakke ned på offeret som du gjør. Dette er profesjonelle svindlere og psykopater som enkelt hadde greid å overbevise deg også.

Håper forumet stenger disse trådene som kritiserer og victimblamer det navngitte kvinnelige offeret.

En dag skjer det deg også så hold tåta.

Anonymkode: bea23...47d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Folk vil som oftest tenke det beste om andre. Men vi lever dessverre i en mørk verden.

Anonymkode: 41fce...77d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert hun er så streetsmart selvom hun er godt utdannet innen et krevende felt.

Anonymkode: aa65f...50a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfellet hadde vel en grad i psykologi vært mer relevant enn IT.

Anonymkode: 54135...2f9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi hun er naiv og lettlurt.

Anonymkode: 1f846...a3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I dette tilfellet hadde vel en grad i psykologi vært mer relevant enn IT.

Synes ikke folk trenger å dømme. Kanskje personen var i en sårbar periode, da er man lettere påvirket av ting.

Dødsfall, sorg. Mye kan skje i livet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hun er naiv og lettlurt.

Nei. Fordi hun var offer for en profesjonell manipulator og psykopat.

#endvictimblaming

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes ikke folk trenger å dømme. Kanskje personen var i en sårbar periode, da er man lettere påvirket av ting.

Dødsfall, sorg. Mye kan skje i livet.

Hvorfor synes du kommentaren min var å dømme? At hun hadde hatt litt mer innsikt i en sosiopat sitt sinn (psykologi) kunne hjulpet henne med å forstå at hun ble misbrukt og manipulert i større grad enn IT-kunnskapene hennes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor synes du kommentaren min var å dømme? At hun hadde hatt litt mer innsikt i en sosiopat sitt sinn (psykologi) kunne hjulpet henne med å forstå at hun ble misbrukt og manipulert i større grad enn IT-kunnskapene hennes.

Ah, okei... Sorry.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

#endvictimblaming

De fleste med litt vett i skallen gir ikke vekk hundretusener til en fremmed.

Her klandrer jeg helt klart offeret.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Må innrømme jeg ikke forstår hvordan folk kan bli lurt på den måten. Er sikker veldig gjerrig med penger. Jeg er oppvokst med at "kan jeg låne" betyr "kan jeg få". Ergo du gir, det du har råd til å miste. Syns synd i henne, men kan ikke skjønne hvordan hun fikk seg til å gjøre dette. 😕

Anonymkode: 2725e...442

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

#endvictimblaming

#endansvarsfraskrivelse

Anonymkode: 6dffd...0b6

• Liker 7
Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at hun har drevet en del med IT, programmering osv. Hun er jo da relativt oppegående og kan lære seg ganske avanserte ting som algoritmer, datastrukturer, jobbe med utvikling osv. Hun har også jobbet i DnB med transaksjoner og kundebehandling. Hun burde jo da være fullt i stand til å gjennomskue denne Simon. Jeg synes veldig synd på henne og synes det er skremmende at selv flinke og oppegående personer kan bli lurt trill rundt på denne måten.

Hva tenker dere om saken? Hvordan er det mulig å lure folk som dette til å ta opp lån på 2 millioner kroner?

Anonymkode: 1dcfa...e0b

Jeg ser ikke helt hvordan IT utdannelsen hennes skulle hjelpe henne i denne saken. Psykologi og menneskekjenner-kunnskaper er det man trenger, samt en solid dose sunn fornuft og skepsis i disse love-scam-tider. Det står om denne formen for bedrageri hele tiden i media, og likevel er det fremdeles folk som går fem på!?

Det sto i en artikkel fra rettsaken her om dagen, at Simon (svindleren) ikke akkurat hadde kastet bort tiden. Allerede etter èn måneds bekjentskap, begynte han å be om penger. Og hun ga han det! Hvordan i alle dager kan en person med vettet i behold gi flere hundre tusen kroner til en man har kjent i FIRE UKER? Eller åtte uker for den delen.

Jeg fatter det ikke. Klarer bare ikke se annet enn at hun må skylde seg selv for å ha vært så lettlurt og dum. Hadde forstått det litt bedre om de hadde vært kjærester og kanskje samboere i ett år eller mer, men neida..... en måned!

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange sier naiv og lettlurt. Litt sånn dumsnill. Ikke noen som har streifet innpå at hun kanskje ble lurt av sin egen grådighet? Hun trodde hun hadde skutt gullfuglen med en styrtrik diamanthandler, og handlet deretter. At den lille millionen hun «hjalp» han med var bare lommerusk hva hun kunne forvente seg om hun feks giftet seg med han. 

Anonymkode: bb40c...afa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange sier naiv og lettlurt. Litt sånn dumsnill. Ikke noen som har streifet innpå at hun kanskje ble lurt av sin egen grådighet? Hun trodde hun hadde skutt gullfuglen med en styrtrik diamanthandler, og handlet deretter. At den lille millionen hun «hjalp» han med var bare lommerusk hva hun kunne forvente seg om hun feks giftet seg med han. 

Anonymkode: bb40c...afa

Må si det er flaut å se henne i media.

Skrevet

Det handler kanskje til dels at en ønsker sterkt å "tro" og en viss grad av desperasjon. Hun følte kanskje tiden gikk fra henne og ønsket å finne drømmeprinsen, og plutselig stod han der. Det er nok ikke uvanlig at en klamrer seg til håpet, selv om det kanskje ville vært åpenbart for en selv at noe var galt om det var snakk om andres situasjon, og ikke ens egen. 

AnonymBruker
Skrevet

"Truth of the matter is, the victims tend to be well educated, and unfortunately have some kind of emotional vulnerability (video av en annen dame som ble lurt av en annen): https://youtu.be/dZ197o52Fus

Her er mer detaljer fra Cecilie om hvordan dette skjedde:

Faktisk skjønner jeg at dette går an. Jeg kunne ikke blitt fralurt penger på denne måten, for jeg har en helt klar grense på å ta opp lån, jeg gjør det ALDRI, og jeg ville heller aldri fått meg kredittkort eller skrekk og gru - gitt det til noen andre. Da får de heller dø altså, om de nå blir truet på livet.
MEN, jeg har blitt lurt på andre måter som ikke handler om penger. Har du aldri blitt lurt i livet? Tenk etter..

Anonymkode: a18d1...5d3

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

#endvictimblaming

Det går an å ha to tanker i hode på samme tid. Hun kunne være offer for en profesjonell manipulator og psykopat fordi hun var naiv og lettlurt. Det betyr ikke at hun er skyld i det som skjedde; det ligger selvsagt 100% på ham.

Å ha høy utdannelse eller en statusjobb er ingen garanti, man kan fint bli lurt likevel. 

Anonymkode: 4ad61...8f7

AnonymBruker
Skrevet

3,2 millioner mennesker blir svindlet hvert år..

Anonymkode: a18d1...5d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...