AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #1 Skrevet 8. mars 2020 Jeg har nettopp begynt i ny jobb, 100% stilling. Tidligere har jeg jobbet i barnehage, men ønsket en jobb hvor jeg kunne utfordre meg mer. Det har jeg fått da, for å si det sånn. Det er en liten og lokal bedrift som gjør det veldig bra. Mange som jobber innenfor dette yrket har utdannelse, noe jeg foreløpig ikke har. Planen er å ta det etterhvert. Denne jobben er egentlig drømmejobben min. Har lenge hatt lyst til å jobbe her, og nå er jeg så heldig og gjør det. Men det knekker selvtilliten min siden jeg ikke gjør noe riktig. Oppgavene er mye mer krevende enn jeg så for meg. Det er vanvittig mye som skal læres og en grunn til at det finnes utdannelse og at det er et eget fag. Føler at sjefen ofte blir oppgitt over meg. Jeg bruker litt tid på å lære meg de forskjellige tingene, noe jeg forstår er frustrerende når det er et konstant høyt tempo og mye stress. Men samtidig visste de at de ansatte en ufaglært. Misforstå meg rett, arbeidsmiljøet er supert, men jeg tror de glemmer at jeg ikke kan noe om dette. Alt kan læres. Det tar tid. Men her jeg står nå føler jeg meg elendig. Jeg gråter i pausene og føler innimellom på at jeg heller skulle blitt i barnehagen. Det er en så utrolig vond følelse når de forventer noe av meg, og så klarer jeg ikke å stå til forventningene. Jeg prøver hele tiden å være positiv og vise at jeg virkelig vil dette. Men jeg er redd de angrer på at de ansatte meg. Noen her som også har følt det sånn? Anonymkode: d255d...db1
Gjest Fjeud Skrevet 8. mars 2020 #2 Skrevet 8. mars 2020 Ja, da jeg begynte i ny jobb var det et komplekst datasystem jeg måtte sette meg inn i, og jeg følte meg ofte dum fordi jeg ikke fikk til, eller forsto hvorfor det ikke gikk. Det jeg derimot ser etterpå er at med måten systemet var bygd opp, var den eneste måten å lære det gjennom å gjøre det.
godfisk Skrevet 8. mars 2020 #3 Skrevet 8. mars 2020 Har du folk på arbeidsplassen som kan hjelpe deg når du står fast? Evt facebookgrupper med andre som er i samme fagfelt? Det er ikke lett å begynne på grunnivå og skulle lære alt, sånt tar tid, og både sjef og kolleger burde ha forståelse for det. Går det an å prate med sjefen om litt gradvis innføring i de forskjellige oppgavene, sånn at du rekker å mestre noe før du begynner på nye krevende oppgaver?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #4 Skrevet 8. mars 2020 Når du ikke har formell kunnskap og er ufaglært tenkte du vel igjennom dette før du takket ja? I min jobb forventer jeg at leder tar ansvar og opplæring når det blir ansatt noen som ikke møter kompetansekravet. Vi andre har ikke tid til det og det er faktisk litt frustrerende (og irriterende) å jobbe med kollegaer som er så langt bakpå. Anonymkode: 85fcd...2f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå