Gå til innhold

Driti meg skikkelig ut- brukt bodylotion i ansiktet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har bodd under en stein, brukt body lotion i ansiktet.

Skjønner nå hvorfor jeg har tørr og uren hud med tette porer og rynker i pannen😔 Er 33.

Hva skal jeg gå får; hydrering eller anti-rynker?

Må finne en god serum og krem... Hjelp har ikke peiling. 

Anonymkode: 6a652...e07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om målet er å ikke få rynker så skal du bruke solkrem faktor 50 og påføre hver andre time om du oppholder deg i solen. Det er solen som gir deg rynker. Ja, alderdom til en viss grad, men solen gir deg MANGE unødvendige rynker. 

Men dette hører jo ingen på. I staden bruker kvinner tusenvis av kroner på hudpleie og driter i solkremen. Du kan ikke fjerne rynker, men du kan forebygge dem.... 

Anonymkode: 992db...10d

• Liker 7
Skrevet

Dra til en hudpleiesalong, mange som tar analyse av huden din gratis og dermed kan anbefale deg kremer som passer akkurat til hudtypen din og det du ser etter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det beste for huden din er å vaske ansiktet morgen og kveld med lunket vann. 
Drikk mye vann og spis sunt. 
Bruk minst mulig sminke og bruk solkrem når det er sol ute. 
Fin hud starter innenfra. Det hjelper svært lite å ha hudprodukter til flere tusen kroner når du spiser dritt, drikker bare kaffe og brus, bruker en tonn med sminke og slurver med hygienen. 

Det enkleste er som oftest det beste. 
Har du tørr hud så tilfører du fuktighet, ikke for mye. Personlig har ikke troen på dag, krem, nattkrem og søndagskrem. En krem som tilfører fuktighet er mer enn nok. Påføres hver morgen etter å ha vasket ansiktet. That's it. 
Tok noen år før jeg fant en krem som passer for min hud.

En peeling nå og da som er skånsom og som ikke inneholder for mye dritt som parfyme og slikt, er fint å bruke et par ganger i uken for å få renset huden skikkelig. For mye rensing ødelegger huden. Så et par ganger i uken er mer enn nok. Så lenge du ikke bruker sminke daglig, da må du rense det oftere men som sagt, sminke og overdrevent peeling vil skade huden og skape problemer.

Peeling for rens og krem for daglig fuktighet er mer enn nok. 
Har du problematisk hud så er det noe helt annet, har du normal hud så er det å overdrive å skape seg problemer. Det enkleste er som oftest det beste. Men som sagt ,det er nytteløst om du ikke starter innenfra med kosthold og vann. 

Folk forstår ikke at serum, peeling, krem for øyne, nese og panne, og en olje for under øynene og en spray for øreflippene og en base, undercoat, en dobbelcoat og en vindjakke for trynet er alt for mye. Det du gjør er skape deg et problem, som du må kjøpe noe nytt f.eks serum for å dekke over, også får du oljete hud og da må du ha produkt for det også. Jo flere produkter, jo større problemer skaper du og må dekke over med enda flere produkter. 
Jo færre, rene og riktige produkter du bruker jo bedre. Og som sagt, det starter på innsiden. Hjelper lite å bygge videre på huden når grunnmuren aka innsiden er helt ødelagt. 

Jeg var der før, 9-trinn for morgen og 7 for kvelden og et par ekstra til helligdager. Hver dag i flere år. Aldri hatt så stygg hud i mitt liv. Droppet sminke og gikk for krem fordi jeg har ekstrem tørr hud året rundt og peeling for rens ved behov og huden er så bra som jeg kan få det. Jeg har litt urenhud til tider (en kvise eller to maks) men det er pga kosthold og det er mitt valg. Jeg dekker ikke over det, med verken produkter eller sminke fordi jeg vet at det vil gjøre det verre. 

Anonymkode: 8afa2...916

• Liker 5
Gjest Keikolina
Skrevet

Har jeg gjort mange ganger ha ha.

AnonymBruker
Skrevet

Folk bruker Spenol i ansiktet hele livet og har likefullt flott hud. Det fu smører huden med er den minst viktige faktoren når det gjelder rynker og slikt. Gener, soleksponering, stress og kosthold er mye viktigere. Fortsett gjerne å bruke den kremen du bruker nå hvis du liker den. 

Anonymkode: 13d52...211

• Liker 10
Skrevet

Hva er problemet? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk bruker Spenol i ansiktet hele livet og har likefullt flott hud. Det fu smører huden med er den minst viktige faktoren når det gjelder rynker og slikt. Gener, soleksponering, stress og kosthold er mye viktigere. Fortsett gjerne å bruke den kremen du bruker nå hvis du liker den. 

Anonymkode: 13d52...211

Støtter denne 👍 Jeg har brukt spenol i fjeset i sikkert 15 år, fin hud. 

Anonymkode: 7d36c...0ec

• Liker 2
Skrevet

Bodylotion inneholder ofte akkurat de samme stoffene som vanlig ansiktskrem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bodylotion i ansiktet er vel ikke akkurat noen krise. Jeg har tørr hud som blir helt sandpapir og får eksem om vinteren, og jeg pleier faktisk å smøre med bodylotion på veldig tørre områder i ansiktet. Bodylotion er ofte fetere enn ansiktskrem, ellers er det stort sett samme greia.
Dersom du ikke har spesielt tørr hud, blir det litt smør på flesk å smøre med bodylotion (huden blir "overmettet" og man får en klissete hinne på huden), men det er ikke skadelig for huden. Kanskje får du mer tilstoppede porer og mer fet hud, men jeg tror kanskje du må lete etter andre årsaker til hudproblemene dine enn at du har brukt bodylotion. Rynker kommer av sol, gener, luftforurensing og aldring, og ikke av feil type krem. Tørr hud gir ofte tidligere rynker enn fet hud.

Som andre sier: bruk den kremen du trives med, spis sunt, bruk solfaktor (også når det er overskyet og til hverdags) og få nok søvn. Noen sverger også til silkeputetrekk for å unngå soverynker. Ellers er det ikke stort annet å gjøre enn å godta at huden ikke holder seg rynkefri og pen hele livet, men at det tross alt er ganske ubetydelig sett i den store sammenhengen. Rynker er bare blåbær i forhold til alt annet man kan pådra seg med årene.

Anonymkode: 96673...b3e

AnonymBruker
Skrevet

Drikk nok vann, tren og svett litt iblant. f.eks i badstu. spis rikelig med fisk og nøtter med sunt fett.

Anonymkode: 4b522...f27

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har bodd under en stein, brukt body lotion i ansiktet.

Skjønner nå hvorfor jeg har tørr og uren hud med tette porer og rynker i pannen😔 Er 33.

Hva skal jeg gå får; hydrering eller anti-rynker?

Må finne en god serum og krem... Hjelp har ikke peiling. 

Hva med begge deler? :)Som flere andre sier - det er i utgangspunktet ikke noe problem å bruke bodylotion i ansiktet. Problemet er kanskje at den ikke passer til hudtypen din, noe som kan ha bidratt til at du har "tette porer" - er det kanskje sorte prikker du mener?  Det viktigste for huden er fukt og solbeskyttelse, minst SPF30. 

Så en god fuktighetskrem uten parfyme og fargestoffer pluss solbeskyttelse beregnet for ansiktet er et godt utgangspunkt. Det er mange fordeler med å bruke et eget SPF- produkt i stedet for en dagkrem med SPF.

Hvis du bruker sminke, trenger du en mild rens, gjerne en rensemelk beregnet på tørr hud. Finnes flere gode på apoteket.

Mot tette porer/sorte prikker kan du bruke en toner eller serum med glykolsyre, AHA-syrer eller enzymer - disse eksfolierer/peeler huden mye mer skånsomt en skrubbeprodukter med skrubbepartikler. Det holder som regel med et par ganger i uka på kveldstid, og så godt med fukt etterpå.

Mot rynkene i panna - hvis det ikke bare er tørrhetsrynker - kan du prøve et retinolprodukt. Retinol (en form for a-vitaminsyre) er det eneste virkestoffet som har dokumentert effekt på rynker. Begynn med en lav konsentrasjon/styrkegrad (0.1-0.3 %) og øk gradvis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Roci skrev:

Hva med begge deler? :)Som flere andre sier - det er i utgangspunktet ikke noe problem å bruke bodylotion i ansiktet. Problemet er kanskje at den ikke passer til hudtypen din, noe som kan ha bidratt til at du har "tette porer" - er det kanskje sorte prikker du mener?  Det viktigste for huden er fukt og solbeskyttelse, minst SPF30. 

Så en god fuktighetskrem uten parfyme og fargestoffer pluss solbeskyttelse beregnet for ansiktet er et godt utgangspunkt. Det er mange fordeler med å bruke et eget SPF- produkt i stedet for en dagkrem med SPF.

Hvis du bruker sminke, trenger du en mild rens, gjerne en rensemelk beregnet på tørr hud. Finnes flere gode på apoteket.

Mot tette porer/sorte prikker kan du bruke en toner eller serum med glykolsyre, AHA-syrer eller enzymer - disse eksfolierer/peeler huden mye mer skånsomt en skrubbeprodukter med skrubbepartikler. Det holder som regel med et par ganger i uka på kveldstid, og så godt med fukt etterpå.

Mot rynkene i panna - hvis det ikke bare er tørrhetsrynker - kan du prøve et retinolprodukt. Retinol (en form for a-vitaminsyre) er det eneste virkestoffet som har dokumentert effekt på rynker. Begynn med en lav konsentrasjon/styrkegrad (0.1-0.3 %) og øk gradvis.

Hva kan reaksjonen på retinol være siden man bør starte med lav prosent?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva kan reaksjonen på retinol være siden man bør starte med lav prosent?

Hvis huden ikke er vant til retinol, kan man bl.a. oppleve tørrhet, at huden føles "stram", rødhet, kløe og i noen tilfeller, flassing. Retinol øker også hudens solsensitivitet, så det er viktig å bruke høy solfaktor.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Roci skrev:

Hvis huden ikke er vant til retinol, kan man bl.a. oppleve tørrhet, at huden føles "stram", rødhet, kløe og i noen tilfeller, flassing. Retinol øker også hudens solsensitivitet, så det er viktig å bruke høy solfaktor.

Men er det virkelig bra for huden da? Kanskje disse ikke tåler det og da ikke bør bruke det?

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det virkelig bra for huden da? Kanskje disse ikke tåler det og da ikke bør bruke det?

Noen få tåler ikke retinol, det stemmer. Jeg vet ikke helt hva du mener med "bra" for huden, men det er uansett det eneste som har dokumentert effekt på rynker. Om man begynner på en lav konsentrasjon og er nøye med fukt og solfaktor, så burde det gå bra. Gravide og ammende frarådes forøvrig å bruke retinol. 

Du kan lese mer om retinol her: https://skincity.no/no/fakta, bare scroll litt nedover på siden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heller enn å bruke masse penger på kjempedyre produkter som ikke virker, kan du vaske ansiktet daglig (og bruke rensekrem av og til), og så smører du deg med denne fuktighetskremen som fås kjøpt hos alle apotek:

Bilderesultater for carbaderm hudkrem

Anonymkode: 6dbad...91f

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heller enn å bruke masse penger på kjempedyre produkter som ikke virker, kan du vaske ansiktet daglig (og bruke rensekrem av og til), og så smører du deg med denne fuktighetskremen som fås kjøpt hos alle apotek:

Bilderesultater for carbaderm hudkrem

Anonymkode: 6dbad...91f

Er den fet? De fete tetter porene.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du vite at du ikke ville hatt slik hud uten at du hadde brukt bodylotion i ansiktet?

Anonymkode: 42482...550

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du vite at du ikke ville hatt slik hud uten at du hadde brukt bodylotion i ansiktet?

Anonymkode: 42482...550

Jeg byttet krem og så umiddelbart forskjell. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...