AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #1 Skrevet 8. mars 2020 I USA er presidenten 70+, de potensielle motkandidatene er alle 70+, lederne for parlamentet er begge 70+, flere av høyesterettsdommerne er 70+. I USA virker de å sette pris på visdommen de eldre har. I Norge virker det som de eldre skal holde kjeft og være takknemlige over å få bli tvangspensjonert. Bør de eldre få mer makt i samfunnet? Bør Norge styres med visdom i stedet for ungdommelig skjønnhet? Anonymkode: f448a...b78 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #2 Skrevet 8. mars 2020 Det er lite respekt for eldre i Norge sammenlignet med andre land. For min del har jeg lite respekt fordi de ofte ikke bidrar på noen som helst måte, selv om de er i stand til det. Pensjonerer seg tidlig og lever på resten av samfunnet i flere tiår, selv om de er spreke og sunne. Reiser til syden og bidrar minimalt med barnebarn etc. Vil man ha respekt må man gjøre seg fortjent til det. Anonymkode: c762d...39b 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #3 Skrevet 8. mars 2020 Nei, for jeg syntes ikke at det å være gammel i seg selv er noe som kvalifiserer til respekt. Jeg kjenner til flere eldre som oppfører seg som troll selv om de ikke er syke eller lider av noe. Det kommer an på hva slags egenskaper man viser og hvordan man behandler de rundt seg. Enig med den over når det gjelder etterkrigsgenerasjonen som nå pensjonerer seg. Mange av dem er for å si det rett ut ufordragelige og kravstore der de har grafset til seg goder hverken deres egne foreldre hadde eller deres barn vil få nyte godt av siden de trekker stigen opp etter seg. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men en del av dem. De blant de eldre jeg respekterer er de som oppfører seg ordentlig og har bidratt mye. Er det en generasjon blant eldre jeg ser mer opp til er det krigsgenerasjonen som ofret så mye men som likevel rakrygget bygde opp landet etter krigen. De er blant de aller eldste av oss nå, og selv om ulike krefter i samfunnet har forsøkt å skyggelegge det de har bidratt med (gjennom f. eks. hjernevasking på skolen der andre verdenskrig får mindre fokus i pensum), så er det mange av oss som aldri vil glemme det de gjorde. Når det gjelder eldre politikere i USA er det nok langt fra respekt som har fått dem dit, men kapital og maktkamp. Disse politikerne er overhodet ikke til gavn for mindre bemidlede amerikanere, særlig de yngre. Det har vært en massiv forflytning av verdier fra yngre til eldre lenge, og den yngre garde i USA vil ha noe nytt, men det er vanskelig å bli kvitt ringrever som har drevet maktkamp og samlet kapital i mange tiår, og som har svært mange velgere blant middelaldrende og eldre amerikanere. Middelklassen og arbeiderklassen i USA er allerede utarmet, og det er langt færre muligheter til en klassereise for dagens unge amerikanere. At det nesten bare er politikere rundt 70 som sitter meget godt i det langt fra det mange av dagens unge amerikanere kjenner på kroppen hver dag gjør ikke saken bedre. Og det vil heller ikke bli bedre før de eventuelt greier å få litt yngre politikere i maktposisjoner, og som forstår at det ikke er så lurt å ta vekk det meste av verdier og muligheter fra de yngste. Anonymkode: 5788d...1ec 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #4 Skrevet 8. mars 2020 Jeg er ung, og har i en år-rekke nå jobbet med eldre mennesker som har vært i arbeidslivet i 30+ år. De føler seg berettiget til bedre vilkår og lønn enn meg. Jeg er en racer på PC, lærer meg alle programmer bedre enn dem, på en brøkdel av tiden de kan, og de er ekstremt lite effektive ellers og. De har fast jobb, mens jeg blir dratt inn i engasjementer. De sitter og har timeslange lunsjer mens jeg jobber rævva av meg. Så nei, jeg føler virkelig ikke at vi nordmenn har for lav respekt for de «eldre». Snarere tvert imot. De fleste eldre i dag har null selvinnsikt, lite sympati for andre, og klager masse. La dem råtne. Anonymkode: 5515c...10a 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #5 Skrevet 8. mars 2020 Tja, føler nordmenn har lite respekt for hverandre generelt. Og så mener jeg at en fortjener ikke respekt bare fordi en er eldre, men i utgangspunktet fortjener alle respekt helt til de gjør seg ufortjent. Og mange eldre gjør seg ufortjent med å gå rundt å belære oss yngre, forvente at vi stiller opp uten et smil en gang, er sure, utrivelige osv. Opplevde en gang å bli dyttet av en eldre mann da jeg var høygravid fordi jeg "stod i veien og trodde jeg var noe, brukte heeele gangen for meg selv". Så i stede for å spørre meg om jeg kunne passe meg (stod å såg etter noe i en hylle på butikken) så dyttet han meg. Frekt. Men er heldigvis mange koselige eldre også da. Anonymkode: d806f...8df
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #6 Skrevet 8. mars 2020 Enig at det bør være mer styrende med visdom enn skjønnhet. Mange av dagens problemer som bare vokser, er nettopp på grunn av dagens politikk. Anonymkode: 31505...e68
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #7 Skrevet 8. mars 2020 Selv offentligheten har lite respekt til eldre, når dem lager måltider som ikke normale mennesker vil spise engang, men feil fokus ved raske å lage mat raskt og effektiv så har det ikke vært oppegående mennesker som har tenkt og eller vurdert - ville jeg selv spist den mate eldre må spise? men her er det kun snakk om pris og effektive handlinger slik at man kan " bruke tiden" på andre ikke relevante ting. Anonymkode: c569d...7ca
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #8 Skrevet 9. mars 2020 Ja så absolutt. Og man kan spørre seg hva det skyldes. Man kan ikke bare skylde på den yngre generasjon, vi er et produkt av våre foreldre og de av sine igjen. Det er noe fundamentalt i veien med vår kultur som er ufattelig egoistisk, og det igjen avspeiles på hvordan vi behandler hverandre i samfunnet. Jeg merker stor forskjell på kulturen til min mann i Nederland og her i Norge. Der så forventes det at man stiller opp og hjelper til, samme hva, og det er noe folk gjøre med glede! Om det så er hjelp til flytting, hjelp til å pusse opp, passe barna til bekjente (går på rundgang). Mens her skal det mye til for å be om hjelp av venner, bekjente osv. Nå har jeg en familie som hjelper mye til, men jeg vet at jeg på ingen måte kan ta det for gitt her .. Anonymkode: 09273...a7c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #9 Skrevet 9. mars 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv offentligheten har lite respekt til eldre, når dem lager måltider som ikke normale mennesker vil spise engang, men feil fokus ved raske å lage mat raskt og effektiv så har det ikke vært oppegående mennesker som har tenkt og eller vurdert - ville jeg selv spist den mate eldre må spise? men her er det kun snakk om pris og effektive handlinger slik at man kan " bruke tiden" på andre ikke relevante ting. Anonymkode: c569d...7ca Dette med mat er en myte. Jeg jobber på sykehjem og synes de gamle får meget god mat, har aldri opplevd noe sted at gamle får dårlig mat. Anonymkode: 09273...a7c 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #10 Skrevet 9. mars 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: I USA er presidenten 70+, de potensielle motkandidatene er alle 70+, lederne for parlamentet er begge 70+, flere av høyesterettsdommerne er 70+. I USA virker de å sette pris på visdommen de eldre har. I Norge virker det som de eldre skal holde kjeft og være takknemlige over å få bli tvangspensjonert. Bør de eldre få mer makt i samfunnet? Bør Norge styres med visdom i stedet for ungdommelig skjønnhet? Anonymkode: f448a...b78 Du synes at presidenten i USA er et eksempel på at eldre har visdom...? Anonymkode: 24002...c46 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #11 Skrevet 9. mars 2020 Synes ikke de eldre i Norge får for lite respekt. De fleste eldre jeg har møtt har vært svært dømmende, nedlatende og frekke i tillegg til at de skal fremheve seg selv som en slags helgen. Noen av de eldre jeg har møtt har også drevet med vold mot de yngre og skyldt på "ungdommen nå til dags" Anonymkode: c9c6d...87a 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #12 Skrevet 9. mars 2020 Min erfaring er at de eldre mangler respekt for de yngre, så for eksempel uaktuelt å gi fra meg et sete på kollektivtrafikk eller hjelpe tilfeldige eldre mennesker på andre måter. Anonymkode: 15af6...6c9
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #13 Skrevet 9. mars 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ung, og har i en år-rekke nå jobbet med eldre mennesker som har vært i arbeidslivet i 30+ år. De føler seg berettiget til bedre vilkår og lønn enn meg. Jeg er en racer på PC, lærer meg alle programmer bedre enn dem, på en brøkdel av tiden de kan, og de er ekstremt lite effektive ellers og. De har fast jobb, mens jeg blir dratt inn i engasjementer. De sitter og har timeslange lunsjer mens jeg jobber rævva av meg. Så nei, jeg føler virkelig ikke at vi nordmenn har for lav respekt for de «eldre». Snarere tvert imot. De fleste eldre i dag har null selvinnsikt, lite sympati for andre, og klager masse. La dem råtne. Anonymkode: 5515c...10a Du er ikke ung for evig. Du blir gammel selv en gang. Er det sånn du ønsker de unge skal behandle deg? At de ønsker at du skal råtne? Anonymkode: df83c...283
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #14 Skrevet 9. mars 2020 19 hours ago, AnonymBruker said: I USA er presidenten 70+, de potensielle motkandidatene er alle 70+, lederne for parlamentet er begge 70+, flere av høyesterettsdommerne er 70+. I USA virker de å sette pris på visdommen de eldre har. I Norge virker det som de eldre skal holde kjeft og være takknemlige over å få bli tvangspensjonert. Bør de eldre få mer makt i samfunnet? Bør Norge styres med visdom i stedet for ungdommelig skjønnhet? Anonymkode: f448a...b78 Tror du skjønner alt for lite om USA. Det handler om makt ikke respekt. Landet er styre kun om fe rike og veletablerte. De gamle og rike stenger ute unge folk fra makt og velstand. Folk i Norge har sikker for respekt for de gamle med det har ingenting med USA å gjøre. Anonymkode: 751a2...952 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #15 Skrevet 9. mars 2020 Å være gammel i seg selv er ikke nok for å fortjene respekt, de fleste blir gamle. Derimot må man fortjene respekt ved å behandle familien din bra, også de som giftes inn (ja, jeg snakker om de som behandler svigerbarn som dritt), og generelt være et menneske man ønsker å omgås. Om man hele tiden syter og klager, ikke gidder å bidra med noe selv om man har mer enn nok helse til det og generelt bare er teit så får du ikke respekt fra meg. Jeg behandler mennesker bra, men respekt må man fortjene. Anonymkode: 65f73...f3c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #16 Skrevet 9. mars 2020 19 hours ago, AnonymBruker said: I USA er presidenten 70+, de potensielle motkandidatene er alle 70+, lederne for parlamentet er begge 70+, flere av høyesterettsdommerne er 70+. I USA virker de å sette pris på visdommen de eldre har. I Norge virker det som de eldre skal holde kjeft og være takknemlige over å få bli tvangspensjonert. Bør de eldre få mer makt i samfunnet? Bør Norge styres med visdom i stedet for ungdommelig skjønnhet? Anonymkode: f448a...b78 Premissen her viser mangel på logikk. Man ser en ting, førstår ikje engang betydning og så blåser det opp til en sammenligning av samfunnsverdier. Tror det blir flau om en 15 åring presenterer slik i skolen. Fatter ikke hvordan dette er engang en TS post på et forum med voksne. Anonymkode: 751a2...952
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #17 Skrevet 9. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke ung for evig. Du blir gammel selv en gang. Er det sånn du ønsker de unge skal behandle deg? At de ønsker at du skal råtne? Anonymkode: df83c...283 Ingen er ung for alltid nei, men det er forskjeller mellom generasjoner. Manglende innsats i arbeidslivet skyldes ikke alltid alder, for eksempel var foreldrene til de som er blant de eldre nå relativt mye flittigere. Anonymkode: 5788d...1ec
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #18 Skrevet 9. mars 2020 Jeg viser respekt mot alle inntil de måtte vise seg å ikke fortjene min respekt. Syns det er en selvfølge å hjelpe folk som måtte trenge det på buss, bane, i butikken eller hvor som helst ellers. Men det er om de ser ut til å trenge hjelp og ikke spesielt fordi de er eldre. Sånn ellers, jeg gidder ikke å vise respekt bare fordi noen er eldre. Er de frekke og unfine er det bare å overse dem uansett alder. Anonymkode: 5348b...562
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå