Gå til innhold

Vil spise mer bærekraftig. Hvor finner jeg informasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst å spise mer økologisk. Velge produkter hvor dyrene har hatt det bra. Men jeg synes det er vanskelig å vite hvordan man er helt sikker på at dette stemmer. Feks finnes jo norgesmerket. Men er det bra nok? Hva annet kan man se etter? Hvor kan man finne korrekt informasjon om bærekraftig mat og produkter? Nettsider? 

Anonymkode: 934a7...a88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst å spise mer økologisk. Velge produkter hvor dyrene har hatt det bra. Men jeg synes det er vanskelig å vite hvordan man er helt sikker på at dette stemmer. Feks finnes jo norgesmerket. Men er det bra nok? Hva annet kan man se etter? Hvor kan man finne korrekt informasjon om bærekraftig mat og produkter? Nettsider? 

Skal du spise mest mulig bærekraftig, spis plantebasert. Det slår til og med det lokale kjøttet. 

Anonymkode: 85d13...b22

Skrevet

Jeg tror først og fremst vi må klargjøre hva bærekraftig betyr. Det handler om å bruke ressurser på en fornuftige måte, slik at man til slutt ikke bruker opp de tilgjengelige ressursene. Økologisk mat er ikke mer bærekraftig enn konvensjonell, da det krever mer ressurser å dyrke mat og avle opp dyr økologisk. Det er et komplekst felt, med mange nyanseringer, men du kan sjekke ut folkeopplysningen sin episode om dette. Kort forklart handler det om at du klarer å dyrke mer mat på et gitt areal ved å bruke sprøyting og andre metoder som ikke er tillatt i økologisk landbruk. Du må da altså dyrke over et større areal for å produsere samme mengde mat økologisk som vanlig. Dyrevelferd er en annen side av det. Dyrene har det ofte bedre i økologisk produksjon, men man må til syvende og sist drepe dyret for å lage kjøtt av det, og selv om mange romantiserer norsk landbruk, så tror jeg ikke mange her hadde takla å se hvordan man dreper dyr i industriell sammenheng, økologisk eller ikke. Det mest bærekraftige er å kutte ned på kjøttforbruket ditt. Om du ønsker å spise kjøtt fra dyr som har hatt det best mulig før de har blitt drept, så bør du sjekke opp diverse lokale leverandører som fører beiteforet kjøtt, ellers kommer selvfølgelig lammekjøtt og villfanget fisk høyt oppe på lista.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bønder som selger gjennom Reko-ringen har ofte mye info om hvordan dyra deres lever og har det. Der er det nok lettere å forsikre seg om at dyra er blitt behandlet bra og lever gode liv. Men jeg vil generelt argumentere for å redusere kjøttforbruket og handle grønnsaker og brød fra lokale produsenter. Også det får du på Reko-ringen! Det finnes sikkert en i byen/stedet der du bor også.

Anonymkode: 24376...ced

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Frittgående høns står det på noen eggpakker....deres reklame byrå fant ut at det vil bety at slike som deg vil kjøpe den slags produkter.

Skjønner du poenget ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...