Gå til innhold

Spiselige vekster i naturen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har flyttet til Vestlandet og lurer litt på hvilke spiselige vekster/planter man kan finne rundt om her? Bor nær sjø. Har også googlet litt. Det er variert natur med mye gran, furu, enkelte steder med bjørk. Ellers en del "småfjell" og klipper/svaberg. Trenger litt inspirasjon til hva jeg kan være oppmerksom på når jeg går tur slik jeg kanskje lettere kommer over spiselige vekster :)

Anonymkode: f9e20...d0b

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1352434-spiselige-vekster-i-naturen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Viktig å ha en del kunnskap før man plukker, da en del spiselige vekster kan være lik giftige vekster, for eksempel kan ramsløk forveksles med liljekonvall for den som ikke har satt seg så godt inn i det, og strutseving kan forveksles med bregner som ikke er spiselig. Du bør kjøpe en bok, melde deg inn i sopp og nyttevekst-gruppa på facebook og gå på kurs.

Anonymkode: 577aa...6a7

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flyttet til Vestlandet og lurer litt på hvilke spiselige vekster/planter man kan finne rundt om her? Bor nær sjø. Har også googlet litt. Det er variert natur med mye gran, furu, enkelte steder med bjørk. Ellers en del "småfjell" og klipper/svaberg. Trenger litt inspirasjon til hva jeg kan være oppmerksom på når jeg går tur slik jeg kanskje lettere kommer over spiselige vekster :)

Anonymkode: f9e20...d0b

Bark fra en rekke trær er jo spiselig. Det samme gjelder sevje. Men begge må du ha tillatelse for å sanke på annen grunn (som er all grunn du ikke eier). Så har vi bær - blåbær, tyttebær, markjordbær og krekling er utbredt. Deretter har vi sopp. Men da må du vite hva du gjør. Som en sier: all sopp er spiselig, men noen sopper spiser du bare en gang (før du dør). Det er også en mengde spiselige planter, både blader og røtter, men samme regler gjelder for dem som for sopp: er du ikke 120% sikker på hva du spiser ender du fort opp død eller det som er verre.

Så har du havet. Havet har fisk, skjell og tang. Det meste av det er spiselig, så lenge du ikke er inne i en periode med algegifter. Er du inne i en periode med gift er endel sjømat farlig.

Mener på at en professor en gang sa at 95% av alle vekster er spiselige (selv om en solid andel av dem smaker vondt). Problemet er bare at noen vekster er dødelige ved bittelite konsum. Så nesten alt du passerer på gåturen dine er mat. Og noe er gift. ;) 

Anonymkode: f01b3...0d0

I tillegg til andre ting som er nevnt her: nesle, geitrams,tang, tare, gjøksyre, muskel, tunbalderbrå, ryllik lader, kamille, noen tistler, groblad, rogn, gjetertaske hestehov, hundekjeks, forglemmegei, alle former for kløver.  

Enkelte av artene bør du ikke spise alt for mye av i gangen, men det finner du ut av dersom du skaffer deg en god bok. 

AnonymBruker
21 minutter siden, Apocalypte skrev:

Vokser kål og gulrot vilt der du bor??  Jøss

Nei, men hun spurte om hvilke vekster i naturen. Siden frukt og grønnsaker vokser i naturen (hagen), svarte jeg dette.

Anonymkode: a82b1...7bd

AnonymBruker

Nesle, løvetann og en haug med andre urter som man kan lage te av. F.ex. ryllik og rødkløver.

Bor du ved sjøen så gå ned i fjæra og se etter en type tang som heter søl/dulse. Den er rød, og vokser på annen tang og smaker veldig godt!

Anonymkode: 34399...606

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nesle, løvetann og en haug med andre urter som man kan lage te av. F.ex. ryllik og rødkløver.

Bor du ved sjøen så gå ned i fjæra og se etter en type tang som heter søl/dulse. Den er rød, og vokser på annen tang og smaker veldig godt!

Anonymkode: 34399...606

Hva kan man bruke den til og hvordan tilberedes den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...