AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #1 Skrevet 8. mars 2020 Om ikke veldig lenge blir 8 åringen i huset storesøster. Jeg ønsker derfor å gi henne en gave. Har tenkt på smykke med to mennesker som holder hender for å symbolisere henne og det nye søskenet, men vet ikke om det blir for mye fokus på det nye barnet også. Vil så gjerne at ikke all fokus blir på den lille. Har dere noen gode forslag? Enten smykke eller andre ting? Og gjerne om dere har tips til hvordan vi kan gjøre denne store overgangen best mulig for storesøster? Anonymkode: e9386...807
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #2 Skrevet 8. mars 2020 Gi henne heller en gave som er 100 % fokusert på henne selv Anonymkode: 35ab4...f2b 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #3 Skrevet 8. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gi henne heller en gave som er 100 % fokusert på henne selv Anonymkode: 35ab4...f2b Det er i disse baner jeg har tenkt de siste dagene. At det blir for mye fokus på den lille ved å inkludere det i gaven. Anonymkode: e9386...807
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #4 Skrevet 8. mars 2020 Liker hun smykker? Er det meningen at babyen skal gi denne? Jeg tenker at ett fint smykke er en fin gave. Ett hjerte eller noe. Trenger ikke være så symbolsk. Men noe enkelt. Her kom baby med gave til storebror. Det var stor stas. Han var bare 2.5år, så var lett å finne en leke. Det viktigste var nok at lillebror kom med en gave, og ikke hva det var. Men annerledes når de er eldre. Anonymkode: 22655...e09
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #5 Skrevet 8. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Liker hun smykker? Er det meningen at babyen skal gi denne? Jeg tenker at ett fint smykke er en fin gave. Ett hjerte eller noe. Trenger ikke være så symbolsk. Men noe enkelt. Her kom baby med gave til storebror. Det var stor stas. Han var bare 2.5år, så var lett å finne en leke. Det viktigste var nok at lillebror kom med en gave, og ikke hva det var. Men annerledes når de er eldre. Anonymkode: 22655...e09 Hun liker å pynte seg både med smykker og nye øredobber. Hadde egentlig ikke tenkt på om gaven skal være fra baby eller oss foreldre. Hun skjønner jo at baby ikke har vært ute å handlet, så det blir vel mer en gratulerer som storesøster gave fra oss tenker jeg. Hadde hun vært yngre hadde det vært enklere ja. Takk for svar. Anonymkode: e9386...807 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #6 Skrevet 10. mars 2020 Når gutten vår skulle bli storebror brukte vi mye tid på å forberede. Han var bare 2,5 år da, men grunnprinsippet er jo der selv om din er eldre. Prat om storesøsters rolle når babyen kommer, hvor gøy det skal bli for henne å få søsken, at hun kan få hjelpe til med babyen osv. Pass på at hun føler seg inkludert selv om hun på dele oppmerksomheten snart og det viktigste folk kan gjøre er at besøkende hilser på storesøster først, hun er vandt med all oppmerksomheten så er en fin måte for familie og venner å vise at de fremdeles ser henne. Anonymkode: 14420...748 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #7 Skrevet 10. mars 2020 På 8.3.2020 den 20.48, AnonymBruker skrev: Hun liker å pynte seg både med smykker og nye øredobber. Hadde egentlig ikke tenkt på om gaven skal være fra baby eller oss foreldre. Hun skjønner jo at baby ikke har vært ute å handlet, så det blir vel mer en gratulerer som storesøster gave fra oss tenker jeg. Hadde hun vært yngre hadde det vært enklere ja. Takk for svar. Anonymkode: e9386...807 Syns du har mange gode tanker rundt det. Jeg tenker som deg at det bør være en gave fra dere foreldre. Blir jo igjen fokus på babyen, om hun må takke babyen for gaven. Det blir jo uansett bare teit for en 8åring som skjønner at babyen ikke har vært å handlet til henne. Om hun liker smykke og øredobber kan du jo kjøpe det til henne. Men kjøp gjerne noe som ikke skal symbolisere henne og babyen. Det kan jo bli vonde følelser og sjalusi i starten, og da er det ikke særlig gøy å gå rundt med et smykke som skal symbolisere babyen. Jeg ble storesøster da jeg var 7 år. Hun hadde kolikk og det krevde mye av mine foreldre. Både av tid og søvn. Jeg husker de vonde følelsene om at mine foreldre ikke lengre hadde tid til meg og jeg hatet innimellom at jeg fikk en søster selv om vi også hadde fine studer også. Uansett, en baby krever mye av foreldrene kolikk eller ei og storesøster kan nok føle seg tilsidesatt. Så det jeg tenker er viktig her er at dere foreldre husker på å finne på ting alene med storesøster uten baby. Enten hjemme i huset eller utenfor huset. Så får heller klesvasken og oppvask ligge litt til😊 Anonymkode: 7256a...42d
EEØm Skrevet 10. mars 2020 #8 Skrevet 10. mars 2020 Hva med at du gir henne et smykke eller noe med et bilde av en mor som holder rundt eller viser omsorg for en jente og far gir et bilde eller skulptur der en far viser omsorg for en jente? Da kan dette være symboler på at hun alltid vil være deres lille jente uansett om det blir mindre tid fremmover, og gjør denne symbolikken tydelig for henne. Jeg tenker at dere kan gi henne hver deres ting, for om det blir foreldre med ett barn, så blir det jo feil med tanke på at det kommer et familiemedlem til. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #9 Skrevet 10. mars 2020 Her har vi hatt en som har blitt storesøster og en som har blitt storebror - ved ulike aldre. Storesøster fikk småsøsken da hun var både 5 og 7. Tenker egentlig det viktigste er å prate med barnet ditt om forventninger, forberede dem på at alt vil bli litt snudd oppned, og at det bare vil bli en periode. Forklare at en baby gråter når den gir beskjed, og at den trenger at mamma og pappa er der, ellers kan det bli skummelt. når babyen kommer, er det viktig å inkludere barnet ditt mye i det som skjer. Her får de være med på bleieskift, holde babyen, «ansvar for å passe på» (mens vi passer på såklart) - og tar som regel tgangspunkt i storesøsknene. Som feks «se så glad hun ble når hun ser deg!». Når andre kommer på besøk, har vi passet på å snakke mye om babyen «gjennom søsknene», dvs at vi kanskje først har startet med å snakke om at de er gode storesøsken som er omsorgsfulle ovenfor lillesøster. Om 8 åringen din får negative følelser, snakk med henne! Gi henne forståelse for at det må være vanskelig at det plutselig er kommet et lite menneske som trenger mamma og pappa så mye, snakk om at om bare en stund vil det være lettere for dere å være mer tilgjengelige. Vi sørger for at vi i blant tar en time eller to og BARE fokuserer på de eldste barna, om så det er en shoppingtur, en tur i skogen eller en tur på kino/restaurant el. Og da snakker vi mye om hvor kjekt at det bare er oss. Ønsker dere lykke til! Og husk - selv om sjalusien ikke retter seg direkte mot lillebror, kan det heller gi utslag at de er mer «sår» ovenfor dere, at andre ting de reagerer sterkt på - kanslje er et uttrykk for at de føler seg oversett eller mindre viktig. Anonymkode: 6ae21...236
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #10 Skrevet 10. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns du har mange gode tanker rundt det. Jeg tenker som deg at det bør være en gave fra dere foreldre. Blir jo igjen fokus på babyen, om hun må takke babyen for gaven. Det blir jo uansett bare teit for en 8åring som skjønner at babyen ikke har vært å handlet til henne. Om hun liker smykke og øredobber kan du jo kjøpe det til henne. Men kjøp gjerne noe som ikke skal symbolisere henne og babyen. Det kan jo bli vonde følelser og sjalusi i starten, og da er det ikke særlig gøy å gå rundt med et smykke som skal symbolisere babyen. Jeg ble storesøster da jeg var 7 år. Hun hadde kolikk og det krevde mye av mine foreldre. Både av tid og søvn. Jeg husker de vonde følelsene om at mine foreldre ikke lengre hadde tid til meg og jeg hatet innimellom at jeg fikk en søster selv om vi også hadde fine studer også. Uansett, en baby krever mye av foreldrene kolikk eller ei og storesøster kan nok føle seg tilsidesatt. Så det jeg tenker er viktig her er at dere foreldre husker på å finne på ting alene med storesøster uten baby. Enten hjemme i huset eller utenfor huset. Så får heller klesvasken og oppvask ligge litt til😊 Anonymkode: 7256a...42d Takk for inspill. Akkurat det du nevner en min største bekymring nå, at hun skal føle seg tilsidesatt. Vi er jo to foreldre så mulighetene for egentid med storesøster er absolutt tilstede. Håper vi klarer å løse det på best mulig måte. 5 minutter siden, EEØm skrev: Hva med at du gir henne et smykke eller noe med et bilde av en mor som holder rundt eller viser omsorg for en jente og far gir et bilde eller skulptur der en far viser omsorg for en jente? Da kan dette være symboler på at hun alltid vil være deres lille jente uansett om det blir mindre tid fremmover, og gjør denne symbolikken tydelig for henne. Jeg tenker at dere kan gi henne hver deres ting, for om det blir foreldre med ett barn, så blir det jo feil med tanke på at det kommer et familiemedlem til. Kjempe fine gave tips, tusen takk! Anonymkode: e9386...807
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå