Gå til innhold

Erfaringer gj. bekymringsmeldinger til barnevern

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Barnevernet mottok en bekymringsmelding da jeg klagde gjentatte ganger på en veileder ved NAV som da tok igjen ved å sende bekymringsmelding til barnevernet (min mening). Vedkommende har aldri truffet meg, men vi snakket sammen i telefonen 3 ganger. 

Jeg har nå vært på møte hos BV.

1.Det første jeg fikk høre var at min baby er liten, det ble sagt da jeg løftet (baby opp av vogna iført bobledress. Min baby er målt og veid av Helsestasjon flere ganger, siste gang dagen før møtet med BV, og ble da målt og veid til å være større enn gjennomsnittet slik babyen min alltid har vært (iflg. Helsestasjon). Hva burde jeg gjøre her, forlange at BV veier og måler barnet ? Kontakte Helsestasjon ?

Det ene hjulet på vognen min punkterte på vei til BV (fem min. gange). Jeg nevnte dette selv og fikk da beskjed om at jeg burde alltid ha med et reservehjul, dessuten burde jeg ikke ha dekk med luft. Jeg kjøpte en ny vogn for 8000,- og valgte hjul med luft da jeg fikk opplyst at disse hadde bedre demping, og at punktering forekom ytterst sjelden. Har andre alltid med et ekstra reservehjul ? Jeg tenker nå det kunne  vært lurt å ha ekstra slange, men finner det unødvendig å bytte hele hjulet, synspunkter ?

Jeg nevnte vi akkurat har begynt med babysvømming, baby er 1/2 år. Er ikke dette for tidlig, utbrøt BV. Jeg sa at babysvømming tilbys veldig mange steder i Norge fra 2 mnd. alder, men jeg valgte å vente til nå da jeg har lest det (klorvann) kan være astmafremkallende, i hovedsak de som har dette i familien, jeg har ikke det men ville ikke ta noen sjangser.

Jeg opplever her at BV tar feil og at de opptrer som inkompetent og er redd for hva de skrev i rapporten sin, at min baby er undervektig, jeg har ikke riktig utstyr m.v.

Hva burde jeg gjøre nå ? De skal på hjemmebesøk, jeg har alltid tenkt jeg har et normalt hjem, men blir redd for hva de kan finne på å sette fingeren på ?

Anonymkode: 3d110...d56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De skal innhente opplysninger hos helsesøster, dersom du tillater dette, - der vil de nok få svar på det du nevner her. ( Jeg kjenner forøvrig ingen som har med ekstrahjul, når de er ute og triller)

Antagelig kommer de til å gjøre standard undersøkelser med hjemmebesøk og lukke saken, dersom det ikke er noe mer nav bekymrer seg for, enn det du forteller om her. 

Anonymkode: b3f95...693

• Liker 13
Skrevet (endret)
På 8.3.2020 den 13.03, AnonymBruker skrev:

De skal innhente opplysninger hos helsesøster, dersom du tillater dette, - der vil de nok få svar på det du nevner her. ( Jeg kjenner forøvrig ingen som har med ekstrahjul, når de er ute og triller)

Antagelig kommer de til å gjøre standard undersøkelser med hjemmebesøk og lukke saken, dersom det ikke er noe mer nav bekymrer seg for, enn det du forteller om her. 

Anonymkode: .

Endret av eeqaz
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den mld var mulig ulovlig. Kontakt helsesøster. Og for all del ring en adv i morgen!

Anonymkode: 0c60e...85d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt sykt. Håper at alt ordner seg. Lykke til. 

Anonymkode: 2bea4...ae4

• Liker 5
Skrevet

Hva er du meldt for? Du har snakket med ei dame på tlf fra nav? Som ikke har sett deg eller babyen din.. hun mener ditt barn er undervektig? 
hva gikk samtalen ut på? Hva var du sint for? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen babyer er store, andre er små. Det som er viktig er jo at barnet følger sin kurve og legger på seg i riktig fart etter sin kurve, det kan jo ikke en ansatt i BV se utifra ett blikk på en baby.

Jeg har også barnevogn med lufthjul. Aldri punktert og har ikke reservehjul eller slange. Kjenner ikke til at noen har det med og selges vognene med reservehjul da?

Vi gikk også på babysvømming da baby var 6 mnd. Fullt kurs, mange foreldre og barn. Veldig fine erfaringer og veldig koselig. Helt normalt.

Merkelig greie av en BV ansatt å pirke på syns jeg.

Anonymkode: 8344f...e6f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i bv. 

Først og fremst: det du skriver her at bv påpeker gir dem ingen grunn for plassering av barnet eller tiltak. 

Når bv mottar en slik melding er de pålagt og undersøke. Du har rett på å få lese bekymringsmeldingen. Be om dette. Er rart om bekymringsmeldingen går ut på at du har kranglet med saksbehandler.

Hvis de ønsker å komme på besøk til deg betyr det en av to ting: 

1) bek.meld beskriver forhold som vekker såpass uro at de ikke kan la være å komme på besøk

2) ditt møte med bv var noe som gjorde at de ønsket å komme på besøk for å undersøke mer. 

Av det du skriver kan jeg egentlig ikke fatte at det skal være noe sak her. Har du styr på økonomi? Er det det NAV kan ha skrevet noe om? 

At bv ønsker hjemmebesøk er ikke noe skummelt. De vil nok se deg og barnet sammen og/Eller se materielle forhold hjemme - dvs er det rent og tålig ryddig. 

Dette går nok bra hvis det ikke finnes andre forhold som kan være bekymringsfulle enn det du skriver her. 

Anonymkode: b90d4...8da

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, eeqaz skrev:

Håper virkelig de innhenter informasjon fra Helsesøster, hun har jeg veldig godt forhold til og hun vet nøyaktig hvor stor min baby er. Den dama i NAV jeg kom på kant med på tlf. vil sikkert overdrive enda mer om de spørr hun mer utover det som stod i selve meldingen, at jeg var sint og virket ustabil, og at jeg blandet sammen saker. Jeg blander ikke sammen saker, men jeg synes internkommunikasjon ved NAV er dårlig, og har feks mottatt meldinger fra 3 ulike instanser i NAV som berører samme sak og som de, om de hadde bedre internkommunikasjon, kunne delt internt istedenfor at jeg må sende den samme dokumentasjonen flere ganger. Jeg har forøvrig ikke noe med de å gjøre annet enn foreldrepenger og som utleier av leilighet til folk med NAV garanti.

Meg fra bv igjen. 

Hvis dette blir en undersøkelse (varighet normalt 3 mnd) vil de innhente opplysninger fra relevante instanser, som fastlegen din/tilo barnet, helsesøster. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Sunnys skrev:

Hva er du meldt for? Du har snakket med ei dame på tlf fra nav? Som ikke har sett deg eller babyen din.. hun mener ditt barn er undervektig? 
hva gikk samtalen ut på? Hva var du sint for? 

Les på nytt du.

Anonymkode: 07e91...417

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, eeqaz skrev:

Håper virkelig de innhenter informasjon fra Helsesøster, hun har jeg veldig godt forhold til og hun vet nøyaktig hvor stor min baby er. Den dama i NAV jeg kom på kant med på tlf. vil sikkert overdrive enda mer om de spørr hun mer utover det som stod i selve meldingen, at jeg var sint og virket ustabil, og at jeg blandet sammen saker. Jeg blander ikke sammen saker, men jeg synes internkommunikasjon ved NAV er dårlig, og har feks mottatt meldinger fra 3 ulike instanser i NAV som berører samme sak og som de, om de hadde bedre internkommunikasjon, kunne delt internt istedenfor at jeg må sende den samme dokumentasjonen flere ganger. Jeg har forøvrig ikke noe med de å gjøre annet enn foreldrepenger og som utleier av leilighet til folk med NAV garanti.

Du leier ut en leilighet? Hvor gammel er du egentlig? Godt opp i 20-årene ellet over 30? Du formulerer deg som en ung person. 

Anonymkode: ef2e0...ab2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jo svikt både i NAV og hos BV. Snakk om krisemaksimering. Kanskje ikke rart de fanger opp tilfeller hvor barn lever i voldelige hjem?

Anonymkode: 25830...0f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dette en trolletråd?

Anonymkode: abb0d...4be

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i bv. 

Først og fremst: det du skriver her at bv påpeker gir dem ingen grunn for plassering av barnet eller tiltak. 

Når bv mottar en slik melding er de pålagt og undersøke. Du har rett på å få lese bekymringsmeldingen. Be om dette. Er rart om bekymringsmeldingen går ut på at du har kranglet med saksbehandler.

1) bek.meld beskriver forhold som vekker såpass uro at de ikke kan la være å komme på besøk

2) ditt møte med bv var noe som gjorde at de ønsket å komme på besøk for å undersøke mer. 

Av det du skriver kan jeg egentlig ikke fatte at det skal være noe sak her. Har du styr på økonomi? Er det det NAV kan ha skrevet noe om? 

At bv ønsker hjemmebesøk er ikke noe skummelt. De vil nok se deg og barnet sammen og/Eller se materielle forhold hjemme - dvs er det rent og tålig ryddig. 

Dette går nok bra hvis det ikke finnes andre forhold som kan være bekymringsfulle enn det du skriver her. 

Men, hva om hun IKKE hadde hatt styr på økonomi? Slik du nevner her. Er det grunn til tiltak fra bv? 

Anonymkode: cffba...10b

Skrevet

Først og fremst , kontakt advokat.

Da har du en i ryggen som kan Bvtj’s lover og regler som igjen gjør at Bvtj ikke kan komme med tull.

2. Uansett hva det er fra Bvtj . IKKE skriv under uten at du og evnt advokat har lest gjennom ! 

3. Så lenge du har det rent og ryddig hjemme, møter barnets behov og ikke er i angrepsposisjon mot Bvtj så skal nok dette gå veldig bra. 
Klart blir man engstelig når Bvtj kommer på bane , spesielt med alle saker som står i media.

men nå

må man og huske på at Bvtj er ikke her for å ta unger fra oppegående foreldre i et velfungerende hjem.

Det skal særs grunner til før Bvtj overtar omsorgen for et/flere barn 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en trolletråd?

Anonymkode: abb0d...4be

En slags.

Anonymkode: acdeb...155

Gjest Goddag
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når bv mottar en slik melding er de pålagt og undersøke.

Eg har eit spørsmål til deg som arbeider i barnevern-tenesta: Kva meinte du eigentleg med at bv i dette tilfellet er pålagt å undersøke? Fordi meldinga kom frå ein offentleg meldar? 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i bv. 

Hvorfor be om å se bekymringsmelding? Hun burde fått en kopi uten å be om den!!

Anonymkode: 0c60e...85d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Hvis dette er troll så synes jeg det er unødvendig at du sprer frykt, om dette derimot er sant så har det blitt begått et overtramp mot deg og datteren din og du bør skaffe deg en advokat så fort som mulig. De grunnene de ramser opp her er IKKE grunner til at bv overhodet skal blandes inn. Med mindre det er surr med økonomien da kan det være at de kommer i bilde, men da bør du gjøre ditt beste og rydde i økonomien så skal du se at de fordufter.

Anonymkode: 545e6...933

Skrevet
På 9.3.2020 den 6.36, AnonymBruker skrev:

Du leier ut en leilighet? Hvor gammel er du egentlig? Godt opp i 20-årene ellet over 30? Du formulerer deg som en ung person. 

Anonymkode: ef2e0...ab2

Om du ikke evner å kommentere innlegget i forhold til sak, finn en annen tråd.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...