Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinnekampen er reversert siden glansårene på 70-tallet, og det er et dårligere engasjement blant kvinner og menn i å ivareta og kjempe for kvinners rettigheter i samfunnet. 
kvinner får fortsatt lavere lønn for samme arbeid, og blir av mange menn (og kvinner)  sett på som sexdukker og objekt for tilfredsstillelse. 
Hvorfor er det blitt sånn? Innvandring av dårlige holdninger? 
Engasjerer det deg? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8. mars engasjerer meg ikke veldig. Men likestilling, absolutt. 

Å skylde på innvandringen for våre egne holdninger blir for dumt. 

• Liker 4
Skrevet

Selve 8.mars engasjerer meg ikke spesielt, men denne type masseinnvandring Norge har hatt de siste årene har absolutt gjort det verre for kvinner her i landet. Import av kvinnefiendtlige holdninger er ikke riktig vei å gå hvis man skal oppnå likestilling.

Men min hjertesak hvert år er å la alle kvinner få gratis tidlig ultralyd, NIPT test og alle mulige tester for å avdekke alvorlige avvik hos fosteret. Dette er den nye abortsaken og grunnen til at jeg aldri i mitt liv kommer til å støtte Krf. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg bryr meg like lite om kvinnedagen som jeg bryr meg om mannsdagen.

Nei jeg er ikke i mot likestilling, jeg mener at menn og kvinner skal ha de samme rettigheter og muligheter.

• Liker 4
Skrevet

Alt er best i begynnelsen. 

Skrevet

Tenker den dagen er forbi, på tide å fjernes fra kalenderen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg leser litt om hva som skjer rundt om, men jeg må være ærlig å si at veldig engasjert er jeg ikke. 

Å skylde på innvandring er helt tullete. Hallo. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt.

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, Kaisada said:

Kvinnekampen er reversert siden glansårene på 70-tallet, og det er et dårligere engasjement blant kvinner og menn i å ivareta og kjempe for kvinners rettigheter i samfunnet. 

Nei, snarere tvert i mot.

kvinner får fortsatt lavere lønn for samme arbeid,

Dette er en myte og en grov feil feminister påstår igjen og igjen. Dette temaet er diskutert uttallige ganger i avisene til opplysning. Man må ha bodd under en stein for å ikke ha fått med seg at dette er bare tull og tøys.

og blir av mange menn (og kvinner)  sett på som sexdukker og objekt for tilfredsstillelse. 

Det trengs to for å danse tango. Her er vi begge kjønn skyldige.

Dette vet jeg ikke

Engasjerer det deg? 

Er frustrerende å se mine medsøstre latterliggjøre og stakkarsliggjøre oss kvinner. Nok er nok.

• Liker 2
Gjest Trykksjakta
Skrevet (endret)

Likestilling engasjerer meg, og jeg brenner for likeverd og likestilling. Derimot engasjerer ikke 8. mars meg noe særlig. Alt for mye fokus på fitte og vulgariteter. Hva ønsker man egentlig med å oppnå å stå frem i mediene der "fitta her blitt et maktsymbol"?

Vi har kommet dit at jenter nå har større mulighet for å lykkes og nå langt i livet enn gutter. Likestilling må handle om begge kjønn, og i dag har gutter og menn store problemer i samfunnet. Gutter topper selvmordstatistikken, de topper statistikken for dropouts fra videregående. Og veldig mange menn utsettes for vold fra kvinner.

Det snakkes mye om at kvinner og jenter utsettes for et voldsomt kroppspress og det fører stil store vanskeligheter for unge jenter. Selvsagt gjør det det. Paradokset er imidlertid at det i hovedsak er kvinner selv som fører til dette presset. Bloggere som tjener penger på å vise frem sin opererte kropp, og ikke minst mediene som gir dem plattformen til å spre denne giften. Mediehusene som lager underholdning av plastiske operasjoner, gruppesex og umoral gjennom programmer som Ex on the beach, Paradise Hotel og Love Island. Søppel fra A ti Å - men som TV2, TV3 etc. tjener store penger på. Veldig ofte er det kvinner "bak roret" i disse programmene.

Min tilnærming til likestiling er at menn og kvinner skal ha like rettigheter uansett hva det gjelder, og vi er alle like mye verdt. Derimot verdsetter jeg den biologiske forskjellen mellom kvinner og menn. For det ER faktisk forskjell på kvinner og menn, og det synes jeg man skal fremelske, og ikke forsøke å gjøre kjønnene mest mulig like.

Et godt sted å begynne er å se til de deler av verden der kvinner fortsatt er undertrykket og virkelig lider.

Endret av Trykksjakta
Gjest Carolus
Skrevet
6 timer siden, Kaisada skrev:

kvinner får fortsatt lavere lønn for samme arbeid, og blir av mange menn (og kvinner)  sett på som sexdukker og objekt for tilfredsstillelse. 
Engasjerer det deg? 

Det du sier er helt riktig.

Det som kanskje er mest nedslående er de reaksjonære strømningene blant den seneste generasjon av kvinner som kaller seg «feminister», men som ikke er det. Dette er personer som i god nyliberalistisk ånd mener at hver kvinne får være sin egen lykkes smed. De forstår ikke behovet for solidaritet og strukturelle, samfunnsmessige endringer, men mener at det får være opp til den enkelte kvinne å endre sin egen situasjon. Noen velger å henfalle til victorianske idealer om besteborgelig hjemmeliv og underdanighet, mens andre ønsker å spille «menn». Mange av de som lykkes på mennenes arenaer, er snare til å trekke stigen opp etter seg istedenfor for å prøve å hjelpe medsøstre opp. Mye mas om «go girl», men stort sett er det bare moteriktig pissprat, som på ingen måte er alvorlig ment.

Jeg (som mann) har engasjert meg aktivt for likestilling i flere tiår, men nå er det vanskelig å opprettholde motivasjonen.

Skrevet
6 timer siden, Kaisada skrev:

Engasjerer det deg? 

Den dagen det byttes navn til kjønnsnøytrale "likestillingsdagen" begynner jeg kanskje å engasjere meg. Likestilling er jeg for, men 8.mars handler kun om kvinner og deres rettigheter.

Menn er høyest representert i alle negative statistikker, som selvmord, kriminalitet, rusproblematikk og å bli skoletapere og falle utenfor samfunnet..

At kvinner ikke har likelønn blir ikke et tema om noen år, for snart er alle som tar høyere utdanning, kvinner.

• Liker 1
Gjest trinet
Skrevet
6 timer siden, Drizzt skrev:

Selve 8.mars engasjerer meg ikke spesielt, men denne type masseinnvandring Norge har hatt de siste årene har absolutt gjort det verre for kvinner her i landet. Import av kvinnefiendtlige holdninger er ikke riktig vei å gå hvis man skal oppnå likestilling.

Men min hjertesak hvert år er å la alle kvinner få gratis tidlig ultralyd, NIPT test og alle mulige tester for å avdekke alvorlige avvik hos fosteret. Dette er den nye abortsaken og grunnen til at jeg aldri i mitt liv kommer til å støtte Krf. 

Og dette er grunnen til at jeg ikke stiller opp og går i tog. Er for likestilling, men dette uendelig fokuset på abort ødelegger hele kvinnedagen for min del! Når abort er hovedparolen  hvert forbanna år! 

Skrevet
3 timer siden, trinet skrev:

Og dette er grunnen til at jeg ikke stiller opp og går i tog. Er for likestilling, men dette uendelig fokuset på abort ødelegger hele kvinnedagen for min del! Når abort er hovedparolen  hvert forbanna år! 

Og det må bli det fram til regjeringen gjør det rette. 

Skrevet
3 hours ago, Expandable86 said:

Den dagen det byttes navn til kjønnsnøytrale "likestillingsdagen" begynner jeg kanskje å engasjere meg. Likestilling er jeg for, men 8.mars handler kun om kvinner og deres rettigheter.

Hva ellers skulle Kvinnedagen handlet om da?

• Liker 1
Skrevet
On 3/8/2020 at 3:52 PM, Kaisada said:

kvinner får fortsatt lavere lønn for samme arbeid

Feil.

Hahaha!

Engasjerer det deg? 

Ja, men ikke på en positiv måte. Jeg trur det er negativt for samfunnet å fokusere bare på ett kjønns rettigheter. Likestilling er viktig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

8. mars ble en tråd startet på KG. Med hvilken hensikt? Min oppfatning er klar. Tråden er nå lukket.

Endret av Høyeheler
Tråden er fjernet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...