AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #1 Skrevet 7. mars 2020 Vi skal pusse opp, og ønsker litt helhet i huset med tanke på farger. Først ut er stua og spisestua, hvor vi skal male vegger og bytte gulv og gulvlister. Vi står litt fast på farger, og hadde håpet på tips og innspill fra andre. Hva tror dere kunne fungert for å "ta igjen" kjøkkenet? Kjøkkenet har en ganske lys parkett med "malingssprut" med forskjellige toner av grått og litt blå-grått. Veggene er i en lys blåfarge som ser litt mer grå ut når det er mye sol. Kjøkkeninnredningen er hvit og mørkeblå. Kan også nevne at alle vindusposter, tak, lister, dørkarmer, dører og vindussprosser er hvite både på kjøkkenet og i stua/spisestua. Det er også en hvit trapp. Stua/spisestua er et veldig stort rom, med mye vinduer (både store og små). Vi får mye dagslys inn, så litt mørkere farger vil kunne fungere. Anonymkode: a438f...9a6
Zienna Skrevet 7. mars 2020 #2 Skrevet 7. mars 2020 Du bør sende en epost til https://fargerad.jotun.no/ Legg ved bilder. Det er en omfattende sak å velge farger til så mange rom som du ønsker
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #3 Skrevet 8. mars 2020 Du må først og fremst finne ut hvilken hvitfarge du har. Det legger ganske store føringer på resten av malingen, med mindre du har tenkt å male den også. Finn NCS-fargekoden. Det er også en fordel å gjøre på alt du har av farger som skal beholdes. Vi har nettopp malt store deler av huset. I retrospekt skulle jeg ønske jeg bare valgte en ferdiglaget palett fra feks Jotun, og holdt meg til den! Er ganske mye styr når man skal velge selv... Fargehjelpen til Jotun er ok den, men det er veldig avhengig av hvem du treffer på. Er ikke helt imponert over alle rådene jeg har fått der. Du må uansett ha gode bilder, og fargekode på de fargene du skal beholde, for å få fornuftige råd der. Det kan også være greit å ha en viss tanke om hvilke farger du ønsker deg, hvis ikke er det fort at de kommer med årets trendfarger eller de som er mest poppis. Anonymkode: d45ac...948
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #4 Skrevet 8. mars 2020 Først, jeg ville anbefalt å bytte alt gulv til samme gulv, i hele huset. Høres ut som det er et veldig spesielt gulv på kjøkkenet, er det vits å ta være på den og basere alt valg av interiør og farger rundt på det, liker du det så godt? Annen ting, jeg ville valgt en nøytral lys farge, men kanskje ikke hvit, og malt hele huset i det. Type, hvit poesi eller antikkgrå, eller tidløs. Så flytter du inn, fyller med dine møbler, så ser du fort hvor du savner litt aksent-farger. Hvor det ser blass og kjedelig. Og tar det derifra? Når du først flytter inn og har møbler der, blir det enklere å se, tror jeg. https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/shades-of-grey/ se også på finn for inspirasjon. Anonymkode: 18769...497
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #5 Skrevet 8. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Først, jeg ville anbefalt å bytte alt gulv til samme gulv, i hele huset. Høres ut som det er et veldig spesielt gulv på kjøkkenet, er det vits å ta være på den og basere alt valg av interiør og farger rundt på det, liker du det så godt? Annen ting, jeg ville valgt en nøytral lys farge, men kanskje ikke hvit, og malt hele huset i det. Type, hvit poesi eller antikkgrå, eller tidløs. Så flytter du inn, fyller med dine møbler, så ser du fort hvor du savner litt aksent-farger. Hvor det ser blass og kjedelig. Og tar det derifra? Når du først flytter inn og har møbler der, blir det enklere å se, tror jeg. https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/shades-of-grey/ se også på finn for inspirasjon. Anonymkode: 18769...497 Vi bor i huset fra før. Gulvet på kjøkkenet skal ikke byttes, for det er veldig fint. At det er nøyaktig samme gulv i alle rom, er ikke viktig for oss. Bare det er noe som ikke er totalt annerledes (sånn som det er nå), er vi kjempefornøyde. Anonymkode: a438f...9a6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #6 Skrevet 8. mars 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må først og fremst finne ut hvilken hvitfarge du har. Det legger ganske store føringer på resten av malingen, med mindre du har tenkt å male den også. Finn NCS-fargekoden. Det er også en fordel å gjøre på alt du har av farger som skal beholdes. Vi har nettopp malt store deler av huset. I retrospekt skulle jeg ønske jeg bare valgte en ferdiglaget palett fra feks Jotun, og holdt meg til den! Er ganske mye styr når man skal velge selv... Fargehjelpen til Jotun er ok den, men det er veldig avhengig av hvem du treffer på. Er ikke helt imponert over alle rådene jeg har fått der. Du må uansett ha gode bilder, og fargekode på de fargene du skal beholde, for å få fornuftige råd der. Det kan også være greit å ha en viss tanke om hvilke farger du ønsker deg, hvis ikke er det fort at de kommer med årets trendfarger eller de som er mest poppis. Anonymkode: d45ac...948 Takk, det var lurt! Mener å huske at det skal stå et malingsspann med malingen som er brukt på det hvite nede i kjelleren. Skal få sjekket det. Anonymkode: a438f...9a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå