Gå til innhold

Noen som har peiling på fortrinnsrett for deltidsansatte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet deltid i en bedrift i 3 år, og alltid ønsket større stilling, noe som aldri har blitt tatt hensyn til. Nå har sjefen valg og ansette 3 nye med lav stillingsprosent fremfor å gi meg større stilling. Jeg er både stabil og kvalifisert. 

Kan man bruke fortrinnsretten når sjefen allerede har ansatt 3 nye?? Er jeg for sen?? 

Tips?

Anonymkode: f5f31...a0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du organisert?

Anonymkode: e0610...b36

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på om du jobber i det offentlige eller i et privat firma. I private firma kan sjefen i stor gjøre som han/hun vil.

Jeg jobbet deltid i en privat bedrift i 7 år. Hadde sagt til sjefen at jeg var veldig interessert i større stillingsprosent om de trengte mer arbeidskraft. Sjefen forsikret meg om at jeg var den første han kom til å spørre og har hele tiden rost meg opp i skyene for den gode jobben jeg gjør. Var derfor ganske overrasket da jeg kom tilbake på jobb etter fødselspermisjon og fant ut at de nettop hadde ansatt en utenifra i 100% stilling da en annen ansatt skulle gå sv med pensjon. Sjefen beklaget seg med at jeg var i permisjon men den var akkurat over da denne ansettelsen ble gjort. Han kunne fint ha ringt meg. Var også innom jobben med baby noen uker før. 

Han har ikke gjort noe ulovlig, men følte meg ganske dolket i ryggen og sa opp jobben min og fant ny kort tid etter.

Anonymkode: 77512...da6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kunne du ha kombinert din stilling med noen av de andre stillingene? Eller går skiftplanen ikke opp da? Det er jo det sentrale. 

Anonymkode: 19fd0...100

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du ha kombinert din stilling med noen av de andre stillingene? Eller går skiftplanen ikke opp da? Det er jo det sentrale. 

Anonymkode: 19fd0...100

Jeg kunne absolutt kombinert min stilling med alle 3 av de stillingene som ble utlyst. Da hadde jeg fått en 85% stilling... ingen vesentlige ulemper der. Skiftplanen går opp uansett.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer litt an på om du jobber i det offentlige eller i et privat firma. I private firma kan sjefen i stor gjøre som han/hun vil.

Jeg jobbet deltid i en privat bedrift i 7 år. Hadde sagt til sjefen at jeg var veldig interessert i større stillingsprosent om de trengte mer arbeidskraft. Sjefen forsikret meg om at jeg var den første han kom til å spørre og har hele tiden rost meg opp i skyene for den gode jobben jeg gjør. Var derfor ganske overrasket da jeg kom tilbake på jobb etter fødselspermisjon og fant ut at de nettop hadde ansatt en utenifra i 100% stilling da en annen ansatt skulle gå sv med pensjon. Sjefen beklaget seg med at jeg var i permisjon men den var akkurat over da denne ansettelsen ble gjort. Han kunne fint ha ringt meg. Var også innom jobben med baby noen uker før. 

Han har ikke gjort noe ulovlig, men følte meg ganske dolket i ryggen og sa opp jobben min og fant ny kort tid etter.

Anonymkode: 77512...da6

Dette er privat sektor. Men jeg har vel likevel mine rettigheter i følge arbeidsmiljøloven? Kan man virkelig styre som man vil på den måten, bare fordi det er privat?

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du organisert?

Anonymkode: e0610...b36

Er på tur å bli det nå 😬

AnonymBruker
Skrevet

Det er uansett rart at leder velger å gjøre det på denne måten. Mye mer styr med 4 ansatte enn 1.

Anonymkode: 424f8...cc5

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er på tur å bli det nå 😬

Det er litt sent å bli organisert når man plutselig har fått et problem. Ofte vil ikke foreningene bruke tid på saker som skjedde før du ble medlem. 

Anonymkode: 920e3...d56

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er uansett rart at leder velger å gjøre det på denne måten. Mye mer styr med 4 ansatte enn 1.

Var nettopp en sak i nyhetene om noen sykepleiere som ikke fikk økt sin stilling på avdelingen de jobbet siden sjefen valgte å ansette flere på deltid. Dette ble begrunnet med at det var nødvendig for å dekke kvelds, helg og nattevakter. Dette virker å være svært vanlig praksis i helsetjenesten og det har jo lenge vært kamp mellom sjefer og ansatte. Arbeidstakerorganisasjonene fikk det etterhvert inn som et punkt i aml. Sykepleierene i saken vant fram i tvisteløsningsnemda men blir saken blir trukket til domstol, så ivrig er sjefen på å få oppløst vedtaket. Så får vi se om det er styringsretten eller fortrinnsretten som står sterkest.

Anonymkode: 77aa0...64e

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var nettopp en sak i nyhetene om noen sykepleiere som ikke fikk økt sin stilling på avdelingen de jobbet siden sjefen valgte å ansette flere på deltid. Dette ble begrunnet med at det var nødvendig for å dekke kvelds, helg og nattevakter. Dette virker å være svært vanlig praksis i helsetjenesten og det har jo lenge vært kamp mellom sjefer og ansatte. Arbeidstakerorganisasjonene fikk det etterhvert inn som et punkt i aml. Sykepleierene i saken vant fram i tvisteløsningsnemda men blir saken blir trukket til domstol, så ivrig er sjefen på å få oppløst vedtaket. Så får vi se om det er styringsretten eller fortrinnsretten som står sterkest.

Anonymkode: 77aa0...64e

Min situasjon gjelder butikk. Det er derfor ingen sene kveldsvakter. Helgerulleringene (lørdager) er allerede dekt opp av oss som jobber der fra før. Så det er ikke noen vesentlige ulemper som gjør at sjefen min valgte å ansette 3 nye istedenfor å gi meg større stilling... 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt sent å bli organisert når man plutselig har fått et problem. Ofte vil ikke foreningene bruke tid på saker som skjedde før du ble medlem. 

Anonymkode: 920e3...d56

De vil nok hjelpe. Men det er karantenetid før de involverer seg i saker... 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at dette ble gjort av egoistiske årsaker, når det er flere deltidsansatte har sjefen flere å spille på hvis det er mye og gjøre, eller det skulle oppstå sykdom. Da slipper sjefen selv å være den som kanskje må jobbe ekstra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...