Gå til innhold

Hvordan følges barn av narkomane opp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg gikk på ungdomsskole med har blitt mor. Hun har lagt ut bilde av den lille gutten og jeg får litt vondt av han.. Lille, fine gutten💙

Jeg vet jo at hun startet å røyke hasj som 15, og ble tung opiatmisbruker som 18-åring, altså narkoman i 20 år. Hun har tidligere delt mye på Facebook, mye ukritisk. 

Lurer litt på om noen vet prosedyrene for oppfølging av narkomane? Og hvordan det «bruker» å gå med de og barna? 

Anonymkode: b8367...9c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet, jobber med det?

AnonymBruker
Skrevet

Ingen automatikk i at barn av narkomane blir fulgt opp, men etater rundt henne burde melde til barnevernet hvis det er grunn til bekymring..

Anonymkode: b35b5...6ac

Skrevet

Har hun omsorg for barnet? Ville meldt bekymringsmelding til BV om du vet at hun aktivt ruser seg.

AnonymBruker
Skrevet

Hun deler som sagt mye på Facebook, og jeg vil tro hun hadde kommet med en tirade om barnet var tatt fra henne. Vet ikke, men tror det. 
Nå har ikke jeg kontakt med denne personen, men har altså fått med meg denne fødselen. 
Det vises svært godt at hun er misbruker på bildene, så regner med helsepersonell også ser det. 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at de prøver alt de kan for at barnet skal bo hos mor. Jeg har to venner med narkomane foreldre. 

Han ene bodde med mor til han gikk i 5 klasse. Altfor lenge! Han gikk i klassen min og fikk null oppfølging hjemmefra. Han fikk et helt nytt liv når han ble plassert i fosterfamilie og han er evig takknemlig for fosterfamilien sin. Han hadde 3 yngre brødre også. Han yngste ble heldigvis tatt fra mor rett etter fødsel. Mor døde av overdose i ettertid. 

En nær venninne av meg: bodde også altfor lenge med mor. Faren døde som følge av stoff. Inn og ut av forskjellige fosterfamilier senere. Flyttet tilbake til mor som 16 åring. Null oppfølging fra mor under oppveksten. Men mor var veldig ivrig på å ha henne, da hun fikk et bra sted å bo når hun hadde barn. Og hun flyttet som sagt tilbake som 16 åring pga lojalitet mot mor. Helt forferdelig. Etter x antall overdoser hos mor har de nå null kontakt.

Anonymkode: d1d14...84d

Skrevet

Vet ikke hvordan det er idag, men jeg kjente en som hadde hatt et rusproblem og måtte få behandling på en rusklinikk. Hun var ikke misbruker av de aller hardeste stoffene, men alvorlig nok til at barnevernet ble koblet inn. Hun fikk hovedomsorgen for begge barna tross kaotisk økonomi og jeg mistenkte at hun hadde et "hobbymisbruk" som var mer omfattende enn hun ville innrømme. Var snakk om å rusteste henne men det ble liksom aldri noe av. Synes det er rart at en som hadde hatt et såpass omfattende misbruk ikke måtte levere urinprøver som betingelse for å få barna. Dette er ca 10-12 år siden. Vi mistet kontakten, men jeg har sett henne i en barnevernskritisk Facebookgruppe senere. Hun har fortsatt barna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...