Gå til innhold

Har sjefen rett til å kommentere vekt og utseende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en hobbybutikk. Begynte som ekstrahjelp og fikk etterhvert faststilling. Fikk da høre fra sjefen min at det firmaet som er hovedleverandør ikke ville hun skulle ansette meg. Pga utseende. Passet ikke inn i ønske de hadde om langt blondt hår og vekt på 55-60 kg. Det var ihvertfall det hun fortalte meg. Men jeg måtte ikke ta det personlig sa hun. Skjønner ikke hvorfor hun måtte fortelle meg dette. Og hvordan skal jeg ikke ta det personlig? Er påpasselig med å ha rene, pene klær. Bruker litt sminke. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Teit av sjefen din å fortelle deg dette...

Anonymkode: a68a1...3db

• Liker 25
Skrevet

Wow. Skulle gjerne visst hvilken butikk/ kjede det er snakk om, så jeg kan boikotte den. Drøyt.

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ut som en person med behov for å tråkke ned andre. Ellers er hun rett og slett stokk dum. Kan være det ikke er sant engang og at hun bare er ei slem kråke...

Anonymkode: 9fef8...102

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Drøyt å si, men du er butikkens ansikt utad når du er på jobb så forstår sjefen litt også.

Anonymkode: f41af...a69

• Liker 1
Skrevet

Nei, sjefen har ikke rett til å kommentere dette. Det er faktisk heller ikke lov å ansette/ikke ansette noen basert på vekt og utseende i Norge. Så sjefen din er et rasshøl som bryter norsk lov 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke lov. Jeg ville forsøkt å få det skriftlig og tatt saken videre. 

Anonymkode: 6e0a7...587

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drøyt å si, men du er butikkens ansikt utad når du er på jobb så forstår sjefen litt også.

Så det de selger er så ræva kvalitet at de må ha en sexy dame for å få til salg? Høres ikke bra ut akkurat 🤮

Anonymkode: 5c155...8af

• Liker 26
Skrevet
9 minutter siden, Vinterjenta skrev:

Wow. Skulle gjerne visst hvilken butikk/ kjede det er snakk om, så jeg kan boikotte den. Drøyt.

Svensk hobbybutikk. Begynner på P og slutter på O

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så det de selger er så ræva kvalitet at de må ha en sexy dame for å få til salg? Høres ikke bra ut akkurat 🤮

Nei, men pene ansatte gir jo gjerne økt salg. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, OnFire said:

Nei, men pene ansatte gir jo gjerne økt salg. 

I en hobbybutikk?! Og hvem har bestemt at "pen" er ensbetydende med tynn og blond?

Bedriten sjef og bedriten personalpolitikk, spør du meg.

• Liker 29
Skrevet

Kanskje hun syns du er pen og hadde et behov for å trøkke deg ned litt. Utrolig teit ting å si da.

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er rett og slett dum, det tillater jeg meg å skrive. 

AnonymBruker
Skrevet

Øøøøøøh.

Hvorfor skal det være blondine på 58,3 kg som står bak hobby-butikk-kassa? Salget av glitter og lim påvirkes vel ikke så mye av faste B-cups? Kan heller ikke huske å ha løpt ned særlig mange menn på slike butikker. 

Hadde det vært snakk om en bar, Bikbok, LV, Gant eller noe kunne jeg forstått tanken mer. Men hallo. Hun sjefen din er ikke direkte smart heller. Jesus take the wheel.

Anonymkode: 2d5d3...518

• Liker 15
Skrevet
17 minutter siden, Emilie2019 skrev:

Nei, sjefen har ikke rett til å kommentere dette. Det er faktisk heller ikke lov å ansette/ikke ansette noen basert på vekt og utseende i Norge. Så sjefen din er et rasshøl som bryter norsk lov 

I hvilken lov står dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsmiljøloven. Ulovlig å diskriminere på bakgrunn av utseende, kjønn, vekt, rase, osv.  Ganske klar lovtekst, dette er LANGT utenfor. Tar du dette videre og du har dette skriftlig vil du vinne en sånn sak

Anonymkode: 798fc...6f1

• Liker 14
Skrevet
8 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

I hvilken lov står dette?

Likestillings- og diskrimineringsloven.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde uansett ikke menn var dem som frekventerte hobbybutikker hyppigst. 😂 Kanskje de tror lesbiske kvinner er hovedmålgruppen? 

Anonymkode: 11be4...fad

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen din har vel ikke gjort noe galt, bare fortalt unødvendig info. Du ble jo ansatt så du er ikke blitt diskriminert. Og om det er den butikken jeg tror du mener så har jeg da sett maaaange ansatte som ikke faller inn under hverken blond eller den vekten, så mye mulig dette bare er noe sjefen din sier også. Så ville ikke gjort noe mer med det, bare latt det ligge. 

Anonymkode: 5b7d0...77c

• Liker 4
Skrevet

Jeg er egentlig 100%ufør men ønsket om å jobbe var sterkt. Så jeg valgte å prøve meg men kjenner dette er vanskelig. Har ikke det skriftlig, så tror ikke jeg kommer noen vei med det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...