AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #1 Skrevet 7. mars 2020 Gjelder et familiemedlem.. Hun har tarmkreft, og ganske mye spredning til leveren. Prøvd et par typer cellegift som nå har sluttet å virke. Nå ønsker legen å avslutte all behandling da de mener det ikke er mer å gjøre. Hun er veldig lei seg for dette, for hun ønsker virkelig å leve. Så hun tar kontakt med andre leger/sykehus for å prøve behandling. Noen med erfaring som vet hvor lenge man kan leve med denne typen kreft, når det har spredd seg til leveren? Lurer også på om det kan hjelpe å ta kontakt med andre leger? Eller får hun bare samme beskjed på nytt? Altså ikke mer å gjøre. Jeg tror kanskje legen har rett, men hun vil ikke innse at hun ikke blir frisk. Huff, får så vondt av å tenke på dette Anonymkode: 5d354...5a6
Gjest Blondie65 Skrevet 7. mars 2020 #2 Skrevet 7. mars 2020 Ja, det har jeg erfaring med. Nei, det er ikke så mye å gjøre, dessverre. Noe anslag på tidsramme vil jeg ikke gi fordi dette handler mye om den enkeltes rolle og tilstand oppe i dette. Det beste du kan gjøre er å støtte henne. Du må kanskje være forberedt på at hun aldri forsoner seg med at hun er døende. Ikke alle gjør det.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #3 Skrevet 7. mars 2020 Hvor gammel er hun? Anonymkode: f0eb3...d75
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #4 Skrevet 7. mars 2020 Pappa levde i 3 måneder... Anonymkode: cad8a...081
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #5 Skrevet 7. mars 2020 Over 80, så hun er jo gammel.. Hun har andre helseutfordringer også. Det gjør jo ikke akkurat prognosen hennes bedre. Men hun mener de må forsøke med mer cellegift eller annet som kan hjelpe. Anonymkode: 5d354...5a6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #6 Skrevet 7. mars 2020 Min far hadde tarmkreft med spredning til lever. Deretter ble det spredning til lunger, skjelett og svulst på hjernen.. han levde med kreften i totalt 6 år. Og det er lenge, når det er snakk om denne type kreft. Han fikk jevnlig cellegift, da han responderte bra på den, men inne i år 5 begynte kroppen å si stopp. Han fikk beskjed ganske tidig om at det ikke var noe håp om å bli frisk, og at han ville dø av denne sykdommen, da det ble oppdaget litt for sent. Han ble «gitt opp» på våren og døde på høsten samme år. De siste månedene var grusomme, med mye sykehusbesøk, smerter og annet som fulgte med sykdommen. Hadde dette vært en bekjent av meg så ville jeg oppfordret henne til å prøve å innfinne seg med situasjonen. Min far gjorde ikke det, sånn egentlig. Han ville ikke snakke om gravsted osv. For han skulle bli frisk. Det ble han da ikke.. Leger vet gjerne hva de snakker om i slike tilfeller.. Anonymkode: 1c0a8...90a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #7 Skrevet 7. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Over 80, så hun er jo gammel.. Hun har andre helseutfordringer også. Det gjør jo ikke akkurat prognosen hennes bedre. Men hun mener de må forsøke med mer cellegift eller annet som kan hjelpe. Anonymkode: 5d354...5a6 Noen ganger må man som lege sette ned foten og stoppe behandling når man ser at det ikke har noen nytte for seg, og heller ikke kan gi mindre plager i en terminal fase. I et samfunnsøkonomisk perspektiv er det svært kostbart med cellegift, og om det ikke engang bremser kreften så vil man heller bruke de ressursene man har på de tilfellene der det kan hjelpe. Jeg vil tro det ikke er en enkelt lege som har bestemt dette, men at dette er tatt opp med kreftlegene i møte og at de har fattet den beslutningen på det viset. Anonymkode: e82af...3a2 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #8 Skrevet 7. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Over 80, så hun er jo gammel.. Hun har andre helseutfordringer også. Det gjør jo ikke akkurat prognosen hennes bedre. Men hun mener de må forsøke med mer cellegift eller annet som kan hjelpe. Anonymkode: 5d354...5a6 Over 80? Har ikke cytostatika effekt, så får hun gå til aleris og betale av egen lomme Anonymkode: 34443...4df
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #9 Skrevet 7. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min far hadde tarmkreft med spredning til lever. Deretter ble det spredning til lunger, skjelett og svulst på hjernen.. han levde med kreften i totalt 6 år. Og det er lenge, når det er snakk om denne type kreft. Han fikk jevnlig cellegift, da han responderte bra på den, men inne i år 5 begynte kroppen å si stopp. Han fikk beskjed ganske tidig om at det ikke var noe håp om å bli frisk, og at han ville dø av denne sykdommen, da det ble oppdaget litt for sent. Han ble «gitt opp» på våren og døde på høsten samme år. De siste månedene var grusomme, med mye sykehusbesøk, smerter og annet som fulgte med sykdommen. Hadde dette vært en bekjent av meg så ville jeg oppfordret henne til å prøve å innfinne seg med situasjonen. Min far gjorde ikke det, sånn egentlig. Han ville ikke snakke om gravsted osv. For han skulle bli frisk. Det ble han da ikke.. Leger vet gjerne hva de snakker om i slike tilfeller.. Anonymkode: 1c0a8...90a De tror hun har hatt kreften i mange år, men det ble oppdaget alt for seint. Men en lege sa til henne at det vanligvis medfølger lite smerter ved denne type kreft. Når hun nærmer seg å dø vil hun gradvis bli trettere, fikk vi beskjed om. Hun sier til meg at legene ikke ser ut til å bry seg... Det er ikke så lett da å skulle få henne til å innfinne seg med det. Hun er sta og vil ha behandling. Anonymkode: 5d354...5a6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #10 Skrevet 8. mars 2020 På 7.3.2020 den 20.15, AnonymBruker skrev: De tror hun har hatt kreften i mange år, men det ble oppdaget alt for seint. Men en lege sa til henne at det vanligvis medfølger lite smerter ved denne type kreft. Når hun nærmer seg å dø vil hun gradvis bli trettere, fikk vi beskjed om. Hun sier til meg at legene ikke ser ut til å bry seg... Det er ikke så lett da å skulle få henne til å innfinne seg med det. Hun er sta og vil ha behandling. Anonymkode: 5d354...5a6 Vel. De smertene min far hadde unner jeg ingen. Det var på det nivået at morfin ikke lengre fungerte (og om han skulle fått høyrere doser så ville han omkommet av overdose..) og de vurderte å blokke noen nervetråder, slik at han skulle slippe unna de værste smertene. Han var heeelt ødelagt av smerter. Så smertefri er vel en sannhet med modifikasjoner. Anonymkode: 1c0a8...90a
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #11 Skrevet 8. mars 2020 Over 80 år og kreft i leveren ( etterhvert overalt i hele kroppen). Hun lever ikke til sommeren. Anonymkode: 2b919...a3c 2
Gjest Chroma Skrevet 8. mars 2020 #12 Skrevet 8. mars 2020 Så utrolig trist! Jeg forstår godt at hun ønsker å kjempe videre og vil ha mer behandling, men når det ikke har noen effekt bør hun heller få hjelp til å bearbeide og akseptere det.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #14 Skrevet 9. mars 2020 Her var det mye trist lesning. Min far hadde tarmkreft med spredning til lunger og lever. Det er 8 år siden han fikk diagnosen. Deler av tarmen er fjernet. En lunge et fjernet. Leveren holdes i sjakk med cellegift på det jevne. Han lever altså på 8 året.... 🌷 Anonymkode: f7940...3b8 2
jabx Skrevet 9. mars 2020 #15 Skrevet 9. mars 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel. De smertene min far hadde unner jeg ingen. Det var på det nivået at morfin ikke lengre fungerte (og om han skulle fått høyrere doser så ville han omkommet av overdose..) og de vurderte å blokke noen nervetråder, slik at han skulle slippe unna de værste smertene. Han var heeelt ødelagt av smerter. Så smertefri er vel en sannhet med modifikasjoner. Anonymkode: 1c0a8...90a Ytret han noe ønske om å få dø?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #16 Skrevet 9. mars 2020 Sjekk ut Chris Beat Cancer. Han hadde tarmkreft. Anonymkode: f27a9...eb0
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #17 Skrevet 9. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye trist lesning. Min far hadde tarmkreft med spredning til lunger og lever. Det er 8 år siden han fikk diagnosen. Deler av tarmen er fjernet. En lunge et fjernet. Leveren holdes i sjakk med cellegift på det jevne. Han lever altså på 8 året.... 🌷 Anonymkode: f7940...3b8 Forskjellen her er jo at vedkommende har fått beskjed om at det ikke er mer å gjøre, og da er dessverre ikke prognosen noe god. Det er nok snakk om maks ett år (mest sannsynlig mye mindre) om vedkommende er heldig. Så flott at de har kunnet hjelpe din far ❤️ Anonymkode: 16e15...441
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #18 Skrevet 16. mars 2020 Hun har nå fått svar fra et annet sykehus at de ønsker å tilby behandling. De mente at behandlingen på sykehuset hun hører til, har vært merkelig. Har måttet krangle seg til å i det hele tatt få cellegift! Der er de avvisende og de ønsket aldri å hjelpe henne. Men pga dette korona viruset er det ikke bare å reise til det andre sykehuset heller... Anonymkode: 5d354...5a6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #19 Skrevet 16. mars 2020 På 9.3.2020 den 22.20, AnonymBruker skrev: Forskjellen her er jo at vedkommende har fått beskjed om at det ikke er mer å gjøre, og da er dessverre ikke prognosen noe god. Det er nok snakk om maks ett år (mest sannsynlig mye mindre) om vedkommende er heldig. Så flott at de har kunnet hjelpe din far ❤️ Anonymkode: 16e15...441 Ser at det står på nett at 6 mnd er gjennomsnittlig levetid når det er oppdaget spredning til lever. Det er uten behandling. Vet ikke hvor mye lengre man kan leve med jevnlig cellegift. Sikkert ikke så lenge tenker jeg, siden hun er såpass gammel. Men hun har hatt passe god helse før sykdommen,godt immunforsvar og sjelden syk. Hun har også tålt cellegiften godt. Anonymkode: 5d354...5a6
Maestro Skrevet 16. mars 2020 #20 Skrevet 16. mars 2020 En kollega av pappa hadde det. Han døde nylig av det 40 år gammel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå