Gå til innhold

Hvor lenge er det greit at barnet bruker smokk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det greit å la barnet bruke smokk? Jeg har sett barn av bekjente bruke smokk helt oppi 3 årsalderen. Er det virkelig greit? Med tanke på forebygging av ørebetennelse så skal barn vendes av med smokk i 10 måneders alderen har jeg hørt. Tenker også på feil tannstilling...

Anonymkode: 94bbc...1ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Max to år.

Anonymkode: b0c9b...e7a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Greit frem til dagen før komfirmasjonen :)

Anonymkode: 94852...969

• Liker 6
Skrevet

Smokken her bodde i senga (evt i bilen ved lange turer) etter fylte 1 år. Da gikk hun aldri rundt med smokk, men brukte den da hun skulle sove. Sluttet da hun var 2.

AnonymBruker
Skrevet

Max 4 år vil jeg si. 

Anonymkode: dd141...f4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min var 3 år, og det syns jeg var for lenge. Var midt i hard skilsmisse, så det var derfor han fikk ha den så lenge. Det var nange nok endringer i livet hans. Men greit nok hvis det kun er i senga. Ikke pent når store barn løper rundt med smokk, prater med smokk i munnen, har smokk som dekker halve ansiktet på foto osv. Syns vel det er på tide å slutte før 2-årsalder.

Anonymkode: f9f3e...412

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det får barn og foreldre avgjøre, hvorfor skal du mene noe om det?

Anonymkode: 78b1e...a3d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge er det greit å la barnet bruke smokk? Jeg har sett barn av bekjente bruke smokk helt oppi 3 årsalderen. Er det virkelig greit? Med tanke på forebygging av ørebetennelse så skal barn vendes av med smokk i 10 måneders alderen har jeg hørt. Tenker også på feil tannstilling...

Å du har nok hørt feil

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

smokk fram til ca 4 mndr. ... da starte litt fast føde gradvis. Før tenner kommer smokk bort. 

Anonymkode: 557c7...39f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Normalt med smokkeslutt mellom 1,5 - 3 år. Det er noe foreldrene må avgjøre selv. 

Anonymkode: 0c02b...31c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Det får barn og foreldre avgjøre, hvorfor skal du mene noe om det?

Jeg tenker at tannleger har noe de skulle sagt og ment ang dette. Ikke bare barn og foreldre. Mange foreldre som ikke vet hvor kjipt det er for tennene å bruke smokk for lenge. 

Anonymkode: d4725...ff6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som småbarnsmor så sier jeg at de bør ha slutta innen 3 årsdagen sin. Men fra 1.5 år brukes den kun til soving. 

Anonymkode: df6f2...f92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være opp til hver enkelt! Jeg for min del tenker at når tennene begynner å komme på plass så må bruken begrenses. Det er absolutt ikke søtt med 3/4 åringer som bruker smokk, så jeg synes 2 år er en fin alder å slutte med smokken. Greit å ikke slutte såpass tidlig at de finner tommelen, den er litt vanskeligere å kvitte seg med.

Anonymkode: dae58...9f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må være opp til hver enkelt! Jeg for min del tenker at når tennene begynner å komme på plass så må bruken begrenses. Det er absolutt ikke søtt med 3/4 åringer som bruker smokk, så jeg synes 2 år er en fin alder å slutte med smokken. Greit å ikke slutte såpass tidlig at de finner tommelen, den er litt vanskeligere å kvitte seg med.

Anonymkode: dae58...9f9

Det er veldig enkelt å lære babyer å ikke begynne å suge på tommelen da, så ingen grunn til at de skal begynne å suge på hverken smokk eller tommel.

Anonymkode: 14577...0d5

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig enkelt å lære babyer å ikke begynne å suge på tommelen da, så ingen grunn til at de skal begynne å suge på hverken smokk eller tommel.

Anonymkode: 14577...0d5

Er det? Hva er den magiske oppskriften? 

Anonymkode: 2bcc4...8c3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge den kun brukes til soving synes ikke jeg det er så viktig.

Det som er ille er jo når de går rundt med den både ute og inne. Da kan det påvirke både språk og tannstilling.

Det er dessuten åpent mellom øre-nese-hals, så bakterier kan vandre, og smokk kan medvirke til øreplager.

Anonymkode: f7ac3...ef4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tannlegen sa til oss at så lenge de sluttet før de fylte 4 så var det ingen fare med tannstillingen. Men det med ørebetennelse vet jeg ikke noe om.

Min gutt sluttet på dagtid da han var 2 og på natt da han var 3. Har ikke hatt problemer med tannstilling, språk eller ører.

Anonymkode: 9fd94...5ec

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

3 år eller vel max. 

Skrevet

2 år er maks (min meining).

Vi har slutta allereie, ho er 14 m.

Skrevet

Hos tannlegen fikk vi høre at det var fint å slutte med smokk før barnet var fire. Selv sluttet nr en da han var litt over tre år. Nr to startsted smokk da hun var litt over ett år fordi hun sugde så mye på tommelen. Hun slutta igjen da hun var tre år. Nr tre har smokk når han sover og skal nok ha det en stund til. Han er 1,5.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...