AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #1 Skrevet 7. mars 2020 Samboeren sin perm er snart over og datteren vår har ikke fått barnehageplass. Han har fast jobb og jeg jobber som ringevikar. Han mener at jeg kan jobbe kveld, så ordner det seg. Jeg mener at det ikke er riktig at jeg skal ha henne 5 dager i uken, og få kontantstøtte. Og i tillegg jobbe kveld for å få nok lønn. Da "jobber" jo jeg over 100 prosent? mens han også jobber 5 dager i uken og får sin faste lønn på rundt 27 000. Det et vel mer riktig å dele på hans lømm pluss kontantstøtten? (vi er vant til å ha vår egen økonomi og betale inn til fellespotten) Anonymkode: 59367...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #2 Skrevet 7. mars 2020 Det ville vært rettferdig at han betaler deg halvparten av differansen mellom det du vanligvis får utbetalt og det du får i kontantstøtte pluss det du får av kvelds- og helgevakter. Ser ikke at barnet skal være mer pes for deg på dagtid enn det er for han på ettermiddag/kveld og ev helg. Så hvor den vrangforestillingen om at barnet er en jobb må du legge fra deg. Anonymkode: 43cb9...2ee 31
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 7. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det ville vært rettferdig at han betaler deg halvparten av differansen mellom det du vanligvis får utbetalt og det du får i kontantstøtte pluss det du får av kvelds- og helgevakter. Ser ikke at barnet skal være mer pes for deg på dagtid enn det er for han på ettermiddag/kveld og ev helg. Så hvor den vrangforestillingen om at barnet er en jobb må du legge fra deg. Anonymkode: 43cb9...2ee Hun legger seg i 18 tiden og han er hjemme 15. Dvs at han har henne i 3 timer etter jobb. Jeg derimot har henne fra 6 om morgen til 15, for å så gå på jobb fra 15-22:30. Du ser ikke den? Anonymkode: 59367...ec5 53
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #4 Skrevet 7. mars 2020 Hva faen det er ungen din ... Hørest ut som ei bikkje som ingen vil passe . skaff dere felles økonomi og en av dere må jobbe kveld inntil dere får barnehage plass. Anonymkode: 6a6a4...7bd 40
Gjest theTitanic Skrevet 7. mars 2020 #6 Skrevet 7. mars 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun legger seg i 18 tiden og han er hjemme 15. Dvs at han har henne i 3 timer etter jobb. Jeg derimot har henne fra 6 om morgen til 15, for å så gå på jobb fra 15-22:30. Du ser ikke den? Anonymkode: 59367...ec5 Det blir lange dager på deg. Litt sent å tenke på nå men hvorfor har dere ikke bhg plass?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #7 Skrevet 7. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Samboeren sin perm er snart over og datteren vår har ikke fått barnehageplass. Han har fast jobb og jeg jobber som ringevikar. Han mener at jeg kan jobbe kveld, så ordner det seg. Jeg mener at det ikke er riktig at jeg skal ha henne 5 dager i uken, og få kontantstøtte. Og i tillegg jobbe kveld for å få nok lønn. Da "jobber" jo jeg over 100 prosent? mens han også jobber 5 dager i uken og får sin faste lønn på rundt 27 000. Det et vel mer riktig å dele på hans lømm pluss kontantstøtten? (vi er vant til å ha vår egen økonomi og betale inn til fellespotten) Anonymkode: 59367...ec5 Dette er sjokkerende å lese. Dette er barnet ditt. Jeg hadde barna mine 24 timer i døgnet. Det er da ikke en jobb, hvordan i all verden kan du tenke slik? Usj... Er enig med samboeren din, så lenge situasjonen er slik den er, så er det innafor at du jobber kveldsvakter. Anonymkode: 7bcd8...400 18
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #8 Skrevet 7. mars 2020 Vi hadde det akkurat slik. Fikk ikke barnehageplass. Jeg fikk tilrettelagt på jobben (hadde 100%). Hadde barnet fram til 1530. Så jobbet jeg 16-23 hver kveld i 6 mnd. Slitsomt både for mannen og meg. Men mye bedre enn å skape problemer økonomisk. I tillegg var det godt å komme seg ut og være sosial med kollegar. Anonymkode: 69b8b...036 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #9 Skrevet 7. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun legger seg i 18 tiden og han er hjemme 15. Dvs at han har henne i 3 timer etter jobb. Jeg derimot har henne fra 6 om morgen til 15, for å så gå på jobb fra 15-22:30. Du ser ikke den? Anonymkode: 59367...ec5 Det blir lange dager ja, det er slitsomt å gå hjemme med det jeg vil gjette er en 1-åring. Men hvis du er ringevikar jobber du vel ikke hver kveld? Det økonomiske må dere nesten bli enig om. Jeg ville foreslått at eventuelt overskudd etter at faste utgifter, mat og nødvendige innkjøp er betalt går til felles sparing denne perioden. Anonymkode: 37589...b6a 5
addict Skrevet 7. mars 2020 #10 Skrevet 7. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun legger seg i 18 tiden og han er hjemme 15. Dvs at han har henne i 3 timer etter jobb. Jeg derimot har henne fra 6 om morgen til 15, for å så gå på jobb fra 15-22:30. Du ser ikke den? Anonymkode: 59367...ec5 Nei, virkelig ikke. Det er barnet ditt og du har så gull i ræva at du får PENGER for å tilbringe tid med henne. Altså koko. 10
cilla89 Skrevet 7. mars 2020 #11 Skrevet 7. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun legger seg i 18 tiden og han er hjemme 15. Dvs at han har henne i 3 timer etter jobb. Jeg derimot har henne fra 6 om morgen til 15, for å så gå på jobb fra 15-22:30. Du ser ikke den? Anonymkode: 59367...ec5 Det blir sykt lange dager for deg, det ser jeg! Men det virker veldig merkelig å telle timer den ene er på "jobb" med barnet... og er dere så heldig at barnet sover i et strekk fra 18? Her har vi litt jobb etter leggetid også. Og om barnet sover på kvelden, så må jo mannen din ta klesvask og husarbeid også. Regner med at han ikke kan ligge på sofaen fra 18... du har vel også litt fritid på dagen når barnet sover lur. Nå vet jeg ikke hvor mye du tjener, men om du tjener ca like mye som mannen din, så kan vel du ta kontantstøtten (tilsvarer 28 % av mannen din sin lønn) og jobbe 60 %. Da gjenstår noen prosent, og da kan vel f.eks du betale litt mindre til fellesen, så er det dekket inn? Og du har bare lange dager 3 ganger i uken. 9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #12 Skrevet 7. mars 2020 Ærlig talt, nå må folk virkelig skjerpe seg her! Selvfølgelig er det hardt å være hjemme med ungen den tiden alle med 8 til 16-jobb er på jobb, for så å måtte jobbe kvelder selv. Ts gjør garantert mest husarbeid siden hun er hjemme på dagtid også. Jeg vet om en god del par som holder barnet hjemme til det er to år, hvor de lever på én inntekt + kontantstøtte. Vi gjorde det samme selv, det er faktisk ganske vanlig. Dersom det går rundt økonomisk, bør selvfølgelig både samboerens lønn og kontantstøtten fordeles likt mellom foreldrene. Dersom de er helt avhengig av at Ts jobber blir saken en annen, men det virker jo ikke som om det er tilfelle her, det virker mer som om samboeren ikke har lyst til å dele på godene. Anonymkode: 75ba0...77c 28
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 Populært innlegg #13 Skrevet 7. mars 2020 Svarene i denne tråden er, for meg, temmelig pussige TS har et spørsmål angående økonomi, og svarene er alle av typen «det er ingen jobb å være hjemme med barnet ditt»!? For å avklare et par ting så er det ikke bare-bare å være hjemme med en 1-åring som skal aktiviseres, stimuleres, stelles, mates, og rydde opp etter. Det er faktisk innmarri slitsomt. For det andre så er det faktiske spørsmålet her fordeling av felles utgifter, og det er faktisk ikke riktig at TS skal måtte være hjemme med kontantstøtte for å passe felles barn og likevel måtte dele faste utgifter 50/50 med mannen. At TS og mannen ikke har felles økonomi nå som de har felles barn er for meg et mysterium, men det åpenbare er jo selvsagt at TS sitt lønnstap må dekkes 50/50 av begge. Dersom TS jobbet 5 dager i uken i snitt tidligere er det urimelig å forvente at hun skal ta seg av barnet på dagtid og jobbe kveld 5 dager i uken, da belastningen på foreldrene da blir skjev. TS får aldri et pusterom, mens mannen har tiden fra barnets leggetid til han selv legger seg som egentid. Anonymkode: 40bb3...0c9 52
Loff77 Skrevet 7. mars 2020 #14 Skrevet 7. mars 2020 Dette lover godt for ett langt og harmonisk samliv😀 14
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #15 Skrevet 7. mars 2020 2 timer siden, Loff77 skrev: Dette lover godt for ett langt og harmonisk samliv😀 Her må begge ta seg sammen og tenke som en familie. Dere har bare en fast inntekt, og den er attpåtil ganske lav. Forhåpentligvis er det bare snakk om noen måneder, 6 md?, før barnehagestart. Det er for dumt å opptre så firkantet som begge gjør å lage dette til et stort problem. Hvis dere lager en konflikt av dette, og i verste fall ender med å ødelegge forholdet, er det den sikre fattigdomsfellen for begge. snakk sammen om løsning, hvordan sikre at familien får det best mulig på kort og lang sikt. Når man ikke har tatt den praten før man har blitt gravid, er det på høy tid å ra den når permisjonstiden snart er over! Det er faktisk de færreste som har barnehageplass klar ved permisjonsslutt. Håper denne type diskusjon hører til sjeldenhetene. Anonymkode: 0cf13...78f 10
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #16 Skrevet 7. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva faen det er ungen din ... Hørest ut som ei bikkje som ingen vil passe . skaff dere felles økonomi og en av dere må jobbe kveld inntil dere får barnehage plass. Anonymkode: 6a6a4...7bd Den første tanken som også slo meg. Barnet har blitt en del av økonomiberegningen😑 Alt i rettferdighetens navn såklart🤦🏻♀️ Anonymkode: 70688...d55 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #17 Skrevet 7. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den første tanken som også slo meg. Barnet har blitt en del av økonomiberegningen😑 Alt i rettferdighetens navn såklart🤦🏻♀️ Anonymkode: 70688...d55 «Barnet har blitt en del av økonomiberegningen»?! Hva i alle dager slags kommentar er det?!? Selvsagt må man tenke på økonomi før, og når, man setter et barn til verden. Dersom økonomi ikke var en faktor hadde vi hatt 4 barn nå (og det har vi ikke, bare så det er sagt) Eller tenker du at det er helt innafor at TS skal ta seg av barnet på dagtid og løpe rett på kveldsvakt hver dag for å kunne betale 50% av familiens faste utgifter? Hva med mannen? Er barnet kun kvinnens ansvar?! Hva dersom TS hadde sagt at nei, hun skal fortsette å kunne ta vakter på dagtid også, hun, så mannen må ta delvis ulønnet permisjon fra sin jobb og evt. skaffe seg en kveldsjobb for å dekke «sin» del av utgiftene? Hadde det vært innafor også? Anonymkode: 40bb3...0c9 28
Nerine_ Skrevet 7. mars 2020 #18 Skrevet 7. mars 2020 Selvfølgelig bør du jobbe noen kvelder(evnt noen helger) i uka, iallefall om dere er avhengig av det for at økonomien skal gå rundt. Syns det er pussig å anse barnet sitt som jobb. 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #19 Skrevet 7. mars 2020 Jeg er mann og har hatt 3 barn helt alene i 8 år, om jeg skulle ansett barn som jobb i tillegg til min faktiske jobb i denne perioden hadde jeg hatt 5-6 timer fri pr døgn når jeg sov. Barn eller familie er ikke en jobb, kan ikke engang sammenlignes. Du blir rett nok bundet til å være hjemme og passe barna, men du må ikke tenke på det som jobb, da kan du fort få problemer med psyken. Ta kveldsvaktet som en avkobling fra barnepass på dagtid, det gjør deg bare godt😊 Anonymkode: e25ad...f3e 7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #20 Skrevet 7. mars 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Barnet har blitt en del av økonomiberegningen»?! Hva i alle dager slags kommentar er det?!? Selvsagt må man tenke på økonomi før, og når, man setter et barn til verden. Dersom økonomi ikke var en faktor hadde vi hatt 4 barn nå (og det har vi ikke, bare så det er sagt) Eller tenker du at det er helt innafor at TS skal ta seg av barnet på dagtid og løpe rett på kveldsvakt hver dag for å kunne betale 50% av familiens faste utgifter? Hva med mannen? Er barnet kun kvinnens ansvar?! Hva dersom TS hadde sagt at nei, hun skal fortsette å kunne ta vakter på dagtid også, hun, så mannen må ta delvis ulønnet permisjon fra sin jobb og evt. skaffe seg en kveldsjobb for å dekke «sin» del av utgiftene? Hadde det vært innafor også? Anonymkode: 40bb3...0c9 Et barn er ikke «jobb» uansett hvordan du snur og vender på det. Anonymkode: 70688...d55 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå