AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #1 Skrevet 7. mars 2020 Barnet mitt på 15 mnd har fått øyekatarr. Finnes det noe behandling mot det eller skal man bare la det gå av seg selv? Og hvordan er reglene i forbindelse med bhg mtp øyekatarr? Beklager for dumme spørsmål, men dette er min førstefødte så jeg er ny på det her❤️ Anonymkode: bb422...09c
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #2 Skrevet 7. mars 2020 Er det en bakteriell øyekatarr får du resept på øyedråper og/eller -salve hos legen. I min sønns barnehage måtte behandling med dette ha pågått i et døgn før han kunne gå i barnehagen igjen, men dette er snart 15 år siden Anonymkode: 33560...484
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #3 Skrevet 7. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det en bakteriell øyekatarr får du resept på øyedråper og/eller -salve hos legen. I min sønns barnehage måtte behandling med dette ha pågått i et døgn før han kunne gå i barnehagen igjen, men dette er snart 15 år siden Anonymkode: 33560...484 Hei og takk for svar❤️ hvordan kan man se om det er bakteriell øyekatarr? Anonymkode: bb422...09c
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #4 Skrevet 7. mars 2020 Vask med saltvann. Barnehagen kan ikke kreve antibiotika, de fleste er virus og må bare gå over. Hvis de prøver seg på det er de utdaterte. Hvis øyekatarren er veldig hissig kan det kreve antibiotika, men ville prøvd med saltvann først. Anonymkode: 75e64...ee1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #5 Skrevet 7. mars 2020 Omtrent all øyekatarr hos barn er virus. Jeg vasket med ren klut to ganger daglig. Ble bedre raskt. Best å ikke bidra til antibiotika-resistens . Anonymkode: 0e58d...984
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #6 Skrevet 7. mars 2020 Skyll med saltvann og tørk med steril klut, gjenta annenhver tredjehver time. Hvis det ikke blir bedre etter et døgn eller to kontakt lege. Anonymkode: 82e0a...251
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #7 Skrevet 7. mars 2020 Ørekatarr kan sammenlignes med snørr fra nesa. Ville du holdt barnet hjemme fordi nesa renner? Eller kjørt på med antibiotika fordi nesa renner? Se an allmenntilstanden (som ved annen forkjølelse). Klarer ikke ungen åpne øynene har han nok det best hjemme. Anonymkode: 67e8c...e8d 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #8 Skrevet 7. mars 2020 I min barnehage må barnet ha begynt behandling før han/hun kan komme i barnehagen igjen. Det er veldig smittsomt. Anonymkode: 0d128...c93 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #9 Skrevet 7. mars 2020 De fleste leger gir ikke antibiotika for det, men anbefaler å først skylle med saltvann. Hvis det ikke hjelper pleier man få salve/dråper av legen. Anonymkode: e9335...64a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #10 Skrevet 7. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei og takk for svar❤️ hvordan kan man se om det er bakteriell øyekatarr? Anonymkode: bb422...09c «Bakteriell konjunktivitt: Fremmedlegemefølelse, kløe, sekresjon og rubor. Sekresjonen blir rask purulent med sammenklistring av øyelokkene om morgenen. Det andre øyet affiseres vanligvis i løpet av et par dager. Ved infeksjon med Haemophilus influenzae ofte også andre symptomer som feber og tegn på luftveisinfeksjon. Viral konjunktivitt: Rubor, oftest klar tåreflod. Svie og ubehag mer uttalt enn bakteriell infeksjon. Sløret syn kan forekomme. Ofte andre symptomer som forkjølelse.» https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/konjunktivitt-infeksios---veileder-/ Anonymkode: 33560...484
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #11 Skrevet 7. mars 2020 Hvis dere fremdeles ammer skal morsmelk være enda bedre enn saltvann. Hvis ikke er saltvann den beste hjelpen. Skyll med saltvann mange ganger daglig, og fjern forsiktig puss ved å vaske med en ren klut fra utsiden og inn mot nesen. Vask barnets hender ofte, og prøv å få hen til å ikke gni seg i øynene. Husk også dine egne hender, så kanskje du slipper å bli smittet. Øyekatarr går ofte over i løpet av få dager, så på mandag er det enten blitt bedre eller er på sitt verste. Se an almentilstanden, og ta eventuelt en telefon til bhg om du er usikker på hvilke regler de har. Hvis det ikke begynner å bli bedre i løpet av noen dager må du ta kontakt med lege. Anonymkode: 3dbfd...3fb 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #12 Skrevet 10. mars 2020 På 7.3.2020 den 21.58, AnonymBruker skrev: Hvis dere fremdeles ammer skal morsmelk være enda bedre enn saltvann. Hvis ikke er saltvann den beste hjelpen. Skyll med saltvann mange ganger daglig, og fjern forsiktig puss ved å vaske med en ren klut fra utsiden og inn mot nesen. Vask barnets hender ofte, og prøv å få hen til å ikke gni seg i øynene. Husk også dine egne hender, så kanskje du slipper å bli smittet. Øyekatarr går ofte over i løpet av få dager, så på mandag er det enten blitt bedre eller er på sitt verste. Se an almentilstanden, og ta eventuelt en telefon til bhg om du er usikker på hvilke regler de har. Hvis det ikke begynner å bli bedre i løpet av noen dager må du ta kontakt med lege. Anonymkode: 3dbfd...3fb Dette rådet med å dryppe morsmelk et litt omstridt, både helsesøster og lege sa til meg at melkesukkeret gir næring til bakterier så jeg ville holdt meg til saltvann og forhørt meg med den legen du går til om de også stiller seg bak dette med melkesukkeret i nese og øyne gir grobunn for bakterier og virus. Anonymkode: db108...354
LineG Skrevet 10. mars 2020 #13 Skrevet 10. mars 2020 Guttungen på 14 mnd hadde øyekatarr i forje uke, var ikke noe regler på det i barnehagen og det samme sa de på legevakten at det er som en forkjølelse i øyet og derfor ikke påkrevd å være hjemme. Rensa med saltvanndråper og fikk også antibiotika dråper pga det var så ille (nå hadde han og øre og halsbetennelse i samme slengen😅)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå