AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #1 Skrevet 7. mars 2020 Etter å ha sett bilder av et rom på et psykiatrisk sykehus er jeg sjokkert over at det ser ut som det gjør i et fengsel. Hvis det var opp til meg hadde jeg gitt pasientene større soverom med gode senger og madrasser, Så de sover godt. litt planter for syns skyld og bøker og blader lett tilgjengelig utenfor. Vi er jo opptatt av hvordan det ser ut rundt oss og der vi oppholder oss mest så jeg synes absolutt noe burde gjøres. Har donert leker til et sykehus før og vil gjerne gi noe til psykiatriske sykehus også så soverommene til pasientene kan se litt mer innbydende ut. Hvordan går jeg frem? Anonymkode: 2d8ac...65a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #2 Skrevet 7. mars 2020 Det er et sykehus, det skal ikke være hjemmekoselig. Skal man være der en stund, har man lov til å ta med litt egne ting. Anonymkode: 39a8d...495 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #3 Skrevet 7. mars 2020 Kan love deg at det er veldig stor forskjell på "koseligheten" mellom avdelingene. Ungdomsavdelingen på Ahus må være den koseligste jeg har vært på. Pynteputer i stua, fine pledd, falske planter i uknuselige potter. Julepynt og påskepynt. På rommene hadde de hengt opp bilder - de var rammet inn i rammer med uknuselig glass og boltet fast til veggen. Å pynte rommet ditt var helt ok, det oppfordret de oss til å gjøre. Eget sengetøy måtte vi gjerne ta med oss, vi måtte bare vaske det selv. Husker vi også plantet grønnsaker og blomster i hagen for å gjøre det koselig der og. På andre avdelinger har det føltes som å bo på en glattcelle. Bare at glattcella har en ødelagt sykehusseng fra 60-tallet i stedet for kun en madrass på gulvet. Anonymkode: 360a5...cb3 8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #4 Skrevet 7. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et sykehus, det skal ikke være hjemmekoselig. Skal man være der en stund, har man lov til å ta med litt egne ting. Anonymkode: 39a8d...495 Det bør det være mtp at enkelte er der over lengre tid Anonymkode: 2d8ac...65a 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #5 Skrevet 7. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et sykehus, det skal ikke være hjemmekoselig. Skal man være der en stund, har man lov til å ta med litt egne ting. Anonymkode: 39a8d...495 Du blir ikke bedre av å sitte inne på et sterilt kott måneder i strekk. Det føles som å sitte på skjerming enda du ikke er på skjerma. Anonymkode: 360a5...cb3 12
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #6 Skrevet 7. mars 2020 Ennå et "Det er så luksus i fengsel"? Nå er det faktisk ikke alle fengsel som ser ut som den nyeste avdelingen i Halden kretsfengsel, på samme måte som det ikke er alle sykehus som er så nedslitte som det som kommer i media. Men det er jo strategien til høyrevridde det; få folk til å tro at alt er dårlig slik at man enklere kan få gjennom privatisering. Anonymkode: b1898...9df 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #7 Skrevet 7. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan love deg at det er veldig stor forskjell på "koseligheten" mellom avdelingene. Ungdomsavdelingen på Ahus må være den koseligste jeg har vært på. Pynteputer i stua, fine pledd, falske planter i uknuselige potter. Julepynt og påskepynt. På rommene hadde de hengt opp bilder - de var rammet inn i rammer med uknuselig glass og boltet fast til veggen. Å pynte rommet ditt var helt ok, det oppfordret de oss til å gjøre. Eget sengetøy måtte vi gjerne ta med oss, vi måtte bare vaske det selv. Husker vi også plantet grønnsaker og blomster i hagen for å gjøre det koselig der og. På andre avdelinger har det føltes som å bo på en glattcelle. Bare at glattcella har en ødelagt sykehusseng fra 60-tallet i stedet for kun en madrass på gulvet. Anonymkode: 360a5...cb3 Så bra at det er sånn der! Det er jo sånn det burde vært på alle! Da blir det litt triveligere å oppholde seg der og det er vel ikke vanskelig å få til får de som ordner det. Det er så fælt at det skal se ut som man er i fengsel. Anonymkode: 2d8ac...65a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #8 Skrevet 7. mars 2020 Her er det veldig godt forklart! Anonymkode: 2d8ac...65a 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #10 Skrevet 7. mars 2020 Det kan ikke være såå mye i rom fordi dem er psykisk syke. Kan ikke være noe i rommet som de kan skade seg med. Anonymkode: 4745e...0f8 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #11 Skrevet 7. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan ikke være såå mye i rom fordi dem er psykisk syke. Kan ikke være noe i rommet som de kan skade seg med. Anonymkode: 4745e...0f8 Det er ikke alle psykisk syke som er suicidale eller selvskadere. Anonymkode: 73926...477 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #12 Skrevet 7. mars 2020 Vi har dessverre mange nedslitte deprimerende sykehus i landet. Vi kan absolutt gjøre bedre, men det koster jo penger. Åpenbart at de ikke hjelper å være i deprimerende omgivelser. Anonymkode: 33f5c...006 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #13 Skrevet 8. mars 2020 Vi har også mange nedslitte og deprimerende sykehjem og skoler. Har selv hatt foreldre på sykehjem hvor det var hull i veggene, bad så små at en rullestol nærmest var umulig å manøvrere, slitte gardiner osv. På et sykehus er man forhåpentligvis kun korte perioder, et sykehjem er ens hjem i livets siste år. Vi kan ikke sette grupper opp mot hverandre, men måtte jeg prioritert, ville jeg valgt å gi de eldre et godt sted å være i livets sluttfase. Anonymkode: 79986...92d 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #14 Skrevet 8. mars 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har dessverre mange nedslitte deprimerende sykehus i landet. Vi kan absolutt gjøre bedre, men det koster jo penger. Åpenbart at de ikke hjelper å være i deprimerende omgivelser. Anonymkode: 33f5c...006 Det burde brukes penger på! Anonymkode: 2d8ac...65a
Silva Pluvialis Skrevet 8. mars 2020 #15 Skrevet 8. mars 2020 (endret) . Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #16 Skrevet 8. mars 2020 Enig. Alt trenger ikke være hvitt og sterilt. Har vært innlagt på steder med veldig fine rom, og på steder der det er helt nedslitt. Det er jo selvsagt forskjell på om det er en lukket akuttavdeling (mpt ting man kan skade seg med, møbler man kan knuse etc), men på DPS og åpne avdelinger bør det være ltit fint. Helt sikkert noen som gir bort gardiner, bilder til å henge på veggene, fine bord eller duker som like gjerne kunne gitt ti sykehus som til fretex.. Har vært et sted der det var ei som ordna veldig opp i fellesmiljøet, med farger, fine duker og friske blomster. Det var veldig fint. Ikke alle som har mulighet til å ta med mye personlige ting på rommene sine heller. Anonymkode: 4e4e0...c6f 1
Summ Skrevet 11. mars 2020 #17 Skrevet 11. mars 2020 Tror det er veldig forskjellig fra sted til sted. Der jeg var, var det koselig. Mye pynt og ting i stuene, men på rommene, som var relativt store, var det kommode/bord, stort klesskap, hylle ved vasken, bord med to stoler, nattbord og seng. var veldig sterilt ved første øyekast, men hang fra meg litt klær, satte sminke på hylla, satte shampoo og slikt på kommoden. Satte pcen og litt snacks og brus på bordet, og la noen bøker og lesebriller på nattbordet, så ble det veldig koselig.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #18 Skrevet 11. mars 2020 Det kommer vel an på hvilket sted det er. Akuttposter kan ikke ha planter og pynt der selv om de ikke kan skade seg på det. Det er alvorlig psykotiske mennesker der som lett kan rasere alt, slenge plantene på gulvet og rive i stykker alle bøkene. De er der for å få minst mulig stimuli og inntrykk for å bli raskt frisk. Det er ikke plasser de skal være på over lengre tid, og alle greier seg utmerket uten pynteputer og grønnplanter en kort periode. Anonymkode: f5d2c...fcb
Gjest Pastpresent Skrevet 11. mars 2020 #19 Skrevet 11. mars 2020 Det skal være minst mulig stimuli på slike rom. Man kan ikke vite hvem av pasientene som kan plutselig utagere. Der hvor jeg tidligere jobbet var det tilsynelatende rolige pasienter som plutselig kunne begynne å kaste ting på ansatte og å prøve å skade seg selv.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #20 Skrevet 12. mars 2020 Det burde være mer humant og normalt på psykiatrisk avdeling ja. Man føler seg gjerne enda sykere og deprimert der fordi det er så ukoselig og kaldt innredet. De har ikke kapasitet til å ha planter på alle rommene, og det forstår jeg! For det er ikke hele tiden rommene er i bruk og da blir det mye ekstra å holde orden på for medarbeiderne som må huske på å vanne og lufte osv. Innlagtes pårørende og venner burde ha med seg grønne fine planter, som de hjelper med å ta med hjem også når man skrives ut. Ellers så er jo bildeark noe som også kan henges opp, men rommene får ikke ha bilder i ramme tilfelle glasset brukes til selvskading.. Jeg har vært på forskjellige steder og det ene stedet var tristere enn et fengsel, der ble jeg ikke mottakelig for hjelp fordi jeg følte meg som en forskningsrotte i bur og at innlagte liksom ble sett på som en egen gruppe og utskudd, men det andre stedet hadde ihvertfall en hyggelig fellesstue med blomster, duk, bilder på begge, pynt i vinduene, bokhylle og koselig sofa og der følte jeg meg mere respektert og tatt i mot som menneske og fikk et bedre forhold til de ansatte som også så på meg som et menneske. Anonymkode: 85f20...85b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå