Gå til innhold

Han vi leier leilighet av sier at vi skal betale moms av vann/avløp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan han gjøre dette? I kontrakten står det jo at man skal betale for forbruket. Vi har betalt han 544kr for vann og avløp i tillegg til husleien hver mnd i 11 mnd. Nå kom det et sluttoppgjør og vi har tydeligvis brukt 88 kubikkmeter vann mer enn vi har betalt for. Ifølge regningen skal vi da betale han litt over 2000kr i tillegg til det vi allerede har betalt. Så sier han at han skal sende regningen, for det beløpet er uten moms osv..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei det kan han ikke.

Anonymkode: 242ef...2dd

• Liker 5
Skrevet

Dere skal betale det samme som han. 

Dere skal selvfølgelig betale for det vannet dere har brukt. Men utleier kan ikke selv legge på moms. 

Men det kan være at beløpet er oppgitt uten moms til ham, hvis han betaler det som næringsdrivende. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det står i kontrakten må dere betale. Flott han sender regningen til dere, da kan du se selv hva du skylder.

litt upraktisk at huseier ikke tar nok i leie for å dekke kommunale avgifter da. Han burde ta nok for å kunne dekke dette selv.

Anonymkode: ae23c...5a2

• Liker 5
Skrevet

I kontrakten står det jo at man skal betale etter forbruk, ikke moms?

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, mammaemma skrev:

I kontrakten står det jo at man skal betale etter forbruk, ikke moms?

Holder du på sånn med strømmen også?

Selvsagt skal du betale moms på en momsbelagt vare eller tjeneste. Kun hvis det står i kontrakten din at du skal betale et bestemt beløp - f.eks. kr 50/liter kan du be han droppe mva og vise til prisen dere har avtalt.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Selvsagt skal du betale moms på en momsbelagt vare eller tjeneste. Kun hvis det står i kontrakten din at du skal betale et bestemt beløp - f.eks. kr 50/liter kan du be han droppe mva og vise til prisen dere har avtalt.

Ja, i kontrakten står det 544kr for vann og avløp i mnd. Og at vi får et oppgjør i slutten av året der vi skal betale for faktisk forbruk.

Endret av mammaemma
Skrevet
4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Strøm er noe litt annet da man alltid selv inngår strømavtale, som regel. Det er kun normalt å betale for faktisk forbruk av vann når man leier av noen. 

Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, mammaemma skrev:

Ja, i kontrakten står det 544kr for vann og avløp i mnd. Og at vi får et oppgjør i slutten av året hvis vi skal betale for faktisk forbruk.

Da skal dere betale 544 kr/mnd samt hva enn oppgjøret kommer på. Siden det ikke er spesifisert om 544/mnd er eks. eller inkl. mva så må dere kunne anta at det er dette beløpet dere skal betale. Når det gjelder oppgjøret er det ikke spesifisert beløp så da må dere betale det regningen kommer på.

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, mammaemma skrev:

Strøm er noe litt annet da man alltid selv inngår strømavtale, som regel. Det er kun normalt å betale for faktisk forbruk av vann når man leier av noen. 

Neida, det kan være strøm i tillegg til leie i en leieavtale. Da betaler man det avtalte beløp pr måned. Forrige gang jeg leide var det 500/mnd som var strøm og ingen avregning.

AnonymBruker
Skrevet

Dere skal jo betale for alt vannet dere bruker inkl. mva. Utleier får jo ikke igjen momsen han betaler for vannet til kommunen.

Anonymkode: e6ca7...743

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere skal betale for forbruket så skal dere selvsagt betale for mva også. 

Anonymkode: d2040...555

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, mammaemma skrev:

Kan han gjøre dette? I kontrakten står det jo at man skal betale for forbruket. Vi har betalt han 544kr for vann og avløp i tillegg til husleien hver mnd i 11 mnd. Nå kom det et sluttoppgjør og vi har tydeligvis brukt 88 kubikkmeter vann mer enn vi har betalt for. Ifølge regningen skal vi da betale han litt over 2000kr i tillegg til det vi allerede har betalt. Så sier han at han skal sende regningen, for det beløpet er uten moms osv..

Du forholder deg KUN tik kontrekt. Hvis ikke ta tontakt med leieboerforeninger !

Anonymkode: b6b8d...bc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

# Kontrakt

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du forholder deg KUN tik kontrekt. Hvis ikke ta tontakt med leieboerforeninger !

...og i kontrakten står det at de skal betale for faktisk forbruk...

Anonymkode: d2040...555

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

de kan jo ikke ta kontakt med leieboerforfeningen om de ikke er medlem der. Det koster faktisk penger for medlemskap og de hjelper medlemmer, ikke en vilkårlig som kontakter dem

Anonymkode: 04025...922

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han fakturerer med mva må han være mva-registrert. Ellers driver han svindel.

En annen sak er om diskusjonen står på om det er brutto eller nettobeløpet av utgiftene han har lagt ut for som dere skal refundere. Da må man se hva som står i avtalen.

Anonymkode: 43d6b...aae

AnonymBruker
Skrevet
På 7.3.2020 den 13.58, mammaemma skrev:

Jeg skjønte ikke dette. Skal han sende dere en hjemmelagd regning på dette for å skrive på moms? Ta kontakt med leieboerforening eller noe sånt om du er i tvil. Jeg syns det høres merkelig ut at dere har den avtalen der, jeg har aldri opplevd det i mine år som leieboer. Kun vært strøm utenom husleien.

Anonymkode: 99712...4ed

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 hours ago, AnonymBruker said:

Skal han sende dere en hjemmelagd regning på dette for å skrive på moms?

Men herregud da. Vann og avløp er mva-pliktig tjeneste, og da skal alle forbrukere betale mva. Hvis jeg er i butikken for å kjøpe mat til deg tar jeg faenmeg betalt for mva-delen jeg la ut, selv om jeg ikke er mva-pliktig foretak... Men har utleier egen vannmåler for utleiedelen? Høres unødvendig dyrt ut. 

Et overforbruk på 88m3 er ganske mye... Jeg hadde et forbruk på 156m3 for hele 2020, på en bolig på 200m2 med hage, vannspreder og høyttrykkspyler. 

Endret av newman01
Gjest Blondie65
Skrevet
På 9.3.2020 den 9.50, newman01 skrev:

Men herregud da. Vann og avløp er mva-pliktig tjeneste, og da skal alle forbrukere betale mva. Hvis jeg er i butikken for å kjøpe mat til deg tar jeg faenmeg betalt for mva-delen jeg la ut, selv om jeg ikke er mva-pliktig foretak... Men har utleier egen vannmåler for utleiedelen? Høres unødvendig dyrt ut. 

Nå har denne husverten gjort en tabbe og det er å skrive kr XXX/mnd i kontrakt. Dermed vedkommer det ikke TS om husvert har en utgift på mva i tillegg. Men på avregningen må TS betale det som står på regningen inkludert mva fordi det ikke er spesifisert et beløp i kontrakten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...