Gjest Anonym Bruker Skrevet 7. mars 2020 #1 Del Skrevet 7. mars 2020 (endret) Tidligere tider hadde folk flest mye dårligere råd en idag, og mange prioriterte da på en slik måte at de SPARTE SEG TIL FANT og desse fekk stempelet FANT. Desse menneskene var komt i et økonomisk presset uføre, som medførte at dei utførte utspekulerte handlinger å tilegne seg både penger og varer på en uærlig måte. Før i tiden sterifet SPLINTEN rundt om på bygdene, og minnest min gamle mor , bestemor omtalte dem som FANTEN. Vi lever i eit av verdens rikeste land m/ verdens beste velferdsordninger, og de som har SPART SEG TIL FANT får gjerne økonomisk bistand , og hjelp ifra Luksusfellen, NAV etc. Mange av de som idag har brukt mer penger en de har, og kommer under kategorien SPART SEG TIL FANT har fortatt noen feil prioriteringer . Hvilke forsikringer ein velger går ofte på pris, og mange tenker ofte ikkje på å sette seg nok inn i deknings - skadeomfang. Kan det påvises at ein i tillegg har opptrått uaktsomt, og kan ein få avkorting i forsikringen, er konsekvensen SPART SEG TIL FANT. I etterkant velger mange utveier som kan føre til dekning av skadens omfang, gjør seg til FANT. Reiser eg på ferie, og har planer om å bli borte flere dager fra hjemmet stenges alltid inntaktsvannrane i boligen. Strømkabel til varmepumper, og en trekke elektroniske artikler trekkes ut. Boligen har installert alarmer for både brann , innbrudd. Med enkle tiltak kan ein forbygge vann- og frostskader, skader v/ lyn og torden av el. produkter. Fant (flertall fanter, hunkjønn fente) er den tradisjonelle betegnelsen på folk som ikke var bofaste i det gamle bondesamfunnet. I Norge kunne fantebegrepet i visse områder brukes videre og romme alle som ikke var fra bygda eller dalen, da med en noe nedsettende klang. Innflyttere fra byene kunne kalles «byfant» eller «byfente». Prestedattera Olea Crøger og søstrene hennes, født og oppvokst i Telemark, ble omtalt som «Crøgerfæntun'» av bygdefolket.[trenger referanse] Idag brukes gjerne utrykket > NÅR KRUBBA ER TOM BITER HESTENE< og da handler det oftest om økonomiske innstarmninger som en følge av økonomiske nedgangstider. Utrykket > GNIEN< vert ofte brukt på personer som betraktet som rike, men ikkje har råd til å kjøpe seg noen ting . https://www.helomvending.no/2017/05/05/spare-seg-til-fant/ https://no.wikipedia.org/wiki/Narrestrek Endret 7. mars 2020 av Anonym Bruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #2 Del Skrevet 7. mars 2020 Trodde det betydde at man rett og slett så fattig ut fordi man nektet å bruke penger på nye klær og dyr mat osv. Anonymkode: 947b7...46c 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #3 Del Skrevet 7. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trodde det betydde at man rett og slett så fattig ut fordi man nektet å bruke penger på nye klær og dyr mat osv. Anonymkode: 947b7...46c Det trodde jeg og 😛 Anonymkode: f035d...92e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #4 Del Skrevet 7. mars 2020 Tror mer det betyr noe sånt som: Per skal må maler huset. Per er gnien og kjøper billig maling og får naboens unger til å male for noen kroner. Jobben er då elendig at kledningen råtner og to år etterpå Per bruke 700 000 på å skifte all panel. altså når du sparer på krona på en måte som gjør det dyrt for deg senere Fant er vel en gammel betegnelse på fattig. Anonymkode: 318ec...496 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #5 Del Skrevet 7. mars 2020 Å spare seg til fant er å spare på feil måte. For eksempel, dersom du eier noe som krever vedlikehold for å holde seg i verdi eller kanskje kan stige i verdi, men så velger du å "spare" ved å ikke vedlikeholde. På sikt synker verdien av eiendelen, ofte mer enn du mente at du sparte. Til slutt sitter du med noe som er verdiløst og du må bruke mye mer penger for å skaffe noe nytt. Anonymkode: f1a37...495 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #6 Del Skrevet 7. mars 2020 Eller mer aktuell : en kjøper billige drittklær som gjør en må kjøpe klær ofte og det blir dyrere enn om en kjøpe bra dyrere klær 😉 Anonymkode: 318ec...496 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #7 Del Skrevet 7. mars 2020 Å spare seg til fant betyr å spare, og velge å ikke ha råd til x ting, om det er dyrere mat / mer kvalitet klær eller hva nå enn. Anonymkode: 3e9a2...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Bruker Skrevet 7. mars 2020 #8 Del Skrevet 7. mars 2020 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror mer det betyr noe sånt som: Per skal må maler huset. Per er gnien og kjøper billig maling og får naboens unger til å male for noen kroner. Jobben er då elendig at kledningen råtner og to år etterpå Per bruke 700 000 på å skifte all panel. altså når du sparer på krona på en måte som gjør det dyrt for deg senere Fant er vel en gammel betegnelse på fattig. Anonymkode: 318ec...496 FANT : har meg bekjent alltid vert en betegnelse på en person som har uærlige hensikter. FANT er følgen at noen økonomiske feilgrep ein har foretatt seg. Når myndighetene har tatt noen feilgrep, og de sender regningen over på forbrukerne så er de FANT - og utspekulerte). Mobbing var eit ukjent ord / begrep før, og det var FANTEN som gjorde slikt Endret 7. mars 2020 av Anonym Bruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #9 Del Skrevet 7. mars 2020 14 minutter siden, Anonym Bruker skrev: FANT : har meg bekjent har alltid vert en betegnelse på en person som har uærlige hensikter. FANT er følgen at noen økonomiske feilgrep ein har foretatt seg. Når myndighetene har tatt noen feilgrep, og de sender regningen over på forbrukerne så er de FANT (Fant- ede og utspekulerte) Jeg tror du må lese litt mer om begrepet fant. Det er ikke som du tror. Å være en rekende fant, betyr å være en fattig, hjemløs landstryker. Ikke nødvendigvis en uærlig person. En fant er fattig, rett og slett. Les de ulike betydningene her: https://www.naob.no/ordbok/fant Anonymkode: 8386c...a37 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #10 Del Skrevet 7. mars 2020 12 minutter siden, Anonym Bruker skrev: FANT : har meg bekjent har alltid vert en betegnelse på en person som har uærlige hensikter. FANT er følgen at noen økonomiske feilgrep ein har foretatt seg. Når myndighetene har tatt noen feilgrep, og de sender regningen over på forbrukerne så er de FANT (Fant- ede og utspekulerte) Du må skille mellom ordet fant og uttrykket å spare seg til fant, wiki har en grei forklaring på selve ordet fant: https://no.wikipedia.org/wiki/Fant Uttrykket å spare seg til fant kan tolkes på flere måter, som nevnt over så kan det være å spare på utgifter til vedlikehold eller kjøpe billige klær noe som blir dyrere i lengden. Det kan også være at man er så gnien at man til slutt lever som en fattig fant. Anonymkode: 80cce...1f6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 7. mars 2020 #11 Del Skrevet 7. mars 2020 15 minutter siden, Anonym Bruker skrev: FANT : har meg bekjent alltid vert en betegnelse på en person som har uærlige hensikter. FANT er følgen at noen økonomiske feilgrep ein har foretatt seg. Når myndighetene har tatt noen feilgrep, og de sender regningen over på forbrukerne så er de FANT - og utspekulerte). Mobbing var eit ukjent ord / begrep før, og det var FANTEN som gjorde slikt Du har misforstått dette. I uttrykket "spare seg til fant" har ikke ordet fant noe med uærlighet eller skurkaktighet å gjøre. Det betyr, som den du siterer sier, at man sparer seg til fattigdom. Ordet fant kan ha ulike betydninger. AB....a37 lenker til naob.no, hvor det står greit forklart. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #12 Del Skrevet 7. mars 2020 Takk til dere siste med forklaring på «fant», med linker. Gøy å lære noe 🌷🌷 Anonymkode: 318ec...496 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Bruker Skrevet 7. mars 2020 #13 Del Skrevet 7. mars 2020 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk til dere siste med forklaring på «fant», med linker. Gøy å lære noe 🌷🌷 Anonymkode: 318ec...496 https://no.wikipedia.org/wiki/Narrestrek Regner med de fleste har lest Juleheftene Vangsgutane, om Larris. Knoll og Tott . Sett filmene Emil på Lønneberget og alla > Fantestrekene < Endret 7. mars 2020 av Anonym Bruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Bruker Skrevet 7. mars 2020 #14 Del Skrevet 7. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du må lese litt mer om begrepet fant. Det er ikke som du tror. Å være en rekende fant, betyr å være en fattig, hjemløs landstryker. Ikke nødvendigvis en uærlig person. En fant er fattig, rett og slett. Les de ulike betydningene her: https://www.naob.no/ordbok/fant Anonymkode: 8386c...a37 https://no.wikipedia.org/wiki/Narrestrek Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #15 Del Skrevet 7. mars 2020 1 time siden, Anonym Bruker skrev: https://no.wikipedia.org/wiki/Narrestrek Regner med de fleste har lest Juleheftene Vangsgutane, om Larris. Knoll og Tott . Sett filmene Emil på Lønneberget og alla > Fantestrekene < Orket Ikke begynne forklare sammenhengen her 🙄 Og tipper du er kranglete. Men kom gjerne med link som bakker opp ditt første innlegg. 😉 Noe jeg syns linken du har kommet med ikke gjør. Anonymkode: 318ec...496 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #16 Del Skrevet 7. mars 2020 Ser nå du har Hi også så mente dette innlegget: 2 timer siden, Anonym Bruker skrev: FANT : har meg bekjent alltid vert en betegnelse på en person som har uærlige hensikter. FANT er følgen at noen økonomiske feilgrep ein har foretatt seg. Når myndighetene har tatt noen feilgrep, og de sender regningen over på forbrukerne så er de FANT - og utspekulerte). Mobbing var eit ukjent ord / begrep før, og det var FANTEN som gjorde slikt og sorry jeg var frekk. Dårlig dag. Sorry, sorry sorry🌷🌷 Anonymkode: 318ec...496 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Bruker Skrevet 7. mars 2020 #17 Del Skrevet 7. mars 2020 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Orket Ikke begynne forklare sammenhengen her 🙄 Og tipper du er kranglete. Men kom gjerne med link som bakker opp ditt første innlegg. 😉 Noe jeg syns linken du har kommet med ikke gjør. Anonymkode: 318ec...496 Ordet > FANT < brukes i mange samanhenger. Eg forholder meg til historikken , og slik genrasjoner før som eg har hatt eit forhold til ofte brukte det. Fantestreker har skjedd igjennom genrasjoner (Idag Mobbing), og dette var såvist ikkje mindre uskyldig før en no, men utrykket var annerledes. Nå er det godt muleg av dette kan dreie seg om lokalhistorikk, og andre steder brukte de eit annet navn. Har rettet spørsmålet til Linda Eide om hun kan gji svar på opphavet til > SPARE SEG TIL FANT < Endret 7. mars 2020 av Anonym Bruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #18 Del Skrevet 8. mars 2020 Spare seg til fant, da tenker jeg på f.eks min arbeidsplass (kommunen) der arbeidsgiver sparer inn på ressurser som personalet, og følgende av det er overbelastninger på de ansatte og dermed at flere ender opp med sykemeldinger. Da har innsparingen ført til at kommunen må betale lønn til de sykemeldte ansatte, samt vikarer. Anonymkode: f104e...407 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå