Gå til innhold

Til dere godt trente gravide - løping

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan starte med å si at jeg har trent i mange år og var i svært god form da jeg ble gravid (så er det ikke noe spørsmål knyttet til det) og har IKKE noe risikosvangerskap. Er ca halvveis nå.

Det jeg lurer på er hvor raskt dere løper i forhold til før og hvor mye dere pusher dere? Jeg har holdt tilbake fordi anbefalingen er jo 70% av makspuls (umulig å holde da men..) men føler jeg har mer å gi. Skulle gjerne gunna på litt mer mtp fart og slikt. Men i dag så jeg en høygravid dame så løpe akkurat like fort som alle andre på løpetimen på SATS, og ser jo stadig folk på Instagram som er høygravide og svetten rennen og pulsen helt åpenbart er nærmere makspuls. 

Hva tenker dere? Holder dere tilbake eller tør dere å gi gass (dersom man ikke har vondt så klart). 

Anonymkode: 599ec...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg gav gass helt til dagen før igangsettelse 2 uker på overtid. Det var med førstemann. Med andremann...en heeelt annen historie 😅

Anonymkode: fc1c2...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først var jeg for kvalm, så fikk jeg bekkenløsning. 

Ingen løping på meg 🙄

Anonymkode: 28ce2...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg holdt litt tilbake, men godt over 70% i puls. Var på mye løpetimer på sats frem til uke 28 ca. Før graviditeten pushet jeg meg virkelig maks pp disse timene og kunne ha mange minutter i rød sone. I graviditeten holdt jeg meg i sone 4 (ikke nødvendigvis bevisst, men holdt litt mer igjen)

Anonymkode: 9b5db...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte anbefalingene, og holdt litt igjen. Løp vel svært lite over 70ish prosent, spesielt i siste halvdel.

Mener å huske at noe av grunnen til at man skal være forsiktig med å gå helt på maks, er at babyen ikke har noe godt utviklet varmeregulering, og at dermed lett kan bli overopphetet ved høye temperaturer - og temperaturen øker jo endel når tråkker gassen i bånn og nærmer deg makspuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trente som normalt så lenge det føltes greit, men trener kanskje ikke veeeeldig hardt til vanlig (liker best rolig langkjøring, og løper heller langintervaller enn korte spurtintervaller hvis jeg trener intervall).

Løper endel, men har egentlig ikke sjangs til å holde meg under 70 % med mindre jeg jogger svært rolig (vet ikke hvorfor, har alltid bare vært sånn). Men selv om pulsen er høy, føles ikke treningen så hard.

Da jeg var rundt 22 uker på vei kjente jeg at rygg og bekken protesterte på løpingen, så da gav jeg meg.

Anonymkode: 73e46...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med første trente jeg mye (som normalt for meg), og det ble spontan prematur fødsel i uke 30. Med andre trente jeg ikke og det ble fødsel i uke 40. Tviler på den premature fødselen hadde noen sammenheng med treningen, men jeg ville ikke ta noen sjanser.

Anonymkode: 78894...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rådene om max 70% er utdaterte.

De nye rådene er å holde seg under 90%. Og det gir jo mye større muligheter.

Jeg unngikk sone 5, men trente mye i sone 4. 

Jeg merket stort utslag på kondisen, allerede rundt uke 7. Holdt på å dævve om jeg prøvde holde vanlig tempo, så jeg klarte rett og slett ikke løpe like fort som vanlig.

Rundt uke 20 måtte jeg gi meg med løping grunnet bekkenløsning, men spinning gikk helt fint.

Trente også styrke, men måtte redusere vekten pga smerter og kynnere, og endre litt på øvelser.

Jeg trente godt helt frem til fødselen, og da med høy nok intensitet til at jeg ble god og svett og følte jeg hadde hatt en skikkelig økt. Men unngikk makspuls.

Anonymkode: e3f9b...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...