Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tiden er kommet for at jeg skal søke meg inn på skole igjen, og tenker å søke på litt forskjellig bare for å være sikker på å komme inn et sted. 
Det jeg tenker å søke på er blant annet:
Økonomi og ledelse
Sykepleie
Sosialt arbeid/sosionom (2 timer reisevei per dag)
Barnevernspedagog (2 timer reisevei per dag)

Problemet mitt er at jeg ikke får støtte fra låneklassen før jeg har tatt 60 studiepoeng, fordi jeg har begynt på mange forskjellige studier for så å droppe ut etter ett år uten å ta eksamen (har hatt ganske kraftig eksamensangst). Jeg er derfor helt avhengig av å kunne jobbe ved siden av studiene. I tillegg må jeg ha tid til familien min innimellom, så å gå på skole hver dag, og jobbe etterpå, hver dag, kommer ikke til å fungere. Jeg prøver nå å finne ut hvor mye som er obligatorisk oppmøte, men synes det er vanskelig å finne ut av. Noen som har gått noen av disse, og som kan fortelle meg litt? Er fagene vanskelig, er det mye obligatorisk, er det mulig å lese mye på egenhånd?

Anonymkode: 63ba8...a3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du forteller jo ikke hvor du har søkt. For øvrig finner du gjerne denne informasjonen på universitetets nettsider.

Anonymkode: 93570...d81

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du forteller jo ikke hvor du har søkt. For øvrig finner du gjerne denne informasjonen på universitetets nettsider.

Har søkt i Oslo for det meste, men også Høyskolen i Sørøst-Norge. Jeg prøvde å finne ut hva som var obkligatorisk og ikke, men syns det sto lite om akkurat dette. 

AnonymBruker
Skrevet

*Universitetet, ikke høyskolen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

har ikke gått noen av de studiene selv, men en jeg kjenner går barnevernspedagog og hun har ganske lite obligatorisk og jobber omtrent 100 % utenom i praksisperioden. På sykepleien vil jeg tro det er nokså mer obligatorisk pga øvingspost (hvis det er hva man kaller det der) og de har fler praksisperioder. Så avhenger det også litt fra skole til skole, vet at på sosialt arbeid på en skole så må man ha 80 % oppmøte i forelesninger for å bestå, mens andre ikke har det slik. 

Anonymkode: 6e90a...385

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Har søkt i Oslo for det meste, men også Høyskolen i Sørøst-Norge. Jeg prøvde å finne ut hva som var obkligatorisk og ikke, men syns det sto lite om akkurat dette. 

Nei, det står faktisk om hvordan undervisningen foregår både på siden om studiet og på enkelte emnesider både hos f.eks. UiO og OsloMet. Sykepleie har gjerne veldig mye obligatorisk, nesten alt, det samme gjelder mulig barnevernspedagog.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke står tydelig inne på hvert av emnene/fagene du skal ta, ville jeg sjekket hvem som er ansvarlig for faget og sendt dem en mail. Det har jeg gjort når jeg studerte.

Helt generelt; Noen fag har mye obligatorisk, mens andre er det nesten bare eksamen som man må møte opp på.

Anonymkode: 5b018...971

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer sykepleie, og der jeg går er det svært lite som er obligatorisk. Men vet det er noen skoler andre steder som fører fravær og har fraværsgrense på 10% for å kunne ta eksamen. Så dette får du bare svar på ved å kontakte skolen, hvis ikke det kommer frem i timeplanen som pleier å ligge på skolens hjemmeside. 

Anonymkode: d407e...54e

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg studerer sykepleie, og der jeg går er det svært lite som er obligatorisk. Men vet det er noen skoler andre steder som fører fravær og har fraværsgrense på 10% for å kunne ta eksamen. Så dette får du bare svar på ved å kontakte skolen, hvis ikke det kommer frem i timeplanen som pleier å ligge på skolens hjemmeside. 

Hvilken skole går du på? :)

Anonymkode: 7478e...71d

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tiden er kommet for at jeg skal søke meg inn på skole igjen, og tenker å søke på litt forskjellig bare for å være sikker på å komme inn et sted. 
Det jeg tenker å søke på er blant annet:
Økonomi og ledelse
Sykepleie
Sosialt arbeid/sosionom (2 timer reisevei per dag)
Barnevernspedagog (2 timer reisevei per dag)

Problemet mitt er at jeg ikke får støtte fra låneklassen før jeg har tatt 60 studiepoeng, fordi jeg har begynt på mange forskjellige studier for så å droppe ut etter ett år uten å ta eksamen (har hatt ganske kraftig eksamensangst). Jeg er derfor helt avhengig av å kunne jobbe ved siden av studiene. I tillegg må jeg ha tid til familien min innimellom, så å gå på skole hver dag, og jobbe etterpå, hver dag, kommer ikke til å fungere. Jeg prøver nå å finne ut hvor mye som er obligatorisk oppmøte, men synes det er vanskelig å finne ut av. Noen som har gått noen av disse, og som kan fortelle meg litt? Er fagene vanskelig, er det mye obligatorisk, er det mulig å lese mye på egenhånd?

Økonomi og administrasjon har veldig lite obligatorisk, bare enkelte fremføringer. Er endel gruppearbeid da

Anonymkode: 703cc...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert barnevernpedagog, og vi har hatt masse obligatorisk:) Går gjerne litt i perioder da. Men vet at studieforløpet har gjennomgått noen endringer, så er ikke helt sikker på hvordan det er nå. Ta kontakt med aktuell studieveileder og hør:)

Anonymkode: 984ac...cce

AnonymBruker
Skrevet

Profesjonsutdanninger som barnevernspedagog, sosionom og sykepleie har som regel en del obligatorisk og ikke minst praksis. 

Jeg har selv gått økonomi og ledelse et annet sted i landet, og der var det ingenting obligatorisk. Men nå får jeg meg heller ikke noen jobb innen feltet heller da.. 

Så lenge du ikke er avhengig av å jobbe fulltid under studiet og kan jobbe i helger, så er det mange som jobber ved siden av f.eks sykepleien. Ganske lett å få studentjobb innen det også er mitt inntrykk. 

Anonymkode: 05192...782

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken skole går du på? :)

Anonymkode: 7478e...71d

Hinn

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går sosialt arbeid på lillehammer. Her er det relativt lite obligatorisk. 

Anonymkode: f1dfc...da7

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

MEN vi har praksis hele 4. Semester 

AnonymBruker
Skrevet

Øk&led var det ikke noe obligatorisk utenom enkelte felles fremføringer og selvsagt eksamen.

Anonymkode: 905d6...eb6

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye da? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye da? 

Første semester var det vel kanskje 2-3 uker sammenlagt, men det er en del gruppearbeid som man må organisere. Andre semester er det vel et par uker sammenlagt. Det er en dag her og en dag der. Mens det kan dukke opp obligatorisk uke, slik som vi har i uke 12. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...