AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #1 Skrevet 7. mars 2020 Jeg har forholdsvis nylig kjøpt meg leilighet og ønsker å øke verdien på den før jeg selger den videre om en del år. Jeg har aldri eid før så litt usikker på hva jeg bør gjøre å ikke gjøre. Har inntrykk av at å tapetsere/male ofte ikke er så mye vits fordi folk når de kjøper gjør det om likevel for å passe deres smak? Vet ikke hva som er nyttig info men det er en 2-roms i 1 etg, borettslag, stor balkong, masse lagringsplass oppe i leiligheten, fellesvaskeri(deler med 3stk) og enorm bod i kjelleren. Bra med oppbevaring på kjøkkenet men lite benkeplass. Badet har ujevn flislegging og fuger, ellers er det utført av fagfolk. Plass til vaskemaskin på badet men ikke opplegg for det, må også ha egen kurs fra sikringsboksen til den. Eneste jeg har blitt anbefalt å gjøre av fagfolk er å bytte ut radiatorene(jeg har fjernvarme, vann), disse er fra byggeåret 85. Jeg vet ikke om nyere radiatorer er mer effektive? For om jeg kunne sluppet unna med å ha kun en på stuen(to per nå), så kunne jeg utvidet kjøkkenet og fått mer benkeplass. Det er i alle fall noe jeg savner. Jeg har aldri hatt på mer enn en radiator av gangen så langt i vinter, de står såvidt på men likevel kan jeg lett oppnå 23-24grader. Noen råd? Anonymkode: e2cea...27b
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #2 Skrevet 7. mars 2020 Mulighet for å flytte kjøkkenet ut i stua og lage en 3 roms? Jeg tror ikke det nødvendigvis er ufornuftig å male, man selger jo en «følelse/stemning». Anonymkode: aa98c...379 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #3 Skrevet 7. mars 2020 Det kommer helt an. På standarden i leiligheten og umulig å svare på. Hvis alt fungerer som det skal er det bedre å betale ned så mye du kan på lånet og håpe at boligprisene går oppover. Det er ikke alltid oppussing lønner seg. Maling gjør ofte leiligheten mer tiltalende, men p begynne med andre ting for å spare penger er ofte ikke lurt. Det eneste jeg pleier å råde venner til når de skal selge er å male og betale noen til å slipe gulv hvis det er gulnet gulv. Anonymkode: 44225...32c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #4 Skrevet 7. mars 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Mulighet for å flytte kjøkkenet ut i stua og lage en 3 roms? Jeg tror ikke det nødvendigvis er ufornuftig å male, man selger jo en «følelse/stemning». Anonymkode: aa98c...379 Jeg har tenkt på det, men slått det litt fra meg mtp. avløp og vann? Da må jo det også flyttes i såfall. Og jeg tror uansett at det da blir en veldig trang 3roms:P Tror ikke det blir plass til et bord å spise på for å være ærlig. Så jeg haller heller litt mor å utvide kjøkkenet og likevel ha god plass til både sjenk og spisebord. Eventuelt har jeg tenkt på en kjøkkenøy med hjul på, bare for å få benkoverflate for det kjenner jeg selv er plagsomt. 3 hours ago, AnonymBruker said: Det kommer helt an. På standarden i leiligheten og umulig å svare på. Hvis alt fungerer som det skal er det bedre å betale ned så mye du kan på lånet og håpe at boligprisene går oppover. Det er ikke alltid oppussing lønner seg. Maling gjør ofte leiligheten mer tiltalende, men p begynne med andre ting for å spare penger er ofte ikke lurt. Det eneste jeg pleier å råde venner til når de skal selge er å male og betale noen til å slipe gulv hvis det er gulnet gulv. Anonymkode: 44225...32c Alt fungerer som det skal, og det er ingen spesielt store skader noe sted foruten om hull i tapeten etter bilder, gardinstenger osv. Gulvet mitt er en veldig fin parkett, så den blir jeg ikke å gjøre noe med. Det jeg merker mest selv er lite benkplass på kjøkken og at flisleggingen er litt wonky på badet. Mulig jeg blir å bytte radiatorene uansett, for hvert år er det folk som har radiator fra byggeår som får vannskader. Jeg vil heller betale for å bytte radiatorer, enn å betale for vannskader, og så bytte radiatorer i tillegg:P For jeg har akkurat nå minste avdrag på leiligheten, men jeg kan sette det opp til max og fremdeles klare meg greit. Nå får jeg muligens også samboer snart så da blir det jo lettere. Anonymkode: e2cea...27b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #5 Skrevet 14. mars 2020 Hvor gammelt er badet? Når ble det pusset opp sist? Det som hever verdien på leiligheter aller mest er nyoppussede bad, uten sære farger, flisborder, tre-innredning og dusjkabinett. Det er dyrt å pusse opp, og de fleste ønsker oftest enten totalrenoveringsprosjekter eller «flytt rett inn og trives, uten å tenke på større oppussing med det første», særlig når det er 2roms som ofte kjøpes av yngre mennesker. Bad har en levetid på ca 20år, men blir ofte umoderne etter 5-10. Anonymkode: 01a1f...9ca
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #6 Skrevet 15. mars 2020 Det er ofte stor etterspørsel etter mindre leiligheter, fordi det finnes så få av dem. Å gjøre om kjøkkenet til et ekstra soverom kan virke mot sin hensikt. Både fordi mange ikke ønsker kjøkken i stua (som det ofte blir i små leiligheter), og fordi soverom 2 da blir mer som en bod å regne i størrelse. Der jeg ser etter når jeg skal kjøpe leilighet, er at ting er ordentlig gjort. Det kan godt være av eldre dato. Men ser jeg at lister ikke ser bra ut, ledninger i hytt og pine, små ting ikke fungerer osv, er jeg ikke interessert. Dette fordi det er lett å ordne opp i, og når eier ikke har orket å fikse det, tenker jeg det er mer som ikke er i orden som man ikke ser. Gjør overflater fine, et enkelt strøk med maling kan gjøre leiligheten mer appetitelig. Det er et -stort- pluss med vaskemaskin på bad, så det hadde jeg absolutt brukt penger på. Utover det er det beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet som avgjør pris. Anonymkode: 452fb...219
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå