Gå til innhold

Sanna Sarromaa: – Det norske språket er en vits

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke nordmenn er dårligere å skrive enn andre, men at en mye større andel av de som sov seg gjennom skolen har oppdaget kommentarfelt og sosiale medier. 

Ingen jeg kjenner som har noe å fare med skriver som åtteåringer, men i kommengarfeltene er de i flertall. 

Anonymkode: 9c496...dcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ok? Der har vi jammen ulik erfaring. Syns nordmenn skiller seg veldig ut

Det har kanskje med at du bor her og blir mer eksponert for norsk. Det blir tullete å skrive «Jeg har ikke vært borti et land der mennesker skriver sitt eget morsmål så dårlig som i Norge» når lesekyndigheten (evnen til å lese og skrive språket) i Norge er svært høy. Det er ikke tilfellet i alle andre land. I Norden slås vi av Finland, men scoret bedre enn Danmark, Sverige og Island.

Hun blander også inn fransk som om det aldri har blitt utsatt for flere valgfrie former eller endringer i standardiserte stavelser pga utvikling av språket. Det franske språket har hatt sine reformer og trinn i implementeringen av disse i løpet av 2000-tallet. Hun fremstiller det nesten som at fransk har vært beskyttet, «rent» og ekstremt rigid siden 1600-tallet. Ja, det er mer rigid enn språkrådet, men hun trekker konklusjoner og knytter det til den generelle befolkningens språkevner uten noen beviser annet enn hennes egen snevre oppfatning.

Artikkelen er bare synsing og provokasjon uten noe reelt grunnlag, men det er tross alt Sannas merkevare.

Anonymkode: 9dc9a...c5a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har kanskje med at du bor her og blir mer eksponert for norsk. Det blir tullete å skrive «Jeg har ikke vært borti et land der mennesker skriver sitt eget morsmål så dårlig som i Norge» når lesekyndigheten (evnen til å lese og skrive språket) i Norge er svært høy. Det er ikke tilfellet i alle andre land. I Norden slås vi av Finland, men scoret bedre enn Danmark, Sverige og Island.

Hun blander også inn fransk som om det aldri har blitt utsatt for flere valgfrie former eller endringer i standardiserte stavelser pga utvikling av språket. Det franske språket har hatt sine reformer og trinn i implementeringen av disse i løpet av 2000-tallet. Hun fremstiller det nesten som at fransk har vært beskyttet, «rent» og ekstremt rigid siden 1600-tallet. Ja, det er mer rigid enn språkrådet, men hun trekker konklusjoner og knytter det til den generelle befolkningens språkevner uten noen beviser annet enn hennes egen snevre oppfatning.

Artikkelen er bare synsing og provokasjon uten noe reelt grunnlag, men det er tross alt Sannas merkevare.

Norge har en ganske rar språkhistorie, og norsk har gått igjennom ganske mye endringer.

Men kanskje jeg har dysleksi selv.

Anonymkode: c4af4...32c

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Akkurat det med at Språkrådet er slappe når de tillater former som egentlig er gale, er jeg enig i. Men det er en masse ord som har to former der ingen av dem er gale, og i de tilfellene er jeg glad vi har valgfrihet. F.eks skrev og skreiv, ventet og venta, boka og boken. Hun forstår lite av norsk språkhistorie når hun ikke skjønner hvorfor vi ikke bare kan velge én av disse.

Å tro at det å skrive dårlig er noe spesielt for norsk, virker veldig naivt. Bruk litt tid i engelske fora, så skal dere se at folk med engelsk som morsmål skriver ganske dårlig de også. Og fransk har da nettopp vært gjennom en masse endringer i rettskriving? 

Endret av Anonymus Notarius
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge har en ganske rar språkhistorie, og norsk har gått igjennom ganske mye endringer.

Men kanskje jeg har dysleksi selv.

Ja, men det betyr ikke automatisk at nordmenn er dårligst i verden til å skrive sitt eget språk, eller at Norge er unikt i at de tillater at et ord har to skrivemåter, eller at denne valgfriheten er grunnen til at nordmenn er eksepsjonelt dårlige i sitt eget skriftspråk. Norge gjør det bra i internasjonale målinger i lesekyndighet, det er fakta. Det er faktisk ikke så dårlig som mange føler at det er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Og fransk har da nettopp vært gjennom en masse endringer i rettskriving? 

Ja, og de gjør akkurat det samme som Språkrådet kritiseres for, flere tillatte former. Den «anbefalte» nye versjonen, men tillater fortsatt den gamle.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange år siden jeg gikk på skole og måtte skrive korrekt norsk. Jeg gikk ut av vgs med 5 i bokmål, nynorsk og engelsk. Likevel er jeg ofte usikker på korrekt skrivemåte og har mange slurvefeil når jeg skriver sms, messenger og forum som her. Jeg syns ikke det er så viktig. Dersom jeg må skrive et formelt brev er jeg mer grundig og gjør en bedre jobb, men sånn i hverdagslivet syns jeg ikke det er så viktig med helt korrekt skriving. 

Anonymkode: 50faf...fb0

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke valgfriheta, som er så bra med det norske skriftspråket? Det skal føle naturlig og nærme som ditt talemål. 

Anonymkode: f183b...18d

• Liker 2
Skrevet

Hun har rett. Men jeg liker ikke Sanna Sarroma

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker hun har både rett og feil. Hun har rett i at mange unge skriver dårlig, men jeg tror det skyldes i stor grad skolereformer og læremetoder enn at det finnes for mange sidestilte stavemåter. Barn blir jo ikke undervist i rettskrivning! Det stilles jo ikke krav, man skal bare oppmuntre til skriving. Innlærte feil er utrolig krevende å rette på senere, så når man da begynner å stille krav til skriftlig fremstilling hos ungdommen så er det for seint. 

Språkhistorisk er det nå engang slik at standarisert skriftspråk er en relativ ny ting. Leser man gamle tekster og bøker i originaltrykk vil man fort oppdage at staving fremstår som tilfeldig og at forfattere i stor grad står fritt til å velge stavemåte selv. 

Anonymkode: b83b0...79b

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker hun har både rett og feil. Hun har rett i at mange unge skriver dårlig, men jeg tror det skyldes i stor grad skolereformer og læremetoder enn at det finnes for mange sidestilte stavemåter. Barn blir jo ikke undervist i rettskrivning! Det stilles jo ikke krav, man skal bare oppmuntre til skriving. Innlærte feil er utrolig krevende å rette på senere, så når man da begynner å stille krav til skriftlig fremstilling hos ungdommen så er det for seint. 

Språkhistorisk er det nå engang slik at standarisert skriftspråk er en relativ ny ting. Leser man gamle tekster og bøker i originaltrykk vil man fort oppdage at staving fremstår som tilfeldig og at forfattere i stor grad står fritt til å velge stavemåte selv. 

Anonymkode: b83b0...79b

Dette er et veldig godt poeng, og noe jeg tror mange ikke er klar over. Leser man gamle tekster (200 år +) ser man at folk nærmest skriver som de vil, og at det er mange regionale forskjeller (noe som gjenspeiles i moderne norsk, siden Norge er et geografisk stort land). Folk skrev til og med sitt eget navn på mange forskjellige måter! Den ene dagen skrev man Christian, og den andre Kristian. Det var heller ikke så nøye hvorvidt man skrev Eivind eller Øyvind, mens vi i dag oppfatter dette som to forskjellige navn. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

They're/their/There

Et eksempel som mange engelsktalende sliter med skriftlig. De blander alle de tre.

Støtter denne, ser utrolig mange engelsktalende som slakter språket.

Anonymkode: 34ebd...9a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Kågebruker skrev:

Hvorfor ikke?

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, stan skrev:

Men hvilke andre språk følger du med på? Har du egentlig noe sammenligningsgrunnlag? 

Og ser du at jeg har dysleksi? Som mange kompenserer jeg med å sjekke ekstra nøye om det jeg skriver blir riktig. 

Det korrekte blir kanskje å si at det er lett å se hvem som ikke har dysleksi, men som bare ikke kan skrive. 

Anonymkode: dc544...477

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Støtter denne, ser utrolig mange engelsktalende som slakter språket.

Anonymkode: 34ebd...9a7

Mhm, så at det bare er nordmenn som ikke kan skrive sitt språk blir jo litt feil.

Men mange sliter her, inkludert meg 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Sanna irriterer meg, men når det gjelder dette er jeg dessverre enig.

Anonymkode: 7cfaf...2e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Kågebruker skrev:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sanna irriterer meg, men når det gjelder dette er jeg dessverre enig.

Anonymkode: 7cfaf...2e5

Men på hvilket grunnlag er dere enige? Hennes artikkel er ikke basert på noe konkret. Sammenlignet med kun Finland har hun et poeng, de scorer bedre på tester. Men internasjonalt, språklig sett, ligger Norge godt an. Generelt på lesekyndighet er vi rangert som et av verdens beste, i PISA-testen fra 2015 var vi i topp ti i lesing, i 2018 falt vi en god del plasser ned, men fortsatt over gjennomsnittet i landene som ble testet.

Med mindre de eneste landene hun har vært borti, kun er Norge og Finland, så gir ikke artikkelen noe mening. Men hun nevner også Frankrike (som hadde et lavere resultat enn Norge). Så hva er det egentlig hun vil frem til? Hun er ikke en lingvist så vidt jeg vet, det hadde vært bedre å høre fra noen som faktisk har peiling før man skjærer en hel befolkning over én kam basert på personlige anekdoter. Hun har også mange bastante meninger om språkrådet og deres påvirkning, igjen uten å gå inn på språkpolitikk i dybden eller komme med noe interessant.

Basert på det som faktisk er målbart, og de demografiske opplysningene som har blitt samlet inn, tar hun feil. Helt objektivt sett.

• Liker 3
Skrevet

Sanna har helt rett. Og jeg liker forøvrig det meste hun skriver. 

AnonymBruker
Skrevet

Litt søtt med nordmenn som tror de skriver engelsk bedre en folk som har engelsk som morsmål.

Anonymkode: 1628c...e85

Skrevet
12 timer siden, SoWhat? skrev:

Nei. Hun trår selvhøytidelige og tildels ignorante nordmenn litt på tærne. Det gjør absolutt ingenting 🙂

Ja, det gjør hun, og det har vi bare godt av! Synes det er festlig at mange blir så sure. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...