Gå til innhold

Støttestrømpe hoven ankel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter en ankelskade har ankelen min blitt veldig hoven. Fikk tips om støttestrømpe. Hjelper denne på sikt, eller bare når man bruker den? Hvis jeg f. Eks hadde brukt den hver dag i en måned og så sluttet, ville ankelen da ha blitt like hoven igjen når man slutter? Eller om man bare bruker den på de dagene man vet man skal sitte mye stille? 

Anonymkode: 8f75a...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva slags ankelskade? Oftest skal du ikke bruke støttestrømpe på akutte skader da det hindrer kroppen i å reabsorbere og du vil få større problemer

Anonymkode: 71a33...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags ankelskade? Oftest skal du ikke bruke støttestrømpe på akutte skader da det hindrer kroppen i å reabsorbere og du vil få større problemer

Brudd med operasjon. Fikk beskjed av kirurgen om at jeg kunne bruke strømpe om jeg ønsket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Brudd med operasjon. Fikk beskjed av kirurgen om at jeg kunne bruke strømpe om jeg ønsket. 

Da er det jo ikke noe å lure på. Følg kirurgens anbefaling, ikke spør KG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo ikke noe å lure på. Følg kirurgens anbefaling, ikke spør KG

Jeg lurer ikke på om jeg skal bruke eller ikke. Jeg lurer på om jeg kan forvente å bli bedre når jeg har 1) brukt den en stund eller 2) bruker den av og til. Eller om ankelen kan gå tilbake til hoven tilstand når jeg slutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg lurer ikke på om jeg skal bruke eller ikke. Jeg lurer på om jeg kan forvente å bli bedre når jeg har 1) brukt den en stund eller 2) bruker den av og til. Eller om ankelen kan gå tilbake til hoven tilstand når jeg slutter. 

Så spør kirurgen da, ikke KG! Herregud.... Ring klinikken du ble operert på og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må da vel være lov å spørre etter andres erfaringer? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det må da vel være lov å spørre etter andres erfaringer? 

Det er fullt lov, men idiotisk når du har en ortoped som har sagt du skal bruke det. Hvordan kan du stole på vilt fremmede mennesker på et forum som du ikke aner utdannelsesnivået på? En ortoped har minst 12 års utdanning + arbeidserfaring. Da må du vel skjønne du skal stole på h*n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kirurgen (LIS (jeg sa aldri at jeg har vært hos ortoped) ) sa at jeg kan bruke hvis jeg ønsker. Jeg har ikke fått beskjed om at jeg SKAL bruke det. Derfor spør jeg: hva er deres erfaring. Blir det bedre på sikt også når dere ikke har støttestrømpe, eller hjelper det kun mens strømpe er på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter ankelbrudd selv er det mest effektive å ha foten masse opp (helst høyere enn hjertet) i løpet av dagen. Det tok 1-2 år før hevelsen roet seg etter hver operasjon, men den blir enda hoven når jeg sitter med foten ned i bakken eller er i mye aktivitet. Betraktelig hoven om jeg ikke legger foten opp på en stol/krakk eller ligger litt med den opp i løpet av dagen. Bruker derfor støttestrømpe på dager der jeg vet jeg skal gå og/eller sitte lenge med foten ned. Spesielt på lengre reiser. Blir den veldig hoven går det ut over resten av dagen og potensielt neste dag, så bedre å være prevantiv. Til daglig bruk trenger jeg den ikke lenger, men ville brukt den jevnlig første året ditt om du ikke er mye i ro med foten opp. 

Anonymkode: 7b71f...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og ja, den vil nok bli like hoven igjen etter 1mnd bruk straks du slutter da det tar tid for hevelsen å stabilisere seg og hevelsen avhenger av aktivitetsnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De første månedene før jeg fikk begynne gå brukte jeg forsåvidt bare støttebandasje. Gikk over til svart reisestrømpe fra apoteket som støttestrømpe senere da den er akkurat stram nok til min bruk. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter ankelbrudd selv er det mest effektive å ha foten masse opp (helst høyere enn hjertet) i løpet av dagen. Det tok 1-2 år før hevelsen roet seg etter hver operasjon, men den blir enda hoven når jeg sitter med foten ned i bakken eller er i mye aktivitet. Betraktelig hoven om jeg ikke legger foten opp på en stol/krakk eller ligger litt med den opp i løpet av dagen. Bruker derfor støttestrømpe på dager der jeg vet jeg skal gå og/eller sitte lenge med foten ned. Spesielt på lengre reiser. Blir den veldig hoven går det ut over resten av dagen og potensielt neste dag, så bedre å være prevantiv. Til daglig bruk trenger jeg den ikke lenger, men ville brukt den jevnlig første året ditt om du ikke er mye i ro med foten opp. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ja, den vil nok bli like hoven igjen etter 1mnd bruk straks du slutter da det tar tid for hevelsen å stabilisere seg og hevelsen avhenger av aktivitetsnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker

Var innom apoteket her en dag og fikk tatt mål og kjøpt støttestrømpe. Jeg ser at mot slutten av dagen er foten like hoven som hvis jeg ikke hadde hatt strømpe. Kan strømpen rett og slett være for slapp? 

Jeg har ganske lang vei for å komme meg til apoteket, så det er ikke barebare å reise tilbake for å spørre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Meg igjen. Jeg har fortsatt samme problem. Det er ingen forskjell i størrelse på ankel om kvelden om jeg har brukt støttestrømpe kontra ikke å ha brukt. Jeg var til og med innom et annet apotek, og de hadde de samme målene som jeg har hatt tidligere. Altså, foten eser ut iløpet av dagen, og det virker som ikke strømpe hjelper. Andre med samme problem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...