Gå til innhold

Akutt vondt i halsen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter en del med angst og i tilegg har jeg ibs og endrometriose.

Jeg er veldig redd for dette viruset som nå herjer rundt .  Og fikk nå på noen timer vondt i halsen og våknet nå med vondt i halsen .  Og blir sykt stress for at det kan være korona viruset . Lese om det før jeg sovna .  Om det er psykisk eller ikke vet jeg ikke . 

Men burde jeg ringe legevakt og høre om å.bli testet ? 

Jeg har bare vondt j halsen.  Og friker litt ut. Jeg er så redd for dette her . Har ikke vært i utlandet eller noe eller rundt noen som har blitt smittet som jeg vet om. Hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: 89761...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kommer til å bli spurt om du har vært i nærheten av noen som er smittet eller vært i smitteområder, hvis nei  blir du ikke testet.

Anonymkode: b266b...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Koronaviruset ligner mye på influensa og andre sykdommer med symptomene.

Det er influensa sesong nå. Etter hva jeg har lest en mer hissig type en normal, noe B type eller C type, noe som ikke dukker opp for ofte, og som mange ikke kanskje har like stor motstand for. 300 elever med en skole ble jo smittet av influensa tidligere i år.

Har du ikke vært i kontakt med noen som du vet er smittet, eller noen som har selv vert ute å reist, eller selv vært ute å reist. Da er det mer logisk å tenke at vondt i halsen er et tegn på noe annet.

Men om du er redd, ring legevakten, evt. disse korona telefon nummerne de har laget. Husk bare å ikke møte opp selv. Snakk med de som har mer greie på det, så ser du om de kommer til deg og tester deg. En telefon skader ikke, det kan derimot hjelpe på nervene :) 

Anonymkode: 6a06b...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folkehelseinstituttet anbefaler folk å kontakte lege på telefon hvis de har symptomer og har vært i en av disse situasjonene:

• Har vært i et område med vedvarende spredning av coronaviruset de siste 14 dagene. Disse områdene er fastlands-Kina, Hong Kong, Singapore, Japan, Iran, Sør-Korea og regionene Lombardia, Piemonte, Emilia-Romagna og Veneto i Italia
  • Har de siste 14 dagene vært i nærkontakt med noen som er bekreftet smittet med coronaviruset.
  • Har pleiet/behandlet en pasient, håndtert prøvemateriale fra eller på annen måte hatt tilsvarende nærkontakt med en person som er bekreftet syk med coronavirus-infeksjon.

Anonymkode: b266b...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koronaviruset ligner mye på influensa og andre sykdommer med symptomene.

Det er influensa sesong nå. Etter hva jeg har lest en mer hissig type en normal, noe B type eller C type, noe som ikke dukker opp for ofte, og som mange ikke kanskje har like stor motstand for. 300 elever med en skole ble jo smittet av influensa tidligere i år.

Har du ikke vært i kontakt med noen som du vet er smittet, eller noen som har selv vert ute å reist, eller selv vært ute å reist. Da er det mer logisk å tenke at vondt i halsen er et tegn på noe annet.

Men om du er redd, ring legevakten, evt. disse korona telefon nummerne de har laget. Husk bare å ikke møte opp selv. Snakk med de som har mer greie på det, så ser du om de kommer til deg og tester deg. En telefon skader ikke, det kan derimot hjelpe på nervene :) 

Jeg var med en venn som er flyvert forrige søndag .  Men han er helt fin . Han var i Dubai for en stund siden .  Paris og i Bergen den uken jeg traff han . Men som sagt han er ikke syk.  Så usikker på om jeg skal ringe eller ikke. De har jo sikkert hendene fulle . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ring. De har ekstremt mye å gjøre og må prioritere sannsynlige tilfeller. Du er IKKE en av de.

Anonymkode: 88e32...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var med en venn som er flyvert forrige søndag .  Men han er helt fin . Han var i Dubai for en stund siden .  Paris og i Bergen den uken jeg traff han . Men som sagt han er ikke syk.  Så usikker på om jeg skal ringe eller ikke. De har jo sikkert hendene fulle . 

Du ringer og sier akkurat dette. Da får du et svar fra dem om hva du skal gjøre. Veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter en del med angst og i tilegg har jeg ibs og endrometriose.

Jeg er veldig redd for dette viruset som nå herjer rundt .  Og fikk nå på noen timer vondt i halsen og våknet nå med vondt i halsen .  Og blir sykt stress for at det kan være korona viruset . Lese om det før jeg sovna .  Om det er psykisk eller ikke vet jeg ikke . 

Men burde jeg ringe legevakt og høre om å.bli testet ? 

Jeg har bare vondt j halsen.  Og friker litt ut. Jeg er så redd for dette her . Har ikke vært i utlandet eller noe eller rundt noen som har blitt smittet som jeg vet om. Hva burde jeg gjøre? 

Det er bare psykisk. Ingen kommer til å ta noen prøver av deg om det ikke er annet enn vondt i halsen. Kanskje noen kan gi deg noe angstdempende? 

Anonymkode: 25b16...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...