Gå til innhold

ASHD, lekser, lese og skrive vansker, oppfølgning og hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere med ADHD barn. Hvis det blir mye utragering ved lekser, mulig å få helt leksefri for å unngå dette og stress for barnet? 
Noe annet barna deres får hjelp til på skolen, og har rett på i forhold til diagnosen? 

Rett på ekstra hjelpe og grunnstønad hvis barnet også har lese og skrivevansker, eller går det under ADHD diagnosen?
Er det bra å få utredet dette tidlig på barneskolen? Hvilken rett har barnet da? Får de noen hjelpemidler hele skolegangen? 
Vidergående også?

Hva med ADHD diagnosen på ungdomskolen og videre? Får de ekstra hjelp? 

Noen med ADHD barn som har støttekontakt/avlastning? Brukes familien da (og får lønn fra kommunen)? 

Beste tips til nylig ADHD mor? Hvordan best hjelpe barnet fremover? 
Er dere åpne om diagnosen til folk? 

Anonymkode: f1e6c...c3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen med ADHD barn? 

AnonymBruker
Skrevet

Alle barn, både med og uten diagnoser har rett på tilpasset opplæring, dvs opplæring der barnet er og har forståelse for. Har barnet adhd er det mulig å be om fritak fra lekser, evt kun de leksene barnet får til som tar kanskje 15 min pr dag/i uka/ hva som passer barnet best. Utagering ved lekser er en belastning for barnet og du spør enkelt lærer om det er mulig å slippe, evt andre typer lekser som f. Eks at barnet leser i 15 min i en selvvalgt bok, evt skriver en selvvalgt historie. Barn har godt av å lese og skrive selv om det ikke skal gjøre lekser. 

Mulig barnet kan ha musikk på, et sted å trekke seg tilbake til, assistent eller lignende, men dette er noe å snakke med PP tjenesten om dersom det er ekstra behov for opplæring med barnet. 

Grunnstønad er for å dekke slitte klær og utgifter til dette med adhd diagnosen. Det får alle som søker om det, grunnsats 1. 

Hjelpestønad kan du ha krav på dersom du bruker ekstra mye tid på barnet hver eneste dag, skriv døgnklokke og søk. Om det er at barnet bruker lang tid på å våkne, utagerer ved feil vekking, for lite søvn, om du er oppe om natta, ekstra tid og stimuli ved måltider, påkledning, at man alltid må passe på det meste barnet gjør, gjør at man muligens har rett på hjelpestønad. 

Det er lurt å oppdage og evt utrede om barnet har adhd diagnosen i yngre alder, for da kan barnet tidligere få hjelp. De fleste barn er mellom 8 og 12 når de får diagnosen og det kan ta tid å vente i kø på utredning og påbegynne evt medisiner. Barnet har uansett krav på tilpasset opplæring i grunnskolen (1.-10.) uavhengig av diagnose, men dersom barnet har adhd er det mulig å få andre tilpasninger, lærer setter andre krav, det er kanskje hjelp i medisiner eller samtaleterapi for barnet osv. Det er mye hjelp å få, og du som forelder får også litt lettere skuldre ved å vite at det er hjelp å få til barnet ditt. 

Ang. Ungdomsskolen er det mulig også hjelp å få med adhd/skrive og lesevansker uansett. Det er lettere å vite hva man har krav på med en diagnose uansett. Har foreløpig ingen erfaring med ungdomsskolebarn enda. 

Støttekontakt har vi ikke, men dette søkes til kommunen, snakk med dem så får du avklart der. 

Tålmodighet, tid og kjærlighet. Alt det du gjør og står i for barnet ditt, uavhengig av diagnose er det beste for barnet ditt uansett. 

Lister og planer, dager som er planlagt og ikke skjer i spontanitet er det beste. Struktur og orden er trygge og gode rammer for barnet. Både i skolen og hjemme. Behovet er større for stabilitet. 

Barnet vårt er selv åpen om diagnosen, men barnet får ikke "hvile alt" på diagnosen. "jeg forstår ikke fordi jeg har adhd, jeg gjør sånn og sånn fordi jeg har adhd, det er ikke vits å lese eller gjøre lekser eller øve til prøve fordi jeg har adhd" . Det er ikke greit, og barnet må tenke selv og prøve så godt det kan. Om så forståelsen ikke et 100% får ikke barnet gi opp. Da må man øve mer eller annerledes. 

Håper det var litt svar å hente ☺️

Anonymkode: 5a95a...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Takk 👍🏻 
Noen sa at hvis lese og skrivevansker så har en rett på PC? Hele skoletiden, ungdoms og vidergående også? 
Er det slik at ADHD og lese og skrivevansker blir tatt hensyn til på ungdomskolen og vidergående også? 

AnonymBruker
Skrevet

Det tar du kontakt med skolen om og hører med de hva slags plan de har for at ditt barn skal få tilpasset opplæring ifht å ha både adhd og lese-og skrivevansker. Du kan også be om et samarbeidsmøte (PP og skolen og du, evt bvt) hvor dere kartlegger og planlegger hva slags tiltak og plan dere skal ha for fremtiden. Du kan også be PP tjenesten om hjelp til full utredning i hht lese og skrivevansker og andre ting som dukker opp i skolesituasjonen,og da også høre med de om ulike ressurser som kan hjelpe barnet ditt til å få sin opplæring. Tiltak fra PP tjenesten varer ut ungdomsskolen, og kan endres underveis dersom det blir endringer. På VGs er det andre krav så det får du kontakte VGs og høre med dem om når det begynner å nærme seg. 

Anonymkode: 5a95a...fbc

Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere med ADHD barn. Hvis det blir mye utragering ved lekser, mulig å få helt leksefri for å unngå dette og stress for barnet? 
Noe annet barna deres får hjelp til på skolen, og har rett på i forhold til diagnosen? 

Rett på ekstra hjelpe og grunnstønad hvis barnet også har lese og skrivevansker, eller går det under ADHD diagnosen?
Er det bra å få utredet dette tidlig på barneskolen? Hvilken rett har barnet da? Får de noen hjelpemidler hele skolegangen? 
Vidergående også?

Hva med ADHD diagnosen på ungdomskolen og videre? Får de ekstra hjelp? 

Noen med ADHD barn som har støttekontakt/avlastning? Brukes familien da (og får lønn fra kommunen)? 

Beste tips til nylig ADHD mor? Hvordan best hjelpe barnet fremover? 
Er dere åpne om diagnosen til folk? 

Vi har jente på 9 år. I perioder har vi droppet lekser helt, for å unngå få ned konfliktnivået hjemme. Nå har skolen litt kniven på strupen pga at BUP krever tiltaksplan og tilrettelegging. Da har lærer bla. gjort avtaler med min jente, og gitt lekser som hun vet at hun kan takle. Så har vi belønningssystem (klistremerker) hjemme. 

Lekser er ikke så viktig at du skal presse det igjennom for enhver pris. Vårt barn får spørsmålet hver dag, men gjør lekser så lenge hun vil og når hun vil. Det har hjulpet på motivasjonen. På skolen har hun stressball og strikketøy, som hun driver mye med. Fingerhekling også.

Så har hun en FANTASTISK lærer, som respekterer vår datter for den hun er.

Vi er åpen om diagnosen til alle, det har vært veldig viktig for forståelse, spesielt i klassen hennes. Flere foreldre har ringt meg for en prat om hvordan de kan forstå og hjelpe mitt barn. 

Vi har grunn og hjelpestønad (sats 2) og har nå søkt omsorgslønn 16 timer per uke. (Pga utrolig dårlig nattesøvn og stor belastning i det daglige. Også mange møter).  

Har også besøkshjem 1 helg per mnd, via Barnevernet. Vi ba om det selv, trenger rolig tid med vårt andre barn.

Endret av Tatja
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke barn med ADHD, men er vernepleier OG har ADHD, samt litt over gjennomsnittet opptatt av temaet så jeg håper og tror jeg kan komme med litt informasjon du har nytte av :). Vil legge til en del linker underveis som du kan se på :). Dette blir nok mer rettet mot rettigheter osv, enn rene praktiske råd. Men skal finne litt linker som går på dette og.

Når det kommer til rettigheter i utdanningsløp, både i grunnskole, videregående og høyere utdanning så har personer med ADHD rett på individuell tilrettelegging. Da ADHD naturligvis også er en funksjonsnedsettelse i juridisk forstand.
Dette går frem av Likestillings- og diskrimineringsloven §21 som beskriver blant annet: "Elever og studenter med funksjonsnedsettelse ved skole- og utdanningsinstitusjoner har rett til egnet individuell tilrettelegging av lærested, undervisning, læremidler og eksamen, for å sikre likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter.".

Videre er det i loven beskrevet andre relevante områder som § 27 "Innhold i læremidler og undervisning" §20 "rett til individuell tilrettelegging" , og §6 "Forbud mot å diskriminere" (For eksempel om eleven med en funksjonsnedsettelse ikke får egnet tilrettelegging i skolen kan det være et brudd på loven). Skolen har også plikt til å aktivt arbeide for å fremme likestilling og hindre diskriminering i henhold til §24.

Likestilling- og diskrimineringsloven er noe alle utdanningsinstutisjoner må ta hensyn til og implementere i sitt regelverk uavhengig av nivå. Videre er det variasjon i rettigheter og praktisering av dette avhenging om man er i grunnskole, videregående eller høyere utdanning. For grunnskole og videregående opplæring gjelder hovedsakelig opplæringslova §1-3,  Kapittel 5 og Kapittel 9 A. For høyere utdanning §4-3 (5) i universitets- og høyskoleloven. 

I grunnskolen (1-10 klasse) har eleven både skoleplikt og skolerett (opplæringslova §2-1). Slik at "vernet" rundt elever i grunnskolen sånt sett står sterkere. Derav også retten til tilpasset opplæring, og plikten skolen har til å aktivt følge opp elever med nedsatt funksjonsevne og/eller utfordringer med å fungere i skolen. For elever i 1-4 trinn er det også lovfestet strakstiltak om eleven står i fare for å henge etter i undervisningen uavhengig av årsak.

En elev med ADHD i grunnskolen eller videregående har som sagt  rett på tilpasset opplæring/spesialundervisning om han/hun ikke kan få tilfredstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet (Opplæringslova Kapittel 5). Kapittelet i opplæringslova beskriver videre mer egenerelt hva slags vurderinger som skal legges til grunn for å få vedtak om spesialundervisning. Men ikke så mye mer utfyllende.

Hvis det er bekymring for at eleven får godt nok utbytte av ordinær undervisning ,  skal skolen forsøke å legge til rette undervisningen bedre. Der dette ikke er tilstrekkelig, vil kontakt med PP-tjenesten om utfordringene eleven har være det som fører til et evt. vedtak om spesialundervisning. Denne linken forklarer ganske greit om dette:
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialundervisning/spesialundervisning---til-deg-som-er-forelder/

En elev med vedtak om spesialundervisning skal ha en IOP (Individuell opplæringsplan). Denne skal ha som formål å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningen, og sikre likeverdige opplæringsmuligheter. Mer om dette kan du lese om her: 
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialundervisning/Spesialundervisning/Fase-5/

Der flere tjenester er inne i bildet i forhold til barnet, kan han/hun ha rett til en individuell plan (IP). Den individuelle opplæringsplanen kan inngå i den individuelle planen, og skolen har plikt til å medvirke i en eventuelt IP. Dette vil kunne gi en mer tilpasset og effektiv oppfølging, ikke bare i skolesammenheng men også andre forhold, ved å "samordne" tjenestene i en felles plan. I dette tilfellet opprettes det en "ansvarsgruppe" hvorav en fungerer som koordinator for den individuelle planen.
Du kan lese mer om det her: 
https://bufdir.no/Barnevern/Fagstotte/Samarbeid_mellom_helse_og_barnevern/Tilbud_og_tjenester/Individuell_plan/

I inntak til videregående skole kan man med bakgrunn i vedtak om spesialundervisning i grunnskolen, eller andre grunner ha rett til inntak etter individuell behandling (man poengberegnes ikke). 
Mer om det kan du lese her:
https://www.vilbli.no/nb/nb/no/inntak-etter-individuell-behandling/a/029128

I opptak til videregående opplæring omfattes man av ungdomsretten. Det vi si en lovfestet rett til videregående opplæring, og denne varer hovedsakelig til man fyller 24 år. Imidlertid om man f.eks. har vedtak om spesialundervisning har man en utvidet ungdomsrett. Man kan også ha utvidet rett av andre forhold. Det står mer om dette her:
https://www.vilbli.no/nb/nb/no/rett-til-utvidet-opplaeringstid/a/029102

Ved opptak til høyere utdanning kan man søke om særskilt vurdering, om man ikke fikk tilstrekkelig tilrettelegging i videregående skole, og kan grunngi at ens karakterer ikke gir et riktig nok bilde av ens kvalifikasjoner. I høyere utdanning får man ikke spesialundervisning men man kan ha rettigheter som utvidet tid til eksamen, eget rom, og i visse tilfeller en tilpasset utdanningsplan. Annen hjelp i studiehverdagen vil som regel være knyttet til NAV, for eksempel tilskudd til mentor. Jeg skal ikke gå mer inn på høyere utdanning men tenkte jeg skulle slenge det med ;).

Andre ressurser og rettigheter:
Som nevnt av andre her, kan man ha rett til lydbøker via NLB. Mange barn (og også ungdom/voksne) med ADHD har utfordringer med å konsentrere seg om tekstbøker, slik at å bruke lydbøker, evt. i kombinasjon med tekstbøker kan hjelpe på dette.
https://www.nlb.no/bli-laner/hvem-kan-laane

Du kan også få grunnstønad som nevnt av en annen her. 
https://www.nav.no/no/person/familie/grunn-og-hjelpestonad/grunnstonad

Til slutt vil jeg bare legge inn noen linker på sider som kan være til ressurs (i tillegg til andre steder jeg har linket til). Man finner blant annet informasjon om praktisk tilrettelegging:

https://adhdnorge.no/
https://ffo.no/rettighetssenteret/
https://www.statped.no/adhd/
https://www.ldo.no/jobbe-for-likestilling/utenfor-arbeidslivet/som-ansvarlig-for-opplaring-og-utdanning/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn med dysleksi som nå utredes for ADHD. Han går i 7 klasse og fikk dysleksidiagnosen i 5 klasse. Jeg er veldig misfornøyd med skolen. De har knapt tilrettelagt for han. Det hjelper ikke hva jeg sier eller spør om.

Lekser er en stor årsak til krangling her. Vi fikk beskjed at vi kunne droppe leksene, men jeg føler det blir feil også for da er jeg redd han lett faller enda mer bakpå. Så han har veldig lite lekser i dag, som tar han kanskje 10 minutter, men enda så må det en streng tone til før han får gjort det. Jeg er også redd han mister gode arbeidsvaner av å ikke ha lekser, for det blir ikke sånn på ungdomsskolen og videregående. 

Læreren hans sa rett ut "vi er ikke så gode på å tilrettelegge for dysleksi, men de er mye bedre til det på ungdomsskolen". Jeg ble målløs. 

Anonymkode: 1a52f...101

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk 👍🏻 
Noen sa at hvis lese og skrivevansker så har en rett på PC? Hele skoletiden, ungdoms og vidergående også? 
Er det slik at ADHD og lese og skrivevansker blir tatt hensyn til på ungdomskolen og vidergående også? 

Ja det kan man ha rett til. Da må man søke om tilskudd til hjelpemidler fra NAV.

legger ved link: https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hva-har-du-vansker-med/lese-og-skrive

Lese- og skrivevansker skal tas hensyn til både i grunnskole, videregående og høyere utdanning, arbeidsliv, med mer. Dette går blant annet under krav til universiell utforming, og krav til egnet individuell tilrettelegging ift likestilling- og diskrimineringsloven :).

Endret av Puselusk
fikk ikke med all tekst
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for mange gode råd og ikke minst lenker til enda mer tips 👍🏻 
Min datter er 9 år. Hun fungerer veldig bra på skolen. Men tar alt ut hjemme. Mye utragering. Krever veldig mye oppmerksomhet. Går ut over søsken. Men har heldigvis blitt bedre etter medisinstart. Vi er åpne om det. Men er så klart veldig opptatt av grensesetting. 
Hva er egentlig det verste for et ADHD barn? Føle seg misforstått? 
Dere med barn som ikke viser/skjuler det på skolen og hos andre, er det veldig slitne hjemme, og «vanskelige»? Råd? 
Forstår så klart det er slitsomt å ta seg helt ut sosialt, og ta seg sammen ute blandt andre. Men det er slitsomt for alle hjemme når det daglig blir surt hjemme pga hun blir veldig fort sint og sur. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Takk for mange gode råd og ikke minst lenker til enda mer tips 👍🏻 
Min datter er 9 år. Hun fungerer veldig bra på skolen. Men tar alt ut hjemme. Mye utragering. Krever veldig mye oppmerksomhet. Går ut over søsken. Men har heldigvis blitt bedre etter medisinstart. Vi er åpne om det. Men er så klart veldig opptatt av grensesetting. 
Hva er egentlig det verste for et ADHD barn? Føle seg misforstått? 
Dere med barn som ikke viser/skjuler det på skolen og hos andre, er det veldig slitne hjemme, og «vanskelige»? Råd? 
Forstår så klart det er slitsomt å ta seg helt ut sosialt, og ta seg sammen ute blandt andre. Men det er slitsomt for alle hjemme når det daglig blir surt hjemme pga hun blir veldig fort sint og sur. 

Føle seg misforstått er nok viktig stikkord ja, og det å ikke klare å regulere og forstå følelser slik andre på samme alder.

Selvfølgelig også vanskelig med lite evne til konsentrasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan jenter i barneskole alder bevisst klare å regulere sin ADHD ute blandt folk og hos andre? Som på skolen og på besøk hos venner? Min datter er visst en helt annen, veldig rolig hos andre. Men hjemme er hun veldig utragerende, masete og urolig. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun er et barn med ADHD, syns det er dumt å kalle henne for ADHD-barn.. :(

Ellers er det viktig å navigere seg gjenno. hva man har av rettigheter og kreve tilrettelegging. Har hun dysleksi også kommer dette i tillegg, det er en separat diagnose.

Lekser kan man jo gjøre så lenge det ikke bare blir en kamp og negativt.

Lykke til og håper dere får den tilretteleggingen dere har krav på!

Anonymkode: 8fd10...498

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jenter i barneskole alder bevisst klare å regulere sin ADHD ute blandt folk og hos andre? Som på skolen og på besøk hos venner? Min datter er visst en helt annen, veldig rolig hos andre. Men hjemme er hun veldig utragerende, masete og urolig. 

Veldig vanlig å ta seg sammen og slippe det løs når man kommer hjem til det trygge. Har ikke så mye problemer med det med mine, men har nettverk med andre mødre som sliter med det.

Anonymkode: 45874...452

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig vanlig å ta seg sammen og slippe det løs når man kommer hjem til det trygge. Har ikke så mye problemer med det med mine, men har nettverk med andre mødre som sliter med det.

Anonymkode: 45874...452

Det må være veldig slitsomt. Ikke rart hun er veldig sliten og opprørsk når hun er hjemme. Noe som kan hjelpe? Fortelle henne at hun ikke trenger å skjule det blandt andre? Eller er det egentlig ikke noe hun styrer selv, bare skjer uten hun tenker på det? Eller er hun redd for å være seg selv? 

AnonymBruker
Skrevet
På 8.3.2020 den 18.02, AnonymBruker skrev:

Det må være veldig slitsomt. Ikke rart hun er veldig sliten og opprørsk når hun er hjemme. Noe som kan hjelpe? Fortelle henne at hun ikke trenger å skjule det blandt andre? Eller er det egentlig ikke noe hun styrer selv, bare skjer uten hun tenker på det? Eller er hun redd for å være seg selv? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...