Gå til innhold

Whippet eller Cavalier erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Sønnen min på 5 og jeg vurderer å anskaffe oss ny hund etter at vi måtte avlive våres glamle før jul grunnet hjertesvikt. Vi ser etter en sosial, mild, barnevennlig hund som liker å være med på tur. Jeg går lengre turer hver dag og savner veldig en turkamerat som også går godt overens med sønnen min. Det står mellom to raser og jeg lurer på om det er noen her inne som har erfaring med begge eller en av de? Pga kronisk sykdom er jeg hjemmeværende men gåturer for meg er terapi og noe jeg gjør en del. Rasene det står mellom er: Whippet, en hund jeg har sett lite men hørt utrolig mye bra om. Lettvint pelsstell og egentlig en generell myk og rolig hund men samtidig leken og som elsker kos med familien sin. Jevnt over lite helseutfordringer med rasen. Den andre er cavalier king Charles spaniel. Jeg har lest meg godt opp på sykdommer hos rasen, men etter veldig mye research har jeg kommet frem til en veldig dyktig oppdretter med gode referanser fra tidligere valpekjøpere som informerer om friske hunder i høy alder og noen har rundet 15 år. Hundene hun avler på og bakover i slekt er øyenlyst, dna testet, testet for patella, frie for EFS, det er tatt mr for å utelukke SM og UL av hjertet osv. Med andre ord tar denne oppdretteren avl veldig seriøst og lukker ikke øynene for de alvorlige helseutfordringene rasen har. Jeg har hele tiden holdt mot cavalier grunnet dens lekenhet, sosiale, glade og milde vesen men det er noe veldig spesielt med whippeter også, og man slipper en del pelsstell. Men hvor omfattende er egentlig pelsstellet på cavalier? Jeg vet den skal gres gjennom og spesielt nøye rundt ører og beheng,sjekke mellom poter hvis det er tett med pels der. På min tidligere hund børstet jeg hver eneste dag og tenker at dette bare er kos men hvor ille er røytingen? Hunden vi søker blir først og fremst selskapshund men hverdagslydighet er alltid gøy og vi kommer nok også til å vurdere agility med tiden. Greit å ha en hund som tåler en liten løpetur eller topptur men samtidig ikke går på veggen av en dag med kortere turer. Vi har tilgang til løpegård med tanke på mynden men den er ca 15 min unna med bil. Holder et par ganger i uka med spurt i tillegg til gåturer i raskt tempo ca 6 -7 km hver dag? Holder dette med tanke på aktivitetsnivået til en whippet? Vi vil så klart legge til rette for at hunden skal få det best mulig hos oss og hvis mynden må få spurtet i fra seg hver eneste dag må vi skrinlegge det valget helt.

AnonymBruker
Skrevet

Cavalier har mange flere problemer enn de du nevner oppdretter er oppmerksom på. Allergier, feil i hudbarriæren, øyesykdommer, BOAS osv osv. Ja de er veldig hyggelige familiehunder, men du ender lett opp med en hund som krever veldig mye oppfølging og behandling bare for å leve. Sånn sett er listen av sykdommer betydelig mye kortere hos en whippet og du har jo også her en trivelig hund. Den trenger litt klær om vinteren, men den puster iallefall. 

Men det er to veeeeeelsig forskjellige typer hunder da. Men begge veldig hyggelige hunderaser begge to. Men en frisk cavalier skal du lete veldig lenge etter. 

Anonymkode: c5b3c...cb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har flere venner med whippet og en nabo med cavalier. Whippet er kosete og rolige, elsker å ligge sammenkrøllet i sofaen og veldig lite mas med de. To av de er med i stall ofte hvor de er sosiale og trivelige hunder.

Naboens cavalier er en nervøs type, tror han har hatt flaks med fysisk helse men den har snappet etter folk fordi han er usikker og har ofte halen mellom bena selv om eier er veldig trygg og god mot hunden.

Whippet er et godt valg synes jeg, generelt fine og friske hunder. Cavalier for de som elsker det søte utseendet og er villig til å sjanse på helsa. 

Om du vil legge ned litt arbeid i å trene hunden til å ikke bjeffe er også shetland sheepdog et bra valg :)

Anonymkode: abd30...f05

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cavalier har mange flere problemer enn de du nevner oppdretter er oppmerksom på. Allergier, feil i hudbarriæren, øyesykdommer, BOAS osv osv. Ja de er veldig hyggelige familiehunder, men du ender lett opp med en hund som krever veldig mye oppfølging og behandling bare for å leve. Sånn sett er listen av sykdommer betydelig mye kortere hos en whippet og du har jo også her en trivelig hund. Den trenger litt klær om vinteren, men den puster iallefall. 

Men det er to veeeeeelsig forskjellige typer hunder da. Men begge veldig hyggelige hunderaser begge to. Men en frisk cavalier skal du lete veldig lenge etter. 

Ja jeg vet det er mye på de og at man må lete veldig for å finne friske individer som foreldre, besteforeldre og oldeforeldre. Er faktisk bare en oppdretter av så mange jeg føler det er trygt på det området etter mange mange referanser. Har til og med tatt med meg informasjonen min til veterinær for å høre om det er enda mer jeg burde spørre ut om eller om jeg burde velge noe helt annet. Svaret var da at hvis jeg finner en frisk cavalier er det en fantastisk familiehund men den vanskelige delen av jobben er å finne en oppdretter som legger ned hardt arbeid og holder helse i fokus når det kommer til avl.

To forskjellige raser men inntrykket jeg har fått av de er at begge knytter seg svært mye til familien sin, er milde i temperamentet, har er moderat behov for aktivitet og at begge raser kan gjøre det bra som terapihund og familiehund så på akkurat disse punktene som vi legger mye vekt på har de mye til felles selv om bakgrunnen er helt ulik. Whippeten er mer reservert men ikke aggressiv mens cavalier er vel hakket mer sosial mot folk den ikke kjenner.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har flere venner med whippet og en nabo med cavalier. Whippet er kosete og rolige, elsker å ligge sammenkrøllet i sofaen og veldig lite mas med de. To av de er med i stall ofte hvor de er sosiale og trivelige hunder.

Naboens cavalier er en nervøs type, tror han har hatt flaks med fysisk helse men den har snappet etter folk fordi han er usikker og har ofte halen mellom bena selv om eier er veldig trygg og god mot hunden.

Whippet er et godt valg synes jeg, generelt fine og friske hunder. Cavalier for de som elsker det søte utseendet og er villig til å sjanse på helsa. 

Om du vil legge ned litt arbeid i å trene hunden til å ikke bjeffe er også shetland sheepdog et bra valg :)

Anonymkode: abd30...f05

Takk for svar! Og da kommer så klart psyken inn i bildet. Hjelper lite med fysisk frisk hund hvis det mentale ikke er bra. Men vet du hvor mye whippeter trenger å løpe? Har vært i kontakt med flere og de sier et par ganger i uken bør de få. Vi har absolutt vært inne på Shetland sheeptog også men kjenner det blir litt mye pels i en leilighet på 75 men ellers fantastiske hunder. Men de var vel igjen et behov for å gjete litt??

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde Cavalier kjøpt fra dyktig oppdretter, og vår hund fikk hjerte- og lungeproblemer, kreft i endetarmen og øyeproblematikk. Kommer aldri til å kjøpe rase som er så avla på noensinne igjen. Det er direkte uetisk. 

Anonymkode: d3abd...c32

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde Cavalier kjøpt fra dyktig oppdretter, og vår hund fikk hjerte- og lungeproblemer, kreft i endetarmen og øyeproblematikk. Kommer aldri til å kjøpe rase som er så avla på noensinne igjen. Det er direkte uetisk. 

Anonymkode: d3abd...c32

Såå trist å høre!! Jeg er 100% enig at det er uetisk hvis det drives avl på syke dyr og derfor jeg tok kontakt med veterinær for jeg var veldig i tvil selv. Men er det dyktige oppdrettere som jobber med å få inn frisk blod og fra før av har friske hunder langt bakover i sjekt uten inavl, som kan gjøre rasen mindre utsatt så er jeg for det. Men videre avling på syke dyr og syke etterkommere er jeg ikke for og da bør heller rasen død ut. Kan jeg spørre hvor du kjøpte din fra?

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Susannej said:

Takk for svar! Og da kommer så klart psyken inn i bildet. Hjelper lite med fysisk frisk hund hvis det mentale ikke er bra. Men vet du hvor mye whippeter trenger å løpe? Har vært i kontakt med flere og de sier et par ganger i uken bør de få. Vi har absolutt vært inne på Shetland sheeptog også men kjenner det blir litt mye pels i en leilighet på 75 men ellers fantastiske hunder. Men de var vel igjen et behov for å gjete litt??

En sheltie røyter når den røyter. En korthåret hund røyter litt etter litt hele tiden. Så det er ikke sikkert at det er store forskjeller sånn alt under ett.

sheltie er et godt forslag! 

Hva med en kinesisk nakenhund? De er undervurderte når det gjelder gemytt spør du meg 😊

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En sheltie røyter når den røyter. En korthåret hund røyter litt etter litt hele tiden. Så det er ikke sikkert at det er store forskjeller sånn alt under ett.

sheltie er et godt forslag! 

Hva med en kinesisk nakenhund? De er undervurderte når det gjelder gemytt spør du meg 😊

Det hadde broren min og svigerinna og der var det mye greier med både øyne, øre og masse eksem over hele kroppen. Måtte gå på kortison. Den var utrolig snill og kosete med meg men ikke så veldig forutsigbar og heller ikke med andre. Føler ikke det er rasen som blir best mulig utgangspunkt for oss. Vi har hatt en hundeadferdsspeaialst hjemme hos oss for å vurdere hvilke kvaliteter vi ønsker hunden skal ha og hva vi kan gi den ut utifra gav hun oss noen raser å se mer på. 

AnonymBruker
Skrevet

En ung whippet trenger å få strekke litt på beina helst hver dag. De første to årene kan de være krevende mtp mosjon og lek, de vil helst tulle rundt og løpe MYE. 

De er enkle å ha løse om man trener mye på innkalling fra tidlig alder, så dersom du går lange turer hver dag og i løpet av turen går i skog eller åpen mark hvor den kan få løpe 10-15 min fra seg før dere går videre så vil det gå veldig fint. 

Jeg synes whippeten er svært sosial, men nå har jeg en særere mynde da... De er stille, rolige, elskverdige og kosete.

Anonymkode: bc938...dd1

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ung whippet trenger å få strekke litt på beina helst hver dag. De første to årene kan de være krevende mtp mosjon og lek, de vil helst tulle rundt og løpe MYE. 

De er enkle å ha løse om man trener mye på innkalling fra tidlig alder, så dersom du går lange turer hver dag og i løpet av turen går i skog eller åpen mark hvor den kan få løpe 10-15 min fra seg før dere går videre så vil det gå veldig fint. 

Jeg synes whippeten er svært sosial, men nå har jeg en særere mynde da... De er stille, rolige, elskverdige og kosete.

Anonymkode: bc938...dd1

Jeg er ikke noe fan av langliner med tanke på høy fart og bråstopp eller at de kan henge seg fast. Men er det greit å bruke langline når man helt i startfasen og trener innkalling og så klart på åpne områder hvor den ikke kan hente seg fast i kvister osv. Eller hvis man tar med seg hunden på en fotball bane for å kaste litt ball? Tenker mest på helt i startfasen jeg da til den har fått det lært inne. Veldig skummelt med de høye hastighetene de kan få og vikler båndet seg inn i noe da så blir det stygt. Myndeklubben har en inngjerding et lite stykke med bil herifra og vi har tenkt til å bruke det spesielt under båndtvang. Men skal man trene innkalling under båndtvang er det jo ikke så mange andre muligheter eller?

Skrevet

Rasen Cavalier burde utryddes. Hele rasen er så syk at det er uetisk å avle videre på noen av dem

• Liker 3
Skrevet

Jeg har sheltie. Røyting er ikke et problem.

Men en sheltie er noe annet enn whippet og Cavalier.  En sheltie er en gjeterhund/en arbeidshund. De trenger som regel en god del mer aktivitet enn cavalier og whippet. En ung sheltie vil ikke trives med en tur rundt i nabolaget en gang pr dag, de vil jobbe 

• Liker 1
Skrevet

Hva med bichon havanaise? Det er litt samme kategori hund

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Rucula skrev:

Rasen Cavalier burde utryddes. Hele rasen er så syk at det er uetisk å avle videre på noen av dem

Enig! Jeg hadde cavalier inntil en stund siden, men måtte omplassere han pga det ble for krevende siden jeg bor alene. Dsv har han blitt syk og har et eller annet med hjernen OG hjertet sitt så han skal avlives snart :( Er helt forferdelig, det var en skjønn og livsglad hund som jeg var veldig glad i. 

En annen rase jeg er veldig glad i er japansk spisshund. Skjønne hunder, som ikke røyter. Har passet en over tid. Kanskje det kunne vært noe for ts? De er barnevennlige også. Generelt sosiale hunder. 

Anonymkode: 4654a...a49

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Jeg hadde cavalier inntil en stund siden, men måtte omplassere han pga det ble for krevende siden jeg bor alene. Dsv har han blitt syk og har et eller annet med hjernen OG hjertet sitt så han skal avlives snart :( Er helt forferdelig, det var en skjønn og livsglad hund som jeg var veldig glad i. 

En annen rase jeg er veldig glad i er japansk spisshund. Skjønne hunder, som ikke røyter. Har passet en over tid. Kanskje det kunne vært noe for ts? De er barnevennlige også. Generelt sosiale hunder. 

De røyter jo!! 

Alle hunder som ikke nappes eller klippes, røyter... 

Skrevet
7 timer siden, Rucula skrev:

Hva med bichon havanaise? Det er litt samme kategori hund

Den har vi vært innom og virker som kjempefine hunder med litt mye pelsarbeid desverre 🤔

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare understreke at avl på syke hunder ER uetisk og det sier litt når det kun er en oppdretter i hele Norge jeg føler meg trygg på når det kommer til valper og labbene bakover for hun er ekstremt  mye med å sjekke de for absolutt alt. Men så vet jeg at allergi også er noe rasen sliter med noe som ikke trenger å være arvelig disponert og også en del andre ting. Men samtidig Men er Jeg at HVIS dette er en rase som skal fortsette å leve så må det bli krav til at oppdrettere skal drive på samme måte som henne, noen må kanskje blande inn andre raser for å tilføre bytt blod. Du finner friske individer også men spm nevnt over her skal du lete nøye og du skal sette deg ned med stamtavle og gå gjennom slekta bakover og ha en god oversikt på hva de er testa for, men også kullsøsken av foreldrene og besteforeldre. Valpekjøpere bør også bli mer opplyst på dette området så de hver hvilke krav de skal stille og folk må være veldig tålmodige å vente på den rette friske valpen. Om det tar 6 mnd eller over et år så får det være. Men det er også allerede flere tiltak som har blitt gjort avl på rasen. Ikke bare dette på påbudt screening av hjertet men også krav til høyere alder på avlsdyr som gjør det lettere å avdekke sykdommer med som feks SM eller annet som den skulle vært eksponert for innen den tid. Det er mange helseutfordringer på hunden helt klart og mye annet enn det jeg har nevnt over men det er faktisk noen få oppdrettere som jobber beinhardt for å gjøre noe med dette. De får inn nytt blod. Noen går litt bort i fra rasestandard og tenker nytt blod og heller litt større individer enn innavl. Dette er jo kjempebra men resultatene blir ikke synlige over natta. Men forhåpentligvis når disse valpene er 7 år kan man se fall i flere antall lidelser. Det at noen tror SM bare finnes hos cavalier er heller ikke riktig. Den finnes hos mange flere men leste en plass at cavalier hadde 25 % flere tilfeller og det er grusomt. Men den største helseutfordringen på rasen er helt klart hjerte og det er det ekstremt mange som har. MEN man kan ikke kalle det hjertefeil hvis bilyd oppstår på et individ i en alder av 9 og 10 år på samme måte som ved en på 5 år. Altså runder disse hundene 10 og 11 år er de gamle. Det er  friske raser som lever kortere enn dette. Se på oss mennesker. Hvis en dame på 96 hadde hjertesvikt ville dere stemplet hun i samme kategori som en på 30 med samme problemet. Noe er faktisk også aldersrelatert. Hundene har også en tendens til å slite med ørebetennelser og dette er også noe som det skal sjekkes hos foreldre men så er det også sånn at i noen tilfeller har ikke noe med arv å gjøre. Det kan også  være dårlig oppfølging på pelsarbeid rundt ørene. Disse hundene har har store tunge ører og blir det for mye pels og tett blir det ikke nok sirkulasjon og betennelser vil lett kunne oppstå. Skal vi gjøre noe med alle disse problemene må flere oppdrettere kjenne sitt etiske ansvar men også valpekjøpere må bli mer opplyst om hva de MÅ se etter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...