Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
KapteinJ skrev (4 minutter siden):

Da er i så fall de fleste langt under normalt begavet da (som faller på sin egen urimelighet, de fleste er normalt intelligent), fordi de fleste prøver faktisk litt, i alle fall på de skolene som sender mange til gløshaugen som Katta (Trd), Amalie Skram(Berg) og Elvebakken(Oslo). Andelen som får så høyt snitt er bare noen få prosent om så mye en gang. For de som har gått på gløshaugen for lenge siden er det litt anerledes fordi opptakskravene er mange ganger vanskeligere nå. Bare de siste årene har linjer som kybernetikk gått opp med nesten en halv karakter i snittkrav. 

Datateknologi har gått fra 5 til 6 i snitt på 10 år.

Anonymkode: 3c817...d0e

Skrevet

Startet på 650000 i staten, riktig nok ganske nisje/spesialist område. Jobbet med stordata, og alt som kommer med. Fikk så jobb i det private etter 5 år, med 900000 kr i lønn.  

Anonymkode: 127d1...384

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Startet på 650000 i staten, riktig nok ganske nisje/spesialist område. Jobbet med stordata, og alt som kommer med. Fikk så jobb i det private etter 5 år, med 900000 kr i lønn.  

Anonymkode: 127d1...384

Her snakker vi ekte siving lønn.

Gjest Nimbus2000
Skrevet
KapteinJ skrev (6 minutter siden):

Da er i så fall de fleste langt under normalt begavet da (som faller på sin egen urimelighet, de fleste er normalt intelligent), fordi de fleste prøver faktisk litt, i alle fall på de skolene som sender mange til gløshaugen som Katta (Trd), Amalie Skram(Berg) og Elvebakken(Oslo). 

Jeg skrev ikke at alle som prøver "litt" i løpet av VGS får 6er. Jeg skrev man har veldig god tid på VGS og at en normalt intelligent person klarer 6eren selv om han sløser mye av de timene han er på VGS. 

Timetallet for ulike fag første året på VGS: 

140 Engelsk

113 Fremmedspråk nivå I /

113 Fremmedspråk nivå II

56 Geografi

56 Kroppsøving

140 Matematikk 1P (praktisk) /

140 Matematikk 1T (teoretisk)

140 Naturfag

113 Norsk

84 Samfunnskunnskap

https://www.vilbli.no/nb/nb/no/studiespesialisering-fag-og-timefordeling/program/v.st/v.stusp1----/p

Vil si det er veldig god tid. Klart om man ligger langt bak det man skulle kunne fra ungdomskolen så blir det sikkert tøft å gå for 6eren. Men det er jo noe annet. Det handler ikke om intelligens, men at man starter langt bak startstreken. 

KapteinJ skrev (21 minutter siden):

. Andelen som får så høyt snitt er bare noen få prosent om så mye en gang. 

Igjen. Jeg tror det er veldig få som virkelig går inn for å få et så høyt snitt. 

Skrevet

Startet med 420 000 da jeg var 23, nå er jeg 32 og tjente ca 1 mill i 2019 og 2020, litt mindre i 2021. Forskjellige firma i oljebransjen. 

Anonymkode: bf6fc...46e

Skrevet
Nimbus2000 skrev (8 minutter siden):

Jeg skrev ikke at alle som prøver "litt" i løpet av VGS får 6er. Jeg skrev man har veldig god tid på VGS og at en normalt intelligent person klarer 6eren selv om han sløser mye av de timene han er på VGS. 

Timetallet for ulike fag første året på VGS: 

140 Engelsk

113 Fremmedspråk nivå I /

113 Fremmedspråk nivå II

56 Geografi

56 Kroppsøving

140 Matematikk 1P (praktisk) /

140 Matematikk 1T (teoretisk)

140 Naturfag

113 Norsk

84 Samfunnskunnskap

https://www.vilbli.no/nb/nb/no/studiespesialisering-fag-og-timefordeling/program/v.st/v.stusp1----/p

Vil si det er veldig god tid. Klart om man ligger langt bak det man skulle kunne fra ungdomskolen så blir det sikkert tøft å gå for 6eren. Men det er jo noe annet. Det handler ikke om intelligens, men at man starter langt bak startstreken. 

Igjen. Jeg tror det er veldig få som virkelig går inn for å få et så høyt snitt. 

Med det du sier er jo at selv om man bare bruker timene på skolen (det er de timetallene du lister) og sløser en del tid, så klarer en normalt intelligent person å få omtrent bare seksere. Så enten er vgs elever alle sammen dørge late, ellers er dette pur bullshit. Hvis du ser på karakterfordelingen for emner så ser du jo at få får gode karakterer, jeg kjøper ikke argumentet ditt med at normalt intelligente folk uten noen særlig innsats kan få til "straight A's" på vgs. Hadde det vært lett hadde ikke opptaksraten på disse prestisjestudiene vært bare noen få prosent, det viser at mange har lyst til å komme inn, men få får det til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er sant. Men eksamen og prøver (kommer an på lærer) er laget etter å prøve å normalfordele elevene, akkurat som på universitetet. Så godt som alle som tar R2 er i utgangspunktet sikret 5 eller 6 i p-matte. Skal flinke konkurrere mot flinke, og denne normalfordelingen gjelder, så sier det jo seg at ikke alle kan få 6.

Anonymkode: 568eb...d54

KapteinJ skrev (1 time siden):

Da er i så fall de fleste langt under normalt begavet da (som faller på sin egen urimelighet, de fleste er normalt intelligent), fordi de fleste prøver faktisk litt, i alle fall på de skolene som sender mange til gløshaugen som Katta (Trd), Amalie Skram(Berg) og Elvebakken(Oslo).

Som ABen over skriver. Om man er taktisk så går man på en dårlig skole og blir løftet av normalfordelingen. Er bare å se statistikken. På de dårlige skolene så får elevene dårligere eksamenskarakter enn de fikk i standpunkt og på de gode skolene så får elevene  bedre på eksamen enn på standpunkt. 

Da jeg gikk på VGS var det folk som løy for å kunne ta norsk som andrespråk og dermed lett få 6er. 

Anonymkode: 9636a...e3c

Skrevet
KapteinJ skrev (13 timer siden):

Jeg har aldri møtt noen med nesten 6 i snitt fra vgs på førstegangs som ikke er ganske smart.

Ikke 6 i snitt, men kjenner en som  kom inn på medisin Oslo høst  på førstegangs ved å jobbe hardt allerede før ungdomskolen. Han var sikkert ikke dum, men aldri tenkt at han var spesielt smart. Han visste bare allerede på ungdomskolen at han skulle bli lege og at han måtte jobbe for å få karakterene han trengte. Han kom for øvrig fra en familie med bare leger og med foreldre som passet på at barna ble leger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke 6 i snitt, men kjenner en som  kom inn på medisin Oslo høst  på førstegangs ved å jobbe hardt allerede før ungdomskolen. Han var sikkert ikke dum, men aldri tenkt at han var spesielt smart. Han visste bare allerede på ungdomskolen at han skulle bli lege og at han måtte jobbe for å få karakterene han trengte. Han kom for øvrig fra en familie med bare leger og med foreldre som passet på at barna ble leger. 

Edit: tror ikke han var unik. På medisin er det mange innvandrere og tror en del av dem har foreldre som passer på at barna jobber nok på skolen slik at de kommer inn på medisin. 

Om man er villig til å legge ned innsatsen så klarer normalt intelligente å komme inn. I hvert fall når man blir pushet allerede fra barneskolen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Edit: tror ikke han var unik. På medisin er det mange innvandrere og tror en del av dem har foreldre som passer på at barna jobber nok på skolen slik at de kommer inn på medisin. 

Om man er villig til å legge ned innsatsen så klarer normalt intelligente å komme inn. I hvert fall når man blir pushet allerede fra barneskolen.

Helt enig, men det de over diskuterte var at normalt intelligente ikke kunne komme lett inn på medisin uten så mye innsats. Det du beskriver er nok en normalt intelligent som jobbet beinhardt for å komme inn.

Da jeg gikk på vgs var det mange som fikk gode karakterer uten at jeg tenkte at de var noe spesielt intelligente, de var bare villig til å jobbe hardt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig, men det de over diskuterte var at normalt intelligente ikke kunne komme lett inn på medisin uten så mye innsats. Det du beskriver er nok en normalt intelligent som jobbet beinhardt for å komme inn.

Da jeg gikk på vgs var det mange som fikk gode karakterer uten at jeg tenkte at de var noe spesielt intelligente, de var bare villig til å jobbe hardt.

Nettopp. Om man legger ned innsatsen så trenger man ikke være spesielt intelligent for å få nærmest bare 6ere allerede mens man går på videregående.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Favorisering fra læreren er nøkkelordet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Her snakker vi ekte siving lønn.

Og begredelig ortografi.

Anonymkode: 91fe7...6a3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...