AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #81 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 14.3.2020 den 13.25): 6'er i alle småfag på vgs =/= høy IQ. På vgs er generelt folk umodne, og mange gidder ikke bruke mer tid på RLE enn at de vet at de kommer inn på studiet de ønsker. Anonymkode: 809a7...fc2 Enig. Er jo også bare å se hvor mange som klarer å komme inn på medisin ved å ta opp fag etter de er ferdig med videregående. Folk går fra søppekarakterer til 6er. Anonymkode: 850db...95f 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #82 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 17.3.2020 den 7.56): Det er så mange som tror utdanning er alt, en grad er bare inngangsbiletten til arbeidslivet. Det som faktisk gir god lønn er evne til å utvikle kompetanse og personlige egenskaper. Jeg er selv bare BSC ingeniør og har 700k med 6 år ansinitet, en god venn av meg er et arbeidsjern med "bare" fagskole og har 900k Anonymkode: eb3de...d3c Sant. Anonymkode: 850db...95f
KapteinJ Skrevet 29. desember 2021 #83 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Enig. Er jo også bare å se hvor mange som klarer å komme inn på medisin ved å ta opp fag etter de er ferdig med videregående. Folk går fra søppekarakterer til 6er. Anonymkode: 850db...95f Det er jo litt irrelevant da, å ha høye karakterer på førstegangsvitnemål er et tegn på at man er flink til å lære. Det at man tar opp fag og de-facto bruker dobbelt så lang tid på videregående sier jo lite om vanskelighetsgraden når man må ta ting på normert tid. De som har tatt opp fag er jo selvsagt i utgangspunktet ikke like flinke som de som fikk det til med en gang. Om du tar eksamen 2-3 ganger i hvert fag og bruker flere år på å pynte på karakterene så sier karakterene dine ingenting. Jeg har aldri møtt noen med nesten 6 i snitt fra vgs på førstegangs som ikke er ganske smart.
Gjest Nimbus2000 Skrevet 29. desember 2021 #84 Skrevet 29. desember 2021 (endret) KapteinJ skrev (36 minutter siden): Det er jo litt irrelevant da, å ha høye karakterer på førstegangsvitnemål er et tegn på at man er flink til å lære. Det at man tar opp fag og de-facto bruker dobbelt så lang tid på videregående sier jo lite om vanskelighetsgraden når man må ta ting på normert tid. De som har tatt opp fag er jo selvsagt i utgangspunktet ikke like flinke som de som fikk det til med en gang. Om du tar eksamen 2-3 ganger i hvert fag og bruker flere år på å pynte på karakterene så sier karakterene dine ingenting. Jeg har aldri møtt noen med nesten 6 i snitt fra vgs på førstegangs som ikke er ganske smart. Poenget var nok: AnonymBruker skrev (På 14.3.2020 den 13.25): 6'er i alle småfag på vgs =/= høy IQ. På vgs er generelt folk umodne, og mange gidder ikke bruke mer tid på RLE enn at de vet at de kommer inn på studiet de ønsker. Anonymkode: 809a7...fc2 Endret 29. desember 2021 av Nimbus2000
Gjest Nimbus2000 Skrevet 29. desember 2021 #85 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 7.3.2020 den 6.02): Rundt 2 millioner, jobbet i 13 år. Husker dessverre ikke hva startlønnen min var, men husker jeg var godt fornøyd:) Antall timer vet jeg ikke, jobber det som trengs for å gjøre en god jobb (har ikke overtidsbetalt og jobber mer enn 37,5 time). Men det aller beste er nok at du kan forvente en spennende jobbhverdag med masse muligheter:) Det er det beste! Har aldri angret et sekund på valg av utdanning, nok en av mine beste beslutninger hittil. Anonymkode: 6825b...365 AnonymBruker skrev (På 7.3.2020 den 12.52): Jeg har gått ind. øk. Jobbet i mange år nå. Nettopp fått tilbud om ny jobb der lønna er like i underkant av 2 mill. Det ble lagt stor vekt på utdannelsen i intervjuprosessen 😊 Mange hyggelige folk på ind. øk. Jeg kjenner jo en del og mener ikke de er noe mer «høye på seg selv» enn folk flest. Anonymkode: 7deb0...e49 Hva slags jobber har dere som betaler 2 millioner?
KapteinJ Skrevet 29. desember 2021 #86 Skrevet 29. desember 2021 Nimbus2000 skrev (1 time siden): Poenget var nok: Poenget mitt var, får du faktisk 6 i så godt som alle fag på videregående, så har du antageligvis unormalt intelligent og har høy læreevne. En ting er at noen er late, finnes sikkert flere intelligente som har dårlige karakterer også, men de som faktisk er veldig begavet trenger ikke bruke noe særlig tid for å få toppkarakter i alt. Jeg jobbet nesten ingenting og hadde 5.85 i snitt, det var ikke så uvanlig i nanoklassen å ha toppkarakterer i alt fra vgs uten noen særlig innsats.
TLR Skrevet 29. desember 2021 #87 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 7.3.2020 den 0.17): Underkant av 550, jobba i 5 år+, siving NTNU, offentlig/statlig ansatt Anonymkode: be7f5...b69 Lite lønn når man har gått så mange år på skolen.
KapteinJ Skrevet 29. desember 2021 #88 Skrevet 29. desember 2021 TLR skrev (5 minutter siden): Lite lønn når man har gått så mange år på skolen. Det er jo veldig da, den lønnen bør forhandles på, statsansatte sivilingeniører med 5-9 år siden eksamen tjener 627.000 i snitt, men det er desverre veldig dårlig lønn i staten, de med 0-4 år siden eksamen har 544.000 i snitt. Hadde du jobbet privat med 5-9 år siden eksamen hadde snittet vært 788.000 hehe 1
Gjest Nimbus2000 Skrevet 29. desember 2021 #89 Skrevet 29. desember 2021 KapteinJ skrev (2 timer siden): Poenget mitt var, får du faktisk 6 i så godt som alle fag på videregående, så har du antageligvis unormalt intelligent og har høy læreevne. En ting er at noen er late, finnes sikkert flere intelligente som har dårlige karakterer også, men de som faktisk er veldig begavet trenger ikke bruke noe særlig tid for å få toppkarakter i alt. Jeg jobbet nesten ingenting og hadde 5.85 i snitt, det var ikke så uvanlig i nanoklassen å ha toppkarakterer i alt fra vgs uten noen særlig innsats. Poenget mitt er man ikke trenger å være spesielt begavet for å få 6 i så godt som alle fag. Tror normalt intelligente klarer det samme. Men mange på VGS er helt uinteresserte i lære pensum eller har falt så langt bak at de ikke får noe ut av undervisningen. Når de blir motiverte etter VGS klarer mange av dem å få toppkarkaterer uten mye innsats.
KapteinJ Skrevet 29. desember 2021 #90 Skrevet 29. desember 2021 Nimbus2000 skrev (6 minutter siden): Poenget mitt er man ikke trenger å være spesielt begavet for å få 6 i så godt som alle fag. Tror normalt intelligente klarer det samme. Men mange på VGS er helt uinteresserte i lære pensum eller har falt så langt bak at de ikke får noe ut av undervisningen. Når de blir motiverte etter VGS klarer mange av dem å få toppkarkaterer uten mye innsats. Poenget er at jeg tror du tar ganske feil, det er ikke mange som evner å få 6 i så godt som alle fag. Det er en grunn til at det er såpass sjeldent. Det er ikke akkurat vanlig å ha 20-23 seksere på vitnemålet etter 3 år på vgs. Hvert fag har bare noen få prosent som får 6 (sjekk eksamensstatistikkene), det å være i den øverste 5-10%’en i alle fagene er faktisk ikke så lett som du skal ha det til. Spesielt mtp at de du konkurrerer mot i R2 klassen om de historisk sett 5-10%’ene som gir 6, er generelt «flinke» i matte.
Gjest Nimbus2000 Skrevet 29. desember 2021 #91 Skrevet 29. desember 2021 KapteinJ skrev (2 timer siden): Poenget er at jeg tror du tar ganske feil, det er ikke mange som evner å få 6 i så godt som alle fag. Det er en grunn til at det er såpass sjeldent. Det er ikke akkurat vanlig å ha 20-23 seksere på vitnemålet etter 3 år på vgs. Kanskje jeg tok litt hardt i med nesten bare 6ere. Men å få gode nok karakterer til å komme inn på medisin i Oslo det tror jeg normalt intelligente klarer uten så mye innsats. KapteinJ skrev (2 timer siden): Hvert fag har bare noen få prosent som får 6 (sjekk eksamensstatistikkene), det å være i den øverste 5-10%’en i alle fagene er faktisk ikke så lett som du skal ha det til. Jeg sier ikke at det er lett. Etter min mening er det motivasjonen som er det vanskelige. Men om man er motivert vil jeg ikke si det er vanskelig å være blant de 5-10 prosent med best karakterer. De aller fleste på VGS er umodne og umotiverte og selv de som er motiverte er kun motiverte konkurrerer mot umodne og umotiverte elever. KapteinJ skrev (2 timer siden): Spesielt mtp at de du konkurrerer mot i R2 klassen om de historisk sett 5-10%’ene som gir 6, er generelt «flinke» i matte. Man konkurrerer vel strengt tatt ikke mot disse elvene. I utgangspunktet kan vel alle få 6er om de gjør det bra nok på prøvene. Matte er også et fag hvor man relativt lett kan vite om man har kontroll til å få 6er.
Gjest Nimbus2000 Skrevet 29. desember 2021 #92 Skrevet 29. desember 2021 KapteinJ skrev (5 timer siden): Jeg jobbet nesten ingenting og hadde 5.85 i snitt, Jeg jobbet nesten heller ikke. Men det er jo fordi man på videregående har svært god tid. 3 år med 30 timer i uka. Man kan sløse mye med den tiden og etter min mening fortsatt ha god tid til å få 6er selv om man er normalt intelligent.
Gjest Nimbus2000 Skrevet 29. desember 2021 #93 Skrevet 29. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nå er det 15 år siden jeg tok det første mattefaget på NTNU. Mulig jeg ting er annerledes nå og mulig jeg husker feil. Men mitt inntrykk er at man måtte jobbe veldig lite med faget for å stryke om man hadde godt grunnlag fra VGS. Mener også å huske at forleeseren sa at det ofte var andre semester studenter gikk på en smell. På første semester kunne man flyte en del på det man kunne fra VGS. Anonymkode: 850db...95f Enig. Men deler av strykprosenten er trolig folk som stryker med vilje i håp om å få bedre karakterer på konten. Endret 29. desember 2021 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #94 Skrevet 29. desember 2021 Jeg tjener 25000 før skatt. Er sivilingeniør men har blitt uføretrygdet. Anonymkode: af9a4...693
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #95 Skrevet 29. desember 2021 Nimbus2000 skrev (1 time siden): Kanskje jeg tok litt hardt i med nesten bare 6ere. Men å få gode nok karakterer til å komme inn på medisin i Oslo det tror jeg normalt intelligente klarer uten så mye innsats. Dette er jo bare fjas og tull. Å få gode karakterer til å komme inn på medisin i Oslo (eller en av de andre byene for så vidt) krever nettopp at du har så godt som 6 i alle fag. Jeg vet ikke hva du definerer "normalt intelligente", men for meg er "normalt" nesten synonymt med gjennomsnittlig eller medianen. Er man gjennomsnittlig, har man ikke evnen til å oppnå karakterer "uten så mye innsats". Hadde man gitt alt man hadde, ville saken vært annerledes, men normale klarer neppe å få bare 6'ere med minimal innsats. Nimbus2000 skrev (1 time siden): Jeg sier ikke at det er lett. Etter min mening er det motivasjonen som er det vanskelige. Men om man er motivert vil jeg ikke si det er vanskelig å være blant de 5-10 prosent med best karakterer. De aller fleste på VGS er umodne og umotiverte og selv de som er motiverte er kun motiverte konkurrerer mot umodne og umotiverte elever. Min formening om dette er at disiplin er langt viktigere enn motivasjon siden motivasjonen kommer og går hele tida. Jeg har møtt mange svært motiverte medelever/studenter, men grunnen til at de ikke får det til er pga. mangel på disiplin. De er motiverte (helt seriøst), men kommer med unnskyldninger hele tida om hvorfor de ikke får tid til å lese. Det var en digresjon, men motivasjon alene vil aldri holde. Man må ha evnen til å forstå det man leser og lærer, resonnere, reflektere, drøfte og diskutere. Ikke alle har den evnen. Det kan bli opplært selvsagt, men som du sier, så modnes alle litt forskjellig, og det handler litt om å "knekke koder". Nimbus2000 skrev (1 time siden): Man konkurrerer vel strengt tatt ikke mot disse elvene. I utgangspunktet kan vel alle få 6er om de gjør det bra nok på prøvene. Matte er også et fag hvor man relativt lett kan vite om man har kontroll til å få 6er. Det er sant. Men eksamen og prøver (kommer an på lærer) er laget etter å prøve å normalfordele elevene, akkurat som på universitetet. Så godt som alle som tar R2 er i utgangspunktet sikret 5 eller 6 i p-matte. Skal flinke konkurrere mot flinke, og denne normalfordelingen gjelder, så sier det jo seg at ikke alle kan få 6. Anonymkode: 568eb...d54
Gjest Nimbus2000 Skrevet 29. desember 2021 #96 Skrevet 29. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette er jo bare fjas og tull. Å få gode karakterer til å komme inn på medisin i Oslo (eller en av de andre byene for så vidt) krever nettopp at du har så godt som 6 i alle fag. Jeg vet ikke hva du definerer "normalt intelligente", men for meg er "normalt" nesten synonymt med gjennomsnittlig eller medianen. Er man gjennomsnittlig, har man ikke evnen til å oppnå karakterer "uten så mye innsats". Hadde man gitt alt man hadde, ville saken vært annerledes, men normale klarer neppe å få bare 6'ere med minimal innsats. Anonymkode: 568eb...d54 Skulle sagt at med minimal innsats så mener jeg sett i forhold til hvor mye tid man faktisk har på videregående. Selv kjenner jeg flere som har klart å komme inn på medisin mens de tok opp fag og var i full jobb. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Min formening om dette er at disiplin er langt viktigere enn motivasjon siden motivasjonen kommer og går hele tida. Jeg har møtt mange svært motiverte medelever/studenter, men grunnen til at de ikke får det til er pga. mangel på disiplin. De er motiverte (helt seriøst), men kommer med unnskyldninger hele tida om hvorfor de ikke får tid til å lese. Det var en digresjon, men motivasjon alene vil aldri holde. Man må ha evnen til å forstå det man leser og lærer, resonnere, reflektere, drøfte og diskutere. Ikke alle har den evnen. Det kan bli opplært selvsagt, men som du sier, så modnes alle litt forskjellig, og det handler litt om å "knekke koder". Anonymkode: 568eb...d54 Det jeg mente var at det er vanskelig å holde motivasjonen gjennom hele videregående. Jeg kunne sikkert brukt begrepet disiplin i stedet. Det er selvsagt ikke vanskelig å være motivert i noen sekunderi løpet av videregående, det vanskelige er å holde motiavsjonen over lang tid. Alle normalt intelligente har evnen til å få 6er på videregående. Det er ikke krav om høye evner til refleksjon for å få 6er på videregående. Ja, folk modnes forskjellig. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er sant. Men eksamen og prøver (kommer an på lærer) er laget etter å prøve å normalfordele elevene, akkurat som på universitetet. Så godt som alle som tar R2 er i utgangspunktet sikret 5 eller 6 i p-matte. Skal flinke konkurrere mot flinke, og denne normalfordelingen gjelder, så sier det jo seg at ikke alle kan få 6. Anonymkode: 568eb...d54 Det var ikke sånn i min klasse. Jeg gikk i en god matteklasse og læreren sa allerede etter første prøve at han regnet med at ingen ville få dårligere enn 5er i standpunkt. Endret 29. desember 2021 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #97 Skrevet 29. desember 2021 Nimbus2000 skrev (1 minutt siden): Skulle sagt at med minimal innsats så mener jeg sett i forhold til hvor mye tid man faktisk har på videregående. Hva legger du i det? Man har ca. 30 undervisningstimer. Så har man lekser (varierer fra fag og lærer) og forberedelser til prøver som man gjør hjemme. Det tar tid. Satser man i øvre sjiktet tar dette kanskje 10-15 timer i uka i snitt hjemme om man også har valgt vanskelige realfag. Med mindre man utnytter undervisningstimene særdeles godt, noe de fleste ikke gjør pga. mangel på motivasjon og generelt opplegg som bare ikke virker for å lære noe. Husk at vgs også har ca. 7 fag man sjonglerer mellom samtidig. Nimbus2000 skrev (1 minutt siden): Selv kjenner jeg flere som har klart å komme inn på medisin mens de tok opp fag og var i full jobb. Les det du skriver, tok opp fag. Da har man basically kunnskapen til å gjøre det bra, tinget er bare å repetere og repetere til man kan hele pensumet inn og ut. Det er ikke særlig vanskelig med en fulltidsjobb ved siden av, tvert imot er det heller et slags avbrekk å lese og repetere litt på siden. Med mindre de du snakker om hadde helt rævva karakterer da, men likevel må du ikke undervurdere hvor enkelt det er å repetere sammenlikna med å lære fra scratch, slik førstegangselever gjør. Det å bare ha sett et begrep eller hørt litt om temaet fra før utgjør en stor forskjell når du skal lære stoffet. Nimbus2000 skrev (1 minutt siden): Det jeg mente var at det er vanskelig å holde motivasjonen gjennom hele videregående. Jeg kunne sikkert brukt begrepet disiplin i stedet. Det er selvsagt ikke vanskelig å være motivert i noen sekunderi løpet av videregående, det vanskelige er å holde motiavsjonen over lang tid. Det er sant. Det er jo utholdenhet, så derfor bruker jeg heller begrepet disiplin, for motivasjon beskriver heller en tilstand her og nå, og ingen klarer å holde motivasjonen oppe til enhver tid. Men selv med disiplin er det bare noen som ikke klarer å forstå pensum. Jeg har hjulpet elever som sliter med fag (som stryker), og kan fortelle deg at disiplin/motivasjon alene dessverre ikke holder. Disse var nok ikke normalt intelligente da, men poenget er at for normalt intelligente er det ikke gitt at man klarer å oppnå 6 i nesten alle fag bare man har disiplinen. Nimbus2000 skrev (1 minutt siden): Det var ikke sånn i min klasse. Jeg gikk i en god matteklasse og læreren sa allerede etter første prøve at han regnet med at ingen ville få dårligere enn 5er i standpunkt. Regnet med ja, men skjedde det, er det store spørsmålet. Jeg gikk også i en klasse med bare flinke matteelever. Mot slutten strøk flere (de møtte aldri opp), de som var så flinke i matte fikk seg en stor overraskelse over at R-matte ikke er det samme som T-matte, osv. Så normalfordelinga gjaldt til en viss grad. Ikke alle fikk 5 eller 6, men ganske mange i forhold til andre fag kan man trygt si. Anonymkode: 568eb...d54
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #98 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 6.3.2020 den 23.12): Lønn? Antall timer per dag? Hvor mange år har dere jobbet? Jeg er ferdig om 1 år og lurer på hva jeg kan forvente. Har gått på NTNU forresten. Har tatt litt økonomifag ved siden av, så folk som har gått indøk må gjerne svare også Anonymkode: 8070b...863 Jeg begynte på 500.000 kroner i 2012 i oljebransjen i Stavanger. Steg vel til 620.000 kroner i 2016 på topp Ble nedbemannet i 2016 under oljekrisen, og måtte flytte og bytte jobb. Begynte i det offentlige i 2017 og fikk 470.000 kroner etter et år med jobbsøking. Har steget litt nå og ligger på circa 550.000 i det offentlige med 10 års erfaring totalt. Jeg er på utkikk etter jobb i det private, men lite relevante jobber inenfor mekanisk i oljebransjen som var min spesialisering. så blir vel i det offentlige en stund til ihvertfall Veldig Trygg jobb ihvertfall, men ikke så godt betalt i stat. Anonymkode: d8ef1...b60
Gjest Nimbus2000 Skrevet 29. desember 2021 #99 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva legger du i det? Man har ca. 30 undervisningstimer. Så har man lekser (varierer fra fag og lærer) og forberedelser til prøver som man gjør hjemme. Det tar tid. Satser man i øvre sjiktet tar dette kanskje 10-15 timer i uka i snitt hjemme om man også har valgt vanskelige realfag. Med mindre man utnytter undervisningstimene særdeles godt, noe de fleste ikke gjør pga. mangel på motivasjon og generelt opplegg som bare ikke virker for å lære noe. Husk at vgs også har ca. 7 fag man sjonglerer mellom samtidig. Anonymkode: 568eb...d54 Det er jo det jeg sier. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Les det du skriver, tok opp fag. Da har man basically kunnskapen til å gjøre det bra, tinget er bare å repetere og repetere til man kan hele pensumet inn og ut. Det er ikke særlig vanskelig med en fulltidsjobb ved siden av, tvert imot er det heller et slags avbrekk å lese og repetere litt på siden. Med mindre de du snakker om hadde helt rævva karakterer da, men likevel må du ikke undervurdere hvor enkelt det er å repetere sammenlikna med å lære fra scratch, slik førstegangselever gjør. Det å bare ha sett et begrep eller hørt litt om temaet fra før utgjør en stor forskjell når du skal lære stoffet. Anonymkode: 568eb...d54 Jeg tenker ikke på folk som tok opp 5ere for å få 6ere. Jeg kjenner folk som nærmest lærte null på vgs. Men la oss si det var folk som tok opp 5ere for å få 6ere og gjorde det med minimal innsats. Det er jo tegn på at de kunne fått 6 er ved å legge litt mer innsats i faget på videregående. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Regnet med ja, men skjedde det, er det store spørsmålet. Jeg gikk også i en klasse med bare flinke matteelever. Mot slutten strøk flere (de møtte aldri opp), de som var så flinke i matte fikk seg en stor overraskelse over at R-matte ikke er det samme som T-matte, osv. Så normalfordelinga gjaldt til en viss grad. Ikke alle fikk 5 eller 6, men ganske mange i forhold til andre fag kan man trygt si. Anonymkode: 568eb...d54 Det husker jeg faktisk ikke. Men vil tippe at alle fikk 5ere og 6ere.
KapteinJ Skrevet 29. desember 2021 #100 Skrevet 29. desember 2021 Nimbus2000 skrev (4 timer siden): Jeg jobbet nesten heller ikke. Men det er jo fordi man på videregående har svært god tid. 3 år med 30 timer i uka. Man kan sløse mye med den tiden og etter min mening fortsatt ha god tid til å få 6er selv om man er normalt intelligent. Da er i så fall de fleste langt under normalt begavet da (som faller på sin egen urimelighet, de fleste er normalt intelligent), fordi de fleste prøver faktisk litt, i alle fall på de skolene som sender mange til gløshaugen som Katta (Trd), Amalie Skram(Berg) og Elvebakken(Oslo). Andelen som får så høyt snitt er bare noen få prosent om så mye en gang. For de som har gått på gløshaugen for lenge siden er det litt anerledes fordi opptakskravene er mange ganger vanskeligere nå. Bare de siste årene har linjer som kybernetikk gått opp med nesten en halv karakter i snittkrav.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå