Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk fysmat, startet som trainee på rundt 480 000 i sent 2013, tjente en million i fjor. 

Anonymkode: bf6fc...46e

Hvordan var karaktersnittet ditt? Jobber du mye overtid? Er det vanlig for andre fra ditt kull å ha samme lønn?

Anonymkode: 8070b...863

AnonymBruker
Skrevet

Det er generelt stort fokus på prestisje og karriere på indøk. Det betyr gjerne at de er mer villige til å satse «alt» på karriere og gjerne søker jobber som har overdrevent antall arbeidstimer i uka. Timelønna er ikke nødvendigvis høyere enn for andre linjer, men pga. antall timer har de ofte høy årslønn. Dersom du er en karriereperson er altså denne linja fin :)

At bedrifter betaler høyere for «talent» er feil. Husker vi fikk poengstatistikk etter eksamen for fagene som var felles for flere linjer. Da hadde ikke indøk høyere snittpoengsum enn f.eks. bygg.

Anonymkode: 809a7...fc2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 7.3.2020 den 0.17, AnonymBruker skrev:

Underkant av 550, jobba i 5 år+, siving NTNU, offentlig/statlig ansatt

Anonymkode: be7f5...b69

What. Jeg jobber på kundesenter uten fullført vgs og har 530...

Anonymkode: d3bf4...02e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nyutdanna. Starta på 580 i fjor

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.3.2020 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Indøk =!= siv.ing+ekstra økonomifag.

De som betaler ekstra for indøkere betaler ikke for fagene, men for ekstra "talent". 

Generelt ligger vel forventet startlønn for de fleste siv.ing på 550-600K, med data og kyb på 600K+.

Anonymkode: 61805...eaa

indøk er per def = ing. + økonomifag. Det er ikke noe ekstra "talent" i indøk, fagene er gjerne enklere enn for de andre sivinglinjene. Men det er flere karrierejegere på indøk, da

AnonymBruker
Skrevet
På 7.3.2020 den 3.12, AnonymBruker skrev:

Visste ikke at de var ansett så mye bedre :P Men har de bedre karrieremuligheter også eller er det bare lønn i starten som er høyere? Hvordan er karakterkravene til disse? Er man lost uten B i snitt f.eks?

Mindset? Hvorfor mener du at indøkere har bedre mindset enn andre sivinger? Hvordan får man denne rette kombinasjonen?

Hvilke jobber burde indøkere velge for å tjene mer? Og hvor mye mer tjener de enn kyb/data? Begynne de på langt over 600? Typ 700 som startlønn? Høres jo bra ut :P Kanskje jeg har gått feil linje :P 

Gj.snittlig startlønn for indøk er 530.000
Kilde: Bindeleddet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gj.snittlig startlønn for indøk er 530.000
Kilde: Bindeleddet

Jeg sjekket bindeleddet nå og for 2018 så er det 600 inkl bonus

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekket bindeleddet nå og for 2018 så er det 600 inkl bonus

Grunnlønn 530k

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnlønn 530k

Joda, men når man signerer kontrakt vet man gjerne at det er flere timer og/eller bonus som kommer i tillegg. Man kan antagelig ikke bare dra hjem etter 7,5 time når man signerer kontrakter på typiske indøkjobber. Det er også totallønn som gjelder på selvangivelsen. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

indøk er per def = ing. + økonomifag.

På NTNU tar man både økonomi OG ingeniøremner på MASTER-nivå. Alle økonomifag og alle ingeniøremner som tas i 4 og 5 klasse ligger på masternivå. Poenget mitt er at indøk ikke er det samme som en siv.ing master + årsstudium/bachelor i økonomifag. Det er det mange som tror. Om noe, så blir det mer riktig å si at indøk = bachelor ing + master økonomi. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe ekstra "talent" i indøk, fagene er gjerne enklere enn for de andre sivinglinjene

Studentmassen på indøk er vesentlig bedre enn gjennomsnittet av siv.ing på gløshaugen. Både når det gjelder hva de har med seg inn, og hva de produserer iløpet av studiet. Stort sett bare nano og fysmat som er like flinke, og nå de siste 2-3 årene, data og kyb. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studentmassen på indøk er vesentlig bedre enn gjennomsnittet av siv.ing på gløshaugen. Både når det gjelder hva de har med seg inn, og hva de produserer iløpet av studiet. Stort sett bare nano og fysmat som er like flinke, og nå de siste 2-3 årene, data og kyb. 

Hva baserer du det på? VGS-snittet?

Anonymkode: e1673...dd1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men når man signerer kontrakt vet man gjerne at det er flere timer og/eller bonus som kommer i tillegg. Man kan antagelig ikke bare dra hjem etter 7,5 time når man signerer kontrakter på typiske indøkjobber. Det er også totallønn som gjelder på selvangivelsen. 

Men det er jo grunnlønn som er interessant om man skal vurdere lønn for ulike utdanninger opp mot hverandre. Det er ikke noe argument å si at man tjener mer på sin utdanning fordi man kommer til å jobbe mye overtid

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

På NTNU tar man både økonomi OG ingeniøremner på MASTER-nivå. Alle økonomifag og alle ingeniøremner som tas i 4 og 5 klasse ligger på masternivå. Poenget mitt er at indøk ikke er det samme som en siv.ing master + årsstudium/bachelor i økonomifag. Det er det mange som tror. Om noe, så blir det mer riktig å si at indøk = bachelor ing + master økonomi. 

6'er i alle småfag på vgs =/= høy IQ. På vgs er generelt folk umodne, og mange gidder ikke bruke mer tid på RLE enn at de vet at de kommer inn på studiet de ønsker. På universitetet tvinges alle til å jobbe hardt med fagene, og den eventuelle karakterforskjellen fra vgs viskes fort ut.
Indøk erstatter etter hvert de tunge beregningsfagene med enklere økonomi- og ledelsesfag. Det blir mye lesing og lite stimulering av hjernen, så indøkerne faller etter hvert bak den generelle massen på Gløshaugen.

Dette er på ingen måte negativt. Det var jo derfor indøk ble opprettet i utgangspunktet, fordi næringslivet ønsket ledere som også visste litt om ingeniørfag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 3/10/2020 at 4:00 PM, AnonymBruker said:

What. Jeg jobber på kundesenter uten fullført vgs og har 530...

Anonymkode: d3bf4...02e

Men så har du også et tak på hvor mye du kan tjene, konrta sivilingeniører som kan tjene både 2 og 3 ganger så mye, alt ettersom yrke og arbeidsmengde.

Anonymkode: 127d1...384

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

650000 kr

Jobber med analyse. Bor forøvrig tilnærmet gratis via arbeidsgiver, slik at en arbeidsgiver i storbyene måtte ha gitt meg rundt 950000 kr i lønn for å være konkurransedyktig. 

Anonymkode: 127d1...384

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 3/9/2020 at 12:19 AM, AnonymBruker said:

Hvordan var karaktersnittet ditt? Jobber du mye overtid? Er det vanlig for andre fra ditt kull å ha samme lønn?

Snittet var vel en C+. Jobber turnus, med noe overtid. Tja, det er nok mange som tjener mindre og mange som tjener mer - avhengig av hvor man jobber, man har jo så mange muligheter. 

Anonymkode: bf6fc...46e

AnonymBruker
Skrevet

Rart lønns ikke er høyere! Jeg som «vanlig» ing tjener rett under 800k...

Anonymkode: 3d42b...cb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Rart lønns ikke er høyere! Jeg som «vanlig» ing tjener rett under 800k...

Anonymkode: 3d42b...cb8

Det er så mange som tror utdanning er alt, en grad er bare inngangsbiletten til arbeidslivet. Det som faktisk gir god lønn er evne til å utvikle kompetanse og personlige egenskaper. Jeg er selv bare BSC ingeniør og har 700k med 6 år ansinitet, en god venn av meg er et arbeidsjern med "bare" fagskole og har 900k

Anonymkode: eb3de...d3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Grunnlønna til sivilingeniører er faktisk ikke så høy som mange tror. Mange sitter med et inntrykk av at sivilingeniører tjener penger som gress. Det stemmer ikke. Deriomt er det jo mange bedrifter som har bonusordninger. I tillegg er det mange som tjener godt som ledere og mellomledere.

Jeg er sivilingeniør "på gulvet", utdannet i 2000. Jobber i privat sektor og tjener i overkant av 800k. Har ikke noe tilleggsutdannelse, og har ikke noe lederansvar. Jeg ser i min bedrift at de som sitter med ca. samme ansiennitet som meg og har lederansvar, ligger på rundt 1 mill.

Min totale årslønn er på ca. ca. 1 million, medregnet bonus og overtid.

Anonymkode: 8f574...58c

AnonymBruker
Skrevet
På 14.3.2020 den 13.25, AnonymBruker skrev:

6'er i alle småfag på vgs =/= høy IQ. På vgs er generelt folk umodne, og mange gidder ikke bruke mer tid på RLE enn at de vet at de kommer inn på studiet de ønsker. På universitetet tvinges alle til å jobbe hardt med fagene, og den eventuelle karakterforskjellen fra vgs viskes fort ut.
Indøk erstatter etter hvert de tunge beregningsfagene med enklere økonomi- og ledelsesfag. Det blir mye lesing og lite stimulering av hjernen, så indøkerne faller etter hvert bak den generelle massen på Gløshaugen.

Dette er på ingen måte negativt. Det var jo derfor indøk ble opprettet i utgangspunktet, fordi næringslivet ønsket ledere som også visste litt om ingeniørfag.

Orgteori, styring, PPL og markled er enklere enn de emnene som de erstatter på henholdsvis maskin, marin og emil (ikke data, der er programmeringslab, mmi og operativsystemer like lett eller enklete. Kommer ikke på hva det fjerde emenet er). Hvis vi tar utgangspunkt i fordypning i finans eller optimering - som utgjør en klar overvekt av indøkere - så blir det absolutt ikke færre beregningstunge emner senere. Vi på finans har samme innfallsvinkel til aksjer som termofysikere har til partikler. Brownske bevegelser og diffligninger overalt. Jeg har ikke sett et regnskap siden andre klasse.

Anonymkode: c20d3...5d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...