Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lønn? Antall timer per dag? Hvor mange år har dere jobbet? Jeg er ferdig om 1 år og lurer på hva jeg kan forvente. Har gått på NTNU forresten. Har tatt litt økonomifag ved siden av, så folk som har gått indøk må gjerne svare også :)

Anonymkode: 8070b...863

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk statistikk på RIF sine sider for rådgivende ingeniør. 

Anonymkode: 82d72...132

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tatt litt økonomifag ved siden av, så folk som har gått indøk må gjerne svare også

Indøk =!= siv.ing+ekstra økonomifag.

De som betaler ekstra for indøkere betaler ikke for fagene, men for ekstra "talent". 

Generelt ligger vel forventet startlønn for de fleste siv.ing på 550-600K, med data og kyb på 600K+.

Anonymkode: 61805...eaa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Underkant av 550, jobba i 5 år+, siving NTNU, offentlig/statlig ansatt

Anonymkode: be7f5...b69

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Indøk =!= siv.ing+ekstra økonomifag.

De som betaler ekstra for indøkere betaler ikke for fagene, men for ekstra "talent". 

Generelt ligger vel forventet startlønn for de fleste siv.ing på 550-600K, med data og kyb på 600K+.

Hva mener du med dette? Såvidt jeg kan se på studieplanen virker det som om indøk er en litt lettere variant av siving? Mange av de samme emnene men på masternivå har mye teknologi blitt byttet ut med økonomi og ledelse. 

Betaler mer for talent? Er de mer talentfulle enn andre? Hva er deres begynnerlønn vs vanlig siving og vs data/kyb? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaler mer for talent? Er de mer talentfulle enn andre?

Er du seriøs nå? Det er vel viden kjent at de beste studentene går ind.øk. Joda, det går flinke folk på alle linjer, kanskje særlig fysmat og nano som gode konkurrenter, og i større og større grad data og kyb, men de typiske studentene på disse linjene har ikke riktig mindset (les: kombinasjonen av evner, ambisjoner, personlighet og interesser)

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er deres begynnerlønn vs vanlig siving og vs data/kyb?

Se bindeleddet.no. Som jeg skrev over, de bedriftene som SPESIFIKT vil ha indøkere er villig til å betale ekstra for det, men du kan ikke regne med å få særlig bedre betalt som ind.øker om du ender opp i en "vanlig" siv.ing jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du seriøs nå? Det er vel viden kjent at de beste studentene går ind.øk. Joda, det går flinke folk på alle linjer, kanskje særlig fysmat og nano som gode konkurrenter, og i større og større grad data og kyb, men de typiske studentene på disse linjene har ikke riktig mindset (les: kombinasjonen av evner, ambisjoner, personlighet og interesser)

Se bindeleddet.no. Som jeg skrev over, de bedriftene som SPESIFIKT vil ha indøkere er villig til å betale ekstra for det, men du kan ikke regne med å få særlig bedre betalt som ind.øker om du ender opp i en "vanlig" siv.ing jobb. 

Er det viden kjent hvor høye de er på seg selv også eller? Herregud, kom ned fra din høye hest. Etter noen år i arbeidslivet har ikke akkurat hvilken linje du gikk og hvor like mye å si lenger. 

Anonymkode: 5f661...cb7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs nå? Det er vel viden kjent at de beste studentene går ind.øk.

Njæ .. og din definisjon av de beste studentene er ?

Anonymkode: a5635...1d6

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs nå? Det er vel viden kjent at de beste studentene går ind.øk.

Haha. Det er vel mer viden kjent at det går mye strebere og raringer på indøk. Det finnes flinke indøkere også, selvfølgelig, men det gjør det på de fleste andre linjer også.

Anonymkode: e1673...dd1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det viden kjent hvor høye de er på seg selv også eller? Herregud, kom ned fra din høye hest. Etter noen år i arbeidslivet har ikke akkurat hvilken linje du gikk og hvor like mye å si lenger.

Lol ja de er vel kjent for det ja 🙂

Anonymkode: a5635...1d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke at de var ansett så mye bedre :P Men har de bedre karrieremuligheter også eller er det bare lønn i starten som er høyere? Hvordan er karakterkravene til disse? Er man lost uten B i snitt f.eks?

Mindset? Hvorfor mener du at indøkere har bedre mindset enn andre sivinger? Hvordan får man denne rette kombinasjonen?

Hvilke jobber burde indøkere velge for å tjene mer? Og hvor mye mer tjener de enn kyb/data? Begynne de på langt over 600? Typ 700 som startlønn? Høres jo bra ut :P Kanskje jeg har gått feil linje :P 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 5f661...cb7

Ikke meg du siterer, men det trodde jeg var godt kjent;) gikk selv på indøk. Masse utrolig flinke folk (som jeg kan se har gjort det særdeles godt i ettertid), men var også flere som var rimelig høye på seg selv også.... Når man kommer ut i jobb er min erfaring at det er lite spørsmål om hvilken linje man gikk. Det hender det kommer opp ifm bytte av jobb, men fokuset ligger på jobberfaring. 

Anonymkode: 6825b...365

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønn? Antall timer per dag? Hvor mange år har dere jobbet? Jeg er ferdig om 1 år og lurer på hva jeg kan forvente. Har gått på NTNU forresten. Har tatt litt økonomifag ved siden av, så folk som har gått indøk må gjerne svare også :)

Rundt 2 millioner, jobbet i 13 år. Husker dessverre ikke hva startlønnen min var, men husker jeg var godt fornøyd:) Antall timer vet jeg ikke, jobber det som trengs for å gjøre en god jobb (har ikke overtidsbetalt og jobber mer enn 37,5 time).  Men det aller beste er nok at du kan forvente en spennende jobbhverdag med masse muligheter:) Det er det beste! Har aldri angret et sekund på valg av utdanning, nok en av mine beste beslutninger hittil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men det trodde jeg var godt kjent;) gikk selv på indøk. Masse utrolig flinke folk (som jeg kan se har gjort det særdeles godt i ettertid), men var også flere som var rimelig høye på seg selv også.... Når man kommer ut i jobb er min erfaring at det er lite spørsmål om hvilken linje man gikk. Det hender det kommer opp ifm bytte av jobb, men fokuset ligger på jobberfaring. 

Hva legger du i at de har gjort det særdeles godt? Tenker du spennende jobber? Hvor lenge er det siden du gikk ut og hva tjener du nå? Hva tjener de andre som du mener har gjort det godt? 

Har karakterer hatt mye å si for jobbene?

Hvordan kom det til uttrykk at de var fulle på seg selv? Og er de det bare pga gode karakterer fra vgs? Høres jo rart ut :P

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i at de har gjort det særdeles godt? Tenker du spennende jobber? Hvor lenge er det siden du gikk ut og hva tjener du nå? Hva tjener de andre som du mener har gjort det godt? 

Har karakterer hatt mye å si for jobbene?

Hvordan kom det til uttrykk at de var fulle på seg selv? Og er de det bare pga gode karakterer fra vgs? Høres jo rart ut :P

Med særdeles godt så mener jeg at jeg ser de på den der topp 100 lista over unge ledere til dagens næringsliv. Det synes jeg er imponerende:) Jeg gikk ut for 13 år siden og tjener omkring 2 millioner (var jeg som svarte over her). Og jeg er ikke en av de særdeles vellykkede altså!

Tror karakterer betyr litt, men så lenge de er middels gode har jeg inntrykk av at det ikke er et hinder. Men jeg vet ærlig talt ikke, begynner jo å bli litt tid siden jeg fikk min første jobb. Og siden er det ingen som har sett på karakterene mine.

Med fulle av seg selv så var det nok litt pga gode karakterer fra videregående. Men vet ikke altså, jeg holdt meg unna de med stort ego;) og litt det der med at man syntes man var så unik og spesiell fordi man gikk på indøk. Men alle var på ingen måte sånn altså. Jeg trodde bare indøk var litt kjent for akkurat det, var derfor jeg svarte som jeg gjorde;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ind. øk. Jobbet i mange år nå. Nettopp fått tilbud om ny jobb der lønna er like i underkant av 2 mill. Det ble lagt stor vekt på utdannelsen i intervjuprosessen 😊 

Mange hyggelige folk på ind. øk. Jeg kjenner jo en del og mener ikke de er noe mer «høye på seg selv» enn folk flest. 

Anonymkode: 7deb0...e49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk kybernetikk på NTNU. Ferdig i 2016 når oljekrisen var på sitt verste, gikk arbeidsledig en stund etter ferdig utdanning. Fikk jobb som utvikler i 2017 med startlønn på 480 000 kr. Fikk lønnsøkning til 518 000 etter ett år og videre til 570 000 etter to år. Nå starter jeg snart i ny jobb (nesten 3 år etter jeg startet å jobbe) og i den nye jobben min (IT-konsulent) vil jeg få 603 000 kr. 

Anonymkode: 2ff5d...3e1

AnonymBruker
Skrevet

Dere tjener mindre enn meg som har fagbrev. Seriøst.

Anonymkode: e6459...cb8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 års arbeidserfaring i august og tjener rundt 600 000 kr i året som IT konsulent - medregnet bonus og uten overtid. Jobber 7,5 timer pr dag. Gått på NTNU.

Anonymkode: eb812...dbd

AnonymBruker
Skrevet

Gikk fysmat, startet som trainee på rundt 480 000 i sent 2013, tjente en million i fjor. 

Anonymkode: bf6fc...46e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...