AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #1 Skrevet 6. mars 2020 Jeg har de siste 10 år jobbet fulltid i helsevesenet. Jeg er «bare» hjelpepleier (etter intern rang) og dermed en som både ses ned på, samtidig som jeg løper og stresser meg ihjel for å rekke over alle pasienter og arbeidsoppgaver. Vi er stadig underbemannet, og i mangel på Spl får jeg ofte Spl oppgaver, og der igjen enda mer å gjøre. Arbeidsmiljøet er surere enn surest. Jeg er utbrent, lei og orker ikke mer. Ikke en dag mer. Jeg ønsker ikke smld, da jeg skammer meg over å si jeg ikke orker mer av dette hamsterhjulet. Jeg har ingen ny/ annen jobb å gå til, og faste utgifter som må dekkes. Er det noen som har erfaring med å bare slutte? Ta en pause fra alt? Leve på 66% lønn en periode? Anonymkode: cdd26...b76
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #2 Skrevet 6. mars 2020 Hvis du sier opp selv får du karantene på dagpenger fra nav. Usikker på hvor lenge men tror 8 eller 12 uker. Så da må du ha en buffer så du vet du klarer deg... ville søkt jobber og fått meg ny jobb, om så bare et vikariat før jeg sa opp. Anonymkode: d2f57...f5f 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #3 Skrevet 7. mars 2020 Du må faktisk komme deg over egoet ditt og gå til legen. Om du slutter uten videre får du 3 måneder karantene på dagpenger og vil stå uten inntekt i den perioden. Om du derimot snakker med lege og får anbefaling om å slutte, er sykemeldt en stund først e.l. vil du unngå karantene. Anonymkode: bd38e...5a3 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #4 Skrevet 7. mars 2020 Kom deg til fastlegen, fortell situasjonen som den er. Er ganske vanlig å bli utbrent i et slik yrke. Anonymkode: 38f45...276
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #5 Skrevet 7. mars 2020 Min samboer sa opp sin jobb før han fikk ny, og vi valgte at han gikk hjemme noen måneder da vi hadde mye som skulle ordnes. Og det fungerte fint. Men det var jo noe vi planla for (som du er i ferd med å gjøre). Har du satt opp budsjett og sett på om det i det hele tatt lar seg gjøre? Uten å kjenne alt for mye til det så har du jo en attraktiv bakgrunn så jeg klarer ikke se for meg at det blir vanskelig å finne en ny jobb. Jeg skjønner tankene dine ifht sykemelding veldig godt, og ville valgt akkurat samme fremgangsmåte som du beskriver selv. - begynn å søk på nye jobber i dag! - sett opp et budsjett og se om du klarer deg uten lønn/med redusert lønn en periode - du kan vurdere og snakke med din leder om at du ikke trives, men ser den ikke er lett - hvis du ikke klarer mer, gå til legen som noen sier Håper det ordner seg for deg:) Anonymkode: 96a49...003
petterm Skrevet 7. mars 2020 #6 Skrevet 7. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har de siste 10 år jobbet fulltid i helsevesenet. Jeg er «bare» hjelpepleier (etter intern rang) og dermed en som både ses ned på, samtidig som jeg løper og stresser meg ihjel for å rekke over alle pasienter og arbeidsoppgaver. Vi er stadig underbemannet, og i mangel på Spl får jeg ofte Spl oppgaver, og der igjen enda mer å gjøre. Arbeidsmiljøet er surere enn surest. Jeg er utbrent, lei og orker ikke mer. Ikke en dag mer. Jeg ønsker ikke smld, da jeg skammer meg over å si jeg ikke orker mer av dette hamsterhjulet. Jeg har ingen ny/ annen jobb å gå til, og faste utgifter som må dekkes. Er det noen som har erfaring med å bare slutte? Ta en pause fra alt? Leve på 66% lønn en periode? Anonymkode: cdd26...b76 Du er utbrent. Du er syk. Hvorfor ikke gå til legen, få en sykemelding som du har krav på. I og med at det er relatert til arbeidsmiljø og du bør bytte arbeidssted tror jeg legen kan hindre krav fra NAV om oppfølgingsplaner med arbeidsgiver. Få en sykemelding i samråd med lege, ro ned og kom til kreftene, få deg en annen jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #7 Skrevet 7. mars 2020 Synes det er drøyt man bare kan sykemelde seg fordi man hater jobben sin. Utnytting av velferdsstaten. Skulle alle som hater jobben sin sykemeldt seg hadde det gått til h... med velferdsstaten. Anonymkode: 5e865...cd9 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #8 Skrevet 7. mars 2020 Hvis du er singel eller uten barn og høye kostnader kan du jo si opp. Er jo 3 mnd oppsigelse uansett, så kan du lete etter noe nytt i mellomtiden? Anonymkode: bd89c...11a 1
Gjest Lily_88 Skrevet 7. mars 2020 #9 Skrevet 7. mars 2020 Jeg sluttet. Hadde 3 måneder oopsigelsestid, så da skrapte jeg masse penger sammen og kuttet ned på alt og fant billige strøm, mobilabb, bilforsikring, osv.Fikk også utbetalt feriepengene. Gikk 3 måneder før jeg fikk dagpenger, men vi klarte å kutte mye utgifter, og når mannen hadde en jobb, gikk der greit. Tok noen måneder før jeg fikk ny jobb, men det var verdt å slutte. Det var det samme som hos deg; dårlig bemanning, alle hadde det miserabelt. Pissdårlig plass. Løp! Lev mens du kan!
TinaChristina Skrevet 7. mars 2020 #10 Skrevet 7. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er drøyt man bare kan sykemelde seg fordi man hater jobben sin. Utnytting av velferdsstaten. Skulle alle som hater jobben sin sykemeldt seg hadde det gått til h... med velferdsstaten. Anonymkode: 5e865...cd9 Her er det ikke "bare" snakk om at TS hater jobben sin. Hun blir faktisk utbrent både fysisk ig psykisk, noe som kan få fatale konsekvenser om hun ikke tar grep. Du er tydeligvis ikke så veldig opplyst. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #11 Skrevet 7. mars 2020 1 minutt siden, CaramelDevil skrev: Her er det ikke "bare" snakk om at TS hater jobben sin. Hun blir faktisk utbrent både fysisk ig psykisk, noe som kan få fatale konsekvenser om hun ikke tar grep. Du er tydeligvis ikke så veldig opplyst. Det er vanlig å bli sliten av en jobb. Både fysisk og psykisk. Det er slike holdninger som du har som er årsaken til å sykelønnsordningen i Norge må revideres i fremtiden. Fordi den er for generøs og kostbar for staten, og misbrukes av folket. Sykelønn i Norge står definitivt for fall. Vi vil måtte følge svenskenes mindre generøse sykelønn. Og de er jo nå halvparten så «syke» som nordmenn.. Opplyst? Ja fortell meg om opplysthet når Norge ikke har råd til å fortsette denne generøse ordningen lenger. Anonymkode: 5e865...cd9 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #12 Skrevet 7. mars 2020 14 minutter siden, CaramelDevil skrev: Her er det ikke "bare" snakk om at TS hater jobben sin. Hun blir faktisk utbrent både fysisk ig psykisk, noe som kan få fatale konsekvenser om hun ikke tar grep. Du er tydeligvis ikke så veldig opplyst. Er TS utbrent? Eller er det bare noe hun skriver? Hun skriver hun ikke ønsker sykemelding, men ingenting om hun har vært hos lege og faktisk fått diagnosen eller ikke. Anonymkode: 21821...e4b 4
punkyB Skrevet 7. mars 2020 #13 Skrevet 7. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er drøyt man bare kan sykemelde seg fordi man hater jobben sin. Utnytting av velferdsstaten. Skulle alle som hater jobben sin sykemeldt seg hadde det gått til h... med velferdsstaten. Anonymkode: 5e865...cd9 Eller denne er jo enda "bedre" Sitat : Min samboer sa opp sin jobb før han fikk ny, og vi valgte at han gikk hjemme noen måneder da vi hadde mye som skulle ordnes. Og det fungerte fint. Men det var jo noe vi planla for (som du er i ferd med å gjøre). Dette er jo veldig synd at enkelte velger slike utveier for det er jo å utnytte systemet. Jeg tenker at hvis man ikke trives i en jobb så må man prøve å bite tenne sammen og holde ut mens man søker ny jobb. Man bør jo prøve å ta opp forhold på jobben slik at de forh. kan forbedres. Har man prøvd det og ingenting skjer så må man jo snakke med lege slik at man unngår å bli utbrent i den grad at man faktisk er syk og ikke istand til å jobbe.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #14 Skrevet 7. mars 2020 6 minutter siden, punkyB skrev: Eller denne er jo enda "bedre" Sitat : Min samboer sa opp sin jobb før han fikk ny, og vi valgte at han gikk hjemme noen måneder da vi hadde mye som skulle ordnes. Og det fungerte fint. Men det var jo noe vi planla for (som du er i ferd med å gjøre). Dette er jo veldig synd at enkelte velger slike utveier for det er jo å utnytte systemet. Jeg tenker at hvis man ikke trives i en jobb så må man prøve å bite tenne sammen og holde ut mens man søker ny jobb. Man bør jo prøve å ta opp forhold på jobben slik at de forh. kan forbedres. Har man prøvd det og ingenting skjer så må man jo snakke med lege slik at man unngår å bli utbrent i den grad at man faktisk er syk og ikke istand til å jobbe. Bare for å presisere. Min samboer sa opp jobben og gikk hjemme UTEN LØNN, stønader eller noe som helst støtte fra staten. Så hvordan du synes det er å utnytte systemet skjønner ikke jeg;) man får jo ikke noe de tre første månedene når man sier opp selv (og heller ikke etter det her vi bor, vi bor ikke i Norge). Anonymkode: 96a49...003 9
punkyB Skrevet 7. mars 2020 #15 Skrevet 7. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare for å presisere. Min samboer sa opp jobben og gikk hjemme UTEN LØNN, stønader eller noe som helst støtte fra staten. Så hvordan du synes det er å utnytte systemet skjønner ikke jeg;) man får jo ikke noe de tre første månedene når man sier opp selv (og heller ikke etter det her vi bor, vi bor ikke i Norge). Anonymkode: 96a49...003 Da misforsto jeg hvis samboeren din ikke mottok noe som helst trygd i den perioden - tenker da utover evnt. karantenetid man får hvis man sier opp selv. Såfall beklager jeg.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #16 Skrevet 7. mars 2020 1 minutt siden, punkyB skrev: Da misforsto jeg hvis samboeren din ikke mottok noe som helst trygd i den perioden - tenker da utover evnt. karantenetid man får hvis man sier opp selv. Såfall beklager jeg. Det var også jeg som var litt upresis:) Vi dekket alt selv (man får ikke støtte her vi bor, og uansett ville vi ikke søkt om det. Dette var jo noe vi valgte). Jeg ville bare si til TS at det kan la seg gjøre å slutte i jobben før man har ny, om man planlegger for det (litt avhengig av økonomisk situasjon selvfølgelig). Anonymkode: 96a49...003 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #17 Skrevet 7. mars 2020 Ikke se på dagpenge som snylting. Det er noe du har opparbeidet deg krav på. Problemet i norge er innvandrere som har sugerør i felleskassa. Så slutt med GOD samvittighet! Er ikke din feil at arbeidslivet er økonomisert og effektivisert. Mest mulig for minst mulig. Folk må slutte mer!! Er så lei av folk som står i en jobb de hater, slutt!! Dagpenger kan du gå på inntil 2år, så da har du god tid til å finne deg noe bedre. Men arbeidslivet i dag er som sagt helt ødelagt av kapitalismens onde tankegang. Anonymkode: 85778...de1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #18 Skrevet 7. mars 2020 Av personlige grunner, sluttet jeg i en trygg jobb og flyttet. Tok videreutdanning og levde på studielån + tilkallingsvikar et år. Så fikk jeg et årsvikariat som jeg har nå, men trives skikkelig dårlig. I tillegg pendler samboer over en time hver vei, og er lei. Jeg får nok tilbud om å fortsette å være vikar der jeg jobber nå, men vi har tenkt å flytte nærmere jobben til samboer uansett. Så får jeg søke jobber som vikar om jeg ikke får noe fast. Da jeg tok studieåret mitt, hadde jeg ikke noe jobb i ferien. Fikk ikke vikariat før i august, så jeg fikk 0 kr utbetalt i august, og første lønna i september var på ca 2000 kr. (Hadde ikke så stor stilling til å begynne med). Nå har ikke vi barn eller noe sånt, så det gikk greit økonomisk. Vi var fornuftige. Jeg sparte også alle feriepengene mine, så de varte frem til oktoberlønna. Selvfølgelig er jeg litt nervøs for å takke nei til videre jobb igjen og flytte. Jeg tror ikke jeg orker å ta på meg sommerjobb. (Vikariatet mitt går ut i juni) Jeg kommer ikke til å ha noe inntekt i august igjen i så fall. Men jeg har vært gjennom dette før, og det går greit. Jeg har gjort dette fordi jeg har trengt å gjøre det for å ta vare på meg selv psykisk. Det går foran økonomi. Det er kjipt å snakke med venner som har fast jobb, hus og barn og økonomi, mens jeg bare surrer rundt. Men jeg må tenke på meg selv, og man MÅ ikke følge samfunnets A4-normer hele tida. Noen ganger må man ha en pause. Jeg søkte ikke penger fra nav. Fordi jeg jo selv sa opp jobb, men så ordnet det seg jo med jobb etter hvert. Håper det vil ordne seg når vi flytter igjen. Jeg vet ikke hva du skal gjøre, det spørs hvor lenge du orker å holde ut. Du kan jo søke som vikar andre steder. Ofte fører det til mer jobb senere. Anonymkode: 35fe4...ac4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #19 Skrevet 7. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er TS utbrent? Eller er det bare noe hun skriver? Hun skriver hun ikke ønsker sykemelding, men ingenting om hun har vært hos lege og faktisk fått diagnosen eller ikke. Anonymkode: 21821...e4b Det er essensielt å finne ut av. Hvis man er utbrent er det ikke et alternativ å søke nye jobber med en gang, man klarer ikke rett og slett. Hvis man er sliten kan det gå, og da kan man slutte. Anonymkode: 3e216...ee0
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #20 Skrevet 7. mars 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Synes det er drøyt man bare kan sykemelde seg fordi man hater jobben sin. Utnytting av velferdsstaten. Skulle alle som hater jobben sin sykemeldt seg hadde det gått til h... med velferdsstaten. Anonymkode: 5e865...cd9 Denne arbeidsplassen følger nok ikke loven, da de bruker helsepleier til å utføre oppgaver som KUN sykepleiere har lov til å gjøre. Det handler nok ikke om at hun kun hater jobben. Hvem vil jobbe som en kriminell? Anonymkode: 226e9...dec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå