Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått innvilget uføretrygd, med ung tillegg. Jeg ble vurdert til å ha for lave evner for arbeidslivet.

Hva skal jeg ta meg til med nå? Min beste venn var saksbehandler ved NAV. Nå har jeg bare en besj av en mor og far. 

Noen anbefalinger?

Anonymkode: f63df...107

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med frivillighetssentralen der du bor!

Anonymkode: 56f3f...f9d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

da henger du her på kvinneguiden sammen med alle oss andre  ;)

Anonymkode: 24c88...5db

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God ide! Du kan gjøre ting som betyr mye for andre, selv om du ikke er i betalt jobb. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

helgas uføretråd er opprettet! :popcorn:

Anonymkode: da084...dbd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Iia skrev:

God ide! Du kan gjøre ting som betyr mye for andre, selv om du ikke er i betalt jobb. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Kirkens Bymisjon også.

Er mye du kan gjøre.

I tillegg bør du trene styrketrening 2-3 ganger i uken, det hjelper på den psykiske helsen.

Anonymkode: b01ac...ce2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo rydde søppel i gatene, eller vakse eller gjøre noe iallefall for å gi noe tilbake til samfunnet. Kjøper ikke at du er for dum, du klarer å lage en profil på nettoforum, da kan du pinademeg jobbe også.. Hvorfor skal min skatt finansiere ditt forbruk? Dette gidder jeg bare ikke.. 

Anonymkode: 5db58...661

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i en frivillig organisasjon. Bruk dagene konstruktivt, skaff deg en givende hobby. Få deg frisk luft og mosjon. Kanskje skaffe deg et kjæledyr? 

Anonymkode: 43496...a08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må vel være tull. Hadde du hatt for lave evner tror jeg ikke du hadde klart å lage det innlegget.

Men kjenner nesten jeg selv skulle ønske jeg ble vurdert til å ha for lave evner for arbeidslivet. Hadde vært ufattelig deilig å slippe å gå på jobb hver dag. Og jeg hadde hatt null problemer med å finne på ting å gjøre. Penger kunne vært et problem dog.

Anonymkode: 0bfe3...81a

• Liker 3
Skrevet

Jeg har brukt en stor del av sykdomstiden, som til slutt landet på ufør, til å ta opp VGS-fag, og videre til å studere. Det ga både sosial omgang, mestring og kunnskap, noe som er moro!

Ikke nedvurder deg selv ved å kalle deg dum, det er verken du eller noen andre tjent med. Alle har gode verdier i seg, og selv om man ikke måtte være den skarpeste så kan man være et vel så godt menneske likevel. 

Fremover nå skal jeg vurdere frivillig arbeid for å komme meg litt ut igjen, da det har blitt litt vel lite sosial den siste tiden. Det er en "win-win-situasjon" hvis jeg både kan få dekket sosiale behov, samtidig som jeg kan hjelpe noen andre.

Akkurat hvor jeg skal gå for å begynne er jeg usikker på, men ser det er tips her i tråden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo rydde søppel i gatene, eller vakse eller gjøre noe iallefall for å gi noe tilbake til samfunnet. Kjøper ikke at du er for dum, du klarer å lage en profil på nettoforum, da kan du pinademeg jobbe også.. Hvorfor skal min skatt finansiere ditt forbruk? Dette gidder jeg bare ikke.. 

Ja rydde søppel etter alle som er for dumme til å finne søppelkasse

Anonymkode: 0d857...0c2

AnonymBruker
Skrevet

Har du blitt testet hos en nevropsykolog? Selvom du er innvilget uføretrygd betyr ikke det nødvendigvis at du er dum, det kan være andre faktorer som har bidratt til at NAV og andre instanser mener at det beste for deg er uføretrygd. Men jeg synes du bør snakke med en psykolog om å få testet evnene dine, sånn at du forstår at du ikke er dum.🙂

Anonymkode: 04e44...3d7

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det altså ikke et krav at du må være i koma for å få ung ufør. De fleste klarer å opprette profil på et nettfora ved å være i bevissthet og ha grunnleggende lese og skriveferdigheter.

Skrevet

Du trenger ingen evnetester for å bekrefte "om du er dum eller ikke". Synes det er litt merkelig at noen her foreslår det. Jeg tolker det mer som at du trenger å føle mestring for noe, og det er der du må begynne.

At du er ung ufør er ikke i veien for at du kan ta fks kurs, engasjere deg politisk, delta i frivillighetsarbeid osv. Nå vet jeg ikke dine grunner for uførhet, men jeg antar det er tilknyttet en hoveddiagnose eller diagnoser. En ting er for eksempel å delta i interesse/brukerorganisasjoner tilknyttet dette. Da kan du bidra mye med dine erfaringer 🙂.

Et annet alternativ er å knytte deg til et brukerstyrt senter. For eksempel har du fontenehuset i mange byer knyttet til psykisk helse. Fokus der er blant annet på å komme ut i jobb og studier, men dette er jo for de som klarer og ønsker det. Ellers så har de et arbeidsfellesskap og sosiale tilbud der man deltar etter evne.

Du er ikke dum, og det verste du kan gjøre er å undergrave deg selv. Så må du heller ikke høre på disse antiuføre folka. Du skal ikke ha samvittighetskvaler fordi du har lyst og ønske om å ha noe å gjøre i livet. Det er Viktig for alle å ha en mening i hverdagen, og det er noe du også fortjener 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med NAV om VTA (Varig tilrettelagt arbeid)

Anonymkode: 5013d...50d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med NAV om VTA (Varig tilrettelagt arbeid)

Anonymkode: 5013d...50d

Da er det bedre å være ufør uten å rote seg  borti VTA. Om man kan ikke blir sett på som dum før , så blir man i hvert fall det etter at man er med på noe sånt.  De aller fleste i slike bedrifter er ikke akkurat glupe, og man kan selv bli satt i samme bås som resten av dem. Jeg er uføre og vil heller si at jeg kun er uføre, ikke at jeg er uføre men i VTA. Jeg har en annen kamerat som også er uføre , men han er i VTA og folk tror at han er dummere enn han egentlig er . 

Tror ikke at han vet at folk prater bak ryggen hans, og ikke er jeg interessert i å opplyse han om det, men sånn er det bare.

Anonymkode: 281c1...563

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Går an å få VTA i ordinær bedrift også. Dette er spesielt populært for arbeidsgivere som vet å sko seg på at NAV betaler hele lønna👍

Anonymkode: f9860...345

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

visst du ikke har corona virus og karantene, tror jeg det er stort behov for frivillig hjelp til veldig mye. Jeg har ikke jobb og så lenge jeg er frisk vil jeg hjelpe til så mye jeg kan. 

Anonymkode: ff756...b7b

AnonymBruker
Skrevet

TS: er du ung ufør eller er det noe du kun skriver for å late som? I såfall, skaff deg et liv og skjerp deg. ung ufør er ikke noe å tøve med.

Anonymkode: d7b19...58c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...