AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #1 Skrevet 6. mars 2020 Daglig ser jeg hunder i Oslo som minner mye om disse rasene. Er det vanlig at disse genene videreføres? Anonymkode: 83732...561
Julie Skrevet 6. mars 2020 #2 Skrevet 6. mars 2020 Finnes sikkert et «undergrunnsmiljø» hvor dette skjer, men særlig utbredt er det vel neppe.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #3 Skrevet 6. mars 2020 Mange år siden sist jeg så en APBT eller amstaff. De som eier disse hundene ulovlig går sjelden tur med dem offentlig i dagslys... Men det finnes jo mange raser som er ganske like av utseende. Anonymkode: 9bfcd...6cd
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #4 Skrevet 6. mars 2020 Ja, jeg vet mange raser ligner. Det som bekymrer meg er mistankene om at genene bevisst og målrettet avles videre i blandingsraser. Hvis man f eks blander inn de mest kamplytne rotteilere eller riesenchnausere med slike gener, kan de jo ble ekstremt skummelt. Jeg er en erfaren hudemann som har sett endel uheldig avl i mitt liv. Jeg kan også fortelle at de to gangene jeg har reddet livet på hunder etter angrep av pitbull var ved bruk av ekstrem vold og veldig skremmende. Anonymkode: 83732...561 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #5 Skrevet 7. mars 2020 Det er nok noen blandinger ute og går, jeg vet om èn. Tror de er populære i enkelte miljøer. Det er jo veldig risikabelt å avle på en sånn hund, man risikerer jo at hundene blir avlivet. Skjønner ikke at noen gjør det. Anonymkode: 4eab8...0fa
Høyeheler Skrevet 7. mars 2020 #6 Skrevet 7. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Daglig ser jeg hunder i Oslo som minner mye om disse rasene. Er det vanlig at disse genene videreføres? Anonymkode: 83732...561 Det er fult mulig å fryse ned arvemateriale. De finnes i hele Norge. Smugle hunder fra Sverrige til Norge er omtrent uten risk for å bli tatt.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #8 Skrevet 7. mars 2020 15 minutter siden, Tabris skrev: Det er ikke staffer du har sett, da? Nei, de ser man jo overalt. De samme trekkene, ja. Jeg snakker om større hunder, over tyve kilo, som enten ligner pit/amstaff eller har tydelige trekk fra de. Har sett de med invandrerungdom og generelt hos folk med et gangster-image. Anonymkode: 83732...561 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #9 Skrevet 7. mars 2020 Opphev hele raseforbudet, mener jeg... De som skaffer seg disse hundene av feil grunner, skaffer seg dem uavhengig av forbud... Uten et forbud så vil i det minste hundene få mulighet til å dra til veterinær ved evt skade/sykdom, uten å risikere at politiet kommer for å hente dem... Anonymkode: 9bfcd...6cd 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #10 Skrevet 8. mars 2020 I land der de er lovlige, altså fleste andre siviliserte land, er det HELT vanlige kjedelige familier som har de. Ts, du tar forøvrig feil. En dreven på disse rasene ser random hunder i Norge ikkr er de. Surprise! Mang en stakkar hat tatt helt feil når de tar DNA test på hunder de tror har FANTASTISKE amstaff, pitbull i seg . Utseende sier ofte lite om hva de faktisk er. Anonymkode: 11551...34d 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #11 Skrevet 8. mars 2020 Det er en grunn til at pitbull ligger høyt på bittstatistikken, og at shelterne i England og USA er fulle av disse hundene. Folk omplasserer dem når de blir for mye å håndtere som unghunder. Anonymkode: 4eab8...0fa 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #12 Skrevet 8. mars 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Det er en grunn til at pitbull ligger høyt på bittstatistikken, og at shelterne i England og USA er fulle av disse hundene. Folk omplasserer dem når de blir for mye å håndtere som unghunder. Anonymkode: 4eab8...0fa Du er ikke videre opplyst nei. Anonymkode: 11551...34d 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #13 Skrevet 8. mars 2020 De plakatene hjelper ikke stort på bittstatistikken, pitbull ligger fortsatt høyere enn noen andre raser. Noe av dette kan være at pitbull er populære i tvilsomme miljøer, men tallet er fortsatt høyt: "Breed-based statistics are notoriously hard to come by. However, according to one of the largest compilations of media reports – pitbulls and Rottweilers are responsible for significant portion of serious injury and death in dog attacks. The editors of ANIMALS 24-7 collected 5,460 dog attacks that resulted in sigificant injury or death where the breed was clearly identified by animal control officers or others with related experience. Below is a table of the 30 breeds indicated in the most attacks." Dog Bite Statistics by Breed 1982 – 2014 | Top 30 Rank Breed of Dog Number of Attacks 1 Pitbull 3397 2 Rottweiler 535 3 German shepherd 113 4 https://www.maxlawsc.com/dog-bite-statistics/#breed Anonymkode: 4eab8...0fa 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #14 Skrevet 8. mars 2020 De bittstatistikkene tar ikke høyde for hvor mange hunder det er av hver enkelt rase. Antallet pitbuller i en del områder i UK og USA er helt sinnssvakt høyt. Det vrimler av dem. Og det er gjerne spesielt mye av dem i miljøer der det blir lagt liten vekt på sosialisering av hunden og avl på god psyke. Da er det ikke rart at disse hundene topper statistikken... En amstaff eller pitbull fra en seriøs oppdretter, som har fått en sunn oppvekst er ikke noe mer tikkende bombe enn en hvilken som helst annen familiehund... Anonymkode: 9bfcd...6cd 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #16 Skrevet 8. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: I land der de er lovlige, altså fleste andre siviliserte land, er det HELT vanlige kjedelige familier som har de. Ts, du tar forøvrig feil. En dreven på disse rasene ser random hunder i Norge ikkr er de. Surprise! Mang en stakkar hat tatt helt feil når de tar DNA test på hunder de tror har FANTASTISKE amstaff, pitbull i seg . Utseende sier ofte lite om hva de faktisk er. Anonymkode: 11551...34d Jeg har hørt at man ikke kan bevise at en hund har gener fra ulovlige raser i seg. Man hadde heller ikke i 2003, da forbudet kom, sikret seg genmateriale av disse rasene. Dette hørte jeg av en politimann i hundepatruljen. Anonymkode: 83732...561 2
Djungelvrål Skrevet 8. mars 2020 #17 Skrevet 8. mars 2020 Ser på folk som skaffer seg pitbull og andre stygge og tvilsomme raser som litt enkle. Det finnes hundrevis av andre raser men skal på død og liv ha en rase som er ansett som farlig og vanskelig å oppdra. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #18 Skrevet 8. mars 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: De plakatene hjelper ikke stort på bittstatistikken, pitbull ligger fortsatt høyere enn noen andre raser. Noe av dette kan være at pitbull er populære i tvilsomme miljøer, men tallet er fortsatt høyt: "Breed-based statistics are notoriously hard to come by. However, according to one of the largest compilations of media reports – pitbulls and Rottweilers are responsible for significant portion of serious injury and death in dog attacks. The editors of ANIMALS 24-7 collected 5,460 dog attacks that resulted in sigificant injury or death where the breed was clearly identified by animal control officers or others with related experience. Below is a table of the 30 breeds indicated in the most attacks." Dog Bite Statistics by Breed 1982 – 2014 | Top 30 Rank Breed of Dog Number of Attacks 1 Pitbull 3397 2 Rottweiler 535 3 German shepherd 113 4 https://www.maxlawsc.com/dog-bite-statistics/#breed Anonymkode: 4eab8...0fa Inn med teskje: det fine IKKE MER MISHANDLEDE HUNDER ENN PITBULLS OG AMSTAFF. Du burde lese degopp på hundekamper, kjetting utenfor hooligans hus, dumpende hunder etc. DE ER FANTASTISKE hunder, du IKKE trenger å frykte ! Er helt vanvidd at Norge har forbud. KRIMINELLE som torturerer hunder gjør de selvsagt aggressive! Kom deg ut i verden!Her ute lever oppegående folk i harmoni med alle slags raser. Derimot- er skremmende mange elendig sosialisert hunder i Norge. Norge er IKKE gode på hundehold! Det vet folk som har jobbet med omplassering, nervøse hunder, trening etc. Anonymkode: 11551...34d 1
Nutz Skrevet 9. mars 2020 #20 Skrevet 9. mars 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har hørt at man ikke kan bevise at en hund har gener fra ulovlige raser i seg. Man hadde heller ikke i 2003, da forbudet kom, sikret seg genmateriale av disse rasene. Dette hørte jeg av en politimann i hundepatruljen. Anonymkode: 83732...561 Har man en hund som ser ulovlig ut (blanding eller f.eks en uvanlig stor staff) bør man ha papirer og dna fra foreldrene for å bevise at hunden er lovlig. Har man ikke det, kan politiet avlive hunden kun på mistanke. Det er derfor utrolig viktig at man har papirene sine i orden. Jeg kjenner både en som har en blanding av to lovlige raser som for et utrent øye kan se ut som en pitbull og folk som faktisk har amstaff som er importert fra utlandet. Jeg ser forskjell, mannen min gjør ikke det. Folk vil alltid skaffe seg det de vil ha, raseforbud eller ei. Som en sa tidligere i tråden her, det er bedre å oppheve forbudet sånn at hundene faktisk kan få veterinærhjelp dersom de skulle trenge det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå