AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #41 Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, Wedding skrev: Jeg har nedsatt immunforsvar noen måneder ennå men har planer om å fortsette å gå på butikken og gjøre diverse andre ting som er nødvendige, kan ikke slutte å leve fordi denne virusen herjer litt rundt oss, var dere sånn når svineinfluensaen og fugleinfluensen også kom? Det er såklart en besluttelse du kan ta, men har du lov til å si at vi andre som er mer forsiktige ''slutter å leve'' ? Hva vil det si da? Man slutter å leve når man er død, faktisk. Anonymkode: f944f...723 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #42 Skrevet 6. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, jeg tenker sjansen er tilstede at jeg kan bli smittet, men jeg kan også være heldig og ikke bli det. Alt er avhengig av flaks .. Spm er om jeg tørr ta sjansen sånn som det har utviklet seg siden siste uke... Anonymkode: f944f...723 Sjansen for at du blir smittet er meget lav. Hvis du går på butikken nå i kveld er det lite andre kunder, og du passer på å holde avstand og vasker hendene godt etterpå er sjansen ekstremt liten for at akkurat du skal bli smittet. Vi er 5 millioner mennesker i Norge og kun litt i overkant av 100 mennesker er smittet. Du må prøve å tenke mer rasjonelt. Jo lenger du venter jo verre blir det. Ta motet til deg og gå på butikken. Du trenger mat i huset. Viktig med mat! Dette klarer du. Lykke til! Anonymkode: f6779...c5f 4
Coronas Skrevet 6. mars 2020 #43 Skrevet 6. mars 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelper det da når alle puster samme luften? 😕 Anonymkode: f944f...723 Dette er dråpe og kontaktsmitte. Ikke luftsmitte. Dra og handle i butikken og vask hendene når du kommer hjem. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #44 Skrevet 6. mars 2020 Jeg jobber i matbutikk og finnes ikke redd. Er nøye med håndvask før jeg skal spise, og har også de siste dagene spritet hendene før lunsj. Anonymkode: de312...3a4 5
Wedding Skrevet 6. mars 2020 #45 Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er såklart en besluttelse du kan ta, men har du lov til å si at vi andre som er mer forsiktige ''slutter å leve'' ? Hva vil det si da? Man slutter å leve når man er død, faktisk. Anonymkode: f944f...723 Muligheten for å komme ut for en ulykke som en dør av er mye større enn å bli smittet av viruset og dø av det, derfor har jeg ikke større betenkeligheter med å bevege meg utendørs og komme i kontakt med andre folk nå enn tidligere. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #46 Skrevet 6. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er selv redd for å gå i butikken da jeg muligens kan ha fått viruset etter å ha vært i utlandet i det siste. Vært sengeliggende siden onsdag morgen med feber, kraftig hosting og smerter i hele kroppen. Foreløpig er jeg ikke i stand til å gå på butikker, men før eller siden. Vet ikke hvordan jeg skal håndtere denne situasjonen. Gå med munnbind og hansker virker veldig avslørende. Uten de risikerer jeg å smitte andre. Jævla virus! Anonymkode: 87812...1aa Hvis du virkelig frykter å være smittet, så ringer du fastlegen din. Og hvis du ikke blir testet, bør du uansett holde deg hjemme i 14 dager etter at du ble syk. Begrense nærkontakt med de andre i husholdningen din. Ikke sov i samme seng, helst hold dere noen meter fra hverandre. Har dere flere bad, ha hvert deres bad. Hvis ikke, sørg i hvertfall for ulike håndklær, og ta vask av hender, håndtak osv til et nytt nivå. Og la de andre i husholdningen lage mat, ta ut av oppvaskmaskin etc. 30 minutter siden, AnonGangerTo skrev: Jeg er i samme båt og vegrer meg til å dra på butikken da jeg kan være smittet. Hvis du virkelig frykter å være smittet, så ringer du fastlegen din. Og hvis du ikke blir testet, bør du uansett holde deg hjemme i 14 dager etter at du ble syk. Begrense nærkontakt med de andre i husholdningen din. Ikke sov i samme seng, helst hold dere noen meter fra hverandre. Har dere flere bad, ha hvert deres bad. Hvis ikke, sørg i hvertfall for ulike håndklær, og ta vask av hender, håndtak osv til et nytt nivå. Og la de andre i husholdningen lage mat, ta ut av oppvaskmaskin etc.. 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dere forstår ikke hva jeg mener her... Altså, nå er 100 smittet, det er mye mer enn forrige uke når nesten bare var 2 stk.. Så det sprer seg jo.. Hvorfor skal være betrygget nå at det er er trygt for oss som ikke er friske fra før og gå på butikken? Kanskje jeg må formulere meg annerledes da... Anonymkode: f944f...723 At du ikke er frisk fra før er jo ny informasjon, utover HI. Siden du er redd for å gå på butikken, kan jeg anta at du heller ikke er i jobb, utenfor husets vegger? (For i såfall burde du jo være mer redd for å gå på jobben). Uansett. Man må jo ha mat, så med mindre du har mat i huset til å klare deg i ukesvis, må du faktisk på butikken på noe tidspunkt. Du kan jo vurdere å gå på butikken på et tidspunkt hvor det er minst mulig mennesker der. Viruset henger ikke i luften, det er dråpesmitte (man sier at ca én meters avstand er greia). Alternativt har også Corona-viruset også vist seg å kunne overleve på "døde flater" lengre enn andre virus (f eks at det sitter på overflaten av dørhåndtak, matvarer etc). MEN - akkurat den risikoen (som riktignok er minimal) har du også hvis du får levert varer fra f eks Kolonial e.l, eller om andre handler for deg. Så hvis du "bare" er bekymret, og ikke faktisk har symptomer på å være smittet selv, kan du fint gå på butikken. Men gå gjerne på tidspunkter med lite folk hvis du er bekymret. Anonymkode: 1d795...8db 3
Gjest Katarina441 Skrevet 6. mars 2020 #47 Skrevet 6. mars 2020 47 minutter siden, Heisenberg skrev: Tuller du? Hun LER mens hun sier at det bare er farlig for de med nedsatt immunforsvar men andre oppegående mennesker (hun skjønner ikke at det å ha nedsatt immunforsvar og å være oppegående ikke er en motsetning 🙄) ikke trenger å bry seg. Hun er en løk! Alle har ansvar for å redusere smitte, vi har et ansvar for hverandre. Dette var en digresjon til HI men jeg måtte bare. Men dette gjelder hele året, vi har alle et ansvar for å redusere smitte av andre iinfeksjoner også, men dét skorter på folkets kunnskap om smitte og hvordan forhindre dette.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #48 Skrevet 6. mars 2020 Vi er 5 millioner her i norge og 113 er syke Anonymkode: fe990...b2f 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #49 Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, Heisenberg skrev: Tuller du? Hun LER mens hun sier at det bare er farlig for de med nedsatt immunforsvar men andre oppegående mennesker (hun skjønner ikke at det å ha nedsatt immunforsvar og å være oppegående ikke er en motsetning 🙄) ikke trenger å bry seg. Hun er en løk! Alle har ansvar for å redusere smitte, vi har et ansvar for hverandre. Dette var en digresjon til HI men jeg måtte bare. Enig. Utrolig usmakelig.. Fint for henne at hun er så frisk at hun kan flire av alle de med dårlig immunforsvar. 🤢🤮 Verden roterer ikke rundt et enkeltmenneske, vi er et samfunn. TS, jeg anbefaler deg til å gå på butikken, når det er færrest mulig folk der. Kanskje du vet om en butikk som er ekstra upopulær? Kjøp inn litt matvarer som holder lenge. Sjansen er veldig liten for at du blir syk på butikken på dette tidspunktet. Anonymkode: e4f82...1fb
Zienna Skrevet 6. mars 2020 #50 Skrevet 6. mars 2020 Forstår deg godt, ts. Der er ikke helsehysteri å ta de forhåndsregler man har mulighet til. Selv handler jeg tidlig om morgenen. Har alltid foretrukket det, for da er det mindre kø og best utvalg. Å handle bare èn gang i uka har jeg forsøkt lenge, men det er stadig noe jeg synes vi trenger midt i uka også. Nå skal jeg bare handle èn gang i uken. Kommer til å holde avstand til folk så godt jeg kan, og vaske hendene godt både før og etter butikkbesøk. I tillegg har vi handlet inn mer matvarer som lagres hjemme enn vi vanligvis gjør. Det er praktisk, sparer oss for tid og reduserer behovet for å handle. Om vi skulle bli syke, så slipper vi å stresse med handling. Foreløpig er antall smittede lavt, og myndighetene har kontroll. På et tidspunkt vil de ikke lenger ha det. Kanskje er det blitt mai/juni før vi er der, eller kanskje høst. Det vil bli vanskeligere å beskytte seg, og mange av oss vil bli rammet. Da tenker jeg at det er fornuftig å ha lagt praktiske forhold best mulig til rette på forhånd.
Gjest Katarina441 Skrevet 6. mars 2020 #51 Skrevet 6. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her, takk! Enig her... Takk for at du snakker for oss med kronisk sykdom, astma, hjertesykdom, diabetes osv. Virker som disse folkene er så dyp i ''denial'' at de selv kanskje er redde for innse realiteten... Det er ikke modig å være sånn ''lev som din siste dag'' når man faktisk har et ansvar for alle i samfunnet ved å ikke bare ''blåse i ting'' som disse påstår. Men enig i at man ikke bør få panikk. Jeg har dog spurt dette spørsmålet helt rasjonelt, at jeg har i baktanken om det er lurt å gå på butikken nå. Anonymkode: f944f...723 Kanskje få frem dette i hi? At du har ekstra grunn til å være bekymret, da hadde du kanskje ikke fått opp videoen av Lien, jeg har full forståelse for at du og mange med deg er ekstra redde men for oss som er friske i utganspunktet og ved god helse så utgjør kanskje ikke c19 noe fare, viktig å få frem at jeg på ingen måte ønsker dere kronikere syke av C19! Men for oss resterende så er det ingen grunn til panikk annet enn at alle må være flinkere med håndhygiene! Jevnt over hele året!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #52 Skrevet 6. mars 2020 Greia gjør meg mest sur og noe deppa Ja virus situasjonen. Jeg elsker å reise. Og kan det bli lenge til. Vil ikke ende i karantene i utlandet ett sted. Tror jeg. Deppa fordi den gjør folk så redde. Det er kjipt å være redd. Kjipt hva det gjør med folk og med samfunnet og barna og samholdet og.. Bekymra for de som er syke fra før. En tanke: er en immun om en har hatt sykdommen? I tilfelle er det kanskje en tanke å bli smitta, om en er sterk og ung, være i karantene og så være trygg både for seg selv og andre ? mange i befolkningen beregnes å smittes så må en da bare se det som en sansynlighet en blir syk, men ta det med fattning om en er frisk ellers. Da er det ingen katastrofe å bli syk ?upraktisk, men.. om en innser mange vil bli syke blir en mulig ikke satt ut av tallene som vil stige og som media vil skrive med krigstyper fra dag til dag. Det som har noe for seg er vel å sinke smitteutviklingrn så trykket på helsevesenet ikke blir for høyt på en gang og hjelpe og verne de utsatte gruppene fra smitte ved å ikke være en som smitter andre om/ når en blir syk tips om en er engstelig : handle matvarer på nett ? Anonymkode: debce...c62 1
Xfreya Skrevet 6. mars 2020 #53 Skrevet 6. mars 2020 Det bekreftede antallet smittede sier absolutt ingenting om hvor mye smitte som sirkulerer i befolkningen! Å kun teste personer som har vært i risikoområder og deres nærkontakter forteller oss kun 2 ting: at det er mye smitte i disse områdene, og at viruset er svært smittsomt. For å få oversikt over den faktiske smittesituasjonen må man teste et REPRESENTATIVT utvalg av befolkningen. Smittevernsoverlegen i Oslo regner med at det er store mørketall, at det faktiske antallet smittede må ganges med 10 eller 100. Jeg støtter faktisk bekymringen over å bli utsatt for smitte ved å gå i butikken. Dessverre tror jeg at coronasmitte er tilnærmet uunngåelig i de neste månedene. Det er 2 grunner til at jeg er pessimistisk på befolkningens vegne, for det første viser myndighetenes totale mangel på handlekraft at de ikke klarer å begrense utbruddet ved bruk av omfattende sosial karantene, og for det andre folks egoisme og dumhet. Folk er generelt egoistiske, " jeg er ikke i risikogruppen, så hvorfor skal jeg anstrenge meg for å hindre smitte, det er jo bare som en vanlig forkjølelse ". Folk er generelt dumme. En betydelig andel av befolkningen vasker ikke hendene etter toalettbesøk til vanlig. Og NÅ oppfordres de til å "utføre håndhygiene ", noe som er ganske mye mer omfattende enn bare å skylle hendene under rennende vann. Det burde demonstreres hyppig på TV hvordan hendene må vaskes for at det skal ha effekt. Aldri undervurder hvor mange som ikke vet det. Den dårlige nyheten er ikke at alle kommer til å bli smittet. Den dårlige nyheten er at smittede kun får en kortvarig immunitet. Den andre gangen man smittes risikerer man å bli mye sykere. Personlig håper jeg at flest mulig overlever frem til en vaksine er klar. Det skjer tidligst om 1 år, og alle vil ikke få tilgang til vaksinen med en gang den er klar heller. 1
Zienna Skrevet 6. mars 2020 #54 Skrevet 6. mars 2020 5 minutter siden, Xfreya skrev: Det bekreftede antallet smittede sier absolutt ingenting om hvor mye smitte som sirkulerer i befolkningen! Å kun teste personer som har vært i risikoområder og deres nærkontakter forteller oss kun 2 ting: at det er mye smitte i disse områdene, og at viruset er svært smittsomt. For å få oversikt over den faktiske smittesituasjonen må man teste et REPRESENTATIVT utvalg av befolkningen. Smittevernsoverlegen i Oslo regner med at det er store mørketall, at det faktiske antallet smittede må ganges med 10 eller 100. Jeg støtter faktisk bekymringen over å bli utsatt for smitte ved å gå i butikken. Dessverre tror jeg at coronasmitte er tilnærmet uunngåelig i de neste månedene. Det er 2 grunner til at jeg er pessimistisk på befolkningens vegne, for det første viser myndighetenes totale mangel på handlekraft at de ikke klarer å begrense utbruddet ved bruk av omfattende sosial karantene, og for det andre folks egoisme og dumhet. Folk er generelt egoistiske, " jeg er ikke i risikogruppen, så hvorfor skal jeg anstrenge meg for å hindre smitte, det er jo bare som en vanlig forkjølelse ". Folk er generelt dumme. En betydelig andel av befolkningen vasker ikke hendene etter toalettbesøk til vanlig. Og NÅ oppfordres de til å "utføre håndhygiene ", noe som er ganske mye mer omfattende enn bare å skylle hendene under rennende vann. Det burde demonstreres hyppig på TV hvordan hendene må vaskes for at det skal ha effekt. Aldri undervurder hvor mange som ikke vet det. Den dårlige nyheten er ikke at alle kommer til å bli smittet. Den dårlige nyheten er at smittede kun får en kortvarig immunitet. Den andre gangen man smittes risikerer man å bli mye sykere. Personlig håper jeg at flest mulig overlever frem til en vaksine er klar. Det skjer tidligst om 1 år, og alle vil ikke få tilgang til vaksinen med en gang den er klar heller. Godt sagt. Folk fokuserer på seg selv og forstår ikke hvilken viktig rolle hver av oss har. Det er også en risiko vi andre må være oppmerksom på.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #55 Skrevet 7. mars 2020 10 timer siden, Zienna skrev: Godt sagt. Folk fokuserer på seg selv og forstår ikke hvilken viktig rolle hver av oss har. Det er også en risiko vi andre må være oppmerksom på. Enig med dere... Det er lett å bare se det fra 1 vinkel Anonymkode: f944f...723 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #56 Skrevet 9. mars 2020 Så nå er det over 200... Det går raskts dette... Anonymkode: f944f...723
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #57 Skrevet 9. mars 2020 Har folk som har barrikadert seg inne nå, tenkt å være hjemme i ett år? For det er jo ikke sannsynlig at dette går over innen de første månedene? Må være verre for både kropp og sinn å være isolert ett år hjemme fremfor å ha corona i 14 dager. Anonymkode: 25074...701 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #58 Skrevet 9. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har folk som har barrikadert seg inne nå, tenkt å være hjemme i ett år? For det er jo ikke sannsynlig at dette går over innen de første månedene? Må være verre for både kropp og sinn å være isolert ett år hjemme fremfor å ha corona i 14 dager. Anonymkode: 25074...701 Vel, jeg vet ikke... Det er noen som teoriserer at veldig varmt vær roer ned spredningen... så kanskje det blir en stopp i sommer... Anonymkode: f944f...723
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #59 Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg vet ikke... Det er noen som teoriserer at veldig varmt vær roer ned spredningen... så kanskje det blir en stopp i sommer... Anonymkode: f944f...723 Det forutsetter at det blir veldig varmt vær da i såfall, men de fleste steder i Norge pleier det jo ikke å være 35 grader i 2 måneder akkurat, og isåfall vil det komme tilbake til høsten, så man kan faktisk ikke barrikadere seg inne i ett år eller mer. Anonymkode: 25074...701
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #60 Skrevet 9. mars 2020 Synes det er så rart at det ikke finnes noe klær eller drakter som kan unngå smitte 100%... Hvis alle hadde gått rundt med det, så ahdde ingen blitt smittet videre... hvorfor er ikke det et tiltak??? Viruset må jo komme seg inn på et vis,. Anonymkode: f944f...723
Anbefalte innlegg