AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #21 Del Skrevet 7. mars 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, folks økonomi kan jo endre seg og det kan skje kriser. Da skjønner hvertfall jeg at man ikke prioriterer en helt unødvendig operasjon på to kjæledyr. Anonymkode: 807d3...2b0 Da har de råd, men ikke akkurat da. Har man kjæledyr så skal de prioriteres. De valgte aldri å komme inn i livet ditt, du valgte det og da skal de ha det så bra om overhode mulig: Kastrert. Har du generelt ikke råd, ikke skaff deg dyr. Plutselig blir de syke eller skadet og da blir det dyrt! Anonymkode: b631d...bda 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #22 Del Skrevet 7. mars 2020 On 3/6/2020 at 5:40 PM, AnonymBruker said: Hvorfor bryr du deg når det ikke er dine kaniner? Anonymkode: 807d3...2b0 Hvis du så en mann på gata som ikke behandlet hunden sin riktig, ville du bare gått videre og ikke brydd deg fordi "det ikke er din egen hund"? Latterlig argument. Så klart skal man steppe inn og bry seg når dyr ikke blir behandlet riktig, de har ikke en egen stemme og kan ikke stå opp for seg selv, de trenger at vi står opp for de. Synes det er supert at ts bryr seg så mye!!! Håper du kommer igjennom til de det gjelder ts og får de til å skjønner, du gjør en viktig jobb for dyrene! Anonymkode: 74b6f...a6f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #23 Del Skrevet 7. mars 2020 2 minutter siden, rebony skrev: Det er det mest uansvarlige jeg har hørt noen sinne... Kaniner skal ikke leve så mange sammen, de er ikke flokkdyr... Det du driver med er dyreplageri, punktum. Nei, de er ikke flokkdyr, de er kolonidyr, i vill tilstand lever de sammen i store kolonier, så hvor mange du har sammen avgjøres av hvor stor plass man har til rådighet. Jeg har ikke nevnt noe om størrelsen på området de har, så det har jo ikke du oversikt over. Dersom man MÅ kastrere en art for at de skal kunne bo sammen sier det jo egentlig seg selv at den ikke burde bli tvunget til å bo sammen i en liten leilighet også. Men du er vel en av de som friker ut når jeg sier at jeg slakter og spiser kaniner også... Anonymkode: 01f4a...064 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebony Skrevet 7. mars 2020 #24 Del Skrevet 7. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Men du er vel en av de som friker ut når jeg sier at jeg slakter og spiser kaniner også... Ja, om du dreper kaninene dine så synes jeg det er passelig å "frike" ut, like kvalmt som om du skulle avlet opp hunder for å spise de også... Kaniner bor ikke i "ville tilstander", det du snakker om er harer, det er noe helt annet. Akkurat som at ulver og hunder krever forskjellige ting krever også kaniner og harer forskjellige ting, det er ikke samme dyret. Men ikke rart kaninene dine ikke har slåss og drept hverandre enda da, du dreper de jo og spiser de før de får sjansen. Stakkars dyr. Nok et eksempel på at vi trenger strengere lover og regler når det kommer til dyrevelferd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #25 Del Skrevet 7. mars 2020 Akkurat nå, rebony skrev: Ja, om du dreper kaninene dine så synes jeg det er passelig å "frike" ut, like kvalmt som om du skulle avlet opp hunder for å spise de også... Kaniner bor ikke i "ville tilstander", det du snakker om er harer, det er noe helt annet. Akkurat som at ulver og hunder krever forskjellige ting krever også kaniner og harer forskjellige ting, det er ikke samme dyret. Men ikke rart kaninene dine ikke har slåss og drept hverandre enda da, du dreper de jo og spiser de før de får sjansen. Stakkars dyr. Nok et eksempel på at vi trenger strengere lover og regler når det kommer til dyrevelferd. Det er stor forskjell på å spise hund (og katt) og kanin eller andre planteetere, man spiser ikke toppredatorer pga opphopning av giftstoffer. Kaniner er en egen art, det er ikke en underart av harer som hund er av ulv. De kommer opprinnelig fra den iberiske halvøy, og der finnes det fremdeles ville kaniner, i tillegg til en stor besetning i Australia, så man kan faktisk vite hvordan de lever i vill tilstand. De to eldste kaninen min blir syv denne våren, så de har hatt god tid til å sloss dersom de ville. Tror ikke jeg kommer til å spise dem, de blir ganske seige med alderen, men jeg har en kompis som driver med råforing av hund, så de blir nok bikkjemat. Kaninene mine lever gode liv. De er godt innenfor den nye tilsynsveilederen til mattilsynet, de har masse plass, riktig mat og kompiser hvis de vil. Det er ikke noen forskjell på mine kaniner og sauer som blir slaktet på høsten. Jeg går ut i fra at du er en veganer? Hvis ikke er det jo ganske hyklersk å mene at en kanin har større rett på livet enn en sau. Anonymkode: 01f4a...064 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebony Skrevet 7. mars 2020 #26 Del Skrevet 7. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg går ut i fra at du er en veganer? Hvis ikke er det jo ganske hyklersk å mene at en kanin har større rett på livet enn en sau. Ikke at dette har en dritt med tråden til ts å gjøre, men siden du spør så pent: ja, jeg er veganer og nei jeg ser ikke noen forskjell i å spise en kanin eller en hund. Det skal ganske spesielle type mennesker til som snakker om kjæledyrene sine på den måten du gjør (ref: "de blir nok bikkjemat", virkelig? null respekt?), men man må vel være et ganske jævelig menneske om man dreper og spiser sine eget kjæledyr. Det er tydelig at vi har to helt forskjellige syn på kaniner og hva som er rett og galt angående dyr, så tenker vi dropper å kverulere da det ikke er til hjelp for ts sin situasjon i det hele tatt. Uansett håper jeg ingen tar tips om hvordan man skal behandle kaninene sine fra en som synes det er helt ok å drepe sine egne kaniner ... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #27 Del Skrevet 7. mars 2020 1 minutt siden, rebony skrev: Ikke at dette har en dritt med tråden til ts å gjøre, men siden du spør så pent: ja, jeg er veganer og nei jeg ser ikke noen forskjell i å spise en kanin eller en hund. Det skal ganske spesielle type mennesker til som snakker om kjæledyrene sine på den måten du gjør (ref: "de blir nok bikkjemat", virkelig? null respekt?), men man må vel være et ganske jævelig menneske om man dreper og spiser sine eget kjæledyr. Det er tydelig at vi har to helt forskjellige syn på kaniner og hva som er rett og galt angående dyr, så tenker vi dropper å kverulere da det ikke er til hjelp for ts sin situasjon i det hele tatt. Uansett håper jeg ingen tar tips om hvordan man skal behandle kaninene sine fra en som synes det er helt ok å drepe sine egne kaniner ... Og da er det helt greit at du ikke synes noe om det, verre med de som synes det er fælt å spise kanin men gjerne propper i seg en burger hver dag. Men vi som driver med sjølberging har ofte mye bedre dyrevelferd enn du finner i kjøttindustrien, da vi har færre dyr, større plass og kun produserer til oss selv. Hos meg er kaninene forresten ikke kjæledyr, de er nyttedyr, akkurat som hønene jeg har, eller sauene og grisene naboen har. Enig i at det ikke har noe med HI å gjøre, men nå var det du som mente jeg drev med dyreplaging uten å vite noe som helst mer om forholdene mine kaniner har. Har du kanin? I så fall er jeg interessert i å vite hvor mange kvadratmeter de har hver? Anonymkode: 01f4a...064 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebony Skrevet 7. mars 2020 #28 Del Skrevet 7. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du kanin? I så fall er jeg interessert i å vite hvor mange kvadratmeter de har hver? Jeg har to kaniner, en av hvert kjønn og de er begge kastrerte. Det er ingen bur i vår ca 75 kvm leilighet, så de er frittgående 24/7, alle rom er godt sikret så de trygt kan bevege seg hvor enn de vil. Jeg har hatt kaniner hele livet, og i motsetning til veldig mange andre så har jeg faktisk satt meg godt inn i hva som kreves for å ha kaniner. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #29 Del Skrevet 7. mars 2020 1 time siden, rebony skrev: Jeg har to kaniner, en av hvert kjønn og de er begge kastrerte. Det er ingen bur i vår ca 75 kvm leilighet, så de er frittgående 24/7, alle rom er godt sikret så de trygt kan bevege seg hvor enn de vil. Jeg har hatt kaniner hele livet, og i motsetning til veldig mange andre så har jeg faktisk satt meg godt inn i hva som kreves for å ha kaniner. Digger deg! Hilsen en kaninmor 🐇🐇 Anonymkode: b959e...711 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #30 Del Skrevet 30. mars 2020 På 7.3.2020 den 19.19, rebony skrev: Anbefal de å melde seg inn i facebookgruppen "den store kaninboka", der vil de kunne lese alt de trenger å vite for å eie kaniner, og der kan de også lese klart og tydelig hvorfor man SKAL kastrere alle kaniner. Vis de også videoene til Lennon the Bunny på youtube, der vil de lære ekstremt mye og forhåpentligvis ta det til seg. Folk i den gruppen er jo helt fanatiske og "Den store kaninboka" blir behandlet som en hellig bok hvor ingenting kan stilles spørsmål ved. Ingen annen kunnskap, selv ikke publiserte journaler er aksepterte om det ikke står i boken. Uansett hva folk legger ut så leter folk etter ting å kritisere. I tillegg har admin regler som til og med får Mat fra bunnen til å se fornuftig ut. Anonymkode: ece5b...d7e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebony Skrevet 30. mars 2020 #31 Del Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Folk i den gruppen er jo helt fanatiske og "Den store kaninboka" blir behandlet som en hellig bok hvor ingenting kan stilles spørsmål ved. Ingen annen kunnskap, selv ikke publiserte journaler er aksepterte om det ikke står i boken. Uansett hva folk legger ut så leter folk etter ting å kritisere. I tillegg har admin regler som til og med får Mat fra bunnen til å se fornuftig ut. Anonymkode: ece5b...d7e Ikke slik jeg har oppfattet gruppen... Har du noen konkrete eksempler? For dette synes jeg hørtes litt merkelig ut å påstå. Jeg har ikke opplevd at folk kritiserer hverandre der inne, med mindre det er tydelige "feil" på bilder folk deler, for eksempel hvis noen gir mat som er giftig til kaninene sine. Det er da bare en facebook gruppe med norske mennesker som har interesse og kjærlighet for kaniner og som ønsker å dele sin personlige kunnskap og erfaring med hverandre. Skjønner virkelig ikke hva slags dårlig erfaring du kan ha fått fra det, alt jeg ser er folk som hjelper hverandre med spørsmål de måtte ha samt folk som deler søte bilder av kaninene sine... Selv har jeg ikke lest boken, ei heller alle innlegg som blir lagt ut i gruppen, men jeg synes det er et supert sted å søke opp spesifikke ting jeg lurer på for det er alltids noen som har skrevet om det tidligere. Jeg vet ikke hva "Mat fra bunnen" er for noe så det hjelper meg heller ikke til å forstå hva du mener. Kaniner er utrolig misforståtte dyr og det finnes ikke veldig mange sider og grupper (i alle fall ikke så store som denne) hvor folk kan finne riktig informasjon samt stille spørsmål og få ordentlige og pålitlige svar fra folk. Synes derfor denne gruppen er utrolig grei å ha for nye kanineiere, så det er trist at du har fått så dårlig erfaring derfra.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #32 Del Skrevet 30. mars 2020 Er humøret til din slektnings kaniner ditt problem? Anonymkode: f69d5...c6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #33 Del Skrevet 30. mars 2020 På 6.3.2020 den 17.40, AnonymBruker skrev: Hvorfor bryr du deg når det ikke er dine kaniner? Anonymkode: 807d3...2b0 Fordi vedkommende ikke vil at kaninene skal ha det vondt, kanskje? Les deg opp om empati Anonymkode: a788a...b0e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #34 Del Skrevet 31. mars 2020 På 7.3.2020 den 18.48, AnonymBruker skrev: Herregud, folks økonomi kan jo endre seg og det kan skje kriser. Da skjønner hvertfall jeg at man ikke prioriterer en helt unødvendig operasjon på to kjæledyr. Anonymkode: 807d3...2b0 Hvis man skal ha dyr må man regne med en sånn utgift, dette er også en «forventet» utgift. Anonymkode: 46b04...fa2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #35 Del Skrevet 31. mars 2020 Pass dine egne saker. Anonymkode: d3810...0ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #36 Del Skrevet 31. mars 2020 På 7.3.2020 den 19.19, rebony skrev: Man skal kastrere kaniner! Uansett om det er to hunnkaniner som bor sammen eller én enslig kanin, pga hormoner og fordi de er utrolig territorielle. Kaniner med mye hormoner som plutselig begynner å krangle vil drepe hverandre. De kommer kanskje godt sammen når de er små, og ja noen kommer sikkert godt sammen resten av livet også dersom det er tydelig skille på hvem som er "lederen" osv, men dette kan brått snu og ende i blod og død. Det er dyreplageri å ikke kastrere kaninene sine!! At de sier de ikke har råd er helt latterlig, da har de iallefall ikke råd til dyr! Hvis de skulle krangle og skade hverandre ordentlig har de ikke råd til å dra til veterinæren med de heller da? Fy faen så sint jeg blir over at folk skaffer seg dyr uten å gjøre research først, kvalmende. Kaniner er ikke kosebamser som skal sitte til pynt i bur for faen, skaffer man seg dyr skal man faen ta vare på de også og gi de det de trenger, kastrering er en av disse tingene. Anbefal de å melde seg inn i facebookgruppen "den store kaninboka", der vil de kunne lese alt de trenger å vite for å eie kaniner, og der kan de også lese klart og tydelig hvorfor man SKAL kastrere alle kaniner. Vis de også videoene til Lennon the Bunny på youtube, der vil de lære ekstremt mye og forhåpentligvis ta det til seg. Kaniner er virkelig de mest misforståtte dyrene, det er så jævelig urettferdig at svært få faktisk behandler de riktig, de er ikke lettstelte og billige dyr som ikke krever noen ting og bare skal sitte i et bur ute hele livet, det er ikke riktig og det er dyremishandling. Det er det mest uansvarlige jeg har hørt noen sinne... Kaniner skal ikke leve så mange sammen, de er ikke flokkdyr... Det du driver med er dyreplageri, punktum. Kaniner er flokkdyr. De lever i store flokker i vill tilstand. Anonymkode: d3810...0ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #37 Del Skrevet 31. mars 2020 På 7.3.2020 den 19.19, rebony skrev: Man skal kastrere kaniner! Uansett om det er to hunnkaniner som bor sammen eller én enslig kanin, pga hormoner og fordi de er utrolig territorielle. Kaniner med mye hormoner som plutselig begynner å krangle vil drepe hverandre. De kommer kanskje godt sammen når de er små, og ja noen kommer sikkert godt sammen resten av livet også dersom det er tydelig skille på hvem som er "lederen" osv, men dette kan brått snu og ende i blod og død. Det er dyreplageri å ikke kastrere kaninene sine!! At de sier de ikke har råd er helt latterlig, da har de iallefall ikke råd til dyr! Hvis de skulle krangle og skade hverandre ordentlig har de ikke råd til å dra til veterinæren med de heller da? Fy faen så sint jeg blir over at folk skaffer seg dyr uten å gjøre research først, kvalmende. Kaniner er ikke kosebamser som skal sitte til pynt i bur for faen, skaffer man seg dyr skal man faen ta vare på de også og gi de det de trenger, kastrering er en av disse tingene. Anbefal de å melde seg inn i facebookgruppen "den store kaninboka", der vil de kunne lese alt de trenger å vite for å eie kaniner, og der kan de også lese klart og tydelig hvorfor man SKAL kastrere alle kaniner. Vis de også videoene til Lennon the Bunny på youtube, der vil de lære ekstremt mye og forhåpentligvis ta det til seg. Kaniner er virkelig de mest misforståtte dyrene, det er så jævelig urettferdig at svært få faktisk behandler de riktig, de er ikke lettstelte og billige dyr som ikke krever noen ting og bare skal sitte i et bur ute hele livet, det er ikke riktig og det er dyremishandling. Det er det mest uansvarlige jeg har hørt noen sinne... Kaniner skal ikke leve så mange sammen, de er ikke flokkdyr... Det du driver med er dyreplageri, punktum. Btw, det er også folk som driver oppdrett. Ingen setter pris på ekstremist-uttalelser. Hverken vetrinærer eller dyreholdere. Anonymkode: d3810...0ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #38 Del Skrevet 31. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kaniner er flokkdyr. De lever i store flokker i vill tilstand. Anonymkode: d3810...0ce Og blir ikke kastrert. Anonymkode: f69d5...c6b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #39 Del Skrevet 31. mars 2020 On 3/30/2020 at 2:14 PM, AnonymBruker said: Fordi vedkommende ikke vil at kaninene skal ha det vondt, kanskje? Les deg opp om empati Anonymkode: a788a...b0e Dette anbefaler jeg de fleste å gjøre. Slå opp ordet empati og lær hva det betyr. For øvrig mener jeg det er helt horribelt at noen som driver avl av kaniner på en helt naturlig måte skal bli beskylt for dyreplageri. Og at de TS snakker om bør få lov til å gjøre hva de ønsker, det er innenfor loven. Dem om det. Det er en latterlig stor mengde dyr, både i fangenskap og særlig i naturen, som har det fælt. Det er mer enn nok dyr å redde, men ikke disse kaninene som blir omtalt av TS etter min mening. Anonymkode: 8c76a...f45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #40 Del Skrevet 31. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette anbefaler jeg de fleste å gjøre. Slå opp ordet empati og lær hva det betyr. For øvrig mener jeg det er helt horribelt at noen som driver avl av kaniner på en helt naturlig måte skal bli beskylt for dyreplageri. Og at de TS snakker om bør få lov til å gjøre hva de ønsker, det er innenfor loven. Dem om det. Det er en latterlig stor mengde dyr, både i fangenskap og særlig i naturen, som har det fælt. Det er mer enn nok dyr å redde, men ikke disse kaninene som blir omtalt av TS etter min mening. Anonymkode: 8c76a...f45 Det er utrolig hvor mye ekstremisme det er ute og går blant veganere. Anonymkode: d3810...0ce 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå