AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #1 Del Skrevet 6. mars 2020 Hva gjør man om en i nær familie nekter å sterilisere kaninene (2 hunner) ? Begrunnelsen, vokst opp med kaniner som ikke var sterilisert, gikk helt fint det. Anonymkode: ef130...e5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 6. mars 2020 #2 Del Skrevet 6. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man om en i nær familie nekter å sterilisere kaninene (2 hunner) ? Begrunnelsen, vokst opp med kaniner som ikke var sterilisert, gikk helt fint det. Anonymkode: ef130...e5a Hvorfor skal man sterilisere to hunner? De kan ikke bli drektige uten tilgang på en hanne. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #3 Del Skrevet 6. mars 2020 10 minutter siden, Hulderen skrev: Hvorfor skal man sterilisere to hunner? De kan ikke bli drektige uten tilgang på en hanne. Stor fare for livmorkreft og at de kan være hormonelle og kranglete. Anonymkode: ef130...e5a 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #4 Del Skrevet 6. mars 2020 Jeg tenker det er begrenset hva man kan gjøre i forhold til hva folk gjør med dyrene sine. Så lenge det ikke er dyremishandling og så lenge det ikke går ut over andre. Tipper neppe at det er noe uttalt krav om at alle kaniner må steriliseres, selv om det kan godt være at du har rett i at det hadde vært det beste... Anonymkode: 9d7e7...a41 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #5 Del Skrevet 6. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stor fare for livmorkreft og at de kan være hormonelle og kranglete. Anonymkode: ef130...e5a "Stor" fare, har du statistikk på det? Og går det ikke an å skille dem en periode om de blir kranglete? Anonymkode: 82ee9...af5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #6 Del Skrevet 6. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Stor" fare, har du statistikk på det? Og går det ikke an å skille dem en periode om de blir kranglete? Anonymkode: 82ee9...af5 Kaninhunner over 3 år har økt risiko for å få livmorkreft. Gjennom å fjerne livmoren på en ung hunnkanin, hindrer man altså at hun senere skal rammes av denne livstruende sykdommen. Også en kastrert hunnkanin anses å få et roligere og jevnere humør. https://evidensia.no/tjenester/kastrering-kanin/ Anonymkode: ef130...e5a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #7 Del Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kaninhunner over 3 år har økt risiko for å få livmorkreft. Gjennom å fjerne livmoren på en ung hunnkanin, hindrer man altså at hun senere skal rammes av denne livstruende sykdommen. Også en kastrert hunnkanin anses å få et roligere og jevnere humør. https://evidensia.no/tjenester/kastrering-kanin/ Anonymkode: ef130...e5a Det står "økt risiko", ikke "stor fare". Og det er klart at man har større risiko for å få livmorkreft om man har en livmor enn når man ikke har en.. Det står også at det ikke er spesielt vanlig å kastrere hunnkaniner, så da kan det vel ikke være så sterke grunner som taler for det. Anonymkode: 82ee9...af5 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #8 Del Skrevet 6. mars 2020 https://www.anicura.no/fakta-og-rad/andre-dyr/livmorkreft-hos-kaniner/ Anonymkode: 027c5...4ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #9 Del Skrevet 6. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det står "økt risiko", ikke "stor fare". Og det er klart at man har større risiko for å få livmorkreft om man har en livmor enn når man ikke har en.. Det står også at det ikke er spesielt vanlig å kastrere hunnkaniner, så da kan det vel ikke være så sterke grunner som taler for det. Anonymkode: 82ee9...af5 Jeg husker ikke helt nøyaktig, men rundt 80% av hunnkaniner utvikler livmorkreft innen 4 år. Det er ekstremt mye hormoner igang, du kjenner jo til at kanin et tegn på fruktbarhet. Derfor er de me utsatt enn andre dyr. Anonymkode: 1a4e3...3cf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #10 Del Skrevet 6. mars 2020 Hvorfor bryr du deg når det ikke er dine kaniner? Anonymkode: 807d3...2b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #11 Del Skrevet 6. mars 2020 Ts, det er ikke noe du kan gjøre, det er ikke påbudt å kastrere verken katt eller kanin. Så lenge du har gitt info om at det er lurt og de vet om faren for både at de blir uvenner, kan slite med innbilt svangerskap og at det er stort sjanse for at de får et kort liv med kreft så har du jo gjort ditt. Trist for kaninene, men om de ellers blir tatt vare på og tas til veterinær når de er syke så har de det så bra de kan få det. Men fint at du bryr deg! Anonymkode: 1a4e3...3cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #12 Del Skrevet 6. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bryr du deg når det ikke er dine kaniner? Anonymkode: 807d3...2b0 Fordi jeg er en dyrevenn. Anonymkode: ef130...e5a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #13 Del Skrevet 6. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva gjør man om en i nær familie nekter å sterilisere kaninene (2 hunner) ? Begrunnelsen, vokst opp med kaniner som ikke var sterilisert, gikk helt fint det. Anonymkode: ef130...e5a Beklager, men jeg ser ikke hvorfor du skal gjøre noe som helst. Anonymkode: 34637...1d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #14 Del Skrevet 6. mars 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker ikke helt nøyaktig, men rundt 80% av hunnkaniner utvikler livmorkreft innen 4 år. Det er ekstremt mye hormoner igang, du kjenner jo til at kanin et tegn på fruktbarhet. Derfor er de me utsatt enn andre dyr. Anonymkode: 1a4e3...3cf Det står at opptil 60% kan få livmorkreft når de er over 3 år, og at opptil 80% kan ha utviklet det når de er 6 år. https://www.goddardvetgroup.co.uk/do-rabbits-really-get-womb-cancer/ Men ja, ganske høy prosent, jeg forstår bekymringen nå. Men lite du kan gjøre når det gjelder andres kaniner tror jeg. Anonymkode: 82ee9...af5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 6. mars 2020 #15 Del Skrevet 6. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Stor fare for livmorkreft og at de kan være hormonelle og kranglete. Anonymkode: ef130...e5a Hunkaniner kan leve sammen uten problemer, spesielt hvis de er søstre. Men voksne hanner kan ikke det, de slåss til de skader og dreper hverandre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #16 Del Skrevet 6. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg er en dyrevenn. Anonymkode: ef130...e5a Det er jo risiko for komplikasjoner ved kirurgi også. Samt en påkjenning for kaninene vil jeg tro. Jeg syns du skal la eier avgjøre dette. Kanskje de ikke har råd til det for alt du vet. Anonymkode: 807d3...2b0 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #17 Del Skrevet 7. mars 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo risiko for komplikasjoner ved kirurgi også. Samt en påkjenning for kaninene vil jeg tro. Jeg syns du skal la eier avgjøre dette. Kanskje de ikke har råd til det for alt du vet. Anonymkode: 807d3...2b0 Nå er jeg enig i at det er ingenting ts kan gjøre(utenom å kidnappe kaninene, men det er ulovlig). Men å si at eierene ikke har råd til å kastrere de, er ikke et argument, eller burde ikke være det. Har det ikke råd til kastrering, har de ikke råd til å ha dyr. Da kunne de gått til lekebutikken og kjøpt et kosedyr istedenfor. Anonymkode: b631d...bda 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #18 Del Skrevet 7. mars 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg enig i at det er ingenting ts kan gjøre(utenom å kidnappe kaninene, men det er ulovlig). Men å si at eierene ikke har råd til å kastrere de, er ikke et argument, eller burde ikke være det. Har det ikke råd til kastrering, har de ikke råd til å ha dyr. Da kunne de gått til lekebutikken og kjøpt et kosedyr istedenfor. Anonymkode: b631d...bda Herregud, folks økonomi kan jo endre seg og det kan skje kriser. Da skjønner hvertfall jeg at man ikke prioriterer en helt unødvendig operasjon på to kjæledyr. Anonymkode: 807d3...2b0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #19 Del Skrevet 7. mars 2020 Jeg har åtte ukastrerte hunner sammen, ingen krangling eller skader, så det kan faktisk gå helt fint. Anonymkode: 01f4a...064 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebony Skrevet 7. mars 2020 #20 Del Skrevet 7. mars 2020 Man skal kastrere kaniner! Uansett om det er to hunnkaniner som bor sammen eller én enslig kanin, pga hormoner og fordi de er utrolig territorielle. Kaniner med mye hormoner som plutselig begynner å krangle vil drepe hverandre. De kommer kanskje godt sammen når de er små, og ja noen kommer sikkert godt sammen resten av livet også dersom det er tydelig skille på hvem som er "lederen" osv, men dette kan brått snu og ende i blod og død. Det er dyreplageri å ikke kastrere kaninene sine!! At de sier de ikke har råd er helt latterlig, da har de iallefall ikke råd til dyr! Hvis de skulle krangle og skade hverandre ordentlig har de ikke råd til å dra til veterinæren med de heller da? Fy faen så sint jeg blir over at folk skaffer seg dyr uten å gjøre research først, kvalmende. Kaniner er ikke kosebamser som skal sitte til pynt i bur for faen, skaffer man seg dyr skal man faen ta vare på de også og gi de det de trenger, kastrering er en av disse tingene. Anbefal de å melde seg inn i facebookgruppen "den store kaninboka", der vil de kunne lese alt de trenger å vite for å eie kaniner, og der kan de også lese klart og tydelig hvorfor man SKAL kastrere alle kaniner. Vis de også videoene til Lennon the Bunny på youtube, der vil de lære ekstremt mye og forhåpentligvis ta det til seg. Kaniner er virkelig de mest misforståtte dyrene, det er så jævelig urettferdig at svært få faktisk behandler de riktig, de er ikke lettstelte og billige dyr som ikke krever noen ting og bare skal sitte i et bur ute hele livet, det er ikke riktig og det er dyremishandling. 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har åtte ukastrerte hunner sammen, ingen krangling eller skader, så det kan faktisk gå helt fint. Det er det mest uansvarlige jeg har hørt noen sinne... Kaniner skal ikke leve så mange sammen, de er ikke flokkdyr... Det du driver med er dyreplageri, punktum. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå