AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #1 Skrevet 6. mars 2020 Hei! Jeg har en diskusjon med søsteren min og vi er veldig uenige. Vi er to veldig ulike personer og hun har vel alltid hatt en god del mer selvtillit enn meg. I oppveksten opplevde vi begge at foreldrene våre kommenterte kroppen vår negativt, til og med selv om vi var normalvektige. Det litt merkelig er at jeg fikk de verste kommentarene, selv om jeg var den slankeste. Jeg utviklet et veldig anstrengt forhold til mat pga det og hadde spisevegring i mange år. Søsteren min derimot, som er mer tykkhudet, tok ikke skade av det. Hun sier til og med selv idag at hun er glad foreldrene våre snakket som de gjorde fordi hun da ble mer obs på kroppen sin. Hun er idag overvektig, mens jeg er normalvektig, hvis det har noen betydning. Jeg har reagert på måten både hun og foreldrene våre snakker til datteren på. Ser vi på TV kan foreldrene våre bryte ut: Fytti å feit Erna er! Se på den ræva! osv. Faren vår kommenterte også til niesen min en dag at hun ikke må spise så mye godteri, da får hun muffinmage. Jenta er 4 år. Hun er i tillegg helt normal. Jeg sier til søsteren min at jeg syntes det er drøyt at de holder på sånn mot datteren hennes, spesielt med tanke på at jeg fikk spiseforstyrrelser av det samme. Hun bare avfeier meg og sier hun skal prøve å aldri kalle datteren for feit. Hvem har rett her? Er det jeg som er hysterisk eller de som er på bærtur? Anonymkode: 2e175...d68
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #2 Skrevet 6. mars 2020 Det foreldrene dine har sagt til dere, og sier til niesen din er faktisk barnemishandling. Man kan like gjerne slå, eller kalle noen stygg og dum. Det ville blitt ansett som dårlig foreldrekompetanse hos helsestasjon og barnevern. Søstera di trenger å melde seg på et COSkurs/foreldrekurs. Niesen din står i ffafre for å utvikle spiseforstyrrelser med de kommentarene der, og du må snakke med foreldrene dine om denne ekstremt ufine og faktisk skadelige atferden. Det er ikke normalt. Jeg kjenner foreldre som har mistet omsorg for barn grunnet fysisk og psykisk vold, og denne type kommentarer har blitt ført som bevis/vitnesbyrd i retten - og det har fått innvirkning på dommen og ansett som omsorgssvikt. Da har det også være fysisk vold med i bildet, men poenget er at denne type atferd over tid faktisk er psykisk vold. Stakkars niesen din, jeg hadde klikket om noen snakket til mitt barn på den måten - og jeg hadde selv sendt bekymringsmelding om barn som ble behandlet slik. Du er nå engang tanten hennes, og må ta en alvorsprat med søster med et ultimatum. Enten får hun få litt mer foreldrekompetanse, eller så må du hjelpe henne med det ved å kontakte barnehage/helsestasjon. Det er IKKE normalt. Anonymkode: 8a13f...282 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #3 Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det foreldrene dine har sagt til dere, og sier til niesen din er faktisk barnemishandling. Man kan like gjerne slå, eller kalle noen stygg og dum. Det ville blitt ansett som dårlig foreldrekompetanse hos helsestasjon og barnevern. Søstera di trenger å melde seg på et COSkurs/foreldrekurs. Niesen din står i ffafre for å utvikle spiseforstyrrelser med de kommentarene der, og du må snakke med foreldrene dine om denne ekstremt ufine og faktisk skadelige atferden. Det er ikke normalt. Jeg kjenner foreldre som har mistet omsorg for barn grunnet fysisk og psykisk vold, og denne type kommentarer har blitt ført som bevis/vitnesbyrd i retten - og det har fått innvirkning på dommen og ansett som omsorgssvikt. Da har det også være fysisk vold med i bildet, men poenget er at denne type atferd over tid faktisk er psykisk vold. Stakkars niesen din, jeg hadde klikket om noen snakket til mitt barn på den måten - og jeg hadde selv sendt bekymringsmelding om barn som ble behandlet slik. Du er nå engang tanten hennes, og må ta en alvorsprat med søster med et ultimatum. Enten får hun få litt mer foreldrekompetanse, eller så må du hjelpe henne med det ved å kontakte barnehage/helsestasjon. Det er IKKE normalt. Anonymkode: 8a13f...282 Tusen takk for svar! Ja, jeg føler dessverre at siden vi selv er oppvokst med dette så er det liksom «normalt». Ikke for meg som tok så skade av det, men for søsteren min. Hun bagatelliserer dessverre bare spiseforstyrrelsene jeg har hatt. Har betrodd meg til en god kollega og mannen min om dette, og begge sier det samme som deg, at dette overhodet ikke er normalt. Mannen min sleit også med vekten i ungdommen, han var i perioder overvektig. Han sier at foreldrene ALDRI kommenterte vekten hans negativt! Ts Anonymkode: 2e175...d68
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #4 Skrevet 6. mars 2020 Fyfaen, slik var min familie også. Om jeg spiste fikk jeg kommentarer som: «Må du passe linjene», «må du passe på å ikke vokse feil vei!» Da var jeg 4?5?6? Og TYNN! Mamma, mormor og jeg satt og spiste kake da mormor utbrøt: «Har dere sett hvor store lår *søskenbarnet mitt* har fått??» Hun var vel en 14-15 på den tiden. Ellers så fikk et annet søskenbarn barn og min mor utbrøt: «så feit unge *søskenbarnet mitt* har!» Eller da et tredje søskenbarn la ut bilde av datteren sin på 5-6 år så satt tante i sofaen og bare: «så feit «Anna» har blitt! Hun er ei blunke!» Har så mange eksempel på den familien og hvor kropp-interesserte de er. Da jeg og et fjerde søskenbarn satt ved et bord og spiste pinneis spurte morfar hvor mye vi veide, 70 kilo? Man blir like oppgitt hver gang. Jeg syns også det er ekkelt når et yngre søskenbarn av meg på 12-13 kommer i pysj-shorts og alle komplimenterer hvor slank og fin hun er. Jeg synes slikt er utrolig ekkelt. Har lite kontakt med dem, er mer med venner enn familie. Anonymkode: 6fdd9...1eb
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #5 Skrevet 6. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Ja, jeg føler dessverre at siden vi selv er oppvokst med dette så er det liksom «normalt». Ikke for meg som tok så skade av det, men for søsteren min. Hun bagatelliserer dessverre bare spiseforstyrrelsene jeg har hatt. Har betrodd meg til en god kollega og mannen min om dette, og begge sier det samme som deg, at dette overhodet ikke er normalt. Mannen min sleit også med vekten i ungdommen, han var i perioder overvektig. Han sier at foreldrene ALDRI kommenterte vekten hans negativt! Ts Anonymkode: 2e175...d68 Hva skal du gjøre videre TS? Anonymkode: 7d047...779
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #6 Skrevet 6. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fyfaen, slik var min familie også. Om jeg spiste fikk jeg kommentarer som: «Må du passe linjene», «må du passe på å ikke vokse feil vei!» Da var jeg 4?5?6? Og TYNN! Mamma, mormor og jeg satt og spiste kake da mormor utbrøt: «Har dere sett hvor store lår *søskenbarnet mitt* har fått??» Hun var vel en 14-15 på den tiden. Ellers så fikk et annet søskenbarn barn og min mor utbrøt: «så feit unge *søskenbarnet mitt* har!» Eller da et tredje søskenbarn la ut bilde av datteren sin på 5-6 år så satt tante i sofaen og bare: «så feit «Anna» har blitt! Hun er ei blunke!» Har så mange eksempel på den familien og hvor kropp-interesserte de er. Da jeg og et fjerde søskenbarn satt ved et bord og spiste pinneis spurte morfar hvor mye vi veide, 70 kilo? Man blir like oppgitt hver gang. Jeg syns også det er ekkelt når et yngre søskenbarn av meg på 12-13 kommer i pysj-shorts og alle komplimenterer hvor slank og fin hun er. Jeg synes slikt er utrolig ekkelt. Har lite kontakt med dem, er mer med venner enn familie. Anonymkode: 6fdd9...1eb Direkte kvalmt og sjokkerende å lese! Ts Anonymkode: 2e175...d68
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #7 Skrevet 6. mars 2020 Jeg oppfatter det ikke som sååå ille. Jeg kan også kommentere om jeg ser noen som er ekstremt overvektig på TV... Var kanskje ikke så heldig det med niesen din og kommentaren om muffinmage, men bekymringsmelding til barnevernet?? De har vel langt viktigere ting å prioritere. Blant annet å gripe inn i familier med barn med fedme. Jeg snakker også med sønnen min om kosthold, og hva godteri og usund mat/godteri kan gjøre med kroppen og helsen generelt. Men jeg er langt fra noen fanatiker. Har bare forklart at om han ønsker å fortsette med idretten som han elsker, er det viktig med godt kosthold, god helse ,og unngå å bli overvektig Anonymkode: 73099...d87 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #8 Skrevet 6. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal du gjøre videre TS? Anonymkode: 7d047...779 Jeg bekymrer meg for utviklingen av dette videre, jeg kan ikke sitte og se på at de ødelegger henne. Ts Anonymkode: 2e175...d68
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #9 Skrevet 6. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har en diskusjon med søsteren min og vi er veldig uenige. Vi er to veldig ulike personer og hun har vel alltid hatt en god del mer selvtillit enn meg. I oppveksten opplevde vi begge at foreldrene våre kommenterte kroppen vår negativt, til og med selv om vi var normalvektige. Det litt merkelig er at jeg fikk de verste kommentarene, selv om jeg var den slankeste. Jeg utviklet et veldig anstrengt forhold til mat pga det og hadde spisevegring i mange år. Søsteren min derimot, som er mer tykkhudet, tok ikke skade av det. Hun sier til og med selv idag at hun er glad foreldrene våre snakket som de gjorde fordi hun da ble mer obs på kroppen sin. Hun er idag overvektig, mens jeg er normalvektig, hvis det har noen betydning. Jeg har reagert på måten både hun og foreldrene våre snakker til datteren på. Ser vi på TV kan foreldrene våre bryte ut: Fytti å feit Erna er! Se på den ræva! osv. Faren vår kommenterte også til niesen min en dag at hun ikke må spise så mye godteri, da får hun muffinmage. Jenta er 4 år. Hun er i tillegg helt normal. Jeg sier til søsteren min at jeg syntes det er drøyt at de holder på sånn mot datteren hennes, spesielt med tanke på at jeg fikk spiseforstyrrelser av det samme. Hun bare avfeier meg og sier hun skal prøve å aldri kalle datteren for feit. Hvem har rett her? Er det jeg som er hysterisk eller de som er på bærtur? Anonymkode: 2e175...d68 Skal du ønske hva du vil ha av atferd, = positiv oppmerksomhet. Resten, ikke nevn det, De finner ut av det selv. Btw.........familien din er IKKE funksjonelt normal...når du får familie...pass på å si at de menneske bare prater tull... de er ikke professorer, bare folk som sitter i en sofa,,,,,,,,,,,også spør du: skal du høre på alle som sitter i en sofa<+ Anonymkode: 5b252...980
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #10 Skrevet 6. mars 2020 Glemmer ikke når jeg var 14 på besøk hos en venninne, spiste brødskiver, moren sa at hun fikk flere enn to for hun var så feit atte. Moren har tatt fettsuging, begge var normalt slanke😱 Anonymkode: 11a24...0fa
Gjest Vegansucks Skrevet 6. mars 2020 #11 Skrevet 6. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har en diskusjon med søsteren min og vi er veldig uenige. Vi er to veldig ulike personer og hun har vel alltid hatt en god del mer selvtillit enn meg. I oppveksten opplevde vi begge at foreldrene våre kommenterte kroppen vår negativt, til og med selv om vi var normalvektige. Det litt merkelig er at jeg fikk de verste kommentarene, selv om jeg var den slankeste. Jeg utviklet et veldig anstrengt forhold til mat pga det og hadde spisevegring i mange år. Søsteren min derimot, som er mer tykkhudet, tok ikke skade av det. Hun sier til og med selv idag at hun er glad foreldrene våre snakket som de gjorde fordi hun da ble mer obs på kroppen sin. Hun er idag overvektig, mens jeg er normalvektig, hvis det har noen betydning. Jeg har reagert på måten både hun og foreldrene våre snakker til datteren på. Ser vi på TV kan foreldrene våre bryte ut: Fytti å feit Erna er! Se på den ræva! osv. Faren vår kommenterte også til niesen min en dag at hun ikke må spise så mye godteri, da får hun muffinmage. Jenta er 4 år. Hun er i tillegg helt normal. Jeg sier til søsteren min at jeg syntes det er drøyt at de holder på sånn mot datteren hennes, spesielt med tanke på at jeg fikk spiseforstyrrelser av det samme. Hun bare avfeier meg og sier hun skal prøve å aldri kalle datteren for feit. Hvem har rett her? Er det jeg som er hysterisk eller de som er på bærtur? Anonymkode: 2e175...d68 Nei dette er ikke normalt, jeg hadde kjefta høylydt på faren din om jeg hørte han kommentere sånt! Samme gjelder de som kommenterer tynne også, fy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå