Gå til innhold

Karantenebrudd, straffbart?

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 timer siden, Jerry Lee skrev:

Helsevernloven gir hjemmel for tvangskarantene/isolasjon på sykehus.  Kanskje de bør ta i bruk den nå?

Og du tror de har kapasitet til hvor mange?? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et annet problem er at slike egoister kan føre til innskjerping av karantenereglene, slik at man f. eks ikke lenger får mulighet til å lufte hunden sin mens man er i karantene, men må opptre som når man er satt i isolasjon.

Anonymkode: c6b1c...13d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å holde et snev av karantenebryter-paranoia på avstand. I dag var jeg for eksempel på et kjøpesenter tidlig på formiddagen. Vi har nettopp hatt vinterferie, og første skoledag er i dag. Elever som har vært i visse områder var bedt å ikke komme på skolen. Så ser jeg et par unger i skolealder som er på senteret og koser seg. Uhm. >.>

(Ja de kan selvsagt ha fri av andre grunner, jeg sa jo det var paranoia... <.<' )

Anonymkode: 4620d...341

AnonymBruker
Skrevet
På 9.3.2020 den 10.29, AnonymBruker skrev:

Det kan være straffbart i henhold til Smittevernloven og man kan straffes med fengsel i inntil 4 år.

Anonymkode: a8f0a...5b2

Pressekonferansen nå forklarer dette med konsekvenser!

Anonymkode: 3d5dc...377

AnonymBruker
Skrevet
På 9.3.2020 den 12.27, Rumle skrev:

Burde absolutt vært en straffereaksjon, ja.

Brudd på smittevernloven kan straffes med fengselsstraff. Alle som mistenkes for brudd på isolasjons- eller karantenebestemmelsene, bør straks fengsles, og de bør ikke få rett til å få saken prøvd juridisk. Ingen bør få mindre enn 4 års fengsel, og dødsstraff bør gjeninnføres, gjerne uten krav om rettergang først. Politi må få den myndighet de trenger.

Anonymkode: 51415...eb3

AnonymBruker
Skrevet

På alle nettsider nå står det hva som er forskjell på karantene og isolasjon. Likevel tror folk det er akkurat det samme. 

Anonymkode: 769aa...897

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På alle nettsider nå står det hva som er forskjell på karantene og isolasjon. Likevel tror folk det er akkurat det samme. 

Anonymkode: 769aa...897

Reglene for isolasjon og karantene er forskjellige, de kan dog endres fra den ene dagen til neste. Brudd på gjeldende bestemmelser bør alltid påtales og straffes. Straffen bør alltid være fengsling, i disse unntakstider kan det heller ikke kreves en rettskraftig dom eller rettergang.

Skrevet
På 6.3.2020 den 15.35, stan skrev:

Vi hører om folk som på ulike vis bryter karantenen, og utsetter andre for risiko for smitte. 

Det må være å regne som en uaktsom handling. Når det fører til at andre blir syke, eller i verste fall dør, da må da det være straffbart? 

Hvis noen skader andre uaktsomt ellers i samfunnet, feks i trafikken, så er det jo straffbart. 

Leste at man kan få bøter og/eller opp til to års fengsel for karantenebrudd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, parmanoia skrev:

Så vidt jeg vet, er grensen smittevernloven setter, 4 års fengsel nå. Denne begrensningen bør imidlertid straks tilsidesettes.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet, er grensen smittevernloven setter, 4 års fengsel nå. Denne begrensningen bør imidlertid straks tilsidesettes.

Ok. 

Skrevet
Sitat
44 minutter siden, parmanoia skrev:

Er virkelig for strenge straffer akkurat nå. Vi ser jo nå at voksne nordmenn overhodet ikke lar seg styre av noen andre enn seg selv og sine egne behov.  De klarer ikke se andre enn kun seg selv . Norge er er bra land å bo i sånn rent økonomisk men når det gjelder å ta vare på sine medmennesker vil jeg si vi feiler på mange områder. Vi er for godt vant. 

Sitat

Skal jeg dø nå, mamma?

https://www.dagbladet.no/kultur/skal-jeg-do-na-mamma/72239260

Er så utrolig ille å lese slike historier og samtidig sitte og tenke på alle de som nå kjeder seg i 14 dager og reiser rundt som rastløse maur og dermed setter andres liv i fare. Ingen dør av å kjede seg. På tide at folk tar seg selv sammen og slutter å være så egoistiske .

• Opprett ny...