stan Skrevet 6. mars 2020 #1 Skrevet 6. mars 2020 Vi hører om folk som på ulike vis bryter karantenen, og utsetter andre for risiko for smitte. Det må være å regne som en uaktsom handling. Når det fører til at andre blir syke, eller i verste fall dør, da må da det være straffbart? Hvis noen skader andre uaktsomt ellers i samfunnet, feks i trafikken, så er det jo straffbart. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #2 Skrevet 6. mars 2020 Interessant problemstilling, som absolutt ikke bare gjelder for disse tider, selv om det blir veldig tydelig nå. Den er også vanskelig, i forhold til hvor man skal sette grenser, men å bevisst smitte noen andre er helt klart straffbart. Sett opp mot sesong-influensaen, som også sørger for mange dødsfall, så kan man trekke klare paraleller til det med å uaksomt smitte noen andre, som igjen kan føre til død. Dette bør i så fall også diskuteres, særlig når man ser på progresjonen så langt. Anonymkode: 75804...c7f 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #3 Skrevet 6. mars 2020 Jeg synes en skikkelig bot hadde vært på sin plass. Gjerne på samme måte som fartsbot, og ved gjentatte overtredelser burde det økes for hver gang. Når vi har begrenset med utstyr for å teste for smitte har det faktisk store konsekvenser. Jeg er sjokkert over hvor mange idioter som greier å ta på skoene på riktig fot før de bryter karantene. Anonymkode: a8a22...ad6 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #4 Skrevet 6. mars 2020 Offentliggjøring av navnene på de som bryter karantene synes jeg hadde vært passende. Anonymkode: ad38a...8fe 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #5 Skrevet 6. mars 2020 Jeg reagerte særlig på de som selv var i karantene. Uvisst om de var bærere eller ikke. Men likevel sendte de barna på skolen. Som om barn ikke kan være smittebærere. Anonymkode: cd7a4...931 5
Gjest Lasox Skrevet 6. mars 2020 #6 Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg reagerte særlig på de som selv var i karantene. Uvisst om de var bærere eller ikke. Men likevel sendte de barna på skolen. Som om barn ikke kan være smittebærere. Anonymkode: cd7a4...931 Barn som er knyttet til foreldre som kan være bærere burde selvfølgelig bli lagt til karantene dem også! Folk er så forbanna dumme!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #7 Skrevet 6. mars 2020 De har jo ikke fått retningslinjer, beskjedene har vært motstridende, de har blitt nektet testing, de har ikke fått veiledning i hva de kan og ikke kan gjøre, de har fått beskjed om at det ikke er gyldig fravær fra skole. At kun den som er syk skal være hjemme. I det vi begynner å snakke om straff og offentligjøring så beveger vi oss i retning bort fra et moderne samfunn, til noe jeg håper vi ikke blir, tross krisestemning. Skjerp dere. Anonymkode: 51a82...c86 11
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #8 Skrevet 6. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har jo ikke fått retningslinjer, beskjedene har vært motstridende, de har blitt nektet testing, de har ikke fått veiledning i hva de kan og ikke kan gjøre, de har fått beskjed om at det ikke er gyldig fravær fra skole. At kun den som er syk skal være hjemme. I det vi begynner å snakke om straff og offentligjøring så beveger vi oss i retning bort fra et moderne samfunn, til noe jeg håper vi ikke blir, tross krisestemning. Skjerp dere. Anonymkode: 51a82...c86 Helt enig! Både at vi må holde oss for gode til å ødelegge samfunnet slik vi kjenner og liker det, og i det at det har vært svært motstridende beskjeder om hvem som skal holde seg hjemme hvis én i familien er mistenkt smittet. Jeg har lest i flere nyhetssaker at da skal den personen selv holde seg hjemme, men familien kan handle og må ikke bruke det som en grunn til å skulke jobb. Tydelige retningslinjer fra dag 1 hadde vært fint. Anonymkode: 0c06c...a92 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #9 Skrevet 6. mars 2020 Jeg hadde ikke forholdt meg til noe "karantene-greier".. Anonymkode: 600a5...e84 2
milla80 Skrevet 8. mars 2020 #10 Skrevet 8. mars 2020 Stod just at i Italia kan man nå risikere å få bøter eller faktisk fengselsstraff opptil 3 mnd ( tror det var sånn cirka det) for å bryte reglene nå. Skjønner dem godt ,så mange som er smittet der nede. Tviler på om det hadde vært like effektivt her oppe Virker ikke som om det er så mange som helt skjønner alvoret ennå og bare tenker at dette er hysteri. ( med tanke på de som nærmest demonstrer imot de tiltakene myndighetene har gjort med å stenge av , avlyse arrangementer o.l. Skjønner ikke hvorfor folk har så vanskelig med å følge reglene. Det er lite å ofre . Virker som om alle tar det med ro helt til folk begynner å bli alvorlig syke og det første dødsfallet inntreffer. ( håper selvfølgelig det ikke vil skje,men vil være unormalt om det ikke skjer her oppe også etterhvert..) 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #11 Skrevet 8. mars 2020 De idiotene som laget facebook-side og oppfordret folk til å komme opp til marka nå i helgen for å lage folkefest/ fyllekalas, burde blitt bøtelagt eller fått en reprimande fra politiet. I tillegg er de så blåst at de står frem og blir intervjuet av TV 2 😆for noen idioter.. Anonymkode: f74ba...4f4 5
Jerry Lee Skrevet 8. mars 2020 #12 Skrevet 8. mars 2020 Helsevernloven gir hjemmel for tvangskarantene/isolasjon på sykehus. Kanskje de bør ta i bruk den nå? 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #13 Skrevet 9. mars 2020 18 timer siden, Jerry Lee skrev: Helsevernloven gir hjemmel for tvangskarantene/isolasjon på sykehus. Kanskje de bør ta i bruk den nå? Det hadde egentlig vært en god idé hvis det ikke hadde vært for at disse idiotene da hadde opptatt plasser på den/de avdelingene som vil bli belastet når de som idiotene har smittet kommer inn med behov for medisinsk bistand. Anonymkode: 6337a...f91 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #14 Skrevet 9. mars 2020 På 6.3.2020 den 14.35, stan skrev: Vi hører om folk som på ulike vis bryter karantenen, og utsetter andre for risiko for smitte. Det må være å regne som en uaktsom handling. Når det fører til at andre blir syke, eller i verste fall dør, da må da det være straffbart? Hvis noen skader andre uaktsomt ellers i samfunnet, feks i trafikken, så er det jo straffbart. Det kan være straffbart i henhold til Smittevernloven og man kan straffes med fengsel i inntil 4 år. Anonymkode: a8f0a...5b2 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 9. mars 2020 #15 Skrevet 9. mars 2020 De burde få kraftige bøter og lenkes inne i hjemmene sine. 1
stan Skrevet 9. mars 2020 Forfatter #16 Skrevet 9. mars 2020 1 time siden, Aragorn ll Elessar skrev: De burde få kraftige bøter og lenkes inne i hjemmene sine. Slik vi ser det gjøres i Wuhan?
LeneXCII Skrevet 9. mars 2020 #18 Skrevet 9. mars 2020 1 time siden, Aragorn ll Elessar skrev: De burde få kraftige bøter og lenkes inne i hjemmene sine. Tror ikke det er noen smart løsning heller, da vil folk kvie seg for å sjekke seg/kontakte lege før en blir alvorlig syk. I mellomtiden kan man ha smittet mange. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #19 Skrevet 9. mars 2020 22 timer siden, Jerry Lee skrev: Helsevernloven gir hjemmel for tvangskarantene/isolasjon på sykehus. Kanskje de bør ta i bruk den nå? Så vi skal bruke ressurser på å fylle opp sykehusene med disse menneskene? Anonymkode: c6b1c...13d
Gjest Lama_Drama Skrevet 9. mars 2020 #20 Skrevet 9. mars 2020 22 timer siden, Jerry Lee skrev: Helsevernloven gir hjemmel for tvangskarantene/isolasjon på sykehus. Kanskje de bør ta i bruk den nå? Skal du låse de inne i fyrkjelen eller er det greit at de tar opp sengene til de syke?
Anbefalte innlegg