AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #1 Skrevet 6. mars 2020 Jeg var selv ikke forberedt på hvor tøft det ble å jobbe 100% i tredelt turnus som sykepleier på sengepost. Er gift (snart separert) og har to barn på 8 og 5 år, og da yngstemann var 1 år, fant jeg ut at jeg måtte bytte jobb. Søkte meg til kommunehelsetjenesten og todelt turnus, trives godt med det. Men vurderer etterhvert å videreutdanne meg slik at jeg får flere jobbmuligheter og enda flere interessante jobbmuligheter på sikt. Har følt mye på at jeg valgte å få barn nr. 2 da jeg hadde en interessant men krevende jobb. Føler på at jeg ødela for karrieremulighetene mine. Selv om mange mener at man fint kan kombinere full jobb og barn, så føler jeg barn begrenser karrierene våre. Jeg var fast bestemt på å aldri få flere enn to barn ut fra egne erfaringer. Er nå 33 år og barna begynner å bli større. Jobber fortsatt 100%. Andre her som har erfart konflikten mellom barn og jobb? Anonymkode: c4038...42f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #2 Skrevet 6. mars 2020 Er barnløs men hadde jeg fått barn hadde jeg måtte sluttet i yrket. Kunnet startet i annen stillingen innenfor bransjen men det hadde vært med redusering av inntekt. Vanskelig å finne en mann som er villig til ta offeret med å ha hoved omsorgsperson for barne. Anonymkode: 70b40...acd
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #3 Skrevet 6. mars 2020 Du er nok i en ekstra utsatt bransje - tredelt turnus er særskilt vanskelig uten en veldig fleksibel partner/familie. Mange i mannsdominerte bransjer opplever det samme. Møter «må» skje kl 08.00/man «må» jobbe overtid på kontoret osv. Men jeg vil ikke si at karrieren din har fått skår i siden om du har mulighet til etterutdannelse som gir spennende muligheter, og man faktisk kan få de mulighetene. Fordelen i din bransje er jo at den er kvinnedominert, så det blir vanskelig å diskriminere kvinner - i motsetning til eksempelvis legeyrket hvor det alltids finnes en mann å ansette/gi muligheter istedet. Jeg opplever at det å ha barn begrenser arbeidskapasiteten min noe, men leveransene mine er egentlig ikke annerledes. Det går mer på at jeg åersonlig ikke orker å kombinere lederjobb med barn, men så har jeg helseutfordringer som er 90% av årsaken sånn egentlig. Anonymkode: 8c5e2...fcb 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #4 Skrevet 6. mars 2020 Menn ødelegger kvinners karriere ved å befrukte dem. Anonymkode: febc3...21f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #5 Skrevet 6. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er barnløs men hadde jeg fått barn hadde jeg måtte sluttet i yrket. Kunnet startet i annen stillingen innenfor bransjen men det hadde vært med redusering av inntekt. Vanskelig å finne en mann som er villig til ta offeret med å ha hoved omsorgsperson for barne. Anonymkode: 70b40...acd Ville ha prioritert karrieren hvis jeg var deg. Ihvertfall om man brenner for yrket sitt. TS Anonymkode: c4038...42f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #6 Skrevet 6. mars 2020 Kommer vel helt an på hvilken karriere. Anonymkode: 3d435...883
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #7 Skrevet 6. mars 2020 I min bransje ( eiendomsmegler)sluttet de fleste kvinner når de får barn. Veldig vanskelig å kombinere. Ser stadig knallgode unge damer, som så må velge noe annet etter at de får barn. Anonymkode: b1fae...3ef 1
youcancallmejune Skrevet 6. mars 2020 #8 Skrevet 6. mars 2020 For meg har det ikke ødelagt noe som helst, men jeg ser at en del kvinner som velger å være lenge hjemme med barna får problemer med å komme tilbake. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #9 Skrevet 6. mars 2020 For min del så ødela det mye, jeg jobbet turnus som sykepleier på sykehus og måtte bytte til en dagstilling da mannen min også jobber turnus og er mye borte i sin jobb. Dagstillingen jeg fikk var også dessverre uforenlig med barn på grunn av mye uplanlagt overtid så jeg måtte gå over til å jobbe som ekstravakt. Anonymkode: 7cf35...97c
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #10 Skrevet 6. mars 2020 Så lenge mannen ikke stiller opp, er det kvinners karrierer det går ut over ja. Om en kvinne skal kunne gjøre karriere, krever det at mannen stiller opp mer enn gjennomsnittlig. Anonymkode: 3e3bf...352 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #11 Skrevet 6. mars 2020 Ja, det har nok begrenset noe, men fikk første barn mens jeg studerte, så fikk heldigvis tilpasset jobbsøkingen til dette. Vi har tre barn nå og jeg jobber 100 %, men har flekstid og hjemmekontorordning. Kunne gjerne tenkt meg en høyere stilling etterhvert med høyere lønn, men da innebærer det gjerne mye reising og mye større krav til arbeidstid. Mannen min jobber tredelt turnus og helger, og ofte dukker det opp noe på slutten som gjør at han må bli igjen på jobben i timesvis, så det er ikke fysisk mulig for meg å ikke ha fleksibilitet akkurat nå. Trives veldig godt i jobben min heldigvis, og har en sjef som er fantastisk og setter pris på den effektiviteten som man gjerne får som småbarnsmor. Leverer ikke noe dårligere enn det jeg ville gjort uten barn. Men noe høyere stilling er altså ikke aktuelt før barna er større. Anonymkode: 98261...bc6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #12 Skrevet 6. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For min del så ødela det mye, jeg jobbet turnus som sykepleier på sykehus og måtte bytte til en dagstilling da mannen min også jobber turnus og er mye borte i sin jobb. Dagstillingen jeg fikk var også dessverre uforenlig med barn på grunn av mye uplanlagt overtid så jeg måtte gå over til å jobbe som ekstravakt. Anonymkode: 7cf35...97c Føler med deg. Utrolig kjipt når hverdagskabalen ikke går opp og man er tvunget til å slutte i jobben. Du har ikke tenkt på videreutdanning du også? Som operasjonssykepleier kan du jobbe på dagkirurgisk f.eks. Finnes jo mange andre videreutdanninger enn det i tillegg. Bare å gjøre litt research. TS Anonymkode: c4038...42f
Gjest Paramount Skrevet 6. mars 2020 #13 Skrevet 6. mars 2020 Kvinner burde fått en million kroner kontant for hvert barn de føder. Det hadde vært lønnsomt, og ikke mer kostbart samfunnsøkonomisk enn slik vi øker folketallet i dag. Pengene har vi, men viljen har vi ikke, heller ikke forstanden.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #14 Skrevet 6. mars 2020 2 minutter siden, Paramount skrev: Kvinner burde fått en million kroner kontant for hvert barn de føder. Det hadde vært lønnsomt, og ikke mer kostbart samfunnsøkonomisk enn slik vi øker folketallet i dag. Pengene har vi, men viljen har vi ikke, heller ikke forstanden. Da hadde arbeidsstyrken i Norge blitt tilnærmet halvert, og da hadde ordningen spist opp seg selv. Anonymkode: 98261...bc6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #15 Skrevet 6. mars 2020 Jeg hadde egentlig valgt bort barn, men ombestemte meg og er nå gravid. Så langt er jeg utrolig positiv overrasket over hvordan firmaet jeg jobber i ikke har latt det ha en negativ innvirkning. Men har såklart gjort meg tankene på hvordan det vil bli fremover... Viser det seg at det er håpløst og kombinere med jobb hopper jeg av karriere jaget og blir hjemmegående (har en hobby jeg kan bruke mye tid på). Men håper ikke det blir resultatet! Og planen er ett barn og kort permisjon. Anonymkode: ece8f...562
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #16 Skrevet 6. mars 2020 Unngå barn om du ikke ønsker eller har tid til det. De fleste går fra hverandre pga de ikke takler hele pakken med barn, forhold og jobb. Tiden strekker ikke til å pleie forholdet. Anonymkode: ff167...c65 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #17 Skrevet 6. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Unngå barn om du ikke ønsker eller har tid til det. De fleste går fra hverandre pga de ikke takler hele pakken med barn, forhold og jobb. Tiden strekker ikke til å pleie forholdet. Anonymkode: ff167...c65 "De fleste går fra hverandre"? Jaha? Anonymkode: 3c508...c04 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #18 Skrevet 6. mars 2020 20 minutter siden, Paramount skrev: Kvinner burde fått en million kroner kontant for hvert barn de føder. Det hadde vært lønnsomt, og ikke mer kostbart samfunnsøkonomisk enn slik vi øker folketallet i dag. Pengene har vi, men viljen har vi ikke, heller ikke forstanden. Lurer på hvor mange so ville poppet ut noen barn bare for pengene da. Anonymkode: 467c8...388
Gjest Paramount Skrevet 6. mars 2020 #19 Skrevet 6. mars 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da hadde arbeidsstyrken i Norge blitt tilnærmet halvert, og da hadde ordningen spist opp seg selv. Anonymkode: 98261...bc6 Tviler på det. Det er ca 2,6 millioner arbeidstakere i Norge, du tror altså at ca 1,3 millioner av disse ville blitt gravide av et slikt tiltak?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #20 Skrevet 6. mars 2020 Om du vil ha karriere, bør du skaffe den før du får barn. Sånn er det dessverre. Anonymkode: 98298...4b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå