Gå til innhold

Leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Vet ikke om dette er rett sted  skirve med prøver og høre med dere.

Min samboer og jeg flyttet fra leilighet med hage og utsikt på skøyen på 60 km2 til en kjempe stor leilighet på Frogner 130m2. 

Det høres jo veldig flott ut men det er et men, jeg trives ikke.

Vi var på visning her i fjor høst på en mørk vinterdag og leiligheten så kjempe fin ut, og  fint tilrettelagt for barna osv. 

Vi så fram til å flytte men var litt spent på at vi skulle flytte til et område hvor det ikke var hage eller kveldssol.

Nå har vi bodd her i ca 4 uker og jeg har litt angst fordi rett over veien er det en stor boligblokk som kaster skygge over bygården vår. Vi bor i 1ste etg.  Når vi var på visnig den mørke høstdagen tenkte jo ikke vi noe på at det var dårlige sol forhold her vs det vi hadde, hvor vi hadde sol til langt på kveld,

Men det er kanskje slik å bo i byen? Noen andre som har opplevd det samme og at savnet til gammel bosted pga sol og hage trekker dem ut av byen og vil nesten flytte tilbake samme uka?

Imøteser råd og tips og andres erfaringer på dette. Det betyr mye for meg. 

Laila

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gitt det et år, både på grunn av skattefordelene og at du da har fått med deg alle årstider. Tror det er ganske vanlig å angre litt på boligkjøp...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det blir lysere mot sommeren, husk sola er fortsatt lav nå. Kjøp noen nye lamper, bruk god tid, og tenk på belysning helhetlig, kontakt eventuelt en lysdesigner/konsulent. Det er viktig at hele leiligheten er fint og godt belyst inne, når det ikke er mye naturlig lys utenfra. 

Anonymkode: cd625...99d

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig forstår jeg ikke hvorfor dere har kjøpt leilighet.når dere har barn (eller planlegger barn). Vi bodde i en leilighet på 1. plan frem til vår yngste var ca 3 år. Men vi oppdaget etterhvert at et lite barn trenger å ha muligheten til å løpe inn og ut av hjemmet sitt, uten flere dører å måtte igjennom (to ytterdører i blokken, pluss vår dør). Vi endte derfor med å selge, og flyttet til et rekkehus med hage og lekeplass rett utenfor. 

Men uansett er det lurt å holde ut ihvertfall ett år, både pga skatten og fordi det er flytte raskt etter innflytting kan gi et dårlig inntrykk overfor potensielle interessenter. Gjør derfor det beste ut av det, ikke bruk mye penger på oppgraderinger og oppussing, men vent og se hvordan dere trives. Kanskje dette viser seg å være riktig for dere, kanskje ikke. Da flytter dere. Å flytte flere ganger er ingen katastrofe.

Anonymkode: d9492...4e1

AnonymBruker
Skrevet
On 3/6/2020 at 3:15 PM, AnonymBruker said:

Egentlig forstår jeg ikke hvorfor dere har kjøpt leilighet.når dere har barn (eller planlegger barn). Vi bodde i en leilighet på 1. plan frem til vår yngste var ca 3 år. Men vi oppdaget etterhvert at et lite barn trenger å ha muligheten til å løpe inn og ut av hjemmet sitt, uten flere dører å måtte igjennom (to ytterdører i blokken, pluss vår dør). Vi endte derfor med å selge, og flyttet til et rekkehus med hage og lekeplass rett utenfor. 

Men uansett er det lurt å holde ut ihvertfall ett år, både pga skatten og fordi det er flytte raskt etter innflytting kan gi et dårlig inntrykk overfor potensielle interessenter. Gjør derfor det beste ut av det, ikke bruk mye penger på oppgraderinger og oppussing, men vent og se hvordan dere trives. Kanskje dette viser seg å være riktig for dere, kanskje ikke. Da flytter dere. Å flytte flere ganger er ingen katastrofe.

Anonymkode: d9492...4e1

Jeg er ikke TS, men bor også i Oslo. De aller fleste i Oslo bor i leilighet, og jeg har selv vokst opp sånn. For mange er det supert å bruke parken som hage, og slippe alt vedlikehold. 

Til TS: Vi skal også flytte til en leilighet nå hvor vi får mindre direkte sollys. Jeg er spent på det, og har det med i vurderingen når vi skal innrede og male. Jeg har aldri skjønt trenden med mørke farger på veggene her i Norge, når vi har såpass mange mørke dager i løpet av året. Vi skal male lyst, unngå for tunge og mørke møbler, og bruke god tid på belysning. Lamper kan være dyrt, men for meg er det en investering i trivsel. Er forresten en del forhandlere på nett av lamper, så kan være lurt å sammenligne priser og følge med på tilbud. Evt. sjekke Finn!

Anonymkode: a097c...e8e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bodd i Oslo i en leilighet uten kveldssol, har bodd der i 7 år. Det gikk jo fint, men foretrekker virkelig kveldssol. 

Anonymkode: ee34c...312

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...