Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok siste del av utdannelsen min i utlandet og har jobbet her siden. Hadde alltid tenkt å komme hjem etterhvert, men ser nå at jeg må kraftig ned i lønn og levestandard om jeg skal jobbe i Norge. Hvorfor er slike jobber så "dårlig" betalt i Norge? Dette må da føre til at Norge mister viktig kompetanse? 

Anonymkode: c75a1...f9e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen er enkel en ønsker et samfunn med minst mulig klasseforskjeller.

Om du kun ser på lønn og ikke på alt rundt så jo da lønner ikke utdanning seg i Norge, men en må regne inn mer enn bare penger.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Alt er mye flatere i Norge, det skal være likt. 

Samtidig. Jeg erfarte at vi ikke måtte ned i levestandard. Boligprisene er veldig lave her. En god del ting man betalte ekstremt dyrt ute (sikkerhet, helse, barnepass, skole...) er gratis i Norge. Man kan kjøre selv, og parkere ved jobben, uansett status. 

Så anbefaler deg å se på andre aspekter ved å bo i Norge, ikke lønn alene. 

Anonymkode: e049d...679

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Både fordi man ikke skal skape klasseforskjeller, og fordi prestisjeutdanninger i Norge er betalt av felleskapet.

I land hvor presisteutdanninger gir god uttelling, har foreldre ofte betalt hundretusener eller til og millioner for utdaninningen til barna. Da er det selvsagt naturlig at lønnen de får etterpå "betaler tilbake".

Rike folk i samfunn med store klassefoskjeller rømmer til land med mindre. Samfunn med store klasseforkjeller er rett som det erfalrige for rikinger. De må mure seg inne i forstedene eller i høye bygninger. Og pengene deres er ikke trygge på grunn av politisk ustabilitetet. Så de sender pengene til trygge land.

Ønsker du å bo et sånt land?

Hvis svaret er nei, så er "prisen" du betaler litt lavere lønn.

Anonymkode: fbcd7...aa7

• Liker 9
Skrevet

Grunnen er att man ikke ønsker att bla. serviceyrkene skal måtte ha 3-4 jobber for å overleve.

Så altså ett samfunn med små forskjeller

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt er mye flatere i Norge, det skal være likt. 

Samtidig. Jeg erfarte at vi ikke måtte ned i levestandard. Boligprisene er veldig lave her. En god del ting man betalte ekstremt dyrt ute (sikkerhet, helse, barnepass, skole...) er gratis i Norge. Man kan kjøre selv, og parkere ved jobben, uansett status. 

Så anbefaler deg å se på andre aspekter ved å bo i Norge, ikke lønn alene. 

selv alt det tatt i betraktning, så har jeg en mye mye høyere levestandard her. 

PS boligprisene er da ikke spesielt lave i Norge? 

TS

Skrevet

De er vel ikke dårlig betalte, men andre jobber er mere overbetalte. 

Det var en viss bank i media nå der lederne hever sinnsyke lønninger. De trenger ikke å reklamere med gode rentebetingelser der. For ett sted henter de pengene og det er kundene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både fordi man ikke skal skape klasseforskjeller, og fordi prestisjeutdanninger i Norge er betalt av felleskapet.

I land hvor presisteutdanninger gir god uttelling, har foreldre ofte betalt hundretusener eller til og millioner for utdaninningen til barna. Da er det selvsagt naturlig at lønnen de får etterpå "betaler tilbake".

Rike folk i samfunn med store klassefoskjeller rømmer til land med mindre. Samfunn med store klasseforkjeller er rett som det erfalrige for rikinger. De må mure seg inne i forstedene eller i høye bygninger. Og pengene deres er ikke trygge på grunn av politisk ustabilitetet. Så de sender pengene til trygge land.

Ønsker du å bo et sånt land?

Hvis svaret er nei, så er "prisen" du betaler litt lavere lønn.

Anonymkode: fbcd7...aa7

Jeg lever ikke i et uland da. Lever i et vestlig trygt land der ingen rike "rømmer" noe sted, de trives godt her. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

selv alt det tatt i betraktning, så har jeg en mye mye høyere levestandard her. 

PS boligprisene er da ikke spesielt lave i Norge? 

TS

Jeg synes de var latterlig lave, selv i Oslo, sett mot hvor jeg flyttet fra. Etter noen få år i en god stilling i utlandet kunne man jo cashe inn en enebolig på dagen. I så tilfelle er det ikke lønnsnivået så høyt der du er? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken "prestisjeutdannelse" har du?

Anonymkode: 0127c...552

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette med dårlig betalte prestisjejobber handler vel mest om nybegynnerstillinger. Har en nabo som er IT-konsulent. Han tjener rundt 2 millioner i året, som jeg vil si er svært godt betalt. Men startlønnen er kanskje rundt 550 tusen(vet ikke nøyaktig startlønn). En som kommer rett fra universitetet har sjeldent ferdigheter som forsvarer en veldig høy lønn. 

Om jeg blir tiltalt for en forbrytelse så ønsker jeg Elden eller en annen erfaren advokat til å forsvare meg. Jeg ønsker ikke en som kom rett ut av universitetet og som snakker om hvor spennende det  er å endelig få være med i en ordentlig rettssak. 

Anonymkode: 75ea6...2c3

AnonymBruker
Skrevet

Er de? Det kan jo bare være det at du er norsk, og nordmenn klager egentlig uansett. 

Anonymkode: 745ff...e95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes de var latterlig lave, selv i Oslo, sett mot hvor jeg flyttet fra. Etter noen få år i en god stilling i utlandet kunne man jo cashe inn en enebolig på dagen. I så tilfelle er det ikke lønnsnivået så høyt der du er? 

Lønnsnivået er høyt for høyt utdannede og levekostnadene er litt lavere enn Norge. Boligprisene tror jeg er ca. sammenlignbare med Oslo ( nå er det en stund siden jeg har fulgt med på Oslomarkedet da). 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Dette med dårlig betalte prestisjejobber handler vel mest om nybegynnerstillinger. Har en nabo som er IT-konsulent. Han tjener rundt 2 millioner i året, som jeg vil si er svært godt betalt. Men startlønnen er kanskje rundt 550 tusen(vet ikke nøyaktig startlønn). En som kommer rett fra universitetet har sjeldent ferdigheter som forsvarer en veldig høy lønn. 

Om jeg blir tiltalt for en forbrytelse så ønsker jeg Elden eller en annen erfaren advokat til å forsvare meg. Jeg ønsker ikke en som kom rett ut av universitetet og som snakker om hvor spennende det  er å endelig få være med i en ordentlig rettssak. 

Anonymkode: 75ea6...2c3

Nei, ikke i min bransje i alle fall. Snakket akkurat med en rekrutterer i Norge, og det er betydelig lavere lønn i Norge. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å se "sånn er Norge" på NRK-tv. Tror det er episode 4 som svarer på akkurat det du spør om. 

Anonymkode: 836b2...a7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lønnsnivået er høyt for høyt utdannede og levekostnadene er litt lavere enn Norge. Boligprisene tror jeg er ca. sammenlignbare med Oslo ( nå er det en stund siden jeg har fulgt med på Oslomarkedet da). 

TS

Ca 15-20 mill, så får du en grei enebolig. Sett mot 50 000 per måned for en sentral treroms, i et boligmarked der det var helt umulig å kjøpe. 

AnonymBruker
Skrevet

Ca 15-20 mill, så får du en grei enebolig. Sett mot 50 000 per måned for en sentral treroms, i et boligmarked der det var helt umulig å kjøpe. 

Snakker du om Oslo? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke i min bransje i alle fall. Snakket akkurat med en rekrutterer i Norge, og det er betydelig lavere lønn i Norge. 

TS

Hva er din bransje?  I tillegg må man jo sammenligne likt med likt. Om din bransje er ledelse, så er det klart at man kommer til å tjene mer som toppsjef i et internasjonalt firma med 100 tusen ansatte enn i som toppsjef i et norsk firma med tusen ansatte. 

Anonymkode: 0b0dd...ab6

AnonymBruker
Skrevet

Hva er din bransje?  I tillegg må man jo sammenligne likt med likt. Om din bransje er ledelse, så er det klart at man kommer til å tjene mer som toppsjef i et internasjonalt firma med 100 tusen ansatte enn i som toppsjef i et norsk firma med tusen ansatte. 

Anonymkode: 0b0dd...ab6

Finans. Kanskje det bare gjelder in bransje...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Snakker du om Oslo? 

TS

Ja. 

Ville vært interessant å vite bransje. Lønnsstrukturen i Norge er ofte merkelig. Fastlønn på papiret utgjør 1/3 av hva ene av oss får utbetalt, og 1/2 av hva andre får. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...