Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En i nær familie har fått ekstrajobb i en liten kiosk, de serverer småkaker, kaffe og is. 

Hun skal jobbe lørdager og kvelder.

Dette får hun 100 kr timen for, hun er 17 år. 

Er det bare jeg som synes denne timelønna er litt lav? Ikke latterlig lav, men kanskje den burde vært på 120 kr? 

Anonymkode: 1ca73...b62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normal lønn når vedkommende er mindreårig. Lønna gjør de aller fleste steder et solid hopp når en blir 18. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første sommerjobben min i '03 hadde jeg 96kr timen. Justert for inflasjon er det ca. 132kr idag. Men tenker tenåringer idag er heldig hvis de får jobb i det hele tatt pga diverse samfunnsproblemer...

Anonymkode: 4072a...f3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er for lav lønn.

Ligger på rundt 130 i de første mnd, for så å stige til rundt 150 etter noen mnd. 

Hun burde ikke godta dette. 

Anonymkode: a314f...ef2

Skrevet

Det er jo ingen minstelønnsgrense, og antagelig ikke særlig rom for forhandlinger i en slik jobb, så man må nesten bare godta det man får... Eller la være å ta jobben og se seg om etter noe med bedre lønn, regner med det er andre som står i kø og vil ha den. 

Skrevet

Det er litt uenighet om kiosker skal omfattes av almenngjøringen av tariffen som gjelder restaurant, kantine og overnattingsbedrifter, men arbeidstilsynet mener det skal det. 
 I så fall så skal bedriften følge tariffen og lovbestemt minstelønn. Denne er for 17-åringer satt til 119,83 pr time.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Angelheart2 skrev:

Det er litt uenighet om kiosker skal omfattes av almenngjøringen av tariffen som gjelder restaurant, kantine og overnattingsbedrifter, men arbeidstilsynet mener det skal det. 
 I så fall så skal bedriften følge tariffen og lovbestemt minstelønn. Denne er for 17-åringer satt til 119,83 pr time.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/

Er også dette jeg har lest selv, takk. 

Synes heller ikke det skal være sånn at man skal ta til takke med hvilken som helst lønn, hun er flink og oppegående, da bør hun også få rett lønn for rett arbeid. 

Og det var ingen som stod i kø for å få jobben, hun var eneste på jobbintervju og fikk jobben underveis i intervjuet. Så det var ingen kamp om stillingen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Første sommerjobben min i '03 hadde jeg 96kr timen. Justert for inflasjon er det ca. 132kr idag. Men tenker tenåringer idag er heldig hvis de får jobb i det hele tatt pga diverse samfunnsproblemer...

Anonymkode: 4072a...f3a

Hun har ingen samfunnsproblemer, hva nå enn du mener med det. Er heller ingen problemer med skolen eller der hun bor/vokser opp, helt normalt. Synes det er trist at et AS som går så bra som der hun har fått jobb, lønner unge mennesker så dårlig. En hundrelapp ekstra for fem timers jobb, det bør de kunne avse. 

Skrevet (endret)

Jeg fikk 100kr timen som 16-17 åring i 2005.. Syns lønna hennes var veldig lav.. Greit at en ikke skatter av det, så lenge en er under grensen for frikort, men det er likevel veldig lavt for lørdags- og kveldsarbeid. 

Endret av Muscae
Skrevet

Husk att en under 18 ikke har lov å jobbe kveld/natt dvs etter 2100

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...